Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Er det noen som kan hjelpe meg med å klargjøre hva en magiker innenfor sjamanistiske tradisjoner er? Magi er ett litt høytflyvende konsept for meg. Er jo vokst opp med Merlin og Magika fra Tryll, men klarer ikke helt å få begrepet til å sitte.
GjenopprettetMedlem
Magi er iallfall eit stort og svevande begrep,brukt i hytt og pine.
Innafor klassisk sjamanisme?
Til å påkalle eller påtvinge ånder til å utføre saker,kanskje?

Det siste er no ikkje så pent,blir det sagt.
Magi er slik eg oppfatter det,ein del av sjamanismen.

Kva magikaren betyr innenfor vesteleg nysjamanisme lurer eg også på.
Anonymous
"Final Tribe":

Til å påkalle eller påtvinge ånder til å utføre saker,kanskje?

Det siste er no ikkje så pent,blir det sagt,men ein vellykka regndans fks., er ikkje det magi då?

Hehe, enig at det ikke er så fint nei... Blir nok stående i gjeld til Åndene i evig tid :shock: Men magi ved å la ting skje og sette igang prosesser er vel noe som er litt mer i den gata jeg tenker på. Spre positive energier. Omgjøre "negative" energier f. eks. Det er tanker jeg sitter med, men vet ikke nok til å si noe sikkert...
GjenopprettetMedlem
:eusa_doh:Eeeh,der siterte du meg,medan eg sletta heile suppedasen om regndans!
Sit på ein snegle-pc,you see.

Magi er vel magi,og ein del av sjamanismen,og på bakgrunn av våre intensjonar og framgangsmåte/audmjukhet,pantheon og auga som ser og ikkje ser,ekspanderer begrepet tydlegvis slik det seg hør og bør?
Magi er kanskje det som går "vår" veg?
GjenopprettetMedlem
Magikeren i Rider Waite sin tarotstokk har litt sjamanisme i seg. Han har ulike hjelpemidler foran seg på bordet (parfernalia), og han peker mot himmel og jord. Han har en sjamanstav i hånda. Og han har et 8-tall over hodet som symboliserer evigheten. Her er et uttrekk fra teksten om Magikeren, i boka som lå med min kortstokk.
* Vilje/aktivitet
* Mannlig energi/kreativitet/trang til å utrette noe
* Intuitiv viten om livets og universets lover (hemmeligheter)
* Bevissthet om de midler du har fått i hende som menneske
* Selvansvarlig
* Selvrealisering
Du står på egne føtter; du vet at du selv er ansvarlig for den situasjonen som du akkurat nå befinner deg i. Og du har styrke til å endre den i akkurat samme øyeblikk som du ønsker det. Du er ikke avhengig av andres forventninger. Du er din egen herre, og trenger ikke noen til å hjelpe deg med dine daglige problemer. Du vet at du kan treffe avgjørelser selv. Alt er i din hånd.

Med andre ord så er magikeren i hvertfall for meg et budskap om at man allerede har det man trenger, og ikke trenger å lete hos andre, eller utenfor seg selv. Og man har spirituelle evner.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Min forklaring på magi er; hva som må gjøres for å påvirke noe gjennom viljen. Magi er å framkalle en balanse, eksempelvis med lys og mørke, eller når en kaller inn elementene. Når det er balanse, kan det leses et vers, chant, visualiseres en handling. Og da skjer det. Jeg ser på magi som et verktøy. Anette Høst (Dansk sjaman) har brukt ordet trollkyndig i forbindelse med seid.
Gjennom magi lar en viljens kraft få utløp. Når viljens kraft er konstruktiv kalles magien hvit, destruktiv kraft kalles sort magi. 
Sjamaner har siden tidenes morgen kjent til disse prinsippene, og så har di endret form gjennom tidene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Magi
GjenopprettetMedlem
Kan ein seie at typisk "vestleg",seremoniell magi reflektere det vestlege samfunn med sitt behov for å kontrollere og nyttigjere seg av kreftene gjennom å tvinge gjennom viljen,medan klassisk sjamanisme ikkje søker å kommandere el. kontrollere kreftene,men spele på lag med dei gjennom forhandling el. mekling?

Leste ein gong at magikarar ikkje kan vere sjamanar,men at sjamanar kan vere magikarar..... :icon_confused:
Anonymous
Takk for svar. jeg er også litt opptatt av å ha hørt at magikere ikke kan være sjamaner.  Hvorfor er det sånn?
GjenopprettetMedlem
Kanskje dei mangler det healande og balanserande aspektet i sin aktivitet??
Anonymous
Men kan ikke en magiker bruke sine krefter i healing? Skulle jo tro at å bringe balanse og harmoni er med i healing.
GjenopprettetMedlem
Mener å ha hørt at sjamanen gjør sjelehenting og har det som ett spesialfelt - det er det som er med på å definere hva en sjaman er. Magikeren gjør sikkert ikke noe sjelehenting.

Dessuten går du jo Saivo, Magnus, så da kan du jo få "Kinder-egg"
Sjaman og Healer også føyer du på selv Magiker, det er tre ting på en gang - det  :P

:wub: Eksentriske Elin
Anonymous
"twisted":

Mener å ha hørt at sjamanen gjør sjelehenting og har det som ett spesialfelt - det er det som er med på å definere hva en sjaman er. Magikeren gjør sikkert ikke noe sjelehenting.

Dessuten går du jo Saivo, Magnus, så da kan du jo få "Kinder-egg"
Sjaman og Healer også føyer du på selv Magiker, det er tre ting på en gang - det  :P

:wub: Eksentriske Elin

Tre ting på en gang?!? Er det mulig det da??? :razz: :razz: :razz:
GjenopprettetMedlem
Eg vil også ha Kinder-egg!  :icon_mad:Vræææl.
GjenopprettetMedlem
Mulig jeg er fjern, men jeg ser ingen forskjell mellom magiker og sjaman. Hvorfor kan ikke en magiker være sjaman? Eller omvendt? Noen som kan utdype dette?

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Under følger et utdrag fra hovedfaget mitt.. håper det er til hjelp Magus  :)

Den etniske gruppen yukatekmaya og magisk verdensfortolkning

I boken Myte, magi og mirakel fra 1999 møtes forskere fra ulike fagfelt som religionsvitenskap og folkloristikk. De tar for seg fremkomsten av myter, magi og mirakler i ulikeartede former for moderne religiøsitet i vesten. De tilnærmelsene forskerne har til magi og det magiske er imidlertid anvendelige også i fortolkning av den delen av yukatekmayaenes ontologi (verdensfortolkning) som har å gjøre med åkerbruksseremoniene, offerskikkene, det gjensidige avhengighetsforholdet guder og mennesker i mellom, forestillinger om forvandling fra menneske til dyr, de religiøse lederes klarsyn og helbredende krefter med mer. Det en kan si er at det ligger en magisk verdensfortolkning i bunnen av den kulturen som har å gjøre med seremoniene og de muntlige fortellingene. Ved å avgrense magi til å ha med yukatekmayaenes seremonier og muntlige fortellinger å gjøre, forsøker jeg å si at magi ikke nødvendigvis er en del av yukatekmayaenes verdensfortolkning i mer sekulære sammenhenger. Jeg er altså enig med folkloristen Torunn Selberg når hun uttrykker det som er felles for de ulike bidragsyterne i Myte, magi og mirakel sine tilnærminger til “magi”:

Det er en sentral idé […] at magi er et aspekt ved ulike fenomen heller enn en bestemt kulturell kategori. Vi vil heller snakke om det magiske enn om magi.

Den magiske verdensfortolkningen hos yukatekmayaene bør følgelig ikke sees som å være tilstede i enhver fortolkning de gjør av sin verden, men den kan komme tilsyne i sammenhenger som i åkerbruksseremoniene og den blir satt ord på i de muntlige fortellingene. I de siste fortelles det blant annet om brujas ‘hekser’ og brujos ‘heksemestrer’ som kan forvandle seg til dyr ved hjelp av magiske virkemidler. Forestillingene om hekser og heksemestrer er forbundet med de klarsynte, urtekyndige seremonielle lederne som ber, jmen’o’ob og de kvinnelige urtekyndige helbrederne ixmen’o’ob. Disse er kjennere av chinkul ‘signal’ kunnskaper om blant annet magiske virkemidler. I sin analyse av flyttsamen og noaiden Mari sine tanker og forestillinger i forhold til det å tro på den magiske handling uttrykker folkloristen Bente Gullveig Alver at:

Magi er noe som er, som er mer eller mindre, som kan defineres bort og hentes frem, som er knyttet til bestemte sammenhenger. Men magi er også noe som gjør, som skaper noe, som virker.

Det magiske som gjør noe, eller som virker, trenger ikke nødvendigvis være tradisjonelle magiske formler slik som denne presentert i den meksikanske mestisen antropologen Celinda Gómez Navarette sin samling med magiske formler anvendt blant yukatekmayaene i nåtiden:

Hemmeligheten for at veldig harde frijoles ‘bønner’ kokes. Når bønnene koker og koker og de forblir harde, legger man en sirkel med salt på lokket til gryten i hvilken de kokes, og med dette myknes de.

I kapittel to vil jeg vise hvordan yukatekmayaene forestiller seg at jmen’o’ob kan bevege de naturtilknyttede gudene fra deres rette tilholdsted i naturen til alterrommet ved hjelp av bønner og offergaver. Når de er tilstede i alterrommet merkes dette ved indirekte tegn som at ting velter overende. Mens gudene er fysisk tilstede i alterrommet og forsyner seg av offergavene kan jmen’o’ob kommunisere med dem og be dem om å helbrede sykdom, å hjelpe til med å skaffe regn til åkrene eller å være med å påvirke omstendighetene slik at problemer deltagerne måtte ha vil bedres fremover. Det er altså elementer i seremoniene en kan fortolke ifølge de ovenstående tilnærmingene til magi og det magiske. Magien er ikke tilstede hele tiden, den kan hentes frem gjennom utøvelsen av seremonien. Magien kan være sterkere eller svakere, alt etter som om jmen’o’ob utøver seremoniene formalt riktig, magien er altså “mer eller mindre”. Magien er tilstede i bønnene, i offergavene og den er tilstede i alterrommet mens seremonien pågår, den kan defineres bort og hentes frem og den er knyttet til sammenhengen seremonier og til bønnenes og offergavenes kraft. Denne magien tenkes å påvirke, å gjøre noe. Den religiøse lederens tittel Jmen’ betyr da også ‘den som gjør’ direkte oversatt fra yukatekmaya til norsk. Slik forestiller yukatekmayaene seg at jmen’o’ob – ved gudenes hjelp – kan endre omstendighetene gjennom magiske virkemidler.
Magien i mayaseremoniene blir respektert og sett på som et gode. Gjennom den kan en jmen’ få det til å regne, han kan rense ut sykdom, han kan finne forklaringer på uforklarlige hendelser og så videre. Dette reflekteres i de positive kvalifikasjonene Den som gjør får i sammenhengen med seremoniene som å være el rezador ‘den som ber’ og el yerbatero ‘den urtekyndige’. I de muntlige fortellingene (og i sekundærlitteratur) gies imidlertid en presentasjon av jmen’o’ob og deres chinkul ‘signal’(skjulte) kunnskaper en kolonial kristen fortolkning som å tilhøre en hedensk tradisjon med hekser og heksemestere. I denne forbindelsen har noen yukatekmayaer forestillinger om at heksemestrene ikke bare er i stand til å utføre hvit magi, men også svart magi.  I de muntlige fortellingene forbindes svart magi oftere med kvinner enn med menn. Innstillingen den enkelte yukatekmaya har til de urtekyndige vil variere, men de sees på med respekt. Ikke bare er de noen sære personligheter, de er også eiere av skjulte magiske kunnskaper.  Jeg har tatt med den lille utredningen ovenfor for å hentyde til at yukatekmayaene noen ganger fortolker sin verden gjennom en form for magiske briller, noe som reflekteres i både seremonier og i muntlige tradisjoner.
Forestillingen om aluxene [småfolk] er tilstede i bønnene som bes i åkerbruksseremoniene hvor Alux iik’ ‘Aluxvind’ anropes og de er tilstede i en mengde muntlige fortellinger. Aluxene er forbundet med det magiske. På den ene siden fortelles det om at aluxer skapes av jmen’o’ob gjennom seremonier hvor han anvender magiske formularer og magiske substanser. Dette er aluxkeramikkdukker som skapes for å kunne hjelpe til i åkrene ved å få liv om nettene. På den andre siden krever aluxene offer fra bønder og andre som vil ha hjelp av dem i åkrene sine eller få fred fra aluxenes mange spillopper. Offeret kan være maisdrikke eller en røyk, alt ettersom hva den ofrende har tilgjengelig. Offeret tenkes å få aluxene medgjørelige. Det magiske er altså ikke en form for altomgripende modell for verdensfortolkning. Det magiske er altså ikke tilstede hele tiden. For yukatekmayaene opptrer magi i stedet i sammenheng med for eksempel utøvelsen av åkerbruksseremonier eller det blir fortalt om magi i muntlige fortellinger.

ALVER, Bente Gullveig. 1999. “Det magiske menneske. Magi som perspektiv for identitetsarbejde og selvforståelse.” Myte, magi og mirakel, s. 147–164. Red. ALVER, Bente Gullveig, GILHUS, Ingvild Sælid, MIKAELSSON, Lisbeth og SELBERG, Torunn. Oslo: Pax Forlag A/S.

SELBERG, Torunn. 1999. “Innledning.” Myte, magi og mirakel, s. 99–103. Oslo: Pax Forlag A/S.

Forøvrig vil jeg si at kortet magikeren i taroten for meg handler om noe så enkelt som å jorde energi ved å omdanne den. Hånden som strekker seg oppover trekker til seg kraften.. magikeren omformer den gjennom skapelse, kreativt arbeid etc. og ut kommer f.eks et kunstverk. 

:wub:
Anonymous
Takk for denne, Tåkedis!

Interessant lesning
GjenopprettetMedlem
Flott når nokon set begrepet magi inn i ein konkret kontekst :respect:
Sensis [Crawler]
For en sjamaner magi er med iarbeid og i erfaringer. Jeg er klar over det. Magi er et felt av muligheter, i livet til den enkelte sjaman og ikke minst i forholdet mellom sjamanen og studenten, sjamanen og klienten. Magi er der tro bortenfor viten møter muligheter over det forståelige. 

Dagens magi er morgendagens vitenskap. 

Sjamanen er en som vet om magiens muligheter, og bruker den.  Sjamanen er magiker som doktor, danser, forteller, klovn og som mytepoet.  I den sonen og stunden der forandring, bevegelse og helbredelse finner sted, der svinger sjamanen også litt med magiens tryllestav.

Mvh Ailo
Anonymous
Takk for alle fine gode svar :respect:
GjenopprettetMedlem
hypnose da er ikke sterke greier det og :shyone:
GjenopprettetMedlem
ikke bare hypnose har jeg lest og hørt om, men alt dette her med chi. det er like overbevisene som sjamanisme. så det jeg lurer på er at det kan være noe alle disse tingene har til felles: magi, sjamanisme, chi, hypnose, voodo, hoodo, osv ovs slik kan det forsete lenge mange av disse tingene har overnarturlige ting innen seg og kan brukes av oss mennesker. la oss si at alle disse er kampsporter, er det noen ultimate da? ikke vet jeg, men jeg har en liten teori som kan oppfates ganske teit eller kan man få litt oh ja følse. magi er jo gammelt, det samme gjelder alle disse kampsportene. men den dag i dag føler jeg at magi eller rettere sagt "sort" magi er den mest karftfulle kampsporten. jeg synes sjamanisme er litt overdrevent med alt dette med at du må tromme på trommer avanserte ritualer og ikke bare det men alle sjamaner jeg har hørt eller sett har opplevd noe spesielt som fikk dem til å oppse at de kan heale og gjøre sjamaniske ting. alldri! har jeg lest om en sjaman som forklarer om hvordan spøkelsene ser eller høres ut som, eller hvordan spøkelsene vil sammerbeide, alt det og mye mer. men når det hjeler magi, hypnose eller chi kan du enten meditere, trene eller læres. og du trenger somregel ikke trommer og diverse ting for å bruke det. jeg er ingen sjaman så jeg har egentlig ikke så masse å si om dette men jeg ville dele noen tanker og konspirasjoner med dere og høre deres meninger. no bad feelings :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Magi finnes overalt, for alle

Det gjelder å se den , oppdage den og bruke den

:wub:

GjenopprettetMedlem
? :shyone:
Anonymous
Jeg kan svare litt på dette med chi, for den føelsen jeg får når jeg stimulerer min egen chi, er en kraft jeg kan bruke i det sjamanistiske. Chi er et annet ord for kraft, energi, ellermidichlorians hvis du digger star wars, det er i alt og alle, på samme måte som kraften. Chi gong, tai chi er måter å samle kraft, manipulere kraft eller utnytte kraft.

På en mer kropslig måte, men det er veldig easy acsess hvis man kan lytt riktig.
For meg så er denne kampsport sammenligningen interessant, men som en kar sa, det finnes tusen kampstiler, og en millon utøverer, ingen stiler er like, ingen utøvere er like, alle er dårlige, alle er bra.
Hva har du lyst på til middag i da?
GjenopprettetMedlem
hey du tourao har du noen gode meditasjons tekkniker :)