Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Som overskriften sier: Bygger sjanismen på fordomsfrihet!
GjenopprettetMedlem
Fordomer er det med alt som er ukjent,men det er dems problem

GjenopprettetMedlem
Bygger på kjærlighet til alt som er skapt -
og kjærligheten er fordomsfri er den ikke?

"Problemet" er at vi alle er vanlige mennesker -
som gjør feil -
og noen ganger dømmer -
selv om vi vet bedre

Noen og enhver kan vel ha noe å jobbe imot der
Hexedoktor'n
Anonymous
Ja, hva er egentlig sjamanisme? Som Ailo skriver på forsida, så er det de eldste teknikkene for healing, ekstase og kraft. Men siden sjamanismen stadig er i bevegelse, så ser det ut til at det stadig blir tilført nye teknikker og syn på hva som er sjamanisme. Hvis en sjaman fra denne tiden har gått på reiki kurs, og benytter seg av disse teknikkene, kan vi da si at sjamanen jobber med de sjamanistiske teknikkene?
Jeg har lenge vært tilhenger av den rene sjamanistiske formen, hvis det finnes en slik. Det vil si de teknikkene som fantes blant urbefolkningene, og som har blitt videreført til oss fra bla Michael Harner. Men min opplevelse er at når jeg hører at folk snakker om sjamanisme, så blir veldig mye sagt er sjamanistisk. Er egentlig dette så farlig, blir neste tanke. Jeg tenker at hvis man benytter teknikker fra andre systemer, så blir jo også kraften fra disse systemene med, og det er ikke alltid disse systemene er sjamanistiske, slik jeg ser det. Den sjamanistiske kraften kommer fra Urkreftene og Naturen, de er ikke menneskeskapt. Andre systemer har gjerne en opphavsperson, og denne personens kraft blir liggende i teknikkene man bruker. Det blir ett slags bindeledd mellom kraften, og det er dette mennesket.
Finner man sine egne teknikker ved hjelp av sjamanistiske teknikker, tapper man rett til kilden og får det som Urkraften gir til DEG. Istedet for å få ett sett med regler fra ett regime, skaper man noe nytt sammen med Naturen og Urkreftene.
Dette er vel en av de tingene jeg synes skiller sjamanismen fra andre etablerte systemer.
Anonymous
Støtte fra BjørneBroder settes pris på