Anonymous
"Frøya":
Sitat fra: Final Tribe på 25-09-2007, 20:05:30
Kan ein virkeleg lære verksam seid på eit kurs??
Nei.. det tror ikke jeg.. Jeg tror ikke at en kan med all verdens kurs lære seid, healing eller mye av det andre som en kan ta kurs på nå for tiden..
Men, det jeg tro er at en kan få hjelp (på f.eks. kursene) til å sette tingene i et litt bedre system enn om en skal prøve seg frem hele tiden..
Kursene kan også (tror jeg) være med på å vekke gammel kunskap hos den enkelte. Det være seg saker og ting en har kunnet før i et tidligere liv..
så takk til de som holder kursene og hjelper oss med det vi egentlig kan.. 
Enig med du.Kan ikke regne med å bli en seidkvínnemann etter ett kurs. Det ville jo värt önsketenkning. Det er jo det samme som å forvente at man er sjaman etter ett helgekurs til rundt 1500 kr. Kunnskap, visdom og kraften kommer ikke så billig. Det et kurs kan gjöre er vise deg teknikker og metoder for å praktisere på. Deretter må man öve, öve og öve, som med alt annet.
GjenopprettetMedlem
Ja finn den indre seidlæreren. Jeg har også reist i mitt indre på andres sang/seid. Jeg fikk en gang kontakt med et overordnet kraftdyr, kraftdyret over alle kraftdyr. Det var et dyr som alle som sang hentet frem, ikke bare mitt eget kraftdyr som dukker opp på trommereiser.
Indianer eller hvit, fattig eller rik, Odin og Tor og moder jord. Det er jo deler av samme greien. Hvis vi har levd flere liv har vi vel også møtt dem alle tidligere...
Jeg vil også gjerne kommentere de derre mannegudene - de har jo sine feminine sider, sant? Odin, Tor og Frøy ble jo heftig dyrket i en mannsdominert tidsepoke og den "sliter" vi med enda - makt og ...
Anonymous
"Urtica":
Ja finn den indre seidlæreren. Jeg har også reist i mitt indre på andres sang/seid. Jeg fikk en gang kontakt med et overordnet kraftdyr, kraftdyret over alle kraftdyr. Det var et dyr som alle som sang hentet frem, ikke bare mitt eget kraftdyr som dukker opp på trommereiser.
Indianer eller hvit, fattig eller rik, Odin og Tor og moder jord. Det er jo deler av samme greien. Hvis vi har levd flere liv har vi vel også møtt dem alle tidligere...
Jeg vil også gjerne kommentere de derre mannegudene - de har jo sine feminine sider, sant? Odin, Tor og Frøy ble jo heftig dyrket i en mannsdominert tidsepoke og den "sliter" vi med enda - makt og ...
Hm, er jaggu ikke sikker på om Odin Krigerguden eller Tor Tordenguden ble dyrket for sine feminine aspekter. Kanskje bortsett fra den historien om Tor som må dra til Jotunheim ifört brudekjole for å lure jotnen Trym.
Noe som kanskje har blitt neglisjert fra historie- og religionsforskernes side er dyrkelsen av Fröja. Fröja var av vaneätt og var utrolig vakker. Vanene og alvene er jo frobundet med det som spirer og gror. I de tidligere jordbruks samfunnene er det lett og tro at det var mer kultdyrkelse med fokus på gode avlinger, vär og vind. LEste ettsted at dette gjaldt spesiellt i bronsealderen. Den senere jernalderen hvor vikingene gjorde sine tokt var kanskje preget av mer Tor, Tyr og Odin dyrkelse, men tror også at Fröja var en fremtredende skikkelse i mytologien. Kanskje bare unnlatt av de kristne for undertrykke det feminine. Dette blir mine egne tanker og spekulasjoner, men kanskje Passopp, som studerer Norrön ved universitet, har noe å tilföre.
GjenopprettetMedlem
Hell er!!
Jag har läst igenom det som sagts och det jag vill lägga till är att ni pratar mest om Sejde-seansen och inte sejd som utövande av nordisk shamansism. Detta är i alla fall hur jag definierar det.
Seansen är en form som utövas i grupp, som flera av er redan har påpekat. Det är bara völvan eller gandmannen(om det är en man som sitter på hjällen) som reser, de andra skickar sin exstas till völvan eller gandmanen som reser och verkar i Väven för det uttalade syftet för Sejde-seansen.
Jag håller med Magus om att det går att lära sig formen för detta på en kurs, men sedan är det att öva som gäller!
Må väl,
Skalleper
Anonymous
"SkallePer":
Hell er!!
Jag har läst igenom det som sagts och det jag vill lägga till är att ni pratar mest om Sejde-seansen och inte sejd som utövande av nordisk shamansism. Detta är i alla fall hur jag definierar det.
Seansen är en form som utövas i grupp, som flera av er redan har påpekat. Det är bara völvan eller gandmannen(om det är en man som sitter på hjällen) som reser, de andra skickar sin exstas till völvan eller gandmanen som reser och verkar i Väven för det uttalade syftet för Sejde-seansen.
Det høres ut som du har litt erfaringer med Seid. Hvordan jobber man praktisk med Seiden? Jeg har alltid trodd at en seidkvinne\seidmann jobbet i en gruppe, men det høres ut til at det er andre måter å jobbe med seiden på. Kan du forklare?
Varme hilsener, Magus