Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har vært ganske fascinert av sjamanismen ganske lenge.
Så jeg lurer på hvordan man kan utvikle seg til å bli en (god) sjaman (kanskje et dumt spørsmål?

)?
GjenopprettetMedlem
Godt spørsmål du Spirit.
Du har kommet til rett sted med spørsmålet ditt.
Ta deg god tid å noe av alt det fine som står på sonen
så får du nok god inspirasjon til videre vekst.
Lukka tell!!

GjenopprettetMedlem
En god sjaman er en som ser og forstår hvordan sannhetene fungerer i de forskjellige verdnene..
Det kan brytes ned til å se menneskene for den de er i dypet av seg selv (det sanne selvet)..
så vell som den de tror de er.. ("det falske egoet")
Og se forskjellene mellom disse stadiene og veien i mellom dem..
En sjaman skal jo kunne guide oss på denne veien..
En sjaman skal også ha redskaper til å gjøre dette med.. her kommer naturen inn..
Naturen byr på det største leksikonet, det går ann å bla opp i når det gjelder de forskjellige delene av bevistheten..
Her har du hele dyreriket som representere forskjellige deler av din personlighet f.eks..
En dyktig sjaman skal og se om det er behov for hjelp eller ikke og i hvilken grad!
Den enkleste veien til å finne ut av dette er å leve livet med åpne armer tror jeg..
Vær glad i livet og alt det har å tilby!
Og observer det du måtte komme over!
la det gli med stillhet inn i din bevisthet.. uten noe klart svar om hva du skal finne..
Jeg erfarer at den største kunnskapen jeg tar til meg finnes det ikke noe svar på..
det er bare en stille flyt av bevisthet..
mvh jonathan
GjenopprettetMedlem
"jimango":
En dyktig sjaman skal og se om det er behov for hjelp eller ikke og i hvilken grad!
Jeg syns du har svart utrolig godt på dette, jimango, så nå har jeg lest det mange ganger. Men den setninga jeg har sitert har gitt meg litt hodebry. Jeg snakka med en same fra helt nordøst i finnmark. Han fortalte han hadde hatt besøk av en amerikaner som leita verden rundt etter en noaidi. Denne samen hadde tatt vel imot ham og tatt han med på tur i marka. Men han hadde ikke hjulpet ham selv, eller hjulpet ham å finne en sjaman. Han sa "du finner ikke noaidien, men noaidien finner deg".
Jeg spurte " enn hvis du trenger hjelp?" igjen svarte han det samme " du finner ikke noaidien, men noaidien finner deg".
Jeg må innrømme at i mitt tilfelle har JEG oppsøkt en noaidi, dvs jeg har meldt meg på kurs hos Ailo osv. Men hvordan skulle jeg ellers kunne lære alt dette? Litt av et dilemma!
Men det fins vel ulike syn på dette som alt annet, forhåpentligvis. Ikke vet jeg om denne mannen er noaidi selv heller eller om han bare fortalte om lokale skikker.
Mvh Stridshjelp
psbot [Picsearch]
Man blir en god sjaman
ved å stille (dumme?) spørsmål
spør ivei
om alt du lurer på og mere til..........
å ikke minst, spør deg sjøl; ka kan æ gjøre for å bli en god sjaman?
Anonymous
Bruk dine intuitive evner/følelser når det er behov for det.
Bare det å føle medlidenhet med en liten maur som blir ihjeltråkket, er en del av sjamanens vei. Empati er stikkordet. Og evnen til å gjøre noe med det.
Det er så enkelt at det lett kan bli komplisert.
Fokuser på det daglige rundt deg,ha tillit og medfølelse og du er på god vei til å bli en god sjaman.
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for gode svar.
Anonymous
En vil merke fort om det er en riktig vei for en,fordi det er en veldig tøff og smal vei til tider og mye ofring av seg selv. En såret healervei. Jeg ønsker å velge en vei hvor jeg tjener THE EYES OF TRUTH - MULTIDIMENSJONELLE SELVET og det vil være elementer av sjamanistiske teknikker, men det betyr ikke at jeg kommer til å bli en sjaman. Men jeg vil få endel smakebiter på veien så hva jeg vil kalle meg for etterhvert er ikke det som er det viktigste - men hva jeg blir inspirert og veiledet av EYES OF TRUTH - UNIVERSET - MULTIDIMENSJONELLE SELVET til å gjøre etterhvert og underveis på min utdannelse. En som kanaliserer energi og ord er det jeg ønsker å jobbe med og fintune meg til slik jobb etterhvert. Mikse sjamanisme og multidimensjonell kanaliseringer er noe som fascinerer meg. Så får jeg se hvor jeg havner etterhvert. Magisk vei!
Hengivelse er et stikkord - og få veiledning fra dette som jeg kaller for EYES OF TRUTH, som også blir kalt for Multidimensjonelle selvet - GUD - GUDOMMELIGE - Universet - Kilden til alt som er. Så får man den veiledningen man er moden her og nå - og underveis. Man får inspirasjon på flere måter til å møte likesinnede og være med på diverse kurs. Og det vil være kursendringer i perioder. Overraskende ting kan skje om man velger slik vei. Og ha tillit til at man får veiledning om man stimulerer og jobber med dette jevnlig på forskjellige måter. Vedlikeholde åndelig arbeide krever jo disiplin,lekenhet,hengivenhet,ærlighet med seg selv osv
Anonymous
Lytt til deg selv og din indre stemme. Våg å feile. Er gjerne gjennom sine feil man lærer mest. Utforsk nye horisonter. Ha ett åpent øre til hva dine omgivelser sier, kanskje nettopp dine medmennesker sitter inne med info om hvor veien går. Våg å prøve ting du ikke har lyst til å gjøre. Ikke vær forutbestemt, men møt alt med ett åpent sinn. Gjør dine egne erfaringer, ikke ta alt for god fisk. Vær en utforsker i ett ukjent landskap. Ikke vær redd for å svelge noen kameler, ikke vær for rigid. Stol på deg selv og dine følelser.
Dette er noen av de erfaringene jeg har fått i den tiden jeg har trasket i uoppgådde løyper. Hvis du føler at det er noe som stemmer, bruk det
Løkke tell...
GjenopprettetMedlem
jeg synes at det var mange svar som kan være ganske avanserte for nyebegynnere som leser dette

. dere som er sjamaner eller har sjamaniske erfaringer bør si litt mer om prossesen til å bli en sjaman

(viss det er noen prosseser da

) for så vitt jeg har hørt må man bli født sjaman eller må noen ganske spesielt med deg skje.

GjenopprettetMedlem
"Dj David Spirit of Laughter":
Hengivelse er et stikkord - og få veiledning fra dette som jeg kaller for EYES OF TRUTH, som også blir kalt for Multidimensjonelle selvet - GUD - GUDOMMELIGE - Universet - Kilden til alt som er.
Du er jo en del av det gudommelige, David. Så all veiledning som kommer, kommer også fra deg selv. Vi er alle en del av alt, det er ikke veiledning som kommer utenfra ( mulig jeg misforstod hva du skrev...), men fra vår egen visdom .

Anonymous
"Malaika":
Hengivelse er et stikkord - og få veiledning fra dette som jeg kaller for EYES OF TRUTH, som også blir kalt for Multidimensjonelle selvet - GUD - GUDOMMELIGE - Universet - Kilden til alt som er.
Du er jo en del av det gudommelige, David. Så all veiledning som kommer, kommer også fra deg selv. Vi er alle en del av alt, det er ikke veiledning som kommer utenfra ( mulig jeg misforstod hva du skrev...), men fra vår egen visdom .

Det kommer innenfra ja - og ikke noe utenfor nei - vi er jo kanaler for det gudommelige på hver vår måte - og det er via vår hjerte og sinn - bevissthet - så det er innenfra ja. Å kanalisere på forskjellige måter. Uttrykke oss på forskjellige måter - speile vårt indre i den ytre verden.

Øvelse,øvelse,hardt arbeid,hardt arbeid - kommer ikke utenom det nei.
GjenopprettetMedlem
Det kommer innenfra ja - og ikke noe utenfor nei - vi er jo kanaler for det gudommelige på hver vår måte - og det er via vår hjerte og sinn - bevissthet - så det er innenfra ja. Å kanalisere på forskjellige måter. Uttrykke oss på forskjellige måter - speile vårt indre i den ytre verden.
Øvelse,øvelse,hardt arbeid,hardt arbeid - kommer ikke utenom det nei.
Men er ikke en sjaman en som bruker naturen til å speile seg selv i da?
Bruke den til å hente kraft fra på sammen måte som man henter kraft innen fra?
Er det ikke et samspill mellom det indre å ytre... Man går imellom verdenene og henter å bringer kraft frem og tilbake!!??!!
Er det ubalanse på den ene siden går man til den andre for å hente balanse..
Vi er jo både i den indre og ytre verdenen på sammen tid, hvis alt er i balanse..
Det dreier seg jo ikke bare å hente innenfra... men også å hente utenfra...
å kanalysere sitt indre er vell og bra, men hva med å komunisere med omverdenen!!
Da må man både gi å ta..
jonathan
Anonymous
For at en skal hente noe utenfra så må en hente noe innenfra i første omgang eller bli inspirert og stimulere visse indre prosesser,som jeg erfarer det. Men du er helt klart inne på noe der,Jimango. Det gir resonans i min bevissthet det du sier iallefall.
GjenopprettetMedlem

Bing [Bot]
En veldig grei bok som gir en fin innføring i sjamanisme, hvor du lærer om hvordan du kan gjøre enkle seremonier , hva er det å gå sjamanveien, lage et medisinhjul bl.a., er denne: " Sjamanisme" av Jan Morgan Wood, på forlaget Hilt & Hansteen, eller kanskje den nå er å få på forlaget " Energica". Dette er en veldig fin nybegynner - bok!

GjenopprettetMedlem
"Sjamanisme" av Jan Morgan Wood finner du på tilbud her;
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8274136292GjenopprettetMedlem
"cenobit":
"Sjamanisme" av Jan Morgan Wood finner du på tilbud her; http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8274136292
...ser at linken her er til en bokhandel-nettside som kalles
www.capris.no - de har da vanvittig mange billige og bra bøker om sjamanisme - søk på "shaman" og sjekk ut selv...takk for rådet cenobit...

GjenopprettetMedlem
den boka var den første jeg kjøpte angående sjamanisme, synes det var en gøyal bok, men anbefaler allikevel å lese Ailo's bok om sjaman sonen, jeg fikk mye større respekt og forståelse for selve emnet å være en sjaman og det hjelper meg mye når jeg leser andre bøker.
Anonymous
Slik jeg ser det så er bøker veldig bra til å hente inspirasjon fra. Jeg er veldig fan av bøker. Men de kan også være en kilde til mye frustrasjon. Jeg kan f.eks bli frustrert når jeg ikke får til det som står i div bøker og da begynner jeg å tvile på egne evner og kraft. Det som er greia med sjamanisme er jo at det er en erfaringens vei. Man gjør egne erfaringer som man bygger på. Sjamanisme er, slik jeg ser det, ett sett med teknikker for å komme i kontakt med det hellige og ekstasen. Jørgen I Eriksson skriver om Shamanismens seks kardinalveier til kunnskap og kraft, se:
http://www.norrshaman.net/Kardinalvagar.htm
Dette er praktiske øvelser som trener opp sjamanspira til å kommunisere med livets vev, åndene og urkreftene. Jeg har også veldig sansen for at han ikke bare har fokus på at tromma er den eneste veien til å bli sjaman. Finnes jo en hel del forskjellige måter å sjamanisere på. Man kan f. eks være en drømmende sjaman, en syngende sjaman, en sjaman som jobber med planter etc. Man bør kanskje utforske de forskjellige områdene å se hva som passer for en selv. jeg er såpass i begynnelses fasen selv enda og har ikke helt funnet min nisje enda. Jeg prøver å ha ett åpent sinn og prøve ut hva som fungerer. Slik blir de mine egne erfaringer.
jeg har også hatt veldig nytte av å være med på noen kurs. Der møter jeg andre som har erfaring og som kan hjelpe meg med teknikkene etc. Var utrolig frustrerende i starten og ikke vite hva man kunne forvente, hvordan en skulle gjøre f.eks en tromme reise. Jeg brukte utrolig lang tid på å få til det med å reise. Man må også lære seg tålmodighet. Det er vel ikke akkurat min største dyd akkurat. jeg liker at ting skal gå i MITT tempo, men slik fungerer ikke universet. Det tar tid å omstille seg å gå gjennom prosesser, men fy f**n det er verdt det. Denne veien er en vei fyllt med frustrasjon og smerte, men også utrolig mye glede. jeg har aldri vært så forundret over livet og naturen. Er som å være en av barna i den filmen Narnia, som går inn i skapet og finner en fortryllet, magisk verden rett utenfor skapdøren. Lenge har jeg vært i det mørke skapet, men nå har funnet veien ut til denne magiske verden og det er helt herlig. Fred og lykke til dere alle sammen

GjenopprettetMedlem
er nok sant du sier det med at det er verdt det når du først kommer igjennom, jeg har enda ikke klart å komme igjennom med trommingen, har ikke gjort det så mye med tanke på en viss sneversynt syn fra foreldre siden jeg enda bor hos dem, men klarte det nesten en gang og følelsen var deilig.
er litt nysgjerrig på hvordan man kan slippe seg selv slik at man kan komme igjennom da.
Anonymous
prøv å gå ut i skogen for å tromme

der er det ingen som kan stanse deg, kun din egen frykt for at andre kan se deg

Ta med deg tromma, eller mp3 spillern ut en fin høst dag legg deg ned med noe for øynene og slipp deg igjennom. Ellers, som jeg nevnte i en annen tråd før idag, så skal ædni, tilda og jeg starte opp en sirkel snart. bare å være med der også

GjenopprettetMedlem
Fint som Magus sier,bruke naturen.
Det er et godt sted å lære å reise,slippe gjennom.
Du trenger ikke annet utstyr en gode klær,og våkne sanser.
Vindene kan ta deg avgårde om du lytter og følger hørselen innover.
En bekk kan sette deg i en lett seer-transe.
Og den fine trimmen en får i naturen,vekker kroppen på en god måte
som gjør at en oppfatter seg selv og sine evner på en bedre måte.
Og tillit til seg selv,og de små mirakler,er åpningen til den andre verden.
Go reise.
GjenopprettetMedlem
takk takk., får forsøke nok en gang, hehe... kjempe flott med en sirkel men må noik sikkert melde pass, e bor i i grimstad på sørlandet, vet ikke hvor du bor magus. hehe.
men regner med det er langt unna
GjenopprettetMedlem
Noen her lurte på en litt enklere måte å forklare sjamanisme.
Slik jeg ser sjamanisme, så er det å ha aksept på hvordan livet er. Å respekt. Når man har funnet kjærligheten til naturen, menneskene og dyrene er man allerede på god vei. Som noen sa, få medlidenhet over en ihjeltråkket maur.
Alle (ettersom jeg har forstått det riktig) kan bli sjamaner. Noen blir født inn i en sjamanfamile. Noen oppsøker sjamanismen selv. Mens andre blir oppsøkt av sjamanismen. Dvs, man begynner plutselig å oppleve ting som å reise mellom tid og rom osv.
Dersom man ønsker å bli en god sjaman, så kreves det å kunne jobbe mye med seg selv. En sjaman kan ikke se i hvilken grad et menneske trenger hjelp eller ikke, dersom sjamanen ikke har noen erfaringer selv. Man må jobbe seg gjennom alle prosessene, smerter, sorg, bli venn med frykten, gjøre om hat til kjærlighet, bitterhet til tilgivelse, sjalusi og missunnelse til uselvisk kjærlighet. Man må kunne greie å unne andre ting eller opplevelser ved å glede seg sammens med dem.
For å bli en god sjaman, må man jobbe i dybden av seg selv. Oppsøke naturen, lære av dyrene. Når man har begynt å gå denne veien, vil også ting komme til den som har valgt sjamanveien dersom det er riktig. Men de kommer ikke før man har klart å jobbe seg gjennom ting. Av egen erfaring ser jeg på det som måtte komme, som gaver. Spesiellt etter tøffe opplevelser jeg har klart å komme meg gjennom.
Så...ta en ting av gangen. Veien er uendelig lang å gå, men gud bedre...det er det verdt!
Håper jeg har greid å foklare meg slik det er i mitt hode.