Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei. Hans her. Jeg vet ikke om dette er rette plassen og ta det opp, men det er noe jeg lurer sånn på.  Hva er forskjellen på en demon og en ånd som ikke har funnet veien til lyset.. Når medium jobber, så finner de ofte døde som er ånder som ikke har funnet veien til lyset, og hjelper dem..Man hører om demoner (eller kanskje onde ånder?) også.Har demoner også vært mennesker? Eller er det bare noe ondt? Jeg vet også at vi har "hjelpere". Er skytsengel og hjelpere det samme?? Og hva er engler? Er det andre ånder som hjelper (veileder) oss?? sorry, det ble litt mye dette. Men har alltid lurt..  :razz: 

Vennlig hilsen Hans
GjenopprettetMedlem
Hei hans ;)

Skal prøve å svare kort her, har til tider problemer med å fatte meg i korthet, men skal gjøre et forsøk :P

Når noen dør kan sjelen av forskjellige grunner ikke alltid havne der den er ment å havne, noen ganger kan dette være fordi sjelen ikke er klar over at mennesket den har vært en del av er død, andre ganger kan det være grunner som gjør at sjelen blir nødt til  å vente med å gå over til bestemmelses stedet, og som du sier... dette er en del av hva medium hjelper til med.
Ingenting eller noe er kun ondt eller kun godt, livets ballanse er bygd på motsetninger, natt mot dag, yin mot yang, god mot ond, alt og alle har dette latent i seg, men man har en fri vilje til å velge vei, både som menneske, dyr og sjel/ånd.
En demon kan ha vært menneske men også hatt andre "livsformer"
Betegnelsen "ond ånd" er litt enkel i mine øyne, for som sagt alt har en motsetning og alt sees forskjellig fra person til person og forskjellige sammenhenger...
I min verden er det viktig å fokusere på nyanser, se med mine øyne og sjelens øyne på en og samme gang... da ser man mer av bildet ;D
Hjelpere er i hovedsak avdøde familiemedlemmer eller nære venner som har som oppgave å være der for oss fra den andre siden.
Skytsengler blir en litt høyere form for følgesvenner, de er ikke personlige, med det mener jeg at tusenvis av mennesker kan mota veiledning fra samme skytsengel... tid, sted og rekkevidde fungerer ikke på samme måte her på jorden som i vårt vakkre parallelle univers ;)
Bortsett fra hjelpere har vi Guider, de kan hjelpe oss på den spirituelle veien.
Doorkeeperen er vår høyeste personlige beskytter, en doorkeeper har kontroll over hvilke hjelpere og guider vi trenger etter hvor vi er i livet.
Så er det kraftdyr, disse dyrene er kraftfulle, men desverre ikke nevnt så ofte utenom i sjamanismen og blandt urbefolkningen, Medium generelt fokuserer nesten uten unntak ikke på disse vakkre sterke dyrene som kan lede oss og råde oss i det meste... litt merkelig egentlig da det ikke bare er såkalte "menneskeånder" som kan bli sittende fast mellom våre parallelle verdener...

mmm ble det langt?
det ble vel kanskje det ja, håper du ble noe klokere i alle fall

Lys & Kjærlighet
Tina
GjenopprettetMedlem
Hei. Ble litt klokere ja. Takk for en god forklaring og respons på mitt spørsmål..

hilsen hans.
GjenopprettetMedlem
Slik jeg ser det er det kun et spørsmål om tunge eller lette energier. Jo tyngre energier det er, jo "ondere" blir det sett på av oss mennesker. Demonisering er menneskeskapt, om dette gjelder forkrøplede menneskeånder eller ånder av andre vesener (også fra andre dimensjoner) med tunge energier.

Grunnen til at tung energi blir oppfattet negativt, er vel fordi vi alle streber etter de lette, subtileenergiene som bringer oss i kontakt med det guddommelige.. (begynner snart å føle jeg har hakk i plata, etter å ha nevnt det guddommelige i x antall tråder i det siste  :razz:  )

En ånd som ikke har funnet veien til lyset, vil som oftest ha tunge energier og vil derfor oppfattes som ond eller demonisk..
Anonymous
Jeg tror demoner er betegnelsen på ånder som er sultne på materie eller annet, de sklir rundt uten å tørre å gå videre pga deres enorme sult til den jordlige materie. Disse blir kallt hungry ghosts i den tibetanske dødeboken og er betegnelsen på folk som vil eie, spise opp, ha i seg osv. Dette er en antagelse som er en del av mitt kosmologiske trossystem, føl dere frie til å rive det ifra hverandre :)

Koko