Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Min slekt har bodd på skogen i mange hundre år.
Enkelte i slekten har  vært dyrelege, naturlege, ”kloke”, synske.
Jeg har vokset opp med fortellingene om disse.

En  av dem ”Orre-Bryngel” levde i 1800-tallet. Jeg tror han døde i 1878. Han var dyrelege, naturlege, jordemor, geværsmed med mer. Han kledde seg rart, hade skinnklær og lomskinnlue med hode og nebb kvar. Hans medisinboks  og det han hadde i den, kan en se på apoteksmuseet på Fredriksten i Halden.

Jeg er fødd med varme hender. Jeg brukte dem til å lindre smerte og så ga jeg massage og fotsonterapi.

Så melde pappa meg på en healingkurse. Det var bra å treffe andre som hade litt samme intresser.

Litt seinere var jeg på min første gruppemeditasjon. Lederen fortalte hvad vi skulle gjøre, vi skulle gå opp på et berg å siden fly til et hus, der vi skulle møte noen, spørre om noe og be om en gave.
Dette hendte meg: Jeg kastet meg ut og fløy på den rare måten, ryggen mot jorden og ansiktet mot himlen. Jeg landet foran huset til en av natulegene i slekten. Jeg gikk in men huset var tomt, jeg satte meg i stua. Etter en stunn kom det inn noen, jeg hørte først hvordan det trampet i forrommet. Det var Orre-Bryngel som kom. Vi snakket, jeg husker ikke om hvad. Så bad jeg om gaven. Han strekte fram hånden og i den brant en flamme og i flammen fløy det en ravn. Dette var flott!
Jeg drog tilbake.
Etteråt har jeg tenkt at ravnen flyver jo opp og ned iblant.

Omtrent i denne tiden så fikk jeg på TV se et maleri av en dame i Jokkmokk. Det var en man kledd akkurat som Orre-Bryngel. Jeg ringte henne. Hun hade malt en noaidi.

Jeg syntes dette var veldig rart. Hvorfor gikk min slekting kledd på samme måten som en noaidi?

Så fikk jeg fatt på noen bøker.
Sønn min kjøpte Mikael Harners bok til meg. Jeg begynte å lese den en vinterkveld. Under den natten gikk gaupen rundt huset våres.  Vi så sporene i snøen.  Føltes stort i brystet!

Seinere fikk jeg Ailos bok. I den kjente jeg meg igjen.
Takk Ailo for Sjamansonen  (dobbelttakk, for boken og for forumet)

Gunilla
Anonymous
takk til deg for at du deler. Det var fint å lese dette. Så er du jo så flink med urter. Den urteteen jeg fikk av deg virker fint.  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
En flott familiehistorie du har bak deg Gunilla  :wub:

Jeg skulle nok også ønske, jeg kjente mere til mine families bakgrunnshistorie. Kanskje det hadde vært noen som jeg kunne kjenne meg mer igjen i.. :biggrin:

Å fly oppp ned, så fantastisk..se hele himmelen.... :wub:
GjenopprettetMedlem
Ja, jeg er veldig takknemlig for min familiehistorie.
Det er trygt å  høre til.

Gunilla
Anonymous
Du verden, Gunilla, for en spennende slekt du er i.
Jeg vet at det fins samefolk i mine forfedres rekker,
min farmor kom fra nord-Finland.
Jeg har aldri vært særlig opptatt av hvor jeg har mine
fysiske slektsbånd fra. Da jeg tenker at det ikke har
noen tilknytning til hvor jeg egentlig stammer fra.
Men jeg vet at min far, som bor i Finnmark, har drevet
med slektsgransking og har funnet ut en god del om
den greina i Finland, så det kan hende jeg ber ham om
en oversikt. Bare for at jeg nå faktisk kjenner at jeg
ble litt nyskjerrig på dette her.

Takk for innlegget, Gunilla, spennende! :wub:
Anonymous
Det er fint å lese folks historier. dette var veldig interessant.
Min mormors slekt kommer også fra nord-finland, men jeg vet ikke noe mer  enn det.
Min morfar kunne stoppe blod, og der var en kvinne som var synsk. Hun fant en av mors brødre som hadde falt i fjellet. Det ser ut til at det fantes folk med slike evner i alle familier.
GjenopprettetMedlem
Det var en veldig fin historie, Gunilla .

Jeg møter ofte mange forfedre på mine reiser til den øvre verden...
de er der for meg
og det hadde vært morsomt å vite litt mer om hvem de er...

Takk for at du deler

- og sprer inspirasjonen videre... :)
GjenopprettetMedlem
Kjempe flott historie. Jeg har en morfar som alltid har vært snill og grei. men litt "spesiel" på en god måte. når han kjørte traktor. og det lå snegler i veien.Stoppet han og løftet de over til den siden av veien de var på vei mot.og en del sånne ting. Og han sa alltid når noe var galt at ALT ORDNER SEG  :lol:  og det gjorde det stort sett. Det er faktisk en ting som jeg og har.Jeg føler ting på meg og sier automatisk at alt ordner seg tilslutt, å det gjør det stort sett..Og i løpet av mine 31 år har han hevet stemmen til meg 1 gang, kun engang. og da var det grunn til det  :lol: .. Nå har han dessverre fått altzheimer, men det går fortsatt å prate med han.Og han vet hvem vi er osv. Bare korttids hukommelsen som har gitt seg. Jeg var på alternativ messe nå nettopp. Og der fikk søstra mi høre med en sjaman (eller synsk) husker ikke, at han egentlig er sjaman,kanskje vet han ikke om det selv. men jeg har virkelig en følelse for det. Valldals petter smart er han kalt. Hadde alltid en god ide. og mange gode kjærringråd; viss jeg brant meg på brennnestle så hadde han råd som virket. om jeg slo meg så fikset han det. Han er en unik mann. Nå føler jeg at endelig begynne og klare og åpne meg selv vært på noen trommereiser, og føler mer og mer. Spennende tider.  Bare så synd han har fått altzheimer nå, akkurat når jeg vil begynne og spørre han om forskjellig åndelig. Men jeg har alltid vært favoritten hans. følgte fotspora hans hver dag.Så jeg tror det kan ligge mye i alle slekter jeg.  Og at alle egentlig har det i seg..Problemet er vel bare at svarene ligger rett foran oss, og det er gjerne der de er vannskeligst og oppdage  :) 
Takk for flott historie. Kan jeg få navnet på den miachel harper boka???

vennlig hilsen hans

peace and love
GjenopprettetMedlem
På svensk heter den

Shamanens väg  av Michael Harner 

Tenker den heter "Sjamanens vei" eller noe lignende på norsk.

Originalet på engelsk heter

The way of the Shaman. A guide to power and healing.
Anonymous
"gunilla":

På svensk heter den

Shamanens väg  av Michael Harner 

Tenker den heter "Sjamanens vei" eller noe lignende på norsk.

Originalet på engelsk heter

The way of the Shaman. A guide to power and healing.

Finnes desverre ikke på norsk så vidt jeg vet, men den finnes på dansk som er nesten som å lese norsk. Fåes kjøpt bl.a på tanum i oslo eller nettet
GjenopprettetMedlem
tusen tusen takk for tipset..  da prøver jeg dansk. det går greit.

følg dine følelser, og fly med vinden

hilsen hans