Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Sjamankamper foregår en gang i blant.
Nå har jeg ikke kjempet med noen sjamaner,men jeg kan forstå noen av dems kamps moralen.
Det er som om de vil prøve seg på noen krefter som er verdt i å kjempe i mot.
De kjemper ikke med vanlige mennesker,fordi det er alt for lett,men sjamanske krefter er nok en utfordring for selve sjamanen.
Og jeg tror vinneren er den som tar den eventuelle kampen som et gymtime på en måte.Om begge tar det som en gymtime da vinner de begge.
Jeg tror,at sjamaner forstår,at de er en team eller broderskapp på en måte selv om hver av dem går sin egen vei. Det som binder dem sammen er nettopp sjamanisme,sjamanske kontakter som har sin skapelse i det åndelig spiral eller essens. Kansje best å bruke ord "ekstasen"
Ja. De er en team blant menneskeheten og i åndelig forstand.
Det er ikke sikkert alle sjamaner mener det samme ,men jeg er sikkert på ,at innerst inne de føler det. Selv om de har ikke tolket det til ord eller menninger.

GjenopprettetMedlem
Kriger virkelig ekte sjamaner seg imellom!?
Jeg ville tro at de heller leker med hverandre, som en trening for å hjelpe hverandre å bli sterkere, eller no...
Men hva vet jeg...?
Eller misforstod jeg deg, dimi?
GjenopprettetMedlem
"Stian":
Kriger virkelig ekte sjamaner seg imellom!? 
Jeg ville tro at de heller leker med hverandre, som en trening for å hjelpe hverandre å bli sterkere, eller no...
Men hva vet jeg...? 
Eller misforstod jeg deg, dimi?
jeg liker ikke ordet krig,så jeg forandrett det til kamp.
Trollman(en som driver med svart magi) og sjaman, de kan krige.
GjenopprettetMedlem
Det er dimisjoner i deg dimi
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Hvordan foregår slike kamper da?
GjenopprettetMedlem
Ja, hva skjer, EGENTLIG, under en sjamanenkamp?
GjenopprettetMedlem
en av de kampene jeg har vært vitnet til er når en annen sjamanorganisajon ()angripet noen av sjamanene i adyg-eeren.
Første sjaman pilen som ble send mot oss traff en sjamankvinne i beinet.Hun satt og spiste maten da pilen slått til.
Hun sprang opp gripet tak på en sjamanstav som hun nylig har laget som om hun følte det på foran ,at noe var på vei.
Med lukkede øyner begynnte hun å stikke med staven i lufta ,mens hun snakket .Slik jeg har forstått,så pratet hun dette: hei! min etter navenet er Mongush og dere blir ledet av Mongusher ().
Etter det lot de henne være i fred.Men det sier meg også ,at hun så angripere(sjamanskikkelser)og har snakket med dem.
Samme dag en mannlig sjaman har glemt utstyret sitt i en annen landsby(slik aldrig har skjedd før)og var helt fra seg.
I hele området rund sjamaner var det en slik spent atmosfære,så sjamaner til slutt gjørde en motverk med tromming rund hele områden ,noen gikk inn på romene sine og gjorde noe der,det så jeg ikke.
Da alt dette var over, fortalte de meg,at sjamaner har drivet med gand i sin alkohol rus.
Sjamaner i adyg -eeren har ikke gått til mot angrep ,de forhold seg tilsynelatende rolig,men en kunne merke en oppmerksom stemmning i dem.
Det sjamaner i adyg-eeren gjorde er å snakke med ånder av Enisey (elv i sibir)og de ånder som holder seg i det området hvor sjamaner holder til.
Det siste jeg fikk høre angående dette,så var det ,at lokale åndene skal bli sinte på de i sjamaner og ånder skal ordne opp i dette.
GjenopprettetMedlem
Jeg kenner en sjaman som har tapt kampen og sluttet med praktisering av sjamanisme etter dette.
Han har solgt trommen sin til meg.
Da jeg møtt han ,så merket jeg ingen kraft i ham.
Men så fort han tok fram trommen har han forandret seg på et øyeblikk.
Jeg fikk sjokk rett og slett,manen som jeg hilste på for tre min siden hadde vært plutselig i besittelse av en så stor kraft ,at jeg ble redd og kunne ikke nærme meg en gang,kunne ikke gjøre en skritt mot han.
Det var en sprø følelse ,følelse av ,at hans kraft dytter meg vekk fra han ,selv om i ytre utseende hans har vart den samme.
GjenopprettetMedlem
Interessant å lese Dimi! Men jeg forstår ikke at noen kan miste sin kraft! Eller at noen kan ta fra deg kraften.
Men...vi har vel forskjellige måter å se sjamansime på!
For meg er sjamanisme en gave av evner...som man ikke skal stjele fra hverandre...
men som man skal bruke i samarbeid både i sirkel og hver for seg...FOR moder jord og alt levende.
I mitt syn handler sjamanisme om å GI og FÅ.....ikke ta fra!
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Interessant å lese Dimi! Men jeg forstår ikke at noen kan miste sin kraft! Eller at noen kan ta fra deg kraften.
Men...vi har vel forskjellige måter å se sjamansime på!
For meg er sjamanisme en gave av evner...som man ikke skal stjele fra hverandre...
men som man skal bruke i samarbeid både i sirkel og hver for seg...FOR moder jord og alt levende.
I mitt syn handler sjamanisme om å GI og FÅ.....ikke ta fra!
jeg vil ikke fortelle om dette.
GjenopprettetMedlem
Alt har sin skyggeside, ved å bli kjent med dem vil man kunne snu slikt uten å bli holdt igjen av frykt. Alle har et indre mørke, en destruktiv kraft.. Stort sett bruker vi den til å begrense oss selv -og det uten at vi tenker oss om så mye som et sekund.
Sjamankamper er etter mitt syn ikke verre en den indre kamp man altid har. Sjamankamper som begrep setter bare det hele i et annet og mer synlig perspektiv. Jeg vil bruke min destruktive kraft til å knuse det i mitt indre som begrenser meg!
GjenopprettetMedlem

Flott skrevet Katonka!
For det er kampen i vårt indre vi bør ha fokuset på.
Å overføre den til det ytre og yppe til kamp med andre, er å feige unna den kampen vi alle bør og må ta i vårt indre for å komme til kilden og koble oss på. Og DA kan vi føle at vi er ett med alt og at vi ikke trenger å kjempe mot eller for noe eller noen.
Når vi har møtt frykten, tatt kampen og brutt ned begrensningene i oss selv, er ingenting lenger umulig!
psbot [Picsearch]
Når vi har møtt frykten, tatt kampen og brutt ned begrensningene i oss selv, er ingenting lenger umulig!
uhuuuu det høres skummelt ut.............
GjenopprettetMedlem
"heididi":
uhuuuu det høres skummelt ut.............
Aner jeg frykt her....
Jeg tror nok at når man har kommet så langt, ser man også tydelig hvor ødeleggende det er mot en selv å gjøre andre skade. Ganske preventivt ikke sant

GjenopprettetMedlem
Men godartet sjamankamp trenger vel ikke være noe verre en snøballkrig

GjenopprettetMedlem
Snøballkrig trenger vel ikke være godhjertet!
Kommer an på hva man har for hånden....

Sølevann i bøtter og spann
GjenopprettetMedlem
Sjamankamper som Dimi beskriver dem har ju selvfölgelig hänt och händer väl än idag, men... det är nog något man ägnar sig åt när man ikke riktigt har förstått "the big picture" den verkliga kampen handlar nog mer om att stå emot frestelsen till kamp. Hvis man engagerar sig i en sån kamp så är det nog sig själv man kämpar emot och också skadar i det långa loppet. Kärlek och lys är bästa försvar mot någon som vill kämpa och mot att själv vilja kämpa
GjenopprettetMedlem
"Rincewind":
Sjamankamper som Dimi beskriver dem har ju selvfölgelig hänt och händer väl än idag, men... det är nog något man ägnar sig åt när man ikke riktigt har förstått "the big picture" den verkliga kampen handlar nog mer om att stå emot frestelsen till kamp. Hvis man engagerar sig i en sån kamp så är det nog sig själv man kämpar emot och också skadar i det långa loppet. Kärlek och lys är bästa försvar mot någon som vill kämpa och mot att själv vilja kämpa
Hear, hear!
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem

GjenopprettetMedlem
En kort samtale med en sjaman angående sjamankamper.
Hva skjer med dem som vil deg vond?
sjaman: ha,ha. det var en ,jeg ga ham tre år å leve,tre år har gått og han lever ikke lenger.
Er det riktig?
sjaman: han begynnte selv,han skulle vært klar over kraften min og mine ånder før han begynnt å prøve seg.
Var han svakere enn deg?
sjaman: han hadde lyst til å bli sterkere enn meg.
takk for samtalen.
Anonymous
Unnskyld at jeg spør ....
Men hvem var det egentlig som vant da?
Han som ble igjen eller han som ga slipp?
Ser ingen seierherre her jeg

GjenopprettetMedlem
Hallo! Sjaman kamper... Umulig, sjamaner kan ikke gjøre noe skadde, uten om det vanlige som vi alle kan da :-)
GjenopprettetMedlem
"Lilly":
Unnskyld at jeg spør ....
Men hvem var det egentlig som vant da?
Han som ble igjen eller han som ga slipp?
Ser ingen seierherre her jeg

han som ble gjenn ,vil jeg tro.
Selv om det høres galt ut,så har jeg ikke lyst til å stille spørsmål over, om det var galt eller riktig.
De er sjamaner, de vet bedre selv og tar ansvaret selv for sine handlinger.
GjenopprettetMedlem
"dimi":
Da alt dette var over, fortalte de meg,at sjamaner har drivet med gand i sin alkohol rus.
Det er jo ikke uvanlig at mennesker i "uvettig" omgang med alkohol påfører seg selv og andre skade, men at sjamaner gjør slike ting som du beskriver her, vel vitende om hvilke krefter de tukler med overrasker meg en smule...
Det virker på meg ikke rent lite respektløst, - ikke bare for andre sjamaner, men også i forhold til sjamanens selvrespekt og sitt virke.
Er det generelt en slik holdning blant sjamaner at det er akseptert å ikke bare lefle med alkohol, men også de kreftene disse besitter?
Er det (skal jeg si) regelen eller er det unntaket, det at det er alkohol med i bildet?
GjenopprettetMedlem
"cenobit":
"dimi":
Det er jo ikke uvanlig at mennesker i "uvettig" omgang med alkohol påfører seg selv og andre skade, men at sjamaner gjør slike ting som du beskriver her, vel vitende om hvilke krefter de tukler med overrasker meg en smule...
Det virker på meg ikke rent lite respektløst, - ikke bare for andre sjamaner, men også i forhold til sjamanens selvrespekt og sitt virke.
Er det generelt en slik holdning blant sjamaner at det er akseptert å ikke bare lefle med alkohol, men også de kreftene disse besitter?
Er det (skal jeg si) regelen eller er det unntaket, det at det er alkohol med i bildet?
min menning i dette: alkohol er forbudt for sjamaner