Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Ja, det ser ut som denne mannen har lagt vekk zafuen, eller er det kanskje en stein? Jaja, safu/stein, det føles i grunnen likedan........

Mvh Stridsjelp
AdsBot [Google]
"Kokopelli":

zafu? nehei takke meg til en sofa

:lol: :lol: :lol: artig du koko, men energien flyter nok bedre hvis du ikke krysser armer og ben..
SLIK:
📎 armer&ben.jpg
Anonymous
i min meditasjon er det om å gjøre å holde på energien, tviholde på blokkeringer og lære seg et indre nei, hahahahaha!!

men fan! jag bare skojar måste ni forstå
GjenopprettetMedlem
:lol:  :lol:  :lol:  :respect:  Kokopelli, humor er viktig og samme er latter..  det gir god energi  :lol: :lol: :lol:

Jeg mediterer i foster-stilling for tiden.  Har fått meg en kraftig ryggprolaps,skiveutgliding :(  Så klare kun ligge i spesielle stillinger,
eller stå/ gå rolig.. Sånn er det. Men humøret må holdes oppe uansett,  :lol:  :lol: .
Jeg prøver og selv-heale meg selv. Jeg er ikke så flink. Men en god healer som gav meg en klem på en fellesmeditasjon, sa han kjente jeg hadde det som trengtes for og fikse meg selv eller hjelpe andre i meg allerede?..er litt uerfaren jeg ennå..et skritt av gangen  :) Må vel ta meg noen kurs  ;)  :)

klem fra hans og monica
Anonymous
Fokuserer dere på Hara og på Krone?
Hvorfor ikke Rotchakra (Muladhara) og krone?
GjenopprettetMedlem
"Lie":

Fokuserer dere på Hara og på Krone?
Hvorfor ikke Rotchakra (Muladhara) og krone?

Det spiller vel egentlig ingen rolle hva man fokuserer på så lenge meditasjonen gir oss noe, det være ro, velvære, innsikt, healing eller hva som helst som hjelper oss på veien videre.
GjenopprettetMedlem
"Hans og Monica":

:lol:  :lol:  :lol:  :respect:  Kokopelli, humor er viktig og samme er latter..  det gir god energi   :lol: :lol: :lol:

Veldig sant :respect:

"Hans og Monica":

Har fått meg en kraftig ryggprolaps,skiveutgliding

Jeg sender energi, styrke og kjærlighet (hjelp på din vei til healing)

Gidgeroo
Anonymous
"gidgeroo":

Det spiller vel egentlig ingen rolle hva man fokuserer på så lenge meditasjonen gir oss noe.

Jo det är ju sant. Själv fokuserar jag inte på några chakran alls, men jag blev nyfiken på hvorfor det inte var från rot till topp - om det hade noen betydning, liksom.
Anonymous
Takk for en artig billed- og tanke-kollasje om meditasjonsstillinger!

Som en person med en viss fortid i Japan er jeg rett og slett meget påvirket av Zen-estetikken og holdningen.

Jeg sitter med bena i kors og knærne på gulvet, ryggen rak. Punktum.

For mange år siden var ikke knærne helt i gulvet, men som en venn sa, bare fortsett, de går lengre og lengre ned - og de gjorde det.

Da jeg for første gang opplevde hvordan vestlige mennesker oppfordres til å meditere liggende eller sittende på en stol - da virket det hele ufrivillig komisk på meg. En ekte kultursjokk var det!

Nå har jeg vennet meg til det til en viss grad, om enn ikke helt, og det positive er, jeg har jo oppdaget at jeg - etter vestlig oppfatning - mediterer mer (og har alltid gjort det) enn jeg var klar over. Jeg visste bare ikke at tankereisene mine på sengen kunne også oppfattes som meditasjon.

Men om morningen mellom 6.oo og 7.00 sitter jeg heller med knærne i gulvet og rak rygg og sender dere myke vekkerklokketanker.
Anonymous
Denne videoen kan kanskje være av interesse for noen. Her er litt om virkningen av meditasjon på menneskets hjerne og på følelsene.
En av prøvekaninene er den tibetanske buddhistmunken Mattieu Ricard.

Del 1:
http://www.youtube.com/watch?v=Hx7sQ87BJsA&mode=related&search=

Del 2:
http://www.youtube.com/watch?v=6b7ZKBT5brU&mode=related&search=
Anonymous
Takk, nn!

Bølgelengden gjør seg gjeldende atter en gang: Jeg har nevnt Matieu Ricard i starten av tråden "Meditasjon styrker evnen til empati" under ""Sjamansisme og hjernen". Men jeg kjente ikke til videoklippene og er meget glad for dem!
Anonymous
Jeg veit ikke om dette svaret skal ligge her eller under egen tråd, men siden forskjellige meditasjons spørsmål blir tatt opp her, kliner jeg til. Jeg har meditert hver kveld i noen uker nå og føler jeg driver frem og tilbake mellom ulike metoder. Det begynte med å være en øvelse i å være i meg selv, kjenne på pust og la tankene flyte uten å engasjere meg i dem. Observere. Var tanken i hvertfall, min hensikt. Delvis gikk dette fint. Vekslet mellom å ha masse tanker og bilder til ingen bilder ingen tanker, stillhet. Det som ofte skjer er at jeg klarer ikke å være i den stillheten. Det kommer tanker, bilder etc. For ett par kvelder siden la jeg ut på en reise mens jeg mediterte. Jeg gadd ikke lenger å bare være i den stillheten og sitte å blokkere. Samme skjedde i går. Da endte jeg opp med å reise inn i hjerte på en bjørk og heale det. Jeg blir litt frustrert over det her med meditasjon og forskjellige teknikker. Jeg vil gjerne bare sitte i stillheten, men det ligger jo ikke for meg. Bør jeg trosse utålmodigheten og prøve og stå i det, øvelse gjør jo mester, eller bør jeg gjøre det som føles riktig?
GjenopprettetMedlem
Hei Magus
Det er forskjellige øvelser som du kan gjøre for å være i denne stillheten, øvelser som ikke varer så lenge.
MEN nå har du som du sier prøvd,  og du begnner å reise.
Jeg synes du skal gjøre det som føles er riktig for deg akkurat der og da - følg intuisjonen din -
den som passer for noen andre, passer nødvendigvis ikke for deg. Det finnes ikke noe A4 svar på å meditere - Det er du som sitter med svaret i deg selv.

Lykke til
stor klem til deg fra RITA  :wub:
Anonymous
"RITA":

Jeg synes du skal gjøre det som føles er riktig for deg akkurat der og da - følg intuisjonen din -
den som passer for noen andre, passer nødvendigvis ikke for deg. Det finnes ikke noe A4 svar på å meditere - Det er du som sitter med svaret i deg selv.

Det her var akkurat det jeg håpte og trengte å høre Rita :eusa_clap: Takker, håper dere får tidenes viking båt tur ;)
GjenopprettetMedlem
hei Magus. Jeg syns du berører et viktig tema her. I meditasjon kan det ikke være noe bør , etter min mening. Det ordet burde fjernes fra språket.  ;D
Det er jo full avslapning, sinnsro og åpen mottakelighet som er målet, og enhver må finne sin egen måte.
Og hvor lenge skal man sitte?
Kan ikke noen få minutter være tilstrekkelig; to minutter hver dag, f.eks, og man takker og er fornøyd. Så skapes en vane, og tiden blir lengre helt av seg selv.
Jeg bare tenker høyt her. Så kan du reise etterpå, f.eks. Jeg tror man skaper seg mye frustrasjon fordi man ikke kan gjøre det slik eller slik, og hele hensikten med meditasjon faller bort. Å stoppe opp et øyeblikk bare og kjenne pusten, er fine avbrekk fra det evig travle sinnet.
Igrunnen tror jeg takknemlighet er et nøkkelord. Gir man sinnet sitt tillatelse til å slappe av? Da kommer gleden frem ganske av seg selv. Altså tillatelse istedet for krav, eller bør.
Jeg er selv ikke noe god på meditasjon, med et overaktivt sinn. Derfor var fysisk aktivitet/aktive meditasjoner mye bedre for meg. Og kontakt med naturen. Men jeg øver på å koble ut tankene, følge pusten og bli obs på her og nå.
Jeg er glad for at jeg fikk anledning til å skrive denne refleksjonen, for det hjalp meg til å huske min egen situasjon.
Takk for at du tok det opp. :)
GjenopprettetMedlem
har vi fremdeles slike fellesmeditasjoner?
Gigabot [Bot]
Silva skrev i sitt innlegg
Det som er mest viktig for meg, er hvordan jeg selv, som menneske kan bidra til de eller det som er rundt meg!
:razz:

Ja men Silva.. du er jo det beste verktøyet selv.. :eusa_dance:
Bruk deg selv på din vei.. det er ikke noe som sier at en må ha trommer eller rassler eller andre saker og ting for å utføre sine gjerninger.. Men, at noen foretrekker det.. tja det blir opp til dem..
GjenopprettetMedlem
--
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":

har vi fremdeles slike fellesmeditasjoner?

Intensjonen  bak initiativet var ganske enkelt at så mange som mulig skulle starte med faste meditasjoner, og på den måten bidra til sin egen (og verdens) utvikling. Ja, jeg for min del mediterer fremdeles og håper at flest mulig er med meg. Kan hende at det fra tid til annen kunne vært en ide og enes om en intensjon for meditasjonen, mens man som regel ikke har noen annen intensjon enn bare det å være.
Anonymous
Nå har ikke jeg värt med på denne greia her, men ett forslag for å dra igang litt er jo å avtale intensjon og så komme tilbake hit for å dele erfaringer for å se hva som skjedde. Kan jo f. eks avtale ett felles "avreisested" og mötes der. Spennende og se om man möter andre der i Åndenes verden  :shock: Var med på noe lignende i helgen og det var spennende. Var bl.a flere som så de samme vesnene. En annen greie er at man kan holde noe i hånden som kan gjöre det enkelt å identifisere de andre som er tilstede. Shit, nå blir jo jeg også gira på å väre med på detta en gang i blant  :lol: