Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg kjenner mange som kaller seg "sjaman", men tror at jeg egentlig bare kjenner tre som virkelig er SJAMAN.
Det er så lett å kalle seg sjaman, og etter ett helgekurs så er de blitt "utdannet".
Det er skremmende, for hva skjer hvis de "hjelper" andre mennesker uten den rette kunnskap uten de rette ordene?
uten ydmykheten, uten å har hentet fram gammel kunnskap? (jeg tror alle sammen kan hente det fram, men mange bruker ikke tid)
For meg er en sjaman en som er like mye i begge verdner, og kan vandre "fritt" mellom disse.
En sjaman er en som også skal lære sine ting videre, han eller hun er forbilder for mange, og må derfor også tenke litt lengre enn ett "vanlig menneske" til dagen trenger.

Men den sjamanistiske veien er det mange som er på etter mitt syn.
I det sjamanistiske univers er det ikke rette eller gale svar, det trenger heller ikke være sannheten om alt. Heller kan det være den personlige utvikling vei.
Teknikkene for å opprettholde sjamanisme har vi fått fra våre forfedre og åndehjelpere, for noe av kunnskapen har gått i glemmeboken fordi at for lenge lenge siden ble det "forbudt" å drive med sjamanisme.
Å hente tilbake sjelebiter, snakke med vindens ånd, få kraftdyrets som en venn, og være din veiviser, din styrke..
Vi som er på denne veien vil fortsette å møte våre forfedre på trommereiser og i drømmer.
GjenopprettetMedlem
http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,1874.0
GjenopprettetMedlem
En sjaman oppfører seg ikke slik det blir forventet at en sjaman skal oppføre seg.

Hilsen en på veien.
GjenopprettetMedlem
Nå gjenn!?  :razz:    :lol:
GjenopprettetMedlem
Sjamanistiske veien kan gå alle og noen kan virkelig gjøre det effektivt.

Men for ,at en skal bli  en sjaman ,skal man gå gjennom innvielse.

Etter invielsen er manen aldrig den samme gjenn og dermed starter på sjamanik vei i likhet med de som går kun sjamanveien.

Men en som har gått gjennom innvielsen ,kan ikke gå av  sjamanveien i mottsetning til de som går sjamanistiskeveier.
Og en som har fått innvielse har ess i hånda hele veien.
GjenopprettetMedlem
Det er det som er poenget eg kjenner mange "sjamaner" som ikke har hverken innvielse eller kunnskapen..
GjenopprettetMedlem
Jeg har blitt kjennt med en del sjamaner i det siste.

I de fleste av dem så jeg en savneblikk mot den livet som andre har (ikke sjamansk).

De kan i simpilhet ikke komme tilbake til det vanlige livet,de som gjør det ,dør ganske fort egentlig.
GjenopprettetMedlem
Ja, men de fleste som går sjamanveien hadde vel ikke det normale livet fra før av uansett, jfr. Ailos artikkel "outsideren som ble insider".

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Ja ,men det er noe annet.

De begynner på sjamanveien og henter sin "normale liv" tilbake.

Sjamaner lever eller levde vanligvis alene ,kun lærlinger får innblikk på den planeten de befinner seg på.
GjenopprettetMedlem
Jeg er født Sjaman, og har hatt evnene siden jeg var liten. Jeg har aldri gått et kurs. Men jeg kan styre vinden og bli ett med den. Jeg kan få solen til å skinne, om naturen tillater det. Jeg har kontakt med flere av mine hjelpere og kan snakke med de når jeg vil. Men jeg måler meg ikke med andre. Jeg er både lærer og elev. Selv om jeg har et vanlig liv, og jeg har angst, så er ikke evnene noe mindre av den grunn.

Ville bare si at noen er født Sjaman. Og jeg har også en livs oppgave som er frem i tid. Jeg er også lysarbeider. Det er så mange sider, og alle har sin egen vei. Men alle har vi samme mål.  ;)

Klem Geir Michael.
GjenopprettetMedlem
"Geir Michael":

Jeg er født Sjaman, og har hatt evnene siden jeg var liten. Jeg har aldri gått et kurs. Men jeg kan styre vinden og bli ett med den. Jeg kan få solen til å skinne, om naturen tillater det. Jeg har kontakt med flere av mine hjelpere og kan snakke med de når jeg vil. Men jeg måler meg ikke med andre. Jeg er både lærer og elev. Selv om jeg har et vanlig liv, og jeg har angst, så er ikke evnene noe mindre av den grunn.

Ville bare si at noen er født Sjaman. Og jeg har også en livs oppgave som er frem i tid. Jeg er også lysarbeider. Det er så mange sider, og alle har sin egen vei. Men alle har vi samme mål.  ;)

Klem Geir Michael.

Om naturen tillater det?

Og hvis du får ikke solen til å skinne?
Skal du si ,at naturen tillater ikke det?

Dette med "Om" eller "hvis" kan bli vanskelig på kamlanier.

klem  :)
GjenopprettetMedlem
Hva er "kamlanier"?  :shyone:
GjenopprettetMedlem
Ville bare si at noen er født Sjaman. Og jeg har også en livs oppgave som er frem i tid. Jeg er også lysarbeider. Det er så mange sider, og alle har sin egen vei. Men alle har vi samme mål. 

Klem Geir Michael.

Kunne tenke meg jeg...at du forklarte nærmere hva en lysbærer er i en ny tråd G M! Det er jeg nysgjerrig på!  :)
GjenopprettetMedlem
"Vind":

Hva er "kamlanier"?  :shyone:

Kamlanie er ritualen når det brukes trommen og når det vekkes ekstasen .

Hva holder han med på der oppe?
Han driver med kamlanie.
GjenopprettetMedlem
Okei. Takk for svar Dimi  :D