Forum /
tilbake / Rensning av hus/hjelpe åndene over til den andre siden
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg er født med healer/synske evner (medium),og har netopp vært i kontakt med et annet medium som fortalte meg at jeg var en sjaman-har hørt det før også. Jeg er av samisk opprinnelse (lulesame). Dette mediumet ba meg kontakte gaup,for hun så han som en veileder for meg. Det som skjer med meg nå er at jeg er veldig forvirret,og vet ikke hva jeg skal foreta meg i henhold til dette?. Det første som falt meg inn var å søke opp sjamanisme på nettet...derav er jeg nå hær å skriver et innlegg. Kan ikke si at jeg har fått noen direkte tegn verken i drømme eller i våken tilstand som kobbler meg til sjamanisme bortsett fra-jeg forestiller meg som en fuggel som kan fly hvor det enn skulle være. Jeg bringer meg selv inn i den astrale verden,og møter jeg hindringer dær tar jeg fugleform å flyr fra det. Men det jeg bedriver med ellers er rensning av hus samt healing. Det jeg lurer på er: som sjaman blir det brukt tromme,gammle samiske tegn og ritualer både innen healing og hjelpe "hvileløse ånder",mens jeg bruker kristen tro og påkaller det himmelske lys samt at jeg har hjelpere på den andre siden,om det går ut på det samme? PS:Har fått beskjed om at jeg ikke må delta på noen form for kurs eller latt noen heale meg p.g.a. jeg har så sterk og ren energi.
GjenopprettetMedlem
Først vil jeg si at du da har fått en fin gave og verktøy til å få kontakt med det astrale...
"robben":
PS:Har fått beskjed om at jeg ikke må delta på noen form for kurs eller latt noen heale meg p.g.a. jeg har så sterk og ren energi.
Høres som du skal la denne energien lede deg videre på egen hånd...
Med god tilgang til veiledning fra det man "ikke kan se" (kilden), ser jeg ikke noe poeng med å ta veiledninger fra noe mellomledd..
enig?
mvh jim..
PS: Det er forskjell på å veiledes og meddeles..
GjenopprettetMedlem
Her er jeg enig med Jim.
Svarene på dine spørsmål finnes i deg.
Lytt til din egen indre overbevisning.
Veiledning kan også bli villedning.....at du har vært sjaman i tidligere liv behøver ikke bety at du skal være en i dette.
Når det er sagt...i sjamanismen finnes mange fine healing-teknikker som man kan benytte seg av, selv om man ikke aspirerer til å bli sjaman
Lykke til

Anonymous
Jeg er enig med inger lise å jimango
da er jo av den heldige typen som ikke trenger å slite med sykdommer vondt i armer osv,
jeg har hørt dette av flere at de ikke trenger andre, særlig shamaner, de har krafta til selvhealing, som mange av oss andre har,men den må være mye sterkere hos dere det gjelder, jeg er en healer som elsker å få et annet medmenneske gi meg behandling,for vi går i et i energien,får begge to samtidig,her har jeg også full fortrolighet på krafta. skulle jeg fått en sånn beskjed kunne jeg ikke heller omgås andre mennesker,samme hvor mye jeg beskytter meg. alt rundt meg er jo energier,så mine blir påvirket, ingen er vi like gratulerer for din selvstendighet
veiledning av ailo en bra ide han kan sin saker
lykke til videre på veien. klem bast.
når det gjelder husrens har jeg fått den åndelige beskjeden at alt kan jeg gjøre på avstand,dette er det mediumer som jeg traff på messa som blir direkte forbannet, for det går ikke, hvorfor skal ikke jeg høre på det som kommer kanalisert igjennom meg,det eneste som er forskjellen er nærkontakten av menneskene i huset, den tar jeg på tlf har gått helt greit til nå, så sånn jeg ser det er det bare å følge vårt hjerte å la det lede oss .
følg dine røtter det gjør jeg

GjenopprettetMedlem
Ut i fra mitt steds punkt tror jeg ikke på dette tullet, om at en har vært sjaman i sitt tidligere liv.
Sjamans ånd/kraft kan ta et bolig i et menneske,sjamaner reinkarnerer ikke,det har de ikke behov for.

GjenopprettetMedlem
Sjamanens ånd flyr fritt etter døden og letter etter et eller annet menneske for å ta bolig i ham,når han finner en passende person ,så tvinger sjaman kraften si i ham.Den utvalgte kan bare glemme i å skjempe i mot,om han gjør det så det er bare dumt av ham fordi sjamans kraft tar ham opp i fritt flytt.
Når sjamanen gir kraften sin til å utspille seg til en utvalgte på jorda,så observerer sjamanen hvordan den utvalgte brukker kraften.
Klarer ikke manen å bruke kraften på en grei måte,mister han både kraften og sjansen til å bli en ånd etter døden.
GjenopprettetMedlem
"dimi":
Ut i fra mitt steds punkt tror jeg ikke på dette tullet, om at en har vært sjaman i sitt tidligere liv.
Sjamans ånd/kraft kan ta et bolig i et menneske,sjamaner reinkarnerer ikke,det har de ikke behov for. 
En sjamansjel har da tatt bolig i flere opp gjennom tidene...når sjamanen "våkner" i den h*n har bolig i i det angjeldende livet, vil h*n oppfatte disse tidligere tilstandene som tidligere liv.
Dette vil da i særlig grad gjelde dem som er født med en sjamanånd.
GjenopprettetMedlem
"robben":
PS:Har fått beskjed om at jeg ikke må delta på noen form for kurs eller latt noen heale meg p.g.a. jeg har så sterk og ren energi.
Velkommen til forumet og takk for at du ville dele dine opplevelser og din historie med oss.

Jeg lurer på hva skjer den dagen magefølelsen din forteller deg at du har lyst til å dra på et kurs? Et kurs du virkelig føler kan gi deg noe. Følger du din egen stemme og tar dine egne valg eller lar du andre sine ord stoppe deg i noe du virkelig har lyst til å gjøre?
"dimi":
Sjamanens ånd flyr fritt etter døden og letter etter et eller annet menneske for å ta bolig i ham,når han finner en passende person ,så tvinger sjaman kraften si i ham.Den utvalgte kan bare glemme i å skjempe i mot,om han gjør det så det er bare dumt av ham fordi sjamans kraft tar ham opp i fritt flytt.
Når sjamanen gir kraften sin til å utspille seg til en utvalgte på jorda,så observerer sjamanen hvordan den utvalgte brukker kraften.
Klarer ikke manen å bruke kraften på en grei måte,mister han både kraften og sjansen til å bli en ånd etter døden.
Har du blitt dette fortalt eller er det din egen indre stemme som forteller deg dette? Vi er alle forskjellige og har av den enkle grunn forskjellige meninger. Det vi taler i dag kan ha med vår fortid å gjøre. Spesielt det vi reagerer på av uenighet. Det er konfliktskapende eteriske og fysiske muligheter. Det er et samarbeid mellom vår bevissthet og våre celler. Vår bevissthet er knyttet sammen på samme måte som at vi er alle er energi og dermed forbundet med hverandre i lys og kjærlighet. De rollene vi utspiller her på moder jord er roller vi planlegger i kjærlighet på den andre siden. Din beste venn kan bli din uvenn. Din uvenn kan bli din beste venn. Poenget er at alt som blir gjort i den fysiske virkeligheten er skapt i den ikke fysiske virkeligheten. Vi skaper i lyset, ikke i en tilværelse som en fastlåst ånd. Ånden har sannsynligvis erfaring den må gjøre før den kan vende hjem til lyset. Alle erfaringer påvirker sjelen og oss som mennesker. Sjelen er deg. Sjelen er meg. Hvis en sjamanånd skal fly for seg selv liv mellom liv uten å møte opp i kjærlighetens rene palass hva slags holding er det? Bare for å sette ting litt på spissen nå..

Håper dere tilgir meg for det.. Jeg tror ikke sjelen flyr rundt i det ikke fysiske energifeltet og snuser på en utvalgt i den fysiske verden eller? Hm.. Han der kunne kanskje ha vært moden? Eller kanskje hun? Skal sjamanånden kaste ut den sjelen som allerede er i den fysiske kroppen da? Jeg synes jeg ser alle sjamanåndende som flyr forvirret rundt i jaget om å finne den utvalgte.

Jeg mener at vi alle som en er den utvalgte. Summen av det er alle våre tidligere liv som har gjort oss til den vi er i dag. Når vi forlater den andre siden er vi den utvalgte. Når vi vender hjem til den andre siden er vi den utvalgte. Det er det jeg mener med at vi er alltid den utvalgte. Vi kan være stolte av alle reisene vi har gjort. Fra sjamanen i sør, til sjamanen i nord.. Vender vi alltid tilbake til vårt sanne hjem hvor kjærlighet er kraften som skaper.
Ordet tvinge forbinder jeg med noe som er stikk motsatt av kjærlighet og positivitet. Jeg sammenligner det med misbruk. Å misbruke andre kan være å tvinge andre mennesker til å ikke gjøre noe en vil selv vil. Jeg tror ikke en sjel med en bevissthet som vi mennesker ennå ikke har, ville ha tvunget eller misbrukt lysets rene kraft. Men sinnet vår derimot, kan finne på mye rart. Og vi som mennesker kan gjøre mange sprell. Men igjen, alt som blir gjort blir gjort av en grunn og det blir gjort i kjærlighet i den ikke fysiske verden. Å ta med seg den ubetinget kjærligheten til jorden er en utfordring for oss mennesker, da vi ofte lurer på hva er det som egentlig skjer med denne verden? Spørsmål som kan grusomheter være gjort i kjærlighet? Nei vil mange svare, men når vi returnerer til den andre siden da kan svaret være omgjort. Det blir omgjort til kjærlighet, aksept og forståelse. Det er ikke vår oppgave å forstå alt i livet vårt, det er heller vår oppgave å leve livet eller?. Forstår gjør vi senere, når tiden er klar. Når aksept og kjærlighet blir til forståelse i vår bevissthet og vi utstråler sjelens sanne energi. Kanskje er vi da klar til å utvikle oss til å bli mere ett med vår lyskropp? Å bli ett med vår sjel bevissthetsmessig. Om en tror det er mulig eller ikke, det er opp til den enkelte å bedømme. Hjertet er muligheter. Sinnet er muligheter. Forskjellen er hvordan hjertet og sinnet samarbeider og forvalter mulighetene vår sjel gir til oss.
I all respekt.
Maxius
GjenopprettetMedlem
"Maxius":
"robben":
Velkommen til forumet og takk for at du ville dele dine opplevelser og din historie med oss. 
Jeg lurer på hva skjer den dagen magefølelsen din forteller deg at du har lyst til å dra på et kurs? Et kurs du virkelig føler kan gi deg noe. Følger du din egen stemme og tar dine egne valg eller lar du andre sine ord stoppe deg i noe du virkelig har lyst til å gjøre?
"dimi":
Har du blitt dette fortalt eller er det din egen indre stemme som forteller deg dette? Vi er alle forskjellige og har av den enkle grunn forskjellige meninger. Det vi taler i dag kan ha med vår fortid å gjøre. Spesielt det vi reagerer på av uenighet. Det er konfliktskapende eteriske og fysiske muligheter. Det er et samarbeid mellom vår bevissthet og våre celler. Vår bevissthet er knyttet sammen på samme måte som at vi er alle er energi og dermed forbundet med hverandre i lys og kjærlighet. De rollene vi utspiller her på moder jord er roller vi planlegger i kjærlighet på den andre siden. Din beste venn kan bli din uvenn. Din uvenn kan bli din beste venn. Poenget er at alt som blir gjort i den fysiske virkeligheten er skapt i den ikke fysiske virkeligheten. Vi skaper i lyset, ikke i en tilværelse som en fastlåst ånd. Ånden har sannsynligvis erfaring den må gjøre før den kan vende hjem til lyset. Alle erfaringer påvirker sjelen og oss som mennesker. Sjelen er deg. Sjelen er meg. Hvis en sjamanånd skal fly for seg selv liv mellom liv uten å møte opp i kjærlighetens rene palass hva slags holding er det? Bare for å sette ting litt på spissen nå..
Håper dere tilgir meg for det.. Jeg tror ikke sjelen flyr rundt i det ikke fysiske energifeltet og snuser på en utvalgt i den fysiske verden eller? Hm.. Han der kunne kanskje ha vært moden? Eller kanskje hun? Skal sjamanånden kaste ut den sjelen som allerede er i den fysiske kroppen da? Jeg synes jeg ser alle sjamanåndende som flyr forvirret rundt i jaget om å finne den utvalgte.
Jeg mener at vi alle som en er den utvalgte. Summen av det er alle våre tidligere liv som har gjort oss til den vi er i dag. Når vi forlater den andre siden er vi den utvalgte. Når vi vender hjem til den andre siden er vi den utvalgte. Det er det jeg mener med at vi er alltid den utvalgte. Vi kan være stolte av alle reisene vi har gjort. Fra sjamanen i sør, til sjamanen i nord.. Vender vi alltid tilbake til vårt sanne hjem hvor kjærlighet er kraften som skaper.
Ordet tvinge forbinder jeg med noe som er stikk motsatt av kjærlighet og positivitet. Jeg sammenligner det med misbruk. Å misbruke andre kan være å tvinge andre mennesker til å ikke gjøre noe en vil selv vil. Jeg tror ikke en sjel med en bevissthet som vi mennesker ennå ikke har, ville ha tvunget eller misbrukt lysets rene kraft. Men sinnet vår derimot, kan finne på mye rart. Og vi som mennesker kan gjøre mange sprell. Men igjen, alt som blir gjort blir gjort av en grunn og det blir gjort i kjærlighet i den ikke fysiske verden. Å ta med seg den ubetinget kjærligheten til jorden er en utfordring for oss mennesker, da vi ofte lurer på hva er det som egentlig skjer med denne verden? Spørsmål som kan grusomheter være gjort i kjærlighet? Nei vil mange svare, men når vi returnerer til den andre siden da kan svaret være omgjort. Det blir omgjort til kjærlighet, aksept og forståelse. Det er ikke vår oppgave å forstå alt i livet vårt, det er heller vår oppgave å leve livet eller?. Forstår gjør vi senere, når tiden er klar. Når aksept og kjærlighet blir til forståelse i vår bevissthet og vi utstråler sjelens sanne energi. Kanskje er vi da klar til å utvikle oss til å bli mere ett med vår lyskropp? Å bli ett med vår sjel bevissthetsmessig. Om en tror det er mulig eller ikke, det er opp til den enkelte å bedømme. Hjertet er muligheter. Sinnet er muligheter. Forskjellen er hvordan hjertet og sinnet samarbeider og forvalter mulighetene vår sjel gir til oss.
I all respekt.
Maxius
"robben":
Jeg er født med healer/synske evner (medium),og har netopp vært i kontakt med et annet medium som fortalte meg at jeg var en sjaman-har hørt det før også. Jeg er av samisk opprinnelse (lulesame). Dette mediumet ba meg kontakte gaup,for hun så han som en veileder for meg. Det som skjer med meg nå er at jeg er veldig forvirret,og vet ikke hva jeg skal foreta meg i henhold til dette?. Det første som falt meg inn var å søke opp sjamanisme på nettet...derav er jeg nå hær å skriver et innlegg. Kan ikke si at jeg har fått noen direkte tegn verken i drømme eller i våken tilstand som kobbler meg til sjamanisme bortsett fra-jeg forestiller meg som en fuggel som kan fly hvor det enn skulle være. Jeg bringer meg selv inn i den astrale verden,og møter jeg hindringer dær tar jeg fugleform å flyr fra det. Men det jeg bedriver med ellers er rensning av hus samt healing. Det jeg lurer på er: som sjaman blir det brukt tromme,gammle samiske tegn og ritualer både innen healing og hjelpe "hvileløse ånder",mens jeg bruker kristen tro og påkaller det himmelske lys samt at jeg har hjelpere på den andre siden,om det går ut på det samme? PS:Har fått beskjed om at jeg ikke må delta på noen form for kurs eller latt noen heale meg p.g.a. jeg har så sterk og ren energi.
GjenopprettetMedlem
Til maxius.
Jeg forteller deg dette fordi jeg er sjaman,og deler min mening.,Men har noen fortaltt deg din mening?

GjenopprettetMedlem
Meninger er gode å ha. Åpenhet også. Jeg tror ikke at vi sitter på fasiter, men midlertidige sannheter. Det betyr en sannhet jeg har nå kan være en annen om et år igjen. Livet er fasinerende og full av uventede vendinger. Lykke til på din ferd dimi.

Jeg setter pris på alle meninger og tanker fra andre, da jeg får muligheten til å bli bedre kjent med meg selv. Å reise i sitt indre landskap er en vakker egenskap vi mennesker har. Jeg er stolt av å være menneske!
Maxius.
GjenopprettetMedlem
"Maxius":
De rollene vi utspiller her på moder jord er roller vi planlegger i kjærlighet på den andre siden. Din beste venn kan bli din uvenn. Din uvenn kan bli din beste venn. Poenget er at alt som blir gjort i den fysiske virkeligheten er skapt i den ikke fysiske virkeligheten. Vi skaper i lyset, ikke i en tilværelse som en fastlåst ånd.
Tror jag knappast. I beg to differ. Mellom én og to millioner mennesker ble myrdet i Auschwitz på under fem år, 1940-1945. Mener du virkelig at langt over én million sjeler oppholdt seg "i lyset" "i kjærlighet på den andre siden" og planla sine roller som mordoffere? Og morderne likeså? Var det avtalt spill mellom dem? Så ingen krigsforbryterprosesser er nødvendige??
Jeg finner knapt ord for min mening om denne type tenkning. Og om jeg fant dem, ville de ikke egne seg å sette på trykk.
Noen historiske fakta her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Auschwitz_ ... onsleir%29GjenopprettetMedlem
Det er det som er så fint med å ha forskjellige meninger Passopp. Det er ingen som har bedt oss om å forstå. Å forstå gjør vi selv basert på de forskjellige meningene vi har. Vi er selvstendige individer som skaper ved hjelp av tankene og valgene vi tar. Det vi diskuterer nå kan vi ikke bevise. Den eneste som kan bekreftes er de historiske fakta. Hadde ikke 2. verdenskrig kommet da når den kom, hadde den kanskje kommet senere? Og kanskje var det godt den kom da og ikke nå hvis det først skulle komme en så omfattende krig..? Jeg tror vi har lært mye av 2. verdenskrig og ja det er grusomt det som har skjedd og ord strekker ikke til. Men er det forgjeves det som har skjedd? Har vi ikke tatt ihvertfall noe lærdom i ettertid?
Jeg tror blant annet at mange mennesker har utviklet sine empatiske og følelsesmessige egenskaper som følge av 2. verdenskrig. 2. verdenskrig vil vi alltid høre om. Det er historie. Det er ikke forgjeves det som har skjedd tror jeg. Vi har lært mye av fortiden og jeg tror ikke at det vil komme en så omfattende verdenskrig igjen. Mye på grunn av hva vi har lært av 2. verdenskrig.
Å reagere har vi alltid lov til. Det er sunt å reagere. Å holde ting inni seg kan være en belasting for både sinn og hjerte.
Passopp. Tror du forresten på noe mer etter døden? Og i så fall hva er dine tanker rundt det som skjer etter endt liv? Er det naturlig å anta at vi ikke vet så mye som vi kanskje tror vi vet, hvis det finnes noe etter døden? Kan vi bekrefte eller avkrefte at alt det som skjer har en mening? Finnes det noe Gud i det hele tatt?
Å anta at det finnes noe mer etter døden er det mange som gjør. Det er også mange som ikke tror at det finnes noe mer etter døden. Begge deler er ofte en utfordring for mange å akseptere. Avhengig av hva en selv tror på. Det som skiller de to er ofte tidligere erfaringer, opplevelser og tanker. Jeg kjenner flere som tidligere ikke har trodd på noe mer etter døden, men så har de fått opplevelser som har snudd helt opp ned på tankegangen. Når noe sånt skjer er det muligheter som blir gitt til oss eller er det tilfeldigheter som gjør til at vi får slike opplevelser? Eller er det en mening som kan gjøre oss i stand til å forstå livet på en annerledes og dypere måte der vi faktisk kan finne en mening med alt det som skjer?
Hva en nå velger og tro så tror man fordi en selv føler at det er riktig. Ingen kan komme og fortelle deg at det du tror på er feil. Fordi det er riktig for deg. Blir det å overbevise og mangel på respekt for andre sine sannheter?
Vi er alle forskjellige og kan det være av en grunn? Eller er det tilfeldig? Har vi roller å spille for hverandre eller er det også bare tilfeldig?
En mann mistet sin kone. En mann som tidligere ikke var åpen for noe etter døden. Som fornektet det mye ved seg selv og livet. Som trodde at alt i livet som skjedde var alltid tilfeldigheter. Etter at konen døde gjekk mannen naturlig nok inn i en stor sorgprosess. Sorgen gjorde noe med han. Han kom i kontakt med seg selv på en ny måte. Han valgte å snakke om til sine følelser og tanker til terapeuter. Noe som betydde mye for han. Han aksepterte de vonde følelsene. Bitterhet og frustrasjon ble til kjærlighet og han begynte å tenke på en annerledes måte. Han begynte å lese bøker om åndelige livsfilosofi. Han ble nysgjerrig på livet etter døden. Han bestemte seg for å oppsøke et medium. Kona kom igjennom og bekreftet ting som kun han visste. Han fikk en ”åpenbaring” og forsto at livet plutselig var mye mer enn bare livet. Det var faktisk noe mer. Han mistet sin frykt for døden og ble en mann som var opptatt av å kombinere det ”vanlige livet” med det uvanlige livet som han kalte det. Det han tidligere ikke hadde trodd på men som nå hadde blitt en ny sannhet og en ny verden for han. Kona fortalte også at han ville møte en ny kvinne og det var viktig for han å gi slipp og ta imot det nye som kom med kjærlighet. Først trodde han ikke på beskjeden, fordi han kun hadde elsket en kvinne og det var hun som døde. Det gjekk to år. Da traff han den nye kvinnen og hun viste seg å være ei som jobbet som åndelig terapeut. De utviklet seg sammen i kjærlighet og skapte suksess i sitt arbeid som ”menneskekjennere”.
Er dette helt tilfeldig eller ligger det en dypere plan bak alt dette? Kan dette allerede kan ha vært planlagt? Kan konen som døde ha gjort dette i kjærlighet for at mannen skulle bli kjent med sitt sanne jeg og flere muligheter ved seg selv? Konen også fortalte gjennom mediumet at han ville på nytt treffe en kvinne, kunne hun vite det hvis hun ikke allerede hadde en vis oversikt eller var det en tilfeldighet?
Dette er opp til den enkelte sitt sinn å bestemme og uansett hva en bestemmer seg for, så blir det gjort fordi man der og da mener det er riktig. En tilfeldighet eller ikke?
Maxius.
GjenopprettetMedlem
Hei! vil bare takke alle som deltar på mitt inlegg. Jeg kan tildels være enig med jimango angående veiledning,men det dukker stadig opp nye utfordringer ref. til tittel..f.eks nå har jeg fått tildelt en oppgave når det gjelder å hjelpe ånder-det har seg sånn at de åndene jeg skal hjelpe har ikke tiltro til kristendommen,for det er menn og kvinner "hekser" som ble brent på bålet for 600 år siden,og det var kirkens menn som sto for det. De som har kommet igjennom/tatt kontakt med meg har jeg prøvd å forklare hvis jeg levde på deres tid hadde jeg og blitt brent jeg med,men at det var ikke guds sanne ord som hennrettet de, men prestene og deres fanatisme og idealisme på den tiden,men å prøve å forklare,og få de til å forstå er ikke lett...! der trenger jeg veiledning. På den andre siden sitter jeg inne med en del kunskap og hjelpere i ånde verdenen (erke engler,engler og min mor og far bl.a.) så i prinsippet skulle jeg ikke ha problemer,men komunikasjonen kan misforstås,og da får man ikke den rette hjelpen,og da kunne jeg ha tenkt meg veiledning f.eks. er det noen som har erfaring med å bedre komunikasjonen.
Angående det astrale må man vare bevist på hva man gjør!!
Ja det er en hærlig gave,men kan være farlig også!!
GjenopprettetMedlem
"robben":
... f.eks nå har jeg fått tildelt en oppgave når det gjelder å hjelpe ånder-det har seg sånn at de åndene jeg skal hjelpe har ikke tiltro til kristendommen,for det er menn og kvinner "hekser" som ble brent på bålet for 600 år siden,og det var kirkens menn som sto for det. De som har kommet igjennom/tatt kontakt med meg har jeg prøvd å forklare hvis jeg levde på deres tid hadde jeg og blitt brent jeg med,men at det var ikke guds sanne ord som hennrettet de, men prestene og deres fanatisme og idealisme på den tiden,men å prøve å forklare,og få de til å forstå er ikke lett...! der trenger jeg veiledning.
Disse var tidlig ute, siden det er mindre enn 600 år siden hekseprosessene i Europa tok til, nemlig på 1420-tallet, i Norge 150 år senere. Og i motsetning til hva uvitende og kunnskapsløse New Agere innbiller seg, og stadig sprer videre, så var det stort sett
ikke "
kirkens menn" som sto for det hele, men "
de fleste hekseprosesser ble ført av verdslige domstoler etter verdslig lov". Dette finnes det tonnevis av arkivdokumentasjon på. Her er noen nettsteder med ganske pålitelig historisk informasjon, og linker videre, samt opplisting av faglitteratur:
Almene oversiktsartikler (litt varierende kvalitet):
http://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene
http://no.wikipedia.org/wiki/Trolldom
http://no.wikipedia.org/wiki/Heks
http://no.wikipedia.org/wiki/Heksehammeren
Norges beste internettsider om hekser og trolldom historisk belyst:
http://ansatte.uit.no/rha003/hagen.htm
http://ansatte.uit.no/rha003/hekseprosesser.html
http://ansatte.uit.no/rha003/hekser.html
Jeg kan anbefale et dusin gode bøker om emnet, senere, om ønskelig.
I mellomtiden, kan du få ut av disse heksene dine HVOR og nøyaktig NÅR de ble brent, det ville vært meget interessant.
I mange år har folk kommet med slike historier til meg for å få verifisert den historiske riktigheten. Dessverre, ikke en eneste gang har det framkommet noen konkrete detaljer som kan knyttes til noensomhelst kjent historisk begivenhet.
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
Disse var tidlig ute, siden det er mindre enn 600 år siden hekseprosessene i Europa tok til, nemlig på 1420-tallet, i Norge 150 år senere.
1420+600=2020
Ganske nær 600 år siden da, vil nå jeg si...
At det var de ordinære domstolene som stod for heksejakt m påfølgende dom og avretting er jeg enig i.
Men hvor i all verden fikk de den idèen fra, mon tro...
Kirken hadde stor makt over stat og rettsapparat på den tiden, og senere, både direkte og indirekte.
Kombinert med folks overtro og frykt for det ukjente, fikk dette fatale følger, særlig i enkelte land. Interressant å lese at norden var blandt verstingene.... Var det fordi folk var mer overtroiske og fylt av frykt, eller fordi det fantes flere hekser?
GjenopprettetMedlem
Godt svar, gode spørsmål, Inger Lise. Skal se nærmere på dem. Akkurat nå kun dette:
"Inger Lise":
Kirken hadde stor makt over stat og rettsapparat på den tiden, og senere, både direkte og indirekte.
Generelt sett kan man si slikt som dette, men vi snakker altså om en periode på 600 år, og ganske mange land og stater, så det er mange nyanser når man går inn i detaljene.
I mange år hørte jeg om denne forferdelige katolske
Inkvisisjonen,
http://no.wikipedia.org/wiki/Inkvisisjonen
som reiste rundt i Europa og brente hekser. Så begynte historikerne å grave i arkivene, og så var det slett ikke slik!
Hekseprosessene kan altså ikke knyttes til inkvisisjonen i de katolske land. Inkvisisjonen var mer opptatt av kjettere enn av trollfolk, og var generelt skeptisk til hekseri. Selv om det var unntak, betød det i regelen redningen for en trolldomsmistenkt å bli stilt for den kirkelige inkvisisjonsdomstol. De fleste av sakene endte med frifinnelse, dersom de ikke rett og slett ble avvist.
Fra:
http://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene
Ikke det at jeg er så glad i inkvisitorene, på bildet i Wikipedia-artikkelen brenner de bøker. De ville nok brent mine også!
AdsBot [Google]
Synes dette er en interessant artikkel vedr. hekser:
http://www.intermedia.uio.no/ariadne/Ku ... ger/hekser
Kirken formet sitt heksebegrep rundt forestillinger som allerede var kjent: troen på at enkelte mennesker besatt overnaturlige evner og kunne uttrette godt eller ondt. Statistikk viser allikevel at de kloke kom relativt lett fra hekseprosessene.
Hvem var det da som ble anklaget, og ved omtrent halvparten av anklagene henrettet, for hekseri?
Rettsdokumenter viser at de fleste som fikk heksestempelet var gamle, gifte og svært fattige. Rundt 80% var kvinner (og de resterende 20% menn).
Dagens feministiske heksekulter innen alternativbevegelsen er muligens basert på en slags forestilling om hekserianklagede som unge, sterke, seksuelt bevisste urkvinner. Som vi har sett er historiens og tradisjonens ”heks” av en ganske annen sort.
GjenopprettetMedlem
"Liljee":
Synes dette er en interessant artikkel vedr. hekser:
http://www.intermedia.uio.no/ariadne/Ku ... ger/hekser
Bra artikkel du fant der, Liljee! Den er skrevet av Gry Anita Hemsing. Og her en annen artikkel,
Hekseprosessene i Europa var oftest nabokrangler
[...] forteller den amerikanske historieprofessoren Brian P. Levack, en av verdens fremste eksperter på trolldomsprosessene i Europa.
http://wo.uio.no/as/WebObjects/avis.woa ... l=uniforum
Håper disse artiklene bidrar til av-glorifiseringen av "heksene", som er så vanlig i New Age-miljøer.
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":
"Passopp":
Disse var tidlig ute, siden det er mindre enn 600 år siden hekseprosessene i Europa tok til, nemlig på 1420-tallet, i Norge 150 år senere.
1420+600=2020
Ganske nær 600 år siden da, vil nå jeg si...
I Norge kjenner vi en trolldomprosess helt tilbake til 1325, mens heksebrenningen ikke begynte før i Telemark på 1570-tallet, altså mindre enn 450 år siden. Så jeg undres fremdeles på hvor disse 600 år gamle heksene ble brent ...
Fra Norge har vi en sak fra 1325 mot bergenskvinnen Ragnhild Tregagås, som skulle ha brukt kjærlighetsmagi. Saken handler mer om kristen synd og vranglære enn om hekseri [...]. De første kjente dødsdommene over norske hekser ble avsagt i Telemark på 1570- tallet.
http://www.skepsis.no/konspirasjonstenk ... g_eur.htmlGjenopprettetMedlem
Trur denne dama er opphavet til mang ein forestilling om den unge,vakre ,ville og kraftfulle heksa!
http://en.wikipedia.org/wiki/Morgan_le_Fay
"So må ein også gjerne stundom dette hugse på ;
at alle gamle dame m/skjegg,skaut og kroknase m/vorta blå,
ein gong hev vor unge og vekt attrå og syndebrann hjå kyrkja sine menn,
mang ein from gudsmann likte best "frikvinna" so vill og so ven,
Nei,om slikt lyg aaaaaaaaaaaaaaldri historien."

GjenopprettetMedlem
Passopp! Jeg skulle kansje ha forklart litt bedre. Når jeg skriver 600 år kunne det like gjerne for meg vært 1000 år, for jeg er ingen historiker og vet ingenting om heksebrenning. Jeg skrev hva jeg fikk forklart av åndene og av bilder som kommer opp. Og informasjonen jeg fikk var en gammel steinkirke og tallet 1401 derav skrev jeg 600 år. Det er flott at du har kunnskap,men du må forstå hva jeg skriver også-,og det var ordet
komunikasjon jeg brukte,og hvor vanskelig den er. De åndene som viste meg dette viste meg også prester og jeg kunne kjenne hatet mot de prestene, og at det var deres skyld. derfor skrev jeg om kristendommen og om prestene for det var det jeg fikk sterkest inntrykk av, men dessvere
komunikasjonen er dårlig. Prøver nå å få kontakt med en lokal historiker for å få litt mer svar,og når jeg har fått det skal jeg opplyse om det.
GjenopprettetMedlem
"robben":
Passopp! Jeg skulle kansje ha forklart litt bedre. Når jeg skriver 600 år kunne det like gjerne for meg vært 1000 år, for jeg er ingen historiker og vet ingenting om heksebrenning. Jeg skrev hva jeg fikk forklart av åndene og av bilder som kommer opp. Og informasjonen jeg fikk var en gammel steinkirke og tallet 1401 derav skrev jeg 600 år. Det er flott at du har kunnskap,men du må forstå hva jeg skriver også-,og det var ordet komunikasjon jeg brukte,og hvor vanskelig den er. De åndene som viste meg dette viste meg også prester og jeg kunne kjenne hatet mot de prestene, og at det var deres skyld. derfor skrev jeg om kristendommen og om prestene for det var det jeg fikk sterkest inntrykk av, men dessvere komunikasjonen er dårlig. Prøver nå å få kontakt med en lokal historiker for å få litt mer svar,og når jeg har fått det skal jeg opplyse om det.
Hei, fint at du kom tilbake! Jeg hadde litt dårlig samvittighet for jeg ser at jeg avsporet tråden din med mine krav til historisk dokumentasjon. Det vil jo være kjempeinteressant hvis det kan påvises noe samsvar mellom historiske kjensgjerninger og det du får kommunisert ...
Ellers så mener jeg at mange her inne har skrevet om at åndene de kommuniserer med kan være noen ordentlige (åndentlige) spøkefugler, og ikke alltid er det til å stole på hva de forteller ...
Jeg har ingen åndelige erfaringer i denne betydning av ordet, derfor er jeg så innmari nysgjerrig på hva slikt er for noe!
GjenopprettetMedlem
De merkelappene du setter på dine egenskaper, kan også være begrensende i seg selv.