Trenger noen små tips her, eller kanskje like gjerne andres erfaringer. Men først vil jeg dele min erfaring med dere, ok?
For 20 år siden eller der omkring, var jeg en ung og uerfaren heks. Alt skulle prøves og helst så fort som mulig. Sjamanisme var ikke innen min kunnskap den gang. Men sjelereiser det hadde jeg fått litt kunnskap om. Så en kveld gjorde jeg et forsøk, satte på Tangerine Dream (elektronisk, og temmelig monoton musikk), la meg godt til rette og lot tankene ta pause. Sannsynligvis var jeg heldig og ramla rett oppi en meditasjonsteknikk eller noe sånt. For jeg fløt ut i en verden som var helt utrolig. Men det var som om jeg fløy.
Den gangen hadde jeg hørt at man alltid skulle ha en tråd med seg for å finne veien tilbake til seg selv, så jeg visualiserte et silkebånd som bandt meg til meg selv. Og det var som å sveve rundt på skyer. Det var jo en herlig opplevelse og jeg har brukt den samme metoden mange ganger senere. Resultatet har stort sett vært at jeg har følt meg bedre, fått mer overblikk og generelt løst opp i tankene mine. Altså nyttig.
Så begynte jeg å lese om sjamanisme, kraftdyr osv. Aha tenkte jeg, dette må prøves. Samme teknikk som beskrevet over, for tromme det har jeg ikke, ei heller cd. Men det var utrolig mye vanskeligere når visualiseringen skulle være ned i jord/trær/berg eller lignende. Jeg får det rett og slett ikke til. Men jeg tok med min nye lærdom og brukte tidligere teknikk, og bare fløy av sted igjen. Men med adskillig mer oppmerksomhet. Og jammen har jeg lært litt av det. funnet kraftdyr har jeg også klart.
Men så dro en venninde meg med på en trommereise seanse (seanse er sikkert feil ord, men) Der satt det 25-30 mennesker i et rom i et stort bygg. En som skulle tromme forklarte godt på forhånd og han gjorde det på en forståelig måte. Men her satt vi alle rundt et stort bord, på stoler. Jeg har aldri blitt helt "tam", foretrekker å sitte på gulv eller i sofa, med bena i kors og ryggen godt lent tilbake. Altså var hele situasjonen litt ukomfortabel for meg. Men jeg forsøkte. Heller ikke nå klarte jeg å reise som det som er "vanligst" Jeg tror rett og slett at jeg ikke klarer å komme meg til det nedre nivå, men jeg føler heller ikke at jeg er på det øvre nivå når jeg reiser på min måte.
Jeg klarte riktignok å lande på en eng og traff på en herlig hjort med en ugle mellom horna. Ingen av de hadde jeg møtt tidligere, ei heller senere, men jeg tror jeg har forklaring på de da.
Så det jeg lurer mest på, hvis jeg bare er på et mellomnivå, har jeg egentlig en sjanse til å komme opp eller ned? Kan jeg bruke min teknikk, eller må en tromme til? Har sikkert flere spørsmål, men regner med at jeg kan komme med dem etterhvert som jeg ser svarene jeg får, for jeg klarer ikke formulere de akkurat nå.