Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Det har vært en del debattert om "hvem som er sjaman", og av og til om "ekte" kontra "uekte" samer...

Jeg har tillatt meg å hevde at en person som på nettet framstilles som en "Finland shaman" og er kledt i samiske eller samisklignende klær, antagelig bare er juks for turister. Jeg vil gjerne at noen her, både samer som er kjent med samiske klestradisjoner, og de som har meninger om samiske sjamaner, kan kommentere dette. Og generelt: Skal man bare la verden vrøvle, eller skal man prøve å stoppe jukset? Dere kan se et fotografi og lese min kommentar her:

http://www.flickr.com/photos/web_diko/42064880/

I tilfelle dette blir fjernet fra Internett, legger jeg inn en "screendump" av det aktuelle fotografiet (klikk på det for å se større versjon) samt min kommentar, som lyder slik:

nordlandstrompet says:
This picture seems to depict one of the fake Sami (Lapp) "shamans" that Finnish tourist organizations have shown off to unsuspecting tourists for decades. This is probably NOT a Sami person. Tourist events like this are generally considered by the Sami to be an exploitation of their culture.
Read more at
http://boreale.konto.itv.se/rovaniemi.htm
See more information on the Sami people at
http://en.wikipedia.org/wiki/Sami_people
From: Member of Sami Association, Oslo, Norway. Posted 2 months ago.

Tenkte kanskje at fotografen, som er fra Colombia, og helt intetanende om turistjukset, ville reagere på ett eller annet vis, men det har ikke skjedd på to måneder. Kanskje på tide å kontakte ham direkte, det skal være mulig via Flickr, men jeg reagerte på en måte spontant da dette bildet dukket opp (bildesøk på "shaman"). Så skrev jeg en kommentar, med solide informative linker, når det først var mulighet til det. Noen meninger, der ute i Sjamansonen???
📎 Finland shaman.jpg
GjenopprettetMedlem
Dette blir jo som julenissen i Rovaniemi. Det er folk som har kledt seg ut for å ha en forestilling for turister. Det er kanskje vanskelig å få tak i ekte sjamaner til dette. Prinsipielt er jeg ikke imot dette, bare folk får vite at dette ikke er en ekte sjaman.

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Er heller ikke overvettes begeistret for folk som gir seg ut for noe de ikke er.
Men, som Stridshjelp sier, hvis de opplyser om ektheten i det,er det ok.
Det er jo faktisk med på å få opp intressen hos folk...og det ene drar med seg det andre.
Eller...?
GjenopprettetMedlem
--
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":

Dette blir jo som julenissen i Rovaniemi. Det er folk som har kledt seg ut for å ha en forestilling for turister. Det er kanskje vanskelig å få tak i ekte sjamaner til dette. Prinsipielt er jeg ikke imot dette, bare folk får vite at dette ikke er en ekte sjaman.

Mvh Stridshjelp

Her er jeg helt enig med deg, Stridshjelp. Og selv om jeg ikke kommer fra en kinesisk gruveby, har jeg likevel ikke sjangs til å si noe om mannen på bildet er same eller ikke. Har ikke veldig greie på hva jeg egentlig skal se etter.... :exclaim:
For det blir som å putte en svenske i en norsk bunad...jeg skjønner ikke at jeg er blitt lurt før h*n åpner munnen og snakker  :icon_rolleyes:
GjenopprettetMedlem
Hvor nøye er det om han er ekte eller ikke da?
Og hva mener dere her med "ekte"?
Å finne en utøvende samisk sjaman som vil virre rundt hele dagen i kofte for fotokåte turister,er vel ikke så lett?
I det minste kommer det fram at samene hadde/har sjamanisme som en del av kulturen sin?
Det kan balle på seg,det :biggrin:

Det er rart å se dette,at samer og indianere m.fl. blir opphisset over å se "lekesjamaner" boltre seg på deres kulturs vegne,samtidig som vi på den annen side svelger rått folk her hjemme som kaller seg curandero,"inkasjaman av 3.grad" og andre flotte titler.Eller leker indianer.
Det er et sammensurium,er det.Litt moro,og.Syns jeg.
GjenopprettetMedlem
Ja...Hvor viktig er det egentlig?....Sier meg litt enig med Final T. her....Men:

Også enig med Stridshjelp, man bør informere om det er en ekte samisk sjaman. Det for å ikke lure folk. Tror også at det ville bli forstått blant turistene. En *ekte* sjaman har vel ikke tid til å bruke mye tid på å introdusere sjamanisme for turister?

Men ekte eller ikke, dette vil bidra med å øke interessen blant turister, innen sjamanisme, å det er jo det vi vil...å vise hva sjamanisme er for noe, at det ikke er noe skummelt eller av det onde. At det fortsatt eksisterer og at hvem som helst kan gå denne veien.
GjenopprettetMedlem
Jeg er veldig enig med Silva her. Dette vil bidra til å øke interessen der ute.

Jeg tror dessuten, av egen erfaring, at turister (jeg er jo også turist av og til) skjønner at dette ikke er en ekte sjaman. Og i fht dem som ikke skjønner det, vel det er i grunnen deres eget problem.

Sjamanismen trenger egentlig slikt som dette, som øker interessen, får folk til å søke tilbake til røttene.
Sensis [Crawler]
Kanskje feiker fotografen? Er ikke dette bare en mann som koker kaffe på bål???

ailo
GjenopprettetMedlem
"ailo":

Kanskje feiker fotografen? Er ikke dette bare en mann som koker kaffe på bål???

ailo

Det er godt mulig, men det kan fremdeles bidra til å øke interessen der ute. Noe som i utgangspunktet er bra, eller?
AdsBot [Google]
Ha ha ha, ja hvis dette skal vise en sjaman i arbeid, kan jeg også være sjaman 8)
GjenopprettetMedlem
Joa...både bildet og fotografen kan være på fake grunnlag. Men syns temaet var interessant.

Bør det være ekte sjamaner som fremviser sjamanistiske metoder?
Eller spiller det ingen rolle, så lenge sjamanerhistorien kan føre til
utvidet interesse for de mennesker som misstror eller ikke vet noe
om sjamansime?
GjenopprettetMedlem
Ja ja.... Søt var han iallefall....  :icon_rolleyes:
GjenopprettetMedlem
Det blir vel vanskelig å få ekte sjamaner til å vise seg fram for turister tenker jeg. De jeg kjenner vil ikke engang kalle seg selv for sjaman, og fra det til å tre frem i offentlig skue.............................
Anonymous
Har han kaffe å by på,
vil jeg nok ved bålet sitte.
Mens jeg nyter kaffen,
beunder jeg den fine kofta.
Så tar jeg bilde,
vil jo ha et minne.
Se her vil jeg si,
det var han
som laget til så god en kaffe.
AdsBot [Google]
Du Fønix - du Fønix  :lol: :lol: