Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Mye negativt kan sies om den såkalte nysjamanismen, men ingenting er så vondt at det ikke er godt for noe, og for balansens skyld vil jeg herved presentere en del argumenter til fordel for denne spirituelle retningen siden jeg tidligere har lagt frem såpass mye kritikk.

Nysjamanismen er riktignok en åndelig utgave av Las Vegas hvor man kopierer bygninger som pyramidene og Eiffeltårnet i stedet for å lage noe selv.  Nysjamaner tar ritualer, symboler og hellige objekter fra andre naturreligioner, og setter dem i en mer eller mindre New Age-kontekst, og det kan med rette kritiseres, men i likhet med Las Vegas tiltrekker nysjamanismen seg mange mennesker nettopp på grunn av slik kopieringsvirksomhet. Fordelen med dette er at det tross alt kan bidra til at flere mennesker velger å søke innover i seg selv og åpne opp sine hjerter slik at de blir mer ærlige og oppriktige personer. Det er veldig viktig i dagens samfunn. Sånn sett er det en fordel at Gaup og Harner har lagt lista så lavt at alt fra datanerder til rekreasjonsbrukere av sopp kanskje får interesse for spiritualitet.

Internett og naturspiritualitet hører egentlig ikke sammen, men igjen er det positivt dersom nettet kan bidra til at flere mennesker blir åpne.

Den beste måten å skape aksept for enteogener i samfunnet er å følge lovverket, men selv om man ikke gjør dette, så kan plantene likevel bidra til økt selvinnsikt og en mer ærlig holdning. Ofte er rekreasjonsbrukere mer ærlige og åpne mennesker enn mange lovlydige personer. 

Å selge åndelighet reduserer spiritualitet til en salgsvare, men på sett og vis er det bedre at noen bruker 600 kroner på en såkalt ”sjaman” enn at pengene anvendes på materielle goder som ødelegger miljøet.  Å bruke penger på å bli åpen er ikke så verst.

Nå som privatpersoner kan kjøpe klima-billetter når de flyr, slik at utslipp nøytraliseres, så kan det å reise til Peru og utveksle erfaringer og kunnskap være en del hakk bedre enn meningsløse charter-turer til Mallorca.  Hvis det bidrar til at man som person får mer medfølelse med både seg selv og andre mennesker, så er det positivt.

Åpenhet er derfor bra, men samtidig bør man vise respekt for tradisjonelle naturreligioner.

Til slutt vil jeg legge til at både nyanimisme og tradisjonelle naturreligioner er for snevre for filosofiens frie tanke. Sistnevnte er i prinsippet åpen for blant annet ateismen, lukket islamsk fundamentalisme og arrogant satanisme for den saks skyld, og kan derfor ikke begrenses til bestemte spirituelle trosoppfatninger. Fordelen med filosofi er at man kan forsvare flere forskjellige og motstridende perspektiver på samme tid. Denne gang er det nysjamanismen som får støtte. 
psbot [Picsearch]
Internett og naturspiritualitet hører egentlig ikke sammen, men igjen er det positivt dersom nettet kan bidra til at flere mennesker blir åpne...... sier du

og at de blir så nysjerrige etter alt de har lest på sonen, at de søker inn i naturen og seg selv.....sier æ.... ;)
GjenopprettetMedlem
Jeg mener det er alle sin rett på å søke seg til naturen/ sjamanisme og  praktisere etter sine evner .

Nysjamanisme , fordi det er en ny tid.

Ny tid , med nye informasjonskanaler. Vi lever nå .

Respekt , ja  .  Jeg mener det er en måte å vise respekt, og bidra med å  øke folks bevissthet , om naturen, sjelen og alt som henger sammen. Det er ingen som har enerett på naturen eller dens visdom, eller ?

Hvorfor så motstand mot at sjamansime blandes med såkalt New Age? alt henger jo sammen. Det finnes ikke bare en sannhet.
GjenopprettetMedlem
Jeg kaller like gjerne nysjamanisme for sjamanisme. Da har en et ord i språket, slik at andre kan forstå hva en studerer eller driver med. Men så er det det med den rette lære. Selv kjenner jeg den rette lære, selv om den har det med å variere litt.
Det som skjer er at spiritualiteten finner en plass i det moderne samfunnet. Det har tatt lang tid å komme dit vi er i dag, og det ligger mye smerte bak alle fremskrittene. Sjamanisme innebærer en forståelse av naturens natur, av menneskenes natur. og det er en viktig forståelse for menneskenes eksisens og velvære.

Når det gjelder skriftspråket så har det nok kommet for å bli. Kristendommen med bibelen har vært her i 1000 år. Og snakk om å hente spiritualitet og kulturtyveri, med påfølgende heksebrenninger. Bibelen finnes også i elektronisk format, og kan formidles gjennom internettet. Hva er så galt med å formidle skreven tekst gjennom veven. Det er i utgangspunktet  en 100% intelekutell kommunikasjonsform, å debattere sjamanerfaringer og tanker på debattsonen. Veven er vår tids bærer av skriftspråket. Datamaskinen er en morsom leke.

Det kan nok virke litt rart at det spirituelle er til salgs. For en tusenlapp eller to kan et medium  drive ut gjenboere. For noen hundrelapper kan en sjaman lage rette settingen, med tromme eller entogener slik at deltakerne får en opplevelse. Hva er så galt med å hente og selge kraftdyr for noen hundrelapper, når andre tar seg betalt for å sende bort noen ånder. En gang så jeg en hundrlapp bli satt fri, det tok lang tid før jeg forstod hva som skjedde. Men det gav en befriende følelse.
GjenopprettetMedlem
Det var jo fint å lese noen positive ord fra en ekte naturspiritist :wub:

Jeg lærte noe fint, synes jeg, da jeg for mange år siden begynte med indianskt (!....gud hjelpe) håndverk. Det var å ETTERLIGNE de som kan. Jeg satt i flere år å kopierte mønstre og ting som andre hadde laget for lenge lenge siden. Mens jeg gjorde det skjedde mange ting i meg. Det jeg lærte var om tegnene i de tinga jeg satt med. Etterhvert lagde jeg mine egne tegn. Jeg hadde aldri kunne lære det hvis jeg ikke hadde kopiert.

Så når du sier "Nysjamanismen er riktignok en åndelig utgave av Las Vegas hvor man kopierer bygninger som pyramidene og Eiffeltårnet i stedet for å lage noe selv. " så kan jeg for min del ikke si at det var noe galt i det. Ikke tror jeg heller det er noe mindreverdig den veien du selv går. Å lære av de som allerede kan noe kan umulig være mer enn lurt. Jo bedre man gjør det jo mer lærer man...og jo mer får man kanskje?

Etterhvert har jeg også fått lære om andre ting, alltid fra noen som kan, være seg det er mennesker eller ånder. Når min sjel synger og skaper sitt eget er det alltid basert på noe jeg har lært fra noen. Og når jeg tar til meg lærdom fra naturen så er det alltid i takknemlighet for de der som vil lære bort.

For meg spiller det ingen rolle hva som er nytt eller gammelt, eller hvilken fasans retning det tilhører.....det er jo bare ord. Alle "retninger" trenger å fornye seg og hele tiden være i takt med den tiden den hører til i.....er ikke det hva sjamanisme egentlig handler om da?

Mvh
UlveMor
GjenopprettetMedlem
Det er relativt lett å kritisere nysjamanismen på mange områder, men når alt kommer til alt er det lett å kritisere de fleste livsoppfatninger og mennesker generelt siden vi alle har feil og mangler. Tradisjonelle utøvere av naturreligioner kan for eksempel kritisere nyanimister for å gjøre det hellige til et kommersielt produkt, men så kan vegatarianere kritisere disse utøverne for å spise kjøtt eller feminister kan påpeke at disse tradisjonene ofte er kvinneundertrykkende, og slik kan vi fortsette med "fingerpointing" frem og tilbake i evig tid.

Jeg vil ikke kritisere de som kritiserer, fordi hard kritikk er kanskje riktig og nødvendig mange ganger - hvem vet? - og innimellom kan det være morsomt med verbale fektekamper, men etterhvert fremstår "the jungle of opinions" som stadig mer uinteressant og lite utfordrende.

For de som liker å droppe innom denne jungelen i tide og utide kan anbefales boken "Hersketeknikk", skrevet av Hilde Sandvik og Jon Risdal, utgitt på Spartacus Forlag; nesten et must for debatter på nettet.