Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette her så det ble her.

Jeg lurte på om noen hadde noe lurt å si om kraft, energi.
Skal utdype litt.
Har tidligere jobbet med dans, både rituell dans fra sørøst asia, "slipp løs" dans her hjemme. Føle da at kraften noen ganger fyller meg. Men den er som en virvelstorm som jeg ikke kan kontrollere. Noen ganger er den roligere og jeg kan gjøre noe fornuftig, men ofte er den bare der og gjør me rusa.
Men for litt siden var det en venn som introduserte meg til tai chi og qi gong. Fikk resultater fra dette veldig fort. Spesielt i en øelse der jeg kanaliserer jordens energi opp i kroppen, for å kjenne enhet med jorden. I dette fikk jeg en rolig kraftfull energi som jeg føler kan brukes og kontrolleres på en helt annen måte.

Så mitt spørsmål til alle de vise menneskene her inne er: Finnes det forskjellige former for kraft, eller er det bare måten å finne den på som gjør noe med følelsen av den?
GjenopprettetMedlem
Jeg kan ikke uttale meg om det bare finnes èn kraft. Men jeg tror ikke det er kraften alene som gjør at vi opplever den forskjellig.

Kraft er jo i utgangspunktet krefter, dvs noe som rommer masse energi. Men den alene er ikke nok.
Jeg tenker da følelser. Det finnes masse kraft i glede f.eks. Glede er en følelse. Men man opplever
kraften helt annerledes når man opplever sorg. Sorg er jo også en følelse.

En kombinasjon av følelser og kraft, er det jeg tenker...som gjør at vi mennesker opplever kraften så
forskjellig.
Anonymous
Som når jeg føler ro så fylles jeg av rolig kraft, og når jeg føles vill og fri fylles jeg av vill kaotisk fri kraft?

Veldig fint tenkt....
GjenopprettetMedlem
Ja, noe sånt ja  :)

En rolig kraft betyr at du har det godt med deg selv, en rohet fyller hele kroppen og frigjør
rolige følelser. Disse energiene er mindre aktive, men ikke mindre kraftfulle av den grunn  :)

En vill og kaotisk kraft, som gjør at alle gode, glade og crayzie følelser formelig bobbler
i kroppen din, frigjør masse energi som må ut i dans, latter eller ville påfunn som
nesten sjokkerer deg selv, hehe!

Kraften er nok den samme, men vi må som sagt vite hvilke følelser som råder i oss
akkurat da, for å kunne integrere de i oss, bli kjent med kraften i ulike settinger!

Spennende å se hva andre har å si!  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
"Tourao":

Finnes det forskjellige former for kraft, eller er det bare måten å finne den på som gjør noe med følelsen av den?

Nøkkelordet her er tror jeg at alt er relativt..  alt er riktig samtidig som alt er feil,.. muligens  :P
Vi kan se forskjeller i materien, ergo ting har ulikheter..!
men alle forskjellene vi ser, er og blir materie.. ergo det er det samme..!

vanskelige greier det her!!

"Tourao":

Har tidligere jobbet med dans, både rituell dans fra sørøst asia, "slipp løs" dans her hjemme. Føle da at kraften noen ganger fyller meg. Men den er som en virvelstorm som jeg ikke kan kontrollere. Noen ganger er den roligere og jeg kan gjøre noe fornuftig, men ofte er den bare der og gjør me rusa.
Men for litt siden var det en venn som introduserte meg til tai chi og qi gong. Fikk resultater fra dette veldig fort. Spesielt i en øelse der jeg kanaliserer jordens energi opp i kroppen, for å kjenne enhet med jorden. I dette fikk jeg en rolig kraftfull energi som jeg føler kan brukes og kontrolleres på en helt annen måte.

jeg har selv drevet med litt tai chi en liten periode.. og vet hva det går ut på.. 
men jeg fant ut at ved å slippe meg løs i dans kom jeg inn i en egen selvlærende teknikk som kan minne om nettop tai chi..
og jeg kan ved hjelp av dette finne egne mønstre som passer nettop meg selv og min kropp :)

De forskjellige effektene du får kan du lære å bruke til forskjellige konstruktive ting..
Bing [Bot]
Jeg tenker som så at det å oppleve kraften forskjellig også gir deg rom til å bli kjent med hvordan denne kraften er for deg, for kroppen din, din tilstedeværelse i kraften på forskjellige måter. Kan kjenne, som deg, stor forskjell på hvordan energi, kraft, energibevegelser nær meg er i sine uttrykk og bevegelse. Forsøker å være i og anerkjenne, er ikke alltid like lett, men for meg handler det om tilstedeværelse i kraft, og hvordan jeg kanskje kan bruke den. Og å kjenne på hva osm er mitt og hva som er andres. Skiller mellom kraft som noe jeg opplever å ha kontakt med og tilstedeværelse i, mot energi fra annet/andre som jeg ikke helt skjelner hva er eller hva den vil. Ofte er det god hjelp i å bevege seg, jeg danser eller gjør øvelser i bioenergi dersom jeg har anledning til det.
Anonymous
Fra fysikken:

Energi = kraft x veg

Man kan kanskje strekke dette til:

Energi er lik kraft satt i bevegelse.
Energi er lik fri flyt av krefter.

En kraft som ikke er i bevegelse blir holdt igjen av en like stor motsatt rettet kraft. I noen tilfeller kan dette kalles en blokkering.

Vi kan si at noen besitter ulike krefter (eller evner). Når disse benyttes (settes i bevegelse) oppleves en energi.

Kanskje vi kan strekke dette til:

Energi = liv
GjenopprettetMedlem
Hei.. Thai chi og qi gong er super.. har lært litt av det selv..  Jeg går i meditasjonskurs(drop in meditasjon) med trommereiser. puste meditasjon , og andre måter. Der er både healere , utdrivere(som renser hus) ,sjamaner osv. Masse åndelige flotte herlige mennesker :wub:  Og jeg syns også jeg har hørt av en sjaman "Sorte sol"  :respect:  at all kraft er den samme. Det kommer ann på hvordan du(man bruker den.. Det finnes både gode og dårlige energier..Men de kommer fra samme kraft. den universelle kraft, moder jord. fra gud, den som løfter og hjelper oss alle. Det kommer som sagt på hvordan vi bruker den.. Det tror og føler jeg er riktig hvertfall. Noen enig/uenig..

men fortsett med thai chi og qi gong.. det er det samme som akupunktur. thai chi/ qi gong er 1000 år gamlere enn akupunktur,og går i å åpne energi-baner i kroppen. og bra trening. en som drev og pumpet jern før, sluttet med pumpingen og begynte med thai chi/qi gong og opprettholdt samme muskelmassen som da han pumpet.. så keep up the good work.

husk og bare være..  bare vær og føl moder jord.  veien åpner seg for dere..

vennlig hilsen hans
GjenopprettetMedlem
En sjaman har gjerne flere kraftdyr,energier,som hjelpere,og de kan erfares både under trommereiser og ellers i endret bevissthet.
Jeg "kobler" f.eks. på et kattedyr når jeg er ute¨å går i skog å mark,dette kan skje når jeg har vært ute en stund.
Under trommereiser kan en måke hjelpe meg avgårde ut mot havet og videre,for siden å dykke og fortsette.som en torsk f.eks. nedover.
Så ja,kraften kan anta mange former,og jeg tror den nyter denne evnen til å skifte ham.  :idea:
Anonymous
Fabelaktig Gormii.
Har savnet referanser til gamle vitenskaper, og kraft x vei vekket mange gode minner og diskusjoner.
Tar dine nye definisjoner med meg. Tror Newton hadde blitt storfornøyd.
GjenopprettetMedlem
Vis det fins ulike krefter/energiar,så er det vanskeleg å bevise det,så lenge det ikkje er målbart vitenskapeleg(som vanleg)
Har tenkt tanken at kanskje har me ulike individ forskjellige biologiske/mentale predisposisjonar for korleis kreftene generellt slepp til på oss? Med kva type intensitet...
Min lille "tepose-tanke" :innocent2:
:eusa_doh:
Anonymous
Om man jobber med energi opplever man at det finnes masse ulike energier. Som healer leser man jo energi og da må det jo være forskjeller som man kan oppfatte. For meg kan energien kodes om i blider eller teksturer, varme, kulde, hard, myk osv. og på denne måten gi meg informasjon om den jeg jobber med. Ut fra hvordan man selv vil definere det kan man jo si at alt er ei kraft som også kommer fra en kilde, men innenfor denne krafta er det mange ulike energier - det er min opplevelse. På samme måte som teleterkji opplever jeg at alle kraftdyr representerer ulike energier. Og når jeg er ute og hilser på trær opplever jeg at de også har ulik energi til forskjell fra hverandre. Jeg trener også qi gong og synes det er en utrolig god og oppbyggende måte å jobbe med energien på - flyt, balanse, jording, harmoni :icon_razz:
GjenopprettetMedlem
hmm... :o jeg har lest en del av innlegene, men det er noe som plager meg :eusa_doh:. å ja! denne energien eller chi, hva brukes den til? eller rettere sagt kan du bevsise eller kanskje manifistere denne kraften til vitenskapsmenn. da hadde jo hele verden forandret seg viss alle visste at slik virkelig går ann for det finnes mange skeptiske. eller må man bli født med slike krefter :icon_cry:. jeg har selv holdt på med meditering lenge, har opplevd mange følelser av chi. enn gang klarte jeg og lage en kald "vind" i hånden, moren til vennen min kjente at det var litt kald "vind", men vennen min kjente det bedre. jeg tror det er derfor han har... jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det men kanskje han har aktivet kraften siden han mediterer. er det rett? og så lurer jeg også på om dere har kjent en kald "vind" i hånden eller noe lignene.(jeg er helt sikker på at det ikke var narturlig vind)
Anonymous
På spørsmålene dine... ja, ja, ja , litt sånn ja og hmmm kanskje.

Du bruker chi til å leve, leve bedr og så hjelpe deg selv eller hvem du ønsker å hjelpe, kald vind er fint det, det å sette i gang operasjonen slipper mye løs