Forum /
tilbake / Sjamanens rolle i innvielseremonier til seksuallivet
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Har lest litt rundt i det siste,og fått med meg at i allfall inuittfolket eller eskimoer gjerne før i tiden brukte stammens sjaman til å innvie ,særlig unge jenter, til seksuallivets arena med seremoniellt samleie.
Er dette kjent også fra andre kulturer med sjamaner?
Det må jo ha vert litt av en jobb,men også ganske alvorlig faktisk?
Og mange av eskimo-folkene hadde/har jo et ganske fritt seksualliv også?
Hvor vil jeg hen med innlegget? Vet ikke helt!
Jeg er bare nyskjerrig på de antropologiske aspektene ved denne praksisen,og om den finnes den dag i dag noe sted.
Dette er jo en viktig del av de fleste folks liv,og "skeive skjær" tidlig,kan jo sette spor for livet,fysisk og psykisk.
M.a.o. en ansvarsfull oppgave!

GjenopprettetMedlem
Inuittene er det vanlig folkeskikk å by sine venner på litt fette, her må kona trå til...

GjenopprettetMedlem
Ja,og som med sigarer,så byd ein ikkje fram ein tørr og sur ein! Men,men....om dette har noko med tema forøvrig å vite,veit ikkje eg.....

GjenopprettetMedlem

( urte- theee)
GjenopprettetMedlem
Dette er et av de store temaene i serien Jordens Folk. Nå er dette en romansereie som mange karakteriserer som kiosklitteratur. Men jeg synes den er veldig interessant - hadde dog klart meg med færre av de utmalte intimsenene. Forfatteren har gjort grundig research. Når det gjelder temaet innvielser, så er det ikke her sjamanen selv som innvier, men en som sjamanen velger ut som spesielt egnet.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 084&rom=MPGjenopprettetMedlem
"Guro":
Forfatteren har gjort grundig research.
Forfatteren har nok gjort noe research, men bøkene er likevel fulle av faktiske feil. Jeg vet ikke om dette gjelder akkurat dette med innvielser seksuelt, men generelt så bør man ikke bruke disse bøkene som kilder på noe som helst.
Anonymous
Spirit of the Shuar - Perkins and Chumpi - en bok
så nevnte de at denne Amazonas-stammen også hadde lignende seksuelle-ritualer som du beskriver om Final Tribe. Og siden de også var inne i perioder med kriger mot krigerske samfunn utenfra så kunne alle ha sex med hverandre ang voksne og om en mann ble drept så overtok broren den rollen ang å være mann for den dama osv...
Så det har vært vanlig flere steder i verden det der blant samfunn hvor sjamanismen sto sterkt.
Ifølge J.Perkins så skjer ikke dette i dag hos Shuar-indianerene.
Anonymous
Takk og pris til de arketypiske kildene!
Enig med deg der, teleterkji.
Mye som var regulert gjennom kollektive nedarvete ritualer må individene idag finne frem til på egenhånd. Jeg synes også at det er antropologisk interessant i et utviklingsperspektiv. Og jeg har min historie.
Takk for boktips, David.
Final Tribe: Jeg er interessert i de litterære kildene dine. Kunne du legge inn boktitel, forfatter etc., om mulig?
GjenopprettetMedlem
Øh,akkurat!
Visst har eg lest jordens barn,om Jondalar med sine eigenskapar osb..
Har eg møtt arketypar på byen tru? Hmmm.
Her har du eit hint til ei kjelde ,Masha:
http://www2.hu-berlin.de/sexology/GESUND/ARCHIV/GUS/ESKIMO.HTM
Ein kan lese om dei fleste land/folk her.
Moro med tilbakemeldingar,for eg deler ting eg blir nyskjerrig på,og sidan sjamanisne var vevd inn i temaet,tok eg det opp.
Kjeldene ser no mangfoldige nok ut for meg,men har ikkje lest alt sjøl,enno.Men det er masse...
Og så er det jo moro med utdrag frå gammalt forskingsmateriale også,i allfall vis ein
veit at det er gammalt.....
Verzogo!

GjenopprettetMedlem
Eg trur me skal ta litt shaman-sjokolade i staden..

GjenopprettetMedlem
Antropologisk sett mener jeg det er kjent at eskimo-menn lånte sine kvinner til gjester.
Følelsesmessig må en slik kultur ha tolket kjærlighet som noe annet enn i dag
("
Bevis": troskapsløftet i vielsessermonier), der mannen tåler å måle seg
med gjesten, for hva om gjesten var en bedre elsker enn han selv?
Eller kan kjærligheten ha vært et eierskap? mannen eier kvinnen og kan låne henne ut.
Var det den gang en måte å forstå kjærligheten på?
Som universell, ”du kan bare låne min kvinne” og at kvinnen samtykket
fordi hun så på seg selv som universell i kjærlighetsakten og kunne dermed
gi seg fritt til den hennes mann utpekte?
Syntes hun det var moro å få gi frokost til sin gjest og sin mann dagen etter?
Kan hende erfaringer ble diskutert? Terningkast og poeng?
Fantes ordet ”utroskap” i de kulturer som praktiserte å låne
sin ektefelle bort til sin gjest?
Jfr artikkelen AG skriver om ”Koder og tabu”, og her temaet
om sjamanen hadde en rolle
i innvielse til seksuallivet så var det nok betraktet som en kode, en overgang, et rituale.
Og hemmelig også?
Og kom jeg videre med mine betraktninger, som bare ble til spørsmål?
Jeg har lest at før seremonier i sjamanismen skal man være seksuelt avholdende
noen dager før, husker ikke hvilken bok det var i nå.
I så fall har det nok med den kraft/energi seksualiteten er.
På samme måte som fotballspillere skal avstå fra sex noen dager før viktige kamper.
Ingen kan vel motsi at seksualiteten er en kraft, en naturlig kraft
som vel anvendt bare er av det gode.
Siste spørsmål:
Er det av det gode at sjamaner innvier ungjenter, hvor blir kraften av, blir den vel anvendt?
Tilslutt forsto jeg kan hende noe: det ene er kjærlighet, og det andre er seksualitet som kraft.
Det er ikke lett, det her…..
Nuntia, undrende spørsmål er også svar?
GjenopprettetMedlem
Svært så kloke undringer, Nuntia.....
Svarene har jeg ikke ...men ligger de ikke innbaket der..?

Anonymous
"Final Tribe":
Eg trur me skal ta litt shaman-sjokolade i staden.. 

Eller sjokoladebryting....Ka du trur...
GjenopprettetMedlem
Kjære deg,det
vil du ikkje.
Anonymous
"Final Tribe":
Kjære deg,det vil du ikkje.
Har jeg noe å frykte?

GjenopprettetMedlem
(Kanalisert bodskap på lågt blodsukker): "Nei!" -frykt aldri. Svelg frykten med sjokolade,men vit at ho er glatt (og feit som ein sumo..)
Anonymous
"Final Tribe":
(Kanalisert bodskap på lågt blodsukker): "Nei!" -frykt aldri. Svelg frykten med sjokolade,men vit at ho er glatt (og feit som ein sumo..)
Japp Japp!

Anonymous
Du milde himmel, kor søt dåkker e!