Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Google Adsense [Bot]
Hva gjør akkurat deg til en sjaman? Hva er "oppgavene" til en sjaman? Hvordan kan en bli "utdannet" til sjaman? Er det mulig å gå kurser for så å ble en sjaman? Eller må en ha det i blodet? Hvordan ser livet til en sjaman ut i forhold til "normale" mennesker? Eller hvordan er en dag for en sjaman?
Anonymous
Shaman är ju en helt påhittad titel som ikke finns hos något folk egentligen, som titel alltså. Jag ser på det som så: alla kan shamanisera (verb) men inte alla blir shamaner. Jag tycker egentligen man borde gå väck från begrepp som sjamanism och sjamaner eftersom det innefattar mer HELHET och livsväg - men ok då, några ord må vi väl ha så vi kan snakke sammen

Så min def blir som följer:
En som
shamaniserar använder shamanska tekniker (vad nu det är) för att bli hel, bota sig själv, känna efter innåt etc. Utvecklas eller bara leka.
En
shaman behandlar folk och fä, använder vad h*n kan till att hela bota och hjälpa andra. Och LYCKAS. Shamanen tänker
globalt, men agerar
lokalt.
Kort och gott,
Thomas
på arlanda på väg hem
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Monica
Et godt spørgsmål. Men som trumman har ret.
Man kan gå på kurser og få nogle værktøjer, så man kan blive dygtigere men jeg tror samtidtig at man er klar til at være shaman, når tiden er inde til det.
Hilsen Shamanen

GjenopprettetMedlem
"Monica":
Hva gjør akkurat deg til en sjaman?
Den initiering som Ademakterna och specifika andar har genomfört. Sedan är det min vilja att genomföra det som jag "skall" och får i uppdrag och det som jag se själv att göra. Jag är medvetet generel för att kunna visa på pricipen.
Hva er "oppgavene" til en sjaman?
Jag har nog svarat på det redan!
Hvordan kan en bli "utdannet" til sjaman?
Som Trumman och Shamanen säger. Kurser fungerar i att lära sig grunderna, läsa böcker i viss mån, men framför allt att utöva och vara ärlig, äkta och kärleksfull.
Er det mulig å gå kurser for så å ble en sjaman?
JA men det gör en person inte till shaman. Det finns en hel del literatur som är skrivet utav antropologer om hur inicieringar går till och det är ofta ganska hemskl saker som beskrivs.
Eller må en ha det i blodet?
Traditionellt finns det både de som har det i arv från förMödrar och förFäder. Men även de som blir utsatta för det från Andevärlden.
Hvordan ser livet til en sjaman ut i forhold til "normale" mennesker?
Detta är en enkel fråga med ett långt svar och givetvis olika för olika personer. GEnerellt skulle jag vilja säga att det innebär flera dimensioner av både varelser och varanden som "normala" människor inte sätter sig i kontakt med.
Eller hvordan er en dag for en sjaman?
Hon eller han vaknar äter och går på toaletten den med! :badgrin:
Olika dagar ser olika ut. Årshjulet finns med olika höktider, trumman och skallran men framför allt kraftdjur och andra Andehjälpare som arbeta kan utföras med. Ibland är det

och andra dagar
Jag kan skriva mer än detta men jag tror det räcker nu.
Må väl
SkallePer
www.idavallen.orgAnonymous
Jeg er i hvert fall ikke sjaman, og jeg har den siste tiden innsett at jeg blir nødt til å endre på hva ordet sjaman betyr for meg. Dette fordi jeg ser at det brukes på en helt annen måte enn det jeg har brukt det, og at jeg må henge med i endringen for å slippe å reagere hver gang jeg ser ordet brukt..

I mitt hode har en sjaman vært noe helt annet enn en healer som har tatt et helgekurs eller to innen sjamanisme og kjøpt seg ei tromme, og jeg ville aldri funnet på å kalle meg sjaman, samma søren hvor flink jeg ble. Men det er altså i mitt hode, og derfor prøver jeg nå å få endra den oppfatningen jeg har. Kanskje kan jeg få det til å fungere med å bruke ord som noaide i stedet, for de som jeg hittil har tenkt på som sjamaner?
Anonymous
Å en annan tanke har jag alltid sett den slik: DU kan ikke kalla dig sjaman - men de du BOTAR - HELAR og HJÄLPER, di kan kalle dig sjaman.
Anonymous
Nemlig!
Slik har det vært for meg, men som sagt, jeg jobber med å få hodet til å være med på forandringen til at alle kan gå rundt og kalle seg selv sjaman.
Anonymous
Läste på en sida om Sibiriske sjamaner - de syntes det var noe tull å kalla sjamanisme för sjamanisme. Det vore som att kalla kristendom för prestisme, eller judendom för rabbiisme!
De har ett poäng

dumma västerlänningar....
Sidan:
http://www.tengerism.org/What_is_Shamanism.html
Jag kan icke go i god för sidan i övrigt dock... syns det verkar på noe vis litt skummelt med de där tengeristerna... noen som vet mer om dem?
Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
Jag känner en sibirisk shaman som i sin tur känner killarna (shamanerna) som har den där hemsidan. De bor i USA och är väldigt seriösa. De är ungefär lika trötta och arga som nordamerikas indianer på alla felaktigheter som omger "shamanism" och försöker därför föra ut sanningen. Det har gått så långt att de inte längre kan använda ordet shaman utan fått hitta ett nytt ord, tengerism, som är mer neutralt och inte så förstört. De här killarna jobbar en hel del tillsammans med indianer i Nordamerika som blivit hårt utsatta i det att vita påstår att det finns shamaner i de indianska kulturerna fast det är helt fel.
Så, som sagt, seriöst och bra och de gör ett jätte-jobb!
GjenopprettetMedlem
hmmm
men på samme som trumman refererer til fins den her også:
http://www.tengerism.org/shamans_cant_c ... elves.html
mvh
GjenopprettetMedlem
"trumman":
Läste på en sida om Sibiriske sjamaner - de syntes det var noe tull å kalla sjamanisme för sjamanisme. Det vore som att kalla kristendom för prestisme, eller judendom för rabbiisme!
De har ett poäng
dumma västerlänningar....
Sidan: http://www.tengerism.org/What_is_Shamanism.html
Der tar du nok litt feil..
Her er et sitat fra nevnte side:
False!
This is another idea that came from the U.S. and some neo-shamanic folk. Among traditional shamans in Siberia there is no such rule. In fact, shamans are often introduced by their title. In a shamanic society, being a shaman is not an unusual thing. It is an occupation much like a doctor, teacher, or public official, so there is no need to make it a big, mysterious secret. In fact, because they serve their communities, a shaman is a public figure.
When someone is first initiated into becoming a shaman, it is a great public event. The community helps make the new shaman’s robe, drum, and other equipment. The ceremony lasts for days.
Shamans often wear indicators of their position. Throughout Siberia one can often tell who is a shaman by looking at their boots. The Nenets, Selkup, Nganasan, and Evenk nations all decorate their shaman boots with spiritual designs or stain them with red ochre.
Buryat and Even shamans often wear mismatched boots. This is not only to show that they are shamans, but to confuse the spirits when during ceremony, they switch the boots to the opposite feet.
Shamans often wear different clothes or hats as well. Even in the city wearing Western clothing, shamans can often be identified by wearing a protective toli mirror or talisman.
Shamans are given seats of honour and are treated with great respect. In the days of Chinggis Khaan (Genghis Khan), shamans did not have to serve in the military.
In conclusion, there is no rule in Siberia that prevents shamans from calling themselves “shaman”. The only taboo is a non-recognized shaman trying to make that claim.
GjenopprettetMedlem
jeg vil si at du er en sjaman når du har fått kontakt med kraftdyre ditt, blit innviet, kan kommunisere med ånder, har peiling på ritualer o.l, og kankje noe mer

å meg, nei jeg kan ikke noe av dette haha det er en lang vei

GjenopprettetMedlem
jeg er - jeg er sjaman!
moskus
GjenopprettetMedlem
Hei Moskus... c",)
I så fall bøyer jeg meg i respekt for den du er og det du står for
Jeg kjenner et par fra før - og jeg vet noe om hva de driver med - så all ære til deg.
For min del så har jeg aldri vært inne på tanken en gang - at jeg skulle være en sjaman.
Jeg har et annet liv - et annet sted - det er andre ting jeg skal gjøre, men jeg shamaniserer i hverdagen.
Lite & smått, men på min måte - på mitt vis

... og sånn går no' dagan...
For meg er sjamanisme rett og slett en måte å snakke med Gud på.
- og for å lære dette språket har jeg lest & gått i lære - blitt gitt mennesker
på min vei som har delt av sin visdom & kunnskap - og jeg lærer hver dag.
I 5 år har jeg reist langs denne veien - jeg har akkurat begynt - og jeg har innsett at
"det er ikke jeg som styrer denne skuta - det er kapteinen - det er han som er sjefen ombord" -
så jeg lener meg tilbake - lar han ta styringa - og nyter turen.
Blondie.... c",)
GjenopprettetMedlem
God tur!
moskus
GjenopprettetMedlem
Thank you - You too!
Take care
& God Bless Us All..
..
Blondie.... c",)