En morsom och effektiv metod jag ibland använder mig av när människor vill veta lite om vad som komma skall, eller få råd om göromål är att ”låta sanden tala.”
Jag tar en näve sand och blåser in frågan som skall dryftas, därefter häller jag sanden på trumman som ligger vannrett i handen och begynner å tromme. Sanden kommer till liv med lydet fra trommen og begynner sin besynnerliga dans over skinnet. I dansen visar den former och bilder, tecken siffror och bokstäver som talar om och runt det aktuelle spørsmål.
Det är ikke kun symbolerna som kommer till syne som är viktiga utan även selve BEVEGELSEN sanden tar i sin dans kan ge viktiga insikter i situationen.
Det viktiga är att sinnesdansa med sanden när den rör sig, öppna sig för bilderna som kommer och ikke ”kämpa imot” – då kommer svaren. Jag brukar tromme tills all sand fallit av trommen eller jag fått de svar jag trengde. Man kan ställa forskjellige spørgsmål undervejs. Sandens svar är väldigt olika i karaktär beroende på hur mycket som finns på trommen.
Prova gärna!
Mvh,
Thomas
Intressant sandlink: http://hebert.kitp.ucsb.edu/sand/sand.html