Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Det er blitt mye snakk om kanalisering .
Jeg opplever at sjamanen er en kanal for en "høyere" kraft, et kraft som kan gi helbredende virkninger. En kraft som kommer fra det høyere selvet.
Når noen snakker om at "den og den personen har mye kraft" , blir jeg litt skeptisk.
Jeg mener at ikke
personen har kraften ( her kommer egoet inn ), men at de er en kanal for en kraft som kommer fra et høyere selv.
Og at
alle har tilgang på denne kraften.
Når vi jobber med healinger, er vi automatisk en kanal for kreftene som
kommer gjennom til personen som trenger healing.
Om det er i form av sang, dans, energi eller hva...vi er jo kanaler. Og jeg mener vi kan kalle det kanalisering også.
Som Ailo skriver, det er jo bare betegnelser og modeller . Begreper eller formuleringer. Egentlig ikke viktig hva man kaller det.
Noen kommer bedre i kontakt med denne kraften, og andre ikke . Hvorfor ?
Min teori er at vi alle er en ren kjerne, av lys. Vi kommer alle fra samme utspring. Så har vi lag på lag med erfaringer, sjeletap, frykt , sorg osv...rundt denne kjernen, som vi kan se på som slør. De som er i god kontakt med kraften, er de som har kommet seg gjennom mange av disse lagene, inn mot kjernen. Disse slørene/lagene hindrer oss i å kjenne vår virkelige eksistens.
Vi befinner oss i en tilstand av lysende energi , hele tiden og har tilgang på alt vi ønsker . Det er bare oss selv, som hindrer oss selv i å finne indre fred- opplysthet eller hva man velger å kalle det.
GjenopprettetMedlem
"Malaika":
Det er blitt mye snakk om kanalisering .
Jeg opplever at sjamanen er en kanal for en "høyere" kraft, et kraft som kan gi helbredende virkninger. En kraft som kommer fra det høyere selvet.
Når noen snakker om at "den og den personen har mye kraft" , blir jeg litt skeptisk.
Jeg mener at ikke personen har kraften ( her kommer egoet inn ), men at de er en kanal for en kraft som kommer fra et høyere selv.
Og at alle har tilgang på denne kraften.
Når vi jobber med healinger, er vi automatisk en kanal for kreftene som kommer gjennom til personen som trenger healing.
Om det er i form av sang, dans, energi eller hva...vi er jo kanaler. Og jeg mener vi kan kalle det kanalisering også.
Som Ailo skriver, det er jo bare betegnelser og modeller . Begreper eller formuleringer. Egentlig ikke viktig hva man kaller det.
Noen kommer bedre i kontakt med denne kraften, og andre ikke . Hvorfor ?
Min teori er at vi alle er en ren kjerne, av lys. Vi kommer alle fra samme utspring. Så har vi lag på lag med erfaringer, sjeletap, frykt , sorg osv...rundt denne kjernen, som vi kan se på som slør. De som er i god kontakt med kraften, er de som har kommet seg gjennom mange av disse lagene, inn mot kjernen. Disse slørene/lagene hindrer oss i å kjenne vår virkelige eksistens.
Vi befinner oss i en tilstand av lysende energi , hele tiden og har tilgang på alt vi ønsker . Det er bare oss selv, som hindrer oss selv i å finne indre fred- opplysthet eller hva man velger å kalle det.
Ja... slik tror jeg også det er...
Dettte var en flott fremstilling, Malaika!

GjenopprettetMedlem
Den og den personen,kommer,tror jeg av favorittismen,eller monoteismen,om du vil.
At den å den personen har så mye kraft,fordi det bare kan være noen få som har dette,noen få favoritter
som vi projiserer vår egen kraft inn i,sånn,fordi vi ikke skjønner at vi selv er kilden til kraften.sånn.
Person dyrkelse er et kjent fenomen innen åndelige samfunn.At en må ha en figur med myndig skjegg å lysende blikk for å kunne fly over vannet.
Se på den der Jesuisus.
Det at en person har all kraft,og alle andre må nøye seg med "en liten spasertur" hver dag.
For noe sludder.
Vi må begynne med å tro på vår egen kraft,erkjenne dens nærvær og være fornøyd med små fremskritt.
Sjamaner har forskjellige kraftdyr,ikke alle har de samme ulvene og ørnene,noen har insekt og rotter og edderkopper og snegler og padder.
Og noen har dødninger med seg,disse har det med å spå andre uten at andre har spurt om å bli spådd,det bare bykser ut av dem til tider.
Jo mer åndekraft sjamanen har erfart,jo mer åndekraft kan sjamanen ta opp i seg.Jeg tror det handler mye om elastitikk her,og erfaring.
Jeg syns du er en fin kanal Malaika,blir litt inspirert av det du skriver.

GjenopprettetMedlem
"teleterkji":
Jeg tror det handler mye om elastitikk her, og erfaring.
Av erfaring så vet jeg at
når det gjelder elastitikk
så krever det høy etikk
å selge gummistrikk
i lange baner ...
Anonymous
Fin tråd. Jeg kjenner at det som det egentlig snakkes om er hvor åpne man er for kraften, den kraften man har adskilt seg fra i løpet av oppveksten og all dritten man kan ha gått igjennom. At noen sjamaner sees på som kraftfulle, er jo fordi de har søkt opp igjen den kraften og stillt seg åpen for den. Sjamaner jakter jo på kraft i en form eller annen.
Jeg ser egentlig ikke noe negativt i at noen besitter mer kraft enn andre. Det er jo en inspirasjon at det går an å tilegne seg kraft gjennom å praktisere sjamanisme. Kraften er ikke noe som bare faller ned i en hvilken som helst kropp. Jeg tror det har noe med oppriktighet og motiver å gjøre. Jeg er sikker på at det finnes mennesker som har denne kraften i seg fra fødselen av og som ikke mister den. Bla pga gode oppvekstkår,karma, kjærlighet og riktig støtte. Mange av nåtidens vestlige sjamaner har ikke hatt den støtten de trengte fra de var små. De blir sett på som raringer og enstøinger. Dermed er grunnlaget lagt for sjeletap og avskjæring fra kraften.
Sjamanene i andre deler av Verden jobber jo med å tilegne seg kraft gjennom forskjellige prøvelser og oppofrelser. Jeg synes det er rett at disse strabasene blir belønnet med en bedre kontakt med åndene og større kraft i det arbeidet man gjør. Er rettferdighet i det for meg. Alt skal koste litt.
GjenopprettetMedlem
arbeid lønner seg, men mener du da at de som har alt gratis, de som har et talent, føler raskere eller slikt er dårligere sjamaner siden de ikke har jobbet like hardt?
Takk til Malaika for fin tråd
Og angående tråden:
Blåbærmannen er hos oss alle. Og jeg er helt enig i at man må være en kanal for ham, men like mye ved å åpne sjela og kroppen slik at blåbærsaften kan renne ut av deg.
Kanskje noen bare er åpnere enn andre?
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
"teleterkji":
Jeg tror det handler mye om elastitikk her, og erfaring.
Av erfaring så vet jeg at
når det gjelder elastitikk
så krever det høy etikk
å selge gummistrikk
i lange baner ...
Til pris per meter, mente jeg ...
GjenopprettetMedlem
Nå syns jeg du tøyer den vel litt langt min gode venn
Du tar liksom tak i det jeg sier og strekker det utover til det ser ut som det sprekker
og så lar du det fyke tilbake,og morrer deg,tenker jeg,storstilt over meg som får den mitt i fleisen
og blir sittende ikke uberørt av Spilloppene.
Jeg tenker at du tenker at det er jeg som tøyer den vel litt langt,og så sitter vi der på hver vår side av norgeberget og tøyer grensene
til alt mulig kan rommes deri av snurrenpiperier og andre moro-saker.
Ikke?

GjenopprettetMedlem
Slik jeg ser det: Når man gjør ett godt stykke kraftarbeid skal man ikke tro at det er man selv som gjør f.eks healingen, men at det tillates at Moder Jords kraft virker gjennom deg. Når man aksepterer dette, kan man gjøre såkalte mirakler.
GjenopprettetMedlem
jess jess white catten
som jeg sa tidligere om å åpne opp
at noen er åpnere enn andre.
med det mener jeg ikke at noen kan alt og andre intet, men at alle kan jobbe for å bli "utslettet"
Helt åpne for all blåbærsaften som er det magiske universet
AdsBot [Google]
Jeg tror sjamanens kraft er synonymt med tankens kraft.
Det er kun sinnet og tanken som begrenser oss, og får oss
fra å utrette mirakler.
Renser vi sinnet og ser bak alt, åpner det seg en verden som er uendelig, ubegrenset.
Og en vi stoler på - sjaman eller ikke - kan få oss til å strekke oss,
litt mer mot det vi er ment til å være.
GjenopprettetMedlem
tanken?
er ikke tanken egoet?
AdsBot [Google]
"Bjørnedanser":
tanken?
er ikke tanken egoet?
Ikke slik jeg tenker om det. Når tanken går bak sinnet, og ser helheten og sammenhengen i alt, tenker vi ikke lenger egoistisk.
GjenopprettetMedlem
hmm...
Så et definisjonsspørmål, men jeg tenker at når egoet forsvinner og vi ser alt,
opplever jeg at tanken opphører,
alt bare er
litt sånn zen
hvor er Gormii og trumman nå?
AdsBot [Google]
"Bjørnedanser":
hvor er Gormii og trumman nå?
de rømte vel

... fra tankene?
Anonymous
"Bjørnedanser":
arbeid lønner seg, men mener du da at de som har alt gratis, de som har et talent, føler raskere eller slikt er dårligere sjamaner siden de ikke har jobbet like hardt?
Absolutt ikke i det hele tatt. Men for oss vanlige dødelige trengs det å jobbe hardt for å få kraft. De som har kraften helt fra fødselen av, har sikkert jobbet hardt en gang for det de også. Blir bare spekulasjoner fra min side det her, men tror at de som har fått det gratis, hvis det er noe som kan hete det, har med seg noe fra tidligere liv.
GjenopprettetMedlem
Vi er alle født med kraften i oss,men noen har kanskje fått kontakt med åndene på et tidligere stadium en vanlig,f.eks. gjennom mye sykdom.
Som igjen har gitt disse en økt følsomhet for det åndelige,som igjen gjør at de kan oppleve denne dimensjonen mer direkte en vanlig.
Margit Sandemo ble tidlig misbrukt og voldtatt,og hevder at hennes evner,kommer fra disse hendelsene som har åpnet henne for mørket
og den åndelige verden.
Skrivingen av den berømte serien Isfolket,ble utført under tvang av en gammel ånd,hevder hun.
Og jeg som er lett påvirkelig,uten å bli helt besatt,kjøper den.
I gamle grekenland hadde de store diktere Muser,som inspirerte dem,kvinnelige devaer,som holdt dem kreative i ånden
og på samme vis i dag oppsøker menn og kvinner sånne forum som dette for å utdype seg selv og bli mere briljante i sin væremåte
ved å oppta i seg deler de måtte mangle.Alt dette hjelper den enkelte til å føle seg mer kraftfylt og hel.
For med internett forminskes avstanden mellom folk,og kreftene blir kaneliserte på en utfoldende måte. (bobblende!)
Sjamansonen er et stort sjamanverktøy som de i gamle dager hadde slåss rundt på sene kveldene for,om det fantes da.
Nei,da brukte de symbolene i trærne for å se om noen eller noe var på ferde,de leste skyene,de gurglet vann og lyttet,de kunne spør hesten.
Og når det endelig kom noen,kunne de være helt stille og lytte til stemningen,og enten finne mat fram,eller bare være,ånde inn den gode følelsen av selskap,lenge før noe ble sagt.
Og når så endelig noe ble sagt,så var det kanskje så høylytt at en kunne støkke vilt,og dette av stolen.
Eller det hendte sågar at ting fra veggen løsnet og datt ner.
Men så var vi tilbake i gamle dager igjen,og der kunne sjamaner kommunisere med hverandre,via telepati akkurat som i dag.
Og via telepati kan en kontaktes av ånder som vil formidle beskjeder til denne verden. (Kanelisering)
Å være åpen for kraften,vil si at en går ut av seg selv spontant i møte med kraft-ånd,sånn at kraften kan helbrede
og ikke bringe forvirrelse eller vrede,egoet må lære seg å være mer elastisk,om en skal overleve i åndeverden.
Det å kunne sette seg selv tilside,og bli en annen,kan være skremmende for egoet,men for faen! en skal ikke leve med feighet.heller "dø".
Det er for ånden å oppleve at noe høyere kan ta bolig i den,og ta den med opp til opplysning,om at vi ikke er alene,egoet tar feil.
Det finnes en bedre verden der egoet ikke kan være med,og når det skjønner at du kan reise uten dens evige pjatt,har du funnet kraftens glis!
Kraftens gjennomstrømmning er helbredelse,når den flyter,strømmer igjennom og kan fortsette videre ut i det store altet
Kraftens gjennomstrømninger sprenger blokkeringer mot denne gjennomstrømningen,så den kan pågå uten at en setter seg opp imot den.
Kraften krever av oss at vi har kraft til å møte den med hele oss.
Men den maser ikke,den lar oss finne veien til å leve med kraften på egenhånd,akkurat som vi på egenhånd møtte den første gang.
Mange må gå harde veier,før de skjønner hva som er i gjære,hva det er som driver dem.Sjamanisme er et anker her.
Kraften kommer ikke alltid når vi sitter der klar å venter med tromme å røykelse,den kan komme i dusjen,når vi skriver handlelapp
eller står i telefonen.
Den kommer ofte når vi er litt uforberedt,så den kan overrumple egoets kontroll,og nå inn i sjelens lønnesirup-kammer.
Hvis vi er for opphengt i å ha kontroll,vil vi få kamp,når kraften kommer med alle sine villskapens ånder.
Egoet kan tenke at dette må være onde ånder som driver å rakker meg ner,og at ånder er noe farligt igrunnen,som en burde skjerme seg imot.
Men dette er kraft,og den er ikke ond,den har bare høyere energi en den vi venner oss til i hverdagsmoduset.
Enough already!!
Kanel-te og marcipangris til hele bunchen!

Anonymous
Amen. Enig med tvterkj
GjenopprettetMedlem
"Liljee":
Jeg tror sjamanens kraft er synonymt med tankens kraft.
Det er kun sinnet og tanken som begrenser oss, og får oss fra å utrette mirakler.
Renser vi sinnet og ser bak alt, åpner det seg en verden som er uendelig, ubegrenset.
Og en vi stoler på - sjaman eller ikke - kan få oss til å strekke oss,
litt mer mot det vi er ment til å være.
Jeg er helt enig med Liljee.
Tanken/ Ego , forsvinner automatisk når vi har oppnådd en slik tilstand av å se bak alt. Se helheten .
Vi trenger ikke
tenke på det engang (

)
For der er ingen ting skjult.
Og alt bare
er
Sjamanens/ menneskes kraft er begrenset av tankene/ ego.
GjenopprettetMedlem
Jeg syns man egentlig skal glede seg jeg, over en annen persons kraft, selv om den er større en min! Og inni dette jeg sier her nå, ligger det automatisk at kraften er ikke vår alene. Men dersom et menneske har jobbet hardt, vært igjennom mye, å får lettere tilgang til kraften som en gave, er det noe som virkelig gleder mitt hjerte!
Kraften er vår....alltid.....dvs....vi har alltid tilgang på den. Men det er ikke bare å hente den. Vi må ønske den med rent hjerte, gode hensikter, å vi må jobbe for den!
For meg er det en inspirasjon å se at noen har fått til dette gjennom lange og tøffe prosesser!

Anonymous
Tänk om alla hade era insikter...

I byen där jag bor finns många som "tävlar" i kraft.

När vi ses vill vissa män skryta om vems aura som är störst och kvinnor om vem som levt flest tidligere liv.
Jag blir så trött... så jag går ut i skogen allena och snakker med trärne isteden...
De som vill tävla i kraft och andlighet har antagligen stort ego som vill synas.
Jeg syns man egentlig skal glede seg jeg, over en annen persons kraft, selv om den er større en min
Ja det är ju ödmjukast och finast...
...men kan du se din egen kraft? Jag vet inte om jag ser min. Kanske jag anar den ibland?
Just idag känner jag att jag inte vet någonting...
Det er kun sinnet og tanken som begrenser oss, og får oss fra å utrette mirakler.
Renser vi sinnet og ser bak alt, åpner det seg en verden som er uendelig, ubegrenset /Liljee
Ja det låter helt logiskt att det är så.
Anonymous
Det var nydelig tenkt og formulert, Liljee.
Jeg lurer på om vi faktisk er mirakler,
innenfor alle skall vi bærer på.
At det er det som er kjernen, essensen.
At den er der til enhver tid, bakenfor alle formeninger om hva vi måtte være og ikke.
Når vi ikke har noen formening om hva vi er, bare at.
Når fokuset og bevisstheten er på det å være og ikke på hva og hvem.
Da er det åpent, da strømmer det fritt, rundt, gjennom og i.
Så er vi det vi er
ser det vi er
og gjør det vi er,
gjennomstrømmet
av Kraft
Som bær i nyrørt blåbærsyltetøy.
Det finnes ikke enkeltbær lengre i det store syltetøyet,
bare syltetøy.
Og visst gjør det vondt å bli rørt, klemt og skviset så skallet sprekker, særlig om skallet er tykt og hardt
men det er uungåelig om man vil kjenne smaken av blåbærsyltetøy, være den og.
Med mindre man velger å bli hengende på riset,
og konkurrere om hvem som er størst og smaker best mens man sakte skrumper inn og blir småbitter i frostnettene...
Nå er det lunsjtid.
GjenopprettetMedlem
takk gro h
GjenopprettetMedlem
Ja,flotte ord om å bli blåbærsylte,Gro h!
Ellers må eg seie eg blir betenkt over å høyre om folk som konkurrerer i å ha størst aura og flest liv

Kva er det slags miljø,eigentleg?
Og er det i det heile teke verifiserbart og muleg å måle for eit samla publikum?
Krafta skal vel dit nokon treng den,først og fremst?
(Og som det vert sagt om noko heilt anna,så må det vel vere slik at det som tel,er ikkje kor stor den er,men korleis ein bruker den??)
GjenopprettetMedlem
noe jeg har hørt er at sjamaner har mana

er ikke helt sikker selv på hva det er da, men jeg oppfater det som sjamanens styrke