Forum /
tilbake / Grotta som arena for de sterke opplevelser
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Samer og andre naturfolk har ofte brukt hulrom i fjellet som arena for sterke åndelige opplevelser. Det indre i fjellet er rett og slett et fantastisk sted for intensitet. Jeg har funnet meg ei grotte som jeg har brukt i mange år, i midten er en katedral - den er som skapt til sterke opplevelser; sjamanisme, den frie tanke, healing, sjelesørging,kjærlighet eller rett og slett musikalske opplevelser.
Jeg kunne godt tenke meg å ta initiativ til ei helgesamling der til høsten eller sensommeren (2007). Vi kunne invitere de kapasitetene vi ønsket og så kunne vi likesinnede få ei kjempespennende og særdeles spennende helg.
Formaliteter og program kommer vi tilbake til, dette er bare starten.
Noen som er med?
Vinge
GjenopprettetMedlem
Det høres spennende ut, men hvor er det?
GjenopprettetMedlem
"jimango":
Det høres spennende ut, men hvor er det?
Der var du før meg gitt, lurte på det samme

GjenopprettetMedlem
Dette med grotter er noe jeg også pusler med til tider.. Kan godt tenke meg å bli med på noe slikt.

Grotter har masse gamle energier og stemninger som med fordel kan brukes til spirituelle formål.
Konserter er jo også fint,noe jeg vet blir gjort flere steder i Hellas.
Hellas har jo en sterk mytologi på nettopp grotter.
(Men en burde kanskje unngå sex i grotter? Ofte sleipt på gulvet og sånn. I allfall i kalksteinsgrotter....
Men en ekte speleolog skal jo alltid bruke hjelm,da

)
Nutch/CVS [Bot]
Jeg har gode erfaringer med grotter og huler.

Om det er ikke for langt fra Sveits er jeg med!!

Hilsen
Gåååja
GjenopprettetMedlem
Blir jeg gjerne med på!
( Uten sex og hjelm da.. bare så det er sagt....)
GjenopprettetMedlem
Dette er lekende, men selvsagt seriøst. Vi utvikler et program sammen - har allerede flotte ideer, men vil ha motiverte i tale.
Og hvor grotta ligger? Det er nok det vakre Helgeland det dreier seg om. Og da er vi altså sør i Nordland, ganske midt i landet, og midt i sørsame (lulesame) område.
I mitt neste lille innlegg, kommer jeg med noen forslag.
GjenopprettetMedlem
"vinge":
Dette er lekende, men selvsagt seriøst. Vi utvikler et program sammen - har allerede flotte ideer, men vil ha motiverte i tale. ... Og hvor grotta ligger? Det er nok det vakre Helgeland det dreier seg om. Og da er vi altså sør i Nordland, ganske midt i landet, og midt i sørsame (lulesame) område.
Snakker jeg nå med
Helten med tusen ansikter?
(Bok av Joseph Campbell, oversatt av Tarjei Rønnow, etterord av Brita Pollan. Spartacus, Oslo 2002.)
Jeg er interessert i å være med. Hvis det er av interesse kan jeg holde (skrivebordsforskningsbasert) foredrag om samisk religionshistorie. Og spesialomvisning i antikvariat/bokhandel med Norges største tittelbeholdning av samiskrelevante bøker. Og så vil jeg gjerne sjå denne hula di!
Jau, Helgeland er vakkert, men lulesamisk område er det ikke, sjøl om jeg kjenner til at flere lulesamer har flyttet dit. Lulesamisk område er nord for Saltfjellet, særlig Tysfjord i Norge og Lule lappmark i Sverige. Og Helgeland er heller ikke midt i det sørsamiske området, men i den nordlige periferi. For samisk språk eksisterer, eller har eksistert, en dialekt- eller språkgrense mellom Rana og Vefsn, hvor Rana-dialekten regnes å tilhøre Ume-samisk, mens Vefsn-dialekten regnes som en variant av sørsamisk. Knut Bergsland (den fremste utforsker av sørsamisk språk noensinne) plasserer Vefsn med Hattfjelldal etc. under den ene hovedgruppe av sørsamisk, nemlig Västerbotten- eller Åsele-samisk; den andre hovedgruppe er Jämt-samisk. Se kart nedenfor, som er hentet herfra:
http://www.risten.no/bakgrunn/hist/kart_no.html
1: Sørsamisk. 2: Umesamisk. 3: Pitesamisk. 4: Lulesamisk. 5: Nordsamisk. (Resten: Åpne linken)
(Copyright © 2005 Sametinget. All rights reserved.)
Slike samiske språk-kart kan variere litt. Her finnes en litt grovere oppregning:
http://www.norden.org/nordenssprak/kap2/2c/01.asp (I alt fem sider om samisk språk, manøvrer i rullemeny)
Til de sørsamiske språkene hører umesamisk, som snakkes i Västerbotten i Sverige, og det egentlige sørsamisk som snakkes i søndre Västerbotten og i Jämtland i Sverige.
Det er skrevet av Mikael Svonni, en samisk professor i Umeå. (I farta har han glømt de som snakker sørsamisk i Norge.)
Nå er folk kanskje forvirret framleis, men isåfall på et høyere plan, håper jeg...)
GjenopprettetMedlem
Flott, nå er vi i gang. Og den kunnskapen du sitter på tar vi absolutt i mot. Og så flott med folk som tenker konkret mot denne weekenden, og i tillegg tilbyr seg. Kom med flere ønsker/tilbud.
GjenopprettetMedlem
Takk for svar! Da legger jeg herved ut link til antikvariatet med tilliggende herligheter:
http://www.alrunen.no/ og
http://www.alrunen.no/butikk.html
Her tilbys også overnatting:
• Koselig kafé i et historisk miljø
• Galleri med mye nord-norsk kunst
• Antikvariat med spesialområder
• Utleielokaler for møter og selskap
• Overnatting i historiske gjestehus
• Lunsjkonserter med lokale musikereGjenopprettetMedlem

Anonymous
Hei Vinge!
Flott ide!

Jeg er fra Rana og har trasket mine joggesko på Saltfjellet, men det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt var Steinkatedralen på Træna

Har du vært der? Fantastisk område langt ute i havet!
GjenopprettetMedlem
Høyres fint ud å knytta et forhold te ei gråtta,å bruga den te å reise ner i jorå mæ.
Der eg bur på Ogna finns dar nogen udsprengde smågråtte,æg he våre litt inni dei,men æg får dæ for mæg at steina ska ramla ner i håve på mæg,at gnomane udnytte situasjonen.
Muligt æg æ en redde hare mæ sporven som kraft-dyr.

(juice)

GjenopprettetMedlem
"shamilla":
Steinkatedralen på Træna
Har du vært der? Fantastisk område langt ute i havet!
Stedet heter
Kirkhelleren og er omtalt og avbildet i denne artikkelen (se bildet nedenfor):
http://no.wikipedia.org/wiki/Grotte
På Træna er det en musikkfestival hver sommer:
http://www.trena.net/v1/nyheter.php
I fjor opptrådte Mari Boine der:
http://www.ranablad.no/kultur/article2187916.ece
Magisk ursang: TRÆNA: Den naturlige akustikken i Kirkhelleren er bare helt enorm.
Mari Boine kan nå for øvrig høres her:
http://www.myspace.com/boineGjenopprettetMedlem
Nei Kirkhelleren er det ikke. Grotta det her er snakk om er storslått og spektakulær, samtidig som den er intim. Du kommer dit, og gjennom den, uten klatresko og hjelm. Og uten livsfarlige stunt. Det viktigste av alt; du merker at den tar godt imot deg - og den gir deg noe - du føler deg som et rikere menneske etterpå.
Denne grotta er ikke totalt ukjent og hemmelig, men den er heldigvis ikke et turistmål (ennå, for håpe at det forstsetter slik). Nok om det.
Jeg lovte å komme med noen tanker om innhold for en weekend med sterke opplevelser:
En same/historiker forteller om naturfolkets bruk av huler/grotter.
Demonstrasjon av trommereise.
Musikalske opplevelser under blafrende fakler.
Samtaler rundt viktige filosofiske temaer.
Healing
Besøke helleristninger, føle på deres åndelige kraft.
Kom med tanker dere også, jeg tror vi kan skape noe sammen.
GjenopprettetMedlem

Åh woæooo...
Dette vil jeg svært gjerne delta på, for de siste 2 årene har drømmebildene om en sermoni i en grotte blitt sterkere.
Som tenåring var jeg langt nord i Italia og vandret i noen enorme grotter, en opplevelse jeg anbefaler på det sterkeste
En reise til Helgeland er realiserbar - Selv med slunken lommebok

GjenopprettetMedlem
Var det i Toscana??
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Var det i Toscana??
Nope... Det begynner å bli endel år siden nå, husker ikke akkurat hva stedet heter...
Kan sjekke dette ut i løpet av helgen..
Her er et screenrip som viser området og husker jeg ikke feil så var det i fjellene mot grensen til Frankrike.
GjenopprettetMedlem
Ok. Eg trudde det kanskje var denne.
http://www.grottadelvento.com
Korleis går det med grotteplanane
?
Vingeeeeeeee?
GjenopprettetMedlem
Dette skal vi få til.
Jeg velger ut noen av dere, slik at vi får en liten og velfungerende komite. Vår jobb blir å stå som seriøse arrangører av noe som skal bli ei uforglemmelig helg. Tid: ei helg i juli eller august. Sted: Helgeland, vi skal oppsøke to steder, et litt inn i landet og et ved kysten, med to timers reiseavstand. Begge disse stedene er karismatiske.
Mye av planleggingsarbeidet kan jeg selvsagt gjøre selv, men jeg har nå best tro på en komite - og så har jeg lyst til å bli kjent med flere av dere gjennom et arbeidsfellesskap.
Innhold
Dette er viktig. Og her har alle dere mulighet til å foreslå temaer og gjerne navnet på personer vi skal invitere for å berike oss. Nå er jeg helt sikker på at vi finner mange dyktige ressurspersoner innen sjamansonen.
Komite
Dere kan foreslå dere selv med en gang, eller vente til at programmet vokser fram. Når vi har en komite, jobber vi via mails - med mål å presentere et ferdig program med tilbud til alle. Kanskje får vi tillatelse til å presentere programmet i sjamansonen.
Jeg har allerede mange tanker og ideer angående denne helga, men det blir galt å stappe dere fulle av mine ideer - nå vil jeg ha dere i tale.