Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Værkontroll blir å trekke begrepet litt for langt, men det illustrer allikevel det faktum at været lar seg påvirke ikke bare av fysisk aktivitet, men også av åndelig virksomhet.

Det er ikke så vanskelig som man kanskje tror. Det er de utfordringene som er adskillig værre å overkomme, for eksempel å gjennomskue egen selvgodhet... ;D

Prøv å påvirke været. Men forvent ikke mirakler, det er ikke mirakler det er snakk om, men å katalysere, eller utløse de potensialene som allerede er der.

Det sier seg selv ar det er vanskeligere å få sneen til å falle i Juli, enn i Januar, man må samarbeide med naturen, ikke kreve det umulige. Men slike ting som å katalysere fuktigheten i luften, og få den til å falle som regn er lettere, for tendensen finnes der allerede. Vi vet empirisk at visse lydfrkvenser, som høye smell, og visse kjemikalier også kan provosere slikt fram. Tradisjonelt har også chanting og tromming vært brukt.

I tidligere tider var tilnærmet værkontroll viktigere, vi er noe bedre rustet nå til å ta slike bølger og daler.

Selv har jeg framkalt og stoppet regn, ganske easy, ved hjelp av chanting og bruk at etpar runer, til en håndfull målløse vitners nærvær. Men jeg været at det var fuktighet i luften, og brukte det, jeg er ikke sikker på at de andre fikk det med seg.  :P

Det tok omlag 10 minutter før regnet begynte å falle. Da vi hadde sett at det funket, var det nok, og det ble stoppet ved bruk av en annen rune, også på noen minutter, den tiden det tar for regndråpene å falle fra skyene til jorda?

Men ogs[ ved hjelp av et pentagramrituale som invokerte luftånder, og litt til, klarte jeg til min overraskelse å skape en vindstille sone omlag en meter omkring meg, som fulgte meg hvor jeg gikk, selv om det blåste katter og bikkjer den dagen. Simpel kabbalah, som sagt, åndene er språkmektige.

Det å påvirke været åndelig er ikke så vanskelig som folk vanligvis tror, men man må eksperimentere litt selv, om man ikke arver kunsten. Fra før av vet vi at både den samiske og andre spirituelle tradisjoner rommer et vell av værmagi, ikke minst ved hjelp av vindknuter.

Så hvorfor dette innlegget? For å skryte kanskje, av noe som veldig enkelt kan bortforklares som tilfeldigheter. Kanskje det.

Men det er først og fremst for å formidle at det er mulig, og innenfor rekkevidde for mange her inne.

Prøv selv!

Men start med enkle ting, selv dverger begynte i det små... :lol:
SEO Crawler
Alvar med trygg forankring i god, gammeldags magi!  :respect:

Velskrevet og kunnskapsrikt.  :beer:

Fin lesning  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Meget interessant, jeg vet at det lar seg gjøre, at det er mulig.

Vindknutene,  kan du belyse dette litt nærmere?
Anonymous
"lilyane":

Meget interessant, jeg vet at det lar seg gjøre, at det er mulig.

Vindknutene,  kan du belyse dette litt nærmere?

Dessverre, jeg er helt grønn på det området. men vet eller tror at det praktiseres som enkel, dog til tider effektiv folkemagi.

I allefall, etter mine opplysninger har knutemagikk vært praktisert av grekere og arabere, spesielt i forbindelse med sjøfart, noe som også gjenspeiler den gamle handelen med vindknutesnorer, fra samiske levrandører til norrøne sjøfarere.

Også det å sette knuter på planter som det ytre uttykket for ei magisk handling er velkjent. men det er sikkert noen her som vet noe om slikt, det gjør ikke jeg, men skulle gjerne vite mere.

Man kan lese masse om det online, http://www.google.com/search?client=ope ... 8&oe=utf-8
men det er den arktiske tradisjonen jeg er på utkikk etter. Noen som har noen erfaringer eller tips å bidra med?

Det behøver verken være allvitende eller allmektig, men er kanskje en brikke til puslespillet allikevel?  :w00t:
GjenopprettetMedlem
Takk for svar og link.
Blir med på din oppfordring til de som sitter inne med kunnskap om dette.
Sleng inn en brikke til puslespillet,
alle brikker mottas med takk, store som små.  :)
GjenopprettetMedlem
Ja, dette har jeg prøvd selv.
Men ved hjelp av visualisering, det virker!!  :eusa_clap:  :biggrin:
Jeg senker hjernefrekvensen min til alphanivå, så setter jeg i gang å visualiserer det jeg måtte ønske.  :eusa_pray:
Anonymous
Takk for verdsatte tilbakemeldinger. :respect:

"lilyane":

Takk for svar og link.
oppfordring til de som sitter inne med kunnskap om dette.

Mja...Knutemagi er sikkert anvendelig for misbruk også. Om det er, til de grader, at noen sitter inne for det, er jeg sannelig ikke sikker på? ::)

Men man kan faktisk risikere å straffes for magiske handlinger, også i det ytre. Ikke så mange årene siden en engelsk domstol dømte en mann for å ha forsøkt å avlive en annen på magisk vis. Jeg tror det springende punktet var at han lot mannen få vite det, istedet for å bruke en ren teknikk, i all stillhet.

Forresten jævli interessante problemstillinger, i krysspunktet mellom jus, psykiatri og spiritualitet.

Men tilbake til knutene. Heksene har visst adoptert denne tradisjonen, naturlig nok, ettersom mye av deres arvegods og tilraskelser også skriver seg fra urgammel seid praktisert her på  berget.

Det fortelles også  om knutemagi i 1001 Natt, der er det er tretrinns knutesnor, hvorav den tredje utløser et forykende uvær, den første en bris, og den andre god bæring.

Knutemagikk ligger nårmere talismanisk magi enn konvensjonell utøvende, rituell magi. Man kan godt si at en talisman er et rite som går igjen og igjen, i replay. Har vi forresten et dekkende norsk ord istedet for talisman?

Moderne eksempler på værmagikk finner vi blandt annet hos John Dee, forkynneren av den Enochiske magikk, og livlege for Elizabeth 1. Da den spanske armada nærmet seg England, laget han en Enochisk vindtalisman som utløste en storm som feiet armadaen av havet. Talismanen oppbevares idag i british Museum, en av de få skattene som ikke det museet har stjålet fra utlandet... :badgrin:

Link:

http://www.google.com/search?client=ope ... 8&oe=utf-8

Diverse enochiske talismaner:

http://images.google.com/images?svnum=1 ... rch+Images
Anonymous
"Dharma":

Ja, dette har jeg prøvd selv.
Men ved hjelp av visualisering, det virker!!  :eusa_clap:  :biggrin:
Jeg senker hjernefrekvensen min til alphanivå, så setter jeg i gang å visualiserer det jeg måtte ønske.  :eusa_pray:

Jepp! Takk for den.

Men, ...det er vel ikke tilfeldigvis du som har ønsket varmere klima her nord da? :lol:

Jeg har følelsen av at at både bønder og fiskere, dansker og hollendere kan tenkes å ha et større søksmål på gang, mot den som har skylda, som følge av de enorme ekstrautgiftene som nedsmeltingen av polisen medfører. :lol:

Men slapp av, jeg skal ikke sladre i så fall...  :lol:
GjenopprettetMedlem
Jada, her faller nye brikker på plass.
Har allerede fått bedre forståelse av det jeg har lest her.

Da jeg var liten brukte min oldefar og fjerne vorter på fingrene ved hjelp av knuter.
Så knutemagi kan nok brukes på mange måter. 
Anonymous
"lilyane":

Jada, her faller nye brikker på plass.
Har allerede fått bedre forståelse av det jeg har lest her.

Da jeg var liten brukte min oldefar og fjerne vorter på fingrene ved hjelp av knuter.
Så knutemagi kan nok brukes på mange måter. 

Husker du hvordan han gikk fram?

Jeg husker glimt fra flere metoder de gamle brukte. Og pussig med dem, i det ytre het det seg gjerne at de trodde ikke på denslags, men i lønn.... :)

Som deres evindelige og søvndyssende samtaler om været...Været var viktigere for dem enn for oss, ettersom de levde av naturen. De kunne snakke om 1000 ting, men utad kunne det virke som om de snakket om været...

De gamle var ikke særlig begeistret for plystring, de mente at det kunne framkalle regn, og det ville de ikke ha noe av, før høyet var under tak.

Kanskje vi skulle sende en million mennesker til Sahara for plystre ørkenen grønn?   8)

Kan ta litt tid, og mange mennesker, men jeg tror det er mulig. Det vil alltids oppstå naturlige grunner til en slik oppblomstring, slik at plystringen som årsak lett kan bortforklares.
Anonymous
De kunne visst mye i gamle dager.  Hørte nylig ei historie om at min oldefar fikk det til å blåse en gang. Det han gjorde var å kjøpe vind, som det het seg.
Interessant tema dette, selv om jeg er litt skeptisk.
GjenopprettetMedlem
[/quote]

Jepp! Takk for den.

Men, ...det er vel ikke tilfeldigvis du som har ønsket varmere klima her nord da? :lol:

Jeg har følelsen av at at både bønder og fiskere, dansker og hollendere kan tenkes å ha et større søksmål på gang, mot den som har skylda, som følge av de enorme ekstrautgiftene som nedsmeltingen av polisen medfører. :lol:

Men slapp av, jeg skal ikke sladre i så fall...  :lol:
[/quote]

Hehehe..... Hmmmmm.......

Neida, her i regnfulle Ålesund, trenger jeg litt opphold når jeg er ute på tur  :icon_lol:
GjenopprettetMedlem
"Alvar Horst":

"lilyane":

Husker du hvordan han gikk fram?

Joda, han tok en tynn tråd som han knyttet rundt vorten.
Deretter fjernet han tråden fra vorten, ga den til meg og ba meg putte den ned i jorden i en blomsterpotte som sto i vinduskarmen.
Han sa at når tråden forsvant og ble til jord skulle også vorten være borte.
Som det barnet jeg var, kunne jeg ikke la være å sjekke litt i jorden av og til, ha,ha.
Mens tråden "råtnet" i jorden ble vorten mindre og mindre, til den tørket ut, forsvant, og ble borte.

Mine besteforeldre kunne også dette, og jeg har inntrykk av at dette kunne utføres på forskjellige måter.
Det var ikke alltid at tråden ble lagt i jord, husker ikke hvor den ble av, bare at den ble borte.

Jeg prøvde selv dette da jeg var barn (putte i jord)og vorten forsvant.  

Jeg husker glimt fra flere metoder de gamle brukte. Og pussig med dem, i det ytre het det seg gjerne at de trodde ikke på denslags, men i lønn.... :)

Ja, husker jeg også, men sånne ting skulle ikke prates høyt om.

Som deres evindelige og søvndyssende samtaler om været...Været var viktigere for dem enn for oss, ettersom de levde av naturen. De kunne snakke om 1000 ting, men utad kunne det virke som om de snakket om været...

De snakket om det meste gjennom samtaler om vær, vind, dyr og naturbilder.
Koder, som datidens mennesker forsto.

De gamle var ikke særlig begeistret for plystring, de mente at det kunne framkalle regn, og det ville de ikke ha noe av, før høyet var under tak.

I min barndom ble plystring, av de gamle betegnet som det samme som å påkalle djevelen.  :icon_twisted:

Riven, var den som kunne fremkalle regn der jeg er vokst opp. Den måtte aldri ligge med tinnene opp for da ble det regn.

Huffda, hvis plystring er å påkalle djevelen, så tror jeg det er best å sende riven til Sahara i steden for å plystre.
- Og huske på å legge den med tinnene opp.  :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Et grønt Sahara kunne sikkert forsynt store deler av verden med sunn,billig mat,så det syns jeg er en god ide.
Vi dyrker maten der,og så bor vi andre steder.
Anonymous
Mange takk, spesielt Lily, for interessant lesing... :)

Ja selvfølgelig er plystring Djævelens værk,  >:( 
såpass fikk jeg da med meg fra min høyst ufrivillige gjesteopptreden i det Læstadiasnke univers... :lol:

Jeg synes allikevel at LLL er bedre enn å gå på fylla. :innocent2:

Det kan også tenkes at det med at plystring sies å kunne framprovosere regn, kan også ha med et tabu forbundet med en deal med værgudene om å holde det tørt til høyet er i hus?

Uansett, jeg synes det er vel anvendt magikk, eller kall det hva du vil, å gj;re Sahara grønt. men først må man få folk til å  tro at det er mulig.

Gammel vanetenking tilsier at "Sahara er ørken, ikke noe å gjøre med det."

Tingen kan sees på flere vis, som tingen i seg selv, uforbundet med den foregående ideen som tingen  var
forbundet med.

Telefonkataloger f.eks, er ikke søppel, velegnet for kostbar og forurensende resirkulasjon. Det det er, er ferdige hardpressede bygningsblokker av celluose, tre, og kan erstatte leca, ved innbaking i betong. Problemet er at de ansees som et problem, og ikke en ressurs. Det er anskuelsen som egentlig er problemet, vanetenkingen.

Ja, la oss sette Sahara under vann! :lol:
Anonymous
Plystring hva er det?
Er det whistle? (på eng.)

I sverige må du ikke döde spindler, for da kommer regnet.

"Alvar Horst":

Ja, la oss sette Sahara under vann! :lol:

Men hva skjer med... f.eks. Nederland då?  ;D
GjenopprettetMedlem
Ja, plystre er det samme som whistle.
Hva kalles det på svensk?

Det er det samme i Norge (om å døde edderkopper(spindler))
Når den spinner sitt nett åpenlyst (overalt),
er det et sikkert tegn på at det er godt vær i vente.
Anonymous
"lilyane":

Ja, plystre er det samme som whistle.  Hva kalles det på svensk?

Vissla
GjenopprettetMedlem
Selvsagt, det viste jeg jo egentlig, fikk det bare ikke frem.  :wub: