Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg kom over følgende utsagn av Ailo Gaup fra artikkelen " Core shamanism, forfattersjaman og høstsolverv " (side 6 på forsiden):
"For jeg tror at "åndelige høvdinger" er den viktigste personen som finnes for å holde verdenene i balanse. Det går opp for meg at det som er klart for meg, synes å være en hemmelighet for de fleste andre. At det er de åndelige opplyste, de som er våknet til naturens kraft, til universet i det indre og ytre som holder verden i balanse. "
http://sjaman.com/content/view/260/1/
Skal denne formuleringen forståes som et element, kanskje et sentralt element, i en verdensanskuelse? Den ble uttalt i forbindelse med takknemlighet overfor Michael Harner.
Hvordan forstår dere den?
GjenopprettetMedlem
Først og fremst som en hyllest til en lærer - en vismann,
ser helt klart at dette er et sentralt element i vår måte å se verden på
Jeg må si meg enig med Ailo

det er de åndelig opplyste som holder verdenene i balanse -
og tror han har rett desverre - i at det synes å være en hemmelighet for de fleste
Det var noen som sa engang - hvis ørene mine hørte riktig - at det bare var 20 % av
verdens befolkning som hadde et åndelig perspektiv.
Kan det stemme?
Hexedoktor'n
Anonymous
Det er nok mer en 20% i 2008 helt klart,
etter år 2000 har det åndelige slått fart, samtidig som de som har levd i det i hele sitt liv, hvem kan si 20%
sånn jeg ser det blir budskapet om vårt indre mer beviste i menneskene det skyter fart i hele verden,
ingen ting kan stoppe det nå, det er en ny tid hvor våre kjendiser står fram i media i hele verden, samtidig som alle de som er i kjerlighetskrafta ønsker å hjelpe andre til å finne sitt indre isteden for å holde på hemligheter for seg selv så andre må leve utenfor seg selv,isteden for å få oppleve å møte kjærlighetskrafta.
før var det unikt å være healer å synsk, i dag vet vi bedere vi har alle evner noen er sterkest innen det å se andre er sterke helbredere, noen er begge deler. ja takk til den gode verden som våkser i empati å kjærlighet,
vi har ennå en vei å gå her,egentlig har vi kommet langt bare på de siste 200 årene.
samme hvem vei vi velger bare vi kan se lyset i tunnelen klem bast

GjenopprettetMedlem
ja hvis det er såå mange
kan jeg se saken fra en annen innfallsvinkel
det forandrer noe vesentlig
selv om jeg i utgangspunktet ikke ser meningen med å tallfeste
å begrense antallet er også en form for tallfestelse nemlig
Takk for hjelpende innspill!
sandel - som ser vev og relasjoner ( det er visst typisk kvinnelig )
GjenopprettetMedlem
"Sandel Wood":
...Skal denne formuleringen forståes som et element, kanskje et sentralt element, i en verdensanskuelse?
Hvordan forstår dere den?
Jeg er av den oppfatning at dette elementet er mer sentralt i en versensanskuelse enn hva man generelt sett "liker" å tro/føler seg komfortabel med...
Jeg er også av den oppfatning at disse høvdingene bla. ikke bør fremstå som "dydsmønsterstyrte"/seksuelt avstumpede vesener ala paven i rom