Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Nå diskuteres sjamanismen på alle ulike måter. Hva er sjamanisme, egentlig? Hvordan forholder den seg til vitenskapen, til kvantefysikk, astrofysikk og annen fysikk?
Er vitenskapen den høyeste kunnskapen, som også myteforståelsen må bøye seg for?
Jeg syns også det er spennende med fysikk og dens nyoppdagelser, i den grad jeg orker å sette meg inn i det.
Men den er også i utvikling, og de lærde er slett ikke alltid samstemte.
Og samtidig blir new-age bevegelsen en slags fiende, den store stygge ulven, en forfører og sjarlatan. jatakk!
Tenk selv, sier jeg! Ingen behøver å svelge rått noe som helst. Vi kan egenhendig finne våre egne svar, velge våre egne trossytemer. I mine øyne er det dét som er den nye tiden. All kunnskap er tilgjengelig for alle.
Er vitenskapen den nye religionen, også for sjamanismen?
Jeg bare spør, jeg er forvirret vedrørende hva som skjer her inne idag!
GjenopprettetMedlem
Moderne vitenskap har vanskelig med å forstå og akseptere sjel og ånd,de sliter med alskens instrumenter som kan måle ditt og datt
Uten at de helt skjønner hva som skjer. Vitenskapen er et fint kamuflerende ord for en åndsfattig klikk av fagfolk som ikke ser helheten.
Du ser den innpreget i legestanden og i mye av samfunnets etater,der ligger illustrert vitenskap på alle venterom,sammen med allers,og vi menn.
Jeg har ofte blitt klam og uggen etter å ha bladd i disse samfunns-blekkene som skal være allment dekkende for det moderne menneskets interresser.
Tilbake til naturen.

GjenopprettetMedlem
Eg veit ikkje kva å seie,men eg føler at sjamanisme gjerne kan granskast opp og ned under lupa av vitenskapen,men på ei anna side så er ikkje vitenskapen noko som direkte kan innlemmast i sjamanismen.....
...det er ikkje nært forståande eingong.

Nutch/CVS [Bot]
"Lazy":
Er vitenskapen den høyeste kunnskapen, som også myteforståelsen må bøye seg for?
Vitenskapen i seg selv oppfyller alle diagnostiske krav for barnslig autisme. Da synes jeg ikke at den er den høyeste kunnskapen.
hilsen
Gåååja
GjenopprettetMedlem
"Lazy":
Nå diskuteres sjamanismen på alle ulike måter. Hva er sjamanisme, egentlig? Hvordan forholder den seg til vitenskapen, til kvantefysikk, astrofysikk og annen fysikk?
Er vitenskapen den nye religionen, også for sjamanismen?
Etter å ha lest en mengde teorier om hva religion er, dvs. en mengde definisjoner av fagordet religion kom jeg frem til at vitenskapen fungerer på lik linje med religion for de fleste vestlige mennesker idag. Om religion er forklaringsmodeller f.eks. da gir vitenskapen det samme. Samtidig, på lik linje med forskjellige religiøse retninger, hevder vitenskapen at De har rett! Menigmann har egentlig ikke forutsetning til å vite om alle påstandene vitenskapen kommer med ER riktige. På det folkelige plan tar folk "sannheten" derfra for å være nettopp Sann. Mye av vitenskapens funn er noenlunde sikker kunnskap. Kunnskap om naturens bestanddeler f.eks. Men.. mye av vitenskapens kunnskap er TEORI. Går man vitenskapen nærmere etter i sømmene ser man at vitenskapmenn i 2007 er uenige med vitenskapsmenn fra år 1950 og videre at vitenskapsmenn er uenige seg i mellom når det gjelder å forklare ulike fenomen. Folk flest tar imidlertid hva enn av vitenskap de leser for Sann uten å ha forutsetning for å vite om det er teori, eller om funnene vil bli motbevist om 50 år slik tidligere såkalte Sannheter har blitt motbevist i ettertid. Folks holdning til vitenskapen blir på denne måten religiøs. Man tror blindt på vitenskapen uten virkelig å sette spørsmålstegn ved Sannhetene! Samtidig,
tror jeg at en god del kunnskap fra vitenskapen er nærme å kunne forklare tingenes tilstand, men kunnskapen herfra er relativ som all annen kunnskap er det. Det er for det meste Teori.
Myter er også småteorier om virkeligheten. Mytene taler imidlertid til mennesket på et annet plan enn det vitenskapelige teorier gjør. Mytene taler gjerne til følelsene gjennom å skape bilder og metaforer å forstå virkeligheten igjennom. Om det mytene snakker om er sant eller ikke sant er gjenstand for tro.
Når det gjelder forholdet mellom vitenskap og sjamanisme. Vitenskapen har bidratt med å kartlegge urbefolkningers tradisjoner slik at disse tradisjonene er tilgjengelige også for mennesker utenfor det vitenskapelige miljø. Noen av disse tradisjonene er i ferd med å forsvinne i takt med globaliseringen. Vitenskapen har slik bidratt med å bevare tradisjonene for ettertiden nettopp ved å kartlegge dem. Jeg takker vitenskapen for dette nyttige arbeidet.
Om vi enes om at vitenskapen har mye å komme med når det gjelder å forklare virkeligheten rundt oss mer og mer nøyaktig og at vitenskapen samtidig ikke har alle svar, at mye ved naturens bestående fremdeles er uutforsket, så kan vitenskapen komme til å ha noe å si for å forklare fenomen som idag betraktes som overnaturlig fremover i tid. Vitenskapen har vegret seg for å forske på telepati, klarsyn, spøkelsesenergi etc. fordi disse områdene ble betraktet som å tilhøre religion, altså menneskelige teorier om virkeligheten basert på tro (ifølge vitenskapen frem til nå). Gud kan ikke bevises, ergo forsker vi ikke på Gud. Telepati kan ikke bevises, ergo forsker vi ikke på telepati. Debatten mellom de logiske positivistene (les: de positive lobotomistene) og humanistene på tidlig nittenhundretall satte en mal for hva som kunne forskes på: De logiske positivistene mente at kun det som kunne bevises gjennom eksperimenter var vitenskap. Historiefaget, f.eks. fikk problemer, for hvordan eksperimentere om hendelser i fortiden? Senere har kunnskap hvor en ikke anvender eksperimenter fått innpass som vitenskap, dette gjelder historiske hendelser, kulturelle uttrykk etc. Debatten idag fremhever at denne kunnskapen er relativ.. En forsker kan ikke se en annen kultur uten gjennom sine egne briller. En forsker kan aldri bli intervjuobjektet. Kulturelle fenomen kan heller ikke eksperimenteres om.
Noen forskere mener imidlertid at det finnes noe fellesmenneskelig som kommer til uttrykk i de ulike kulturfenomenen og at man kan forske og ekperimentere seg frem til dette. Dette gjelder f.eks. tenkning. Alle mennesker tenker, hva er felles for denne tenkningen og hvordan viser det som er felles seg i ulikeartetet kulturelle uttrykk?
Innenfor religionsvitenskapen er det retningen kognitiv religionsvitenskap som tar for seg dette spørsmålet. Resultatene av forskningen er imidlertid omstridte og mange mener at den kunnskapen som kommer derfra er like relativ som all annen kulturell kunnskap. Retningen er imidlertid ny og jeg mener man bør fortsette å forske på det som er fellesmenneskelig, ikke bare de ulikeartete kulturelle uttrykkene.
Jeg har store håp for at denne type forskning og liknende forskning innenfor andre fagfelt vil komme til, etterhvert, å kunne forklare telepati og klarsyn som å være noe naturlig heller enn overnaturlig: at slike fenomen faktisk finnes og at de kan bevises. Om dette blir slik vil vitenskapen ha noe å si for sjamanismen og dem som tror på den. Det er godt for mennesker å bli trodd på når de forteller om sine opplevelser. I takt med forskning omkring kunstig inteligens blir det idag forsket mye (det pøses mye penger inn) på hjernens funksjoner. Nyere og bedre teorier legges frem. Idag er kunstig intelligens bygget opp etter maskin-prinsipper. Man har imidlertid skjønt at ingen tenkning uten kropp så nyere modeller utvikles (farlig.. en reflektert tenkende organisk sau kan bli resultatet). men på den annen side så er det her i tilknytning til denne forskningen jeg håper det blir rom for å kunne eksperimentere og oppdage at telepati ikke er annet enn forflytting av det latterånden igår kalte lysenergi.. Det er et uhyre spennende felt.. av betydning for sjamanismen.. i fremtiden. For fremdeles må man basere seg på tro når det gjelder både gudeveseners energi, telepati, klarsyn etc.
Ps. det ovenfor kunne sikkert vært forklart mer inngående og korrekt eller i en lettere språkdrakt.. men jeg håper det gir dere noe likevel.
Lys og kjærlighet :wub:
GjenopprettetMedlem
"Gåååja":
"Lazy":
Vitenskapen i seg selv oppfyller alle diagnostiske krav for barnslig autisme. Da synes jeg ikke at den er den høyeste kunnskapen.
hilsen
Gåååja
Dette må du forklare litt nærmere... om enn bare fordi jeg elsker alle slags teorier som kan få folks tro på de vitenskapelige sannheter ned fra sin høye hest... 
Anonymous
Autistisk vitenskap, hehe,
autisme kjennetegnes jo ved en manglende evne til å tolke sosiale og emosjonelle signaler, ofte en vegring mot å inngå sosiale og emosjonelle bånd. Dessuten viser autistiske barn en tendens til rigide, sterkt vanepregede mønstre i sine daglige rutiner og kan bruke mye tid på repetitive handlinger - si eller gjøre det samme om og om igjen...Avbrytelser kan utløse kriseadferd.
Når barn utvikler autisme, kan de til og med miste språkferdigheter de har hatt forut...
www.psychologytoday.com/conditions/autism.html
Paralleler til visse akademiske adferdstyper? Kan ikke overses.
Det akademiske miljø belønner jo forutsigelig, karriereorientert adferd.
Nerder kan lettere reussere enn den brilljante eksentrikeren...
Dermed holder jeg jo døren åpen for en intelligent,kreativ og åpen vitenskap;
for jeg skiller mellom akademiske konvensjoner, akademikernes sosiologi,
som kan endres,
og det frie tankeuniverset, der sjamanistiske erfaringer vil kunne konvergere med andre veier.
Tenk think-tank.Convergence, not submergence.
Fra en tekst av den clevere, utfordrende David Lindley:
...
Both authors plead for universities and granting agencies to consciously
find room, every now and then, for the mavericks and eccentrics who might bring much-needed new ideas into the excessively closed world of theoretical physics. Fat chance, unfortunately, was my instant reaction, given the way the scientific world, like academia in general, rewards careerism more than brilliance.
http://www.wilsoncenter.org/index.cfm?f ... ay_id=2040
Angående sjamanisme, så har Ailo skrevet et bra innlegg som vil svare på en del av dine spørsmål, Lazy. Tråden heter "En øyeåpner", under Sjamanisme og hjernen.
GjenopprettetMedlem
"Masha":
Fra en tekst av den clevere, utfordrende David Lindley:
...
Both authors plead for universities and granting agencies to consciously find room, every now and then, for the mavericks and eccentrics who might bring much-needed new ideas into the excessively closed world of theoretical physics. Fat chance, unfortunately, was my instant reaction, given the way the scientific world, like academia in general, rewards careerism more than brilliance.
Flirer litt her..
Ikke det at jeg er så brilliant at det gjør noe, men kan det være derfor ingen headhunter meg? May I be eccentric forever!
Vel, vel.. å bli fanget inne i karrierejag.. er ikke tingen for meg uansett. Noe mer vetugt dukker nok opp skal jeg se :eusa_pray:
Anonymous
Headhunted? Det får meg til å tenke på bountyjegere i en helt annen sammenheng -
men, bortsett fra dét: Skal vi slå hodene våre sammen i ikke bokstavelig
forstand, men kanskje for å produsere et eller annt eccentrisk og glimtvis
brilliant bokstavprodukt? "Fat chance", trur eg, at det finnast
ein eller annan eccentrisk forlegger som slår til...
Den nye konvergente tankemåten vokser frem blant sonejungelens
kratt og busker - luftrøtter dingler i luften i skrivende stund,
strekker seg etter ideenes pust og higer etter kildevannet fra hjertenes
kunnskapsbrønn... (bare flir du)
Nutch/CVS [Bot]
"Masha":
autisme kjennetegnes jo ved en manglende evne til å tolke sosiale og emosjonelle signaler, ofte en vegring mot å inngå sosiale og emosjonelle bånd. Dessuten viser autistiske barn en tendens til rigide, sterkt vanepregede mønstre i sine daglige rutiner og kan bruke mye tid på repetitive handlinger - si eller gjøre det samme om og om igjen...Avbrytelser kan utløse kriseadferd.
Når barn utvikler autisme, kan de til og med miste språkferdigheter de har hatt forut...
www.psychologytoday.com/conditions/autism.html
Paralleler til visse akademiske adferdstyper? Kan ikke overses.
Takk, definisjonen er veldig bra. Noe i tillegg: autistiske barn har sitt eget språk som bare de vet hva det betyr. Dette kjennetegn har vitenskapen også!
Ha en god dag meg et språkelig mangfold og mange, mange kraftdyr i mytologiens land
Gåååja
GjenopprettetMedlem
"Masha":
Headhunted? Det får meg til å tenke på bountyjegere i en helt annen sammenheng -
men, bortsett fra dét: Skal vi slå hodene våre sammen i ikke bokstavelig
forstand, men kanskje for å produsere et eller annt eccentrisk og glimtvis
brilliant bokstavprodukt? "Fat chance", trur eg, at det finnast
ein eller annan eccentrisk forlegger som slår til...
Den nye konvergente tankemåten vokser frem blant sonejungelens
kratt og busker - luftrøtter dingler i luften i skrivende stund,
strekker seg etter ideenes pust og higer etter kildevannet fra hjertenes
kunnskapsbrønn... (bare flir du)
Hvis vi slår hodene sammen i bokstavelig forstand

kan de nok puste noe helbred til oss fra hjertekilden her i sonen
Fra spøk til alvor: Det er synd at mye unikt forsvinner i overfloden fra karrierejegeres oppgulp og annet overflødig oppgulp som strømmer mot folk fra alle kanter. Det unike forsvinner blant det masseproduserte. Nå overproduseres det masterstudenter som mest sannsynlig produserer makkverk fordi de presses til å gjøre seg ferdig med studier på rekordtid. Fikk de tid å fordøye? Vil vitenskapen vinne fremskritt av effektivisering?
Hilsner fra meg på min Headbangers

journey to oblivion
Ps! Solen skinner ut.. går å lysner litt opp

Anonymous
Sitat fra Masha: "Angående sjamanisme, så har Ailo skrevet et bra innlegg som vil svare på en del av dine spørsmål, Lazy. Tråden heter "En øyeåpner", under Sjamanisme og hjernen."
Takk for tips. Jeg skrev dette innlegget mest for å få andres tanker om temaet, ikke for at jeg ønsker svar for min egen del.

GjenopprettetMedlem
Takk for inspirasjon idag Lazy.. først til å skrive innlegg om vitenskap og sjamanisme. og nå til å høre på Mari Boine. Du er en knupp

Bing [Bot]
Reduksjonistene som kaller seg forskere har ofte og altfor lenge hatt enerett på å definere virkeligheten på vår del av kloden. Dette har redusert virkelighetesopplevelsen og handlekraft på mange plan og bl.a ledet frem til dagens "oppvåkning" og lengsel mot det åndelige og spirituelle. Trur eg.
Forøvrig har mange av de store vitenskapsmennene fått diagnose som autist. Bl. a. Einstein.
Jeg slår meg i hodet med virkeligheten. Vekk med reduksjonistene! Fremad med en utvidet virkelighet!

Anonymous
Kunne jeg få en referanse for denne diagnosen på Einstein?
Hvem står bak..., hvilken "vitenskapsmann" har stilt diagnosen i dette tilfelle?
Anonymous
"tiril":
Reduksjonistene som kaller seg forskere har ofte og altfor lenge hatt enerett på å definere virkeligheten på vår del av kloden. Dette har redusert virkelighetesopplevelsen og handlekraft på mange plan og bl.a ledet frem til dagens "oppvåkning" og lengsel mot det åndelige og spirituelle. Trur eg.
Dette favner mye av essensen i det jeg også mener, men ikke har klart å fått sagt. Takk Tiril!
Bing [Bot]
Om Einstein og autisme: Jeg har fått høre om dette fra en venninne som har et barn med Asbergers syndrom, en moderat form for autisme. Kan sjekke referanse med henne.
GjenopprettetMedlem
"tiril":
Forøvrig har mange av de store vitenskapsmennene fått diagnose som autist. Bl. a. Einstein.
Jeg slår meg i hodet med virkeligheten. Vekk med reduksjonistene! Fremad med en utvidet virkelighet!

Ja! Jo flere mulige perspektiv, jo bedre.. for det gir jo bare mer innsikt og kunnskap

Kunnskapen kan fungere på ulike nivå og i utgangspunktet ser de ut til å motsi hverandre kanskje, men så er det kun fordi ulike perspektiv snakker med ulike språk på ulike nivå. Menneskets rasjonelle evner er kanskje for små til å se sammenhengene. Vi vet litt, men ikke alt. Slik er nå det engang. Ydmyk for mine menneskelige begrensinger
Til Lazy: Sinne og frustrasjon kan være gode inspirasjonskiler de
Og nå... ut i solen og nyyyyyyyyte livet

GjenopprettetMedlem
"Masha":
Kunne jeg få en referanse for denne diagnosen på Einstein?
Hvem står bak..., hvilken "vitenskapsmann" har stilt diagnosen i dette tilfelle?
"tiril":
Om Einstein og autisme: Jeg har fått høre om dette fra en venninne som har et barn med Asbergers syndrom, en moderat form for autisme. Kan sjekke referanse med henne.
Dette dreier seg om
spekulasjoner i ettertid, og her er noen relevante linker:
http://www.atomicarchive.com/Bios/Einstein.shtml
Although considered a slow learner, possibly due to dyslexia, simply shyness or the significantly rare and unusual structure his brain (examined after his death), Einstein built models and mechanical devices for fun. Another, more recent, theory about his mental development is that he had Asperger's syndrome, a condition related to autism.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2988647.stm
http://groups.msn.com/autismsite/alberteinstein.msnw
Einstein omtales her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Asperger_syndrome
http://en.wikipedia.org/wiki/People_spe ... n_autistic
men IKKE her:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_autistic_people
For spesielt interesserte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein's_brain
Generelt om Albert Einstein, med linker videre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
http://de.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
http://nn.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
http://no.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
http://da.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
http://sv.wikipedia.org/wiki/Albert_EinsteinGjenopprettetMedlem
Fine linkar for meg som i min jobb møter to personar med Asbergers og fleire autistar regelmessig. Takk!
Når ein les litt om Einsteins bedrifter og framferd,vert det vanskeleg å tru at han hadde i ,allfall, asbergers.
Bing [Bot]
Takk for fine referanser om Einstein, Passopp. Jeg tenker som så at for en som er forelder til et barn med Asbergers er det en trøst i det å høre at Einstein kanskje hadde det. Vet lite om hvordan de diagnostiserte autisme på Einsteins tid. Kanskje på en måte som lukker dører, kanskje på en måte som åpner? For meg er det viktig å si at vi ikke skal være for raske med å sette grenser og rammer for hva som er normalt. Og hvilke finurlige operasjoner og veier i hjerne som former våre tanker og vår atferd. Min venninnes sønn er klønete sosialt, men har en fantastisk evne til å huske selv ganske kompliserte teorier. Men om han virkelig forstår disse, vet jeg ikke.
Jeg er i allefall enormt glad for at verden er større enn det vitenskapen har klart å bevise !
GjenopprettetMedlem
Einstein vart vel ikkje diagnostisert med autisme medan han levde?
Desse diagnosene var knapt særleg utarbeida då han hadde dei tydlegaste symptoma if. litteraturen nemt her,dvs. i ungdommen?
Vis han har vore autist el. hatt asbergers,så må det ha vore av ei "mild" grad.
Uansett så føler eg med Tiril i det ho vil poengtere ,og tenker vel også at kanskje var det bra slik sett,at Einstein medan han levde
slapp å bli tynga av denne type diagnose,slik den framstår på papiret for oss pr. i dag?
Kva hadde "behandlingen" dengong bestått i,og ville geniet og villstyringen i han overlevd?
Min erfaring er at også slike barn kjem i alle utgåver og "styrker",og at det er kanskje like uheldig å tillegge dei for mykje som å trekke frå noko.
Kvar og ein er unik,og bør behandlast slik.

Diverre vert me i allfall innan helsevesenet veldig opphengde i diagnoser i dag,(me too)fordi det er desse som ofte er inngangsvinkelen for å få advekvat behandling og oppfølgjing.
Diverre.
GjenopprettetMedlem
Jeg har hørt om autistene at de vegres for verden nå, ettersom vibrasjonen til menneskene rundt dem ikke tilfredstiller dem. Det sies det er nødvendig for the human consciousness og vibrere i høyere toner for autistene til å kunne bli normale eller at de får utviklet sine evner yttligere slik at de kan fungere mer nytteverdig i samfunn som de ildsjelene de egentlig er.... Er ikke det nydelig å tenke på ?

Uansett så er det slike mennesker som på sonen her som hjelper vibrasjonene opp og for hver person som vibrerer høyere enn "global consciousness" vil de være med på å trekke hele røkla etter... Så spre alt lys dere kan, vi er inne i en viktig fase og la oss nå endelig forandre verden med kjærlighet...
.....FRED PÅ JORD.....