GjenopprettetMedlem
"Bjørnedanser":
Men hvorfor er ens skyggesider alltid negative?
Jeg opplever dem som essensielle for overlevelse....
Den eneste som gjør urett er den som med vitende vilje gjør urett mot andre.
Mener ihvertfall denne valpen
Dette var godt sagt, der ga du meg jammen noe å tenke på. Kanskje skal man ikke utrydde sine skyggesider og bli "ren". For mine skyggesider viser meg jo hvor min grense går for hva jeg takler. Og dermed å kunne komme seg ut av en situasjon.
Det var en som sa til meg at det er forskjell på ondskap og rettferdig sinne. Ondskap blir som du beskriver å gjøre urett mot andre med vilje, mens man kan også bli spontant sint og for eksempel si noe som ikke er så bra, og da blir det mer som "rettferdig sinne". (Her kan man jo selvsagt trene seg på hva man sier og tenker. Sinnet i seg selv kan faktisk også være en hjelpeenergi til positiv handling)
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Man skal ikke kvitte seg, fornekte, overse eller forakte sin(e) skyggesider.
Man skal bli venn med den(de)!
GjenopprettetMedlem
Men hvorfor er ens skyggesider alltid negative?
Jeg opplever dem som essensielle for overlevelse....
Den eneste som gjør urett er den som med vitende vilje gjør urett mot andre
De er vel ikke alltid negative. Men jeg tror på å bevisstgjøre det. Er i grunn veldig enig i Silvas kommentar. Negativ og positiv, det er jo en god del tillært også. Som min idiotische forestilling om at en aldri skal bli sint. Men så finns det skyggesider som det å utnytte og bedra andre. Det er ikke noe man trenger for å overleve. Men man kan ubevisst tro at man trenger det.
Man kan ha en anelse om at man gjøre noe galt, for så å velge og fornekte det eller rettferdiggjøre det. Gjør man da noen urett? I det en tar valget om å handle, så har en ikke lenger vitende vilje. Det er komplisert syns jeg.
GjenopprettetMedlem
Moralen slik jeg ser den, er den mekanismen som viser vei i rett og galt. Når en kjenner etter inne i dypet så vet en egentlig hva som er rett og galt. Vi har valg, den frie vilje, som gjør at vi må ikke følge moralen. En trenger ikke velge rett eller galt, en kan velge en gylden middelvei. I noen saker har en høy moral, mens på andre områder kan moralen ligge på et mer bedagelig nivå. Så spørs det om det er moralen som gjør at handlingen blir god eller ond, eller eksisterer det onde og gode.
Så kan en undres om morallisten skal ligge på øverste hakk, eller er det riktige å finne et passe nivå, inklusive noen riv av morallisten. Om det helt er sånn at det er sammenheng mellom høy moral og stor kraft tror jeg ikke på. Men at det er sammenheng mellom god kraft og høy moral tror jeg.
GjenopprettetMedlem
Dessuten syns jeg at man ikke må glemme verdien av å gjøre gærne ting. Feila man lærer av.