Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei, vet noen om hvor en kan lære urspråk? Finnes det noen kilder en kan lese om dette? Jeg har søkt på sonen, men så ikke noe innlegg om dette.
Jeg har fått feber i dag, så satte jeg meg foran ilden her hjemme, Sekundet etter kommer regler jeg ikke skjønner bæra av inn i hodet, og alle muskler og ledd ble slappe. Begynte med fingrene, så armene så resten av kroppen. tilslutt ble hodet bøyd mot ilden, slik at tredje øye var mot ilden. Så begynte noe å skje i solarplexus.
Kraftige saker som skjedde.
Hele veien kom et språk jeg ikke skjønte, som ikke ligner noe språk jeg kjenner til.
Er dette urspråk, eller har noen her erfaring med disse språkene?
Hadde vært fint å vite hva som kom til meg, hvilken betydning og slik. Jeg skjønner jo at det har noe med healing å gjøre.
Klem Geir Michael
SEO Crawler
Hei Geir Michael - interessant erfaring du skildrer der.
I Malidoma Some sin bok "Of Water and Spirit" nevnes bruk av urspråk
Det er i det hele tatt en svært spennende bok som berører en eldgammel
afrikansk tradisjon. Boka er såvidt jeg vet ikke å oppdrive på norsk.
Lykke til!
Torstein
GjenopprettetMedlem
Tusen takk, torstein.
Jeg skal søke etter boka på nettet jeg.
Klem Geir Michael

GjenopprettetMedlem
Du har hørt språket, du kan kjenne det igjen.
Reis til det og lær.

GjenopprettetMedlem
Hei, Inger Lise.
Jeg har en sjaman med meg, og for første gang opplever at han både synger og gjør ritualer.

På samme måte som jeg har pratet med mine guider i alle år, er jeg tydeligvis åpen for å kommunisere med sjaman guiden min nå.

Da jeg har vært på samlinger, har enkelte kunne se ham og beskrevet han til meg. Han har en rasle, med lær remser blant annet.
Jeg må si at språket høres litt "tullete" og rart ut.
Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det, men jeg kan skrive sånn ca: uhu baa naa naa ubba Det er utrolig vanskelig å sammenligne med språkene jeg kjenner fra før.
Kanskje vil jeg skjønne mer over tid. Det var første gangen i går jeg hørte dette. Jeg tror han er med på å snu sykdommen jeg har nå.
Klem Geir Michael

psbot [Picsearch]
Det høres fint ut å ha en sånn sjamanvenn ved sin side.
Hvis du lytter med hjertet, e æ sikker på at du kommer til å forstå ka han sier.
GjenopprettetMedlem
Ja, jeg er glad jeg får kontakt med han nå.
Jeg skal prøve.

Det er ihvertfall et veldig rart språk. Jeg skjønner hva han driver med og hvorfor, men ikke hva han sier.
Klem Geir Michael.

psbot [Picsearch]
God bedring, iallfall....

GjenopprettetMedlem
Takk takk. Feberen er snart borte så, dette går riktig vei det.
Klem Geir Michael

GjenopprettetMedlem
Man kan spørre hva det betyr; det hender også at selve ordlyden kan være et mantra som gis spesielt til deg. Da kan du spørre hva du kan bruke det til. Slike mantraer mottas av sjamanlærlinger i andre tradisjoner gjennom drømmer og i transe.
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 5#msg82035
Når det gjelder den språklige opplevelsen du beskriver, så kjenner jeg den igjen fra drømmer,
og fra en merkelig hendelse.
Jeg lå i sengen og hørte gjennom det åpne vinduet at noe nærmet seg vinduet ved å bevege seg over grusen utenfor. Hunden og katten min hørte det også og varslet forsiktig og konsentrert-vennlig.
Bevegelsene stoppet under vinduet, og jeg hørte et vesen snakke i et språk som jeg vanskelig kan gjengi. Det var helt klart er artikulert språk, det minner meg om det du beskriver med "regler", jeg fornemmet også en intensjon i den talende som snakket med en vennlig verdighet.
Jeg kjenner mange språkgrupper og fra min bakgrunn hørtes det ut som et ikke-menneskelig språk, eller ikke i bruk idag, heller ikke stemmen var menneskelig.
Der og da, den gangen, følte jeg meg veldig glad og takknemlig, men valgte ikke å gå videre: Jeg sto ikke opp og kikket. Så fjernet vesenet seg over grusen, dyrene la seg til å sove. Det var for nesten 13 år siden på Lillehammer. Denne historien er en av de grunnene at jeg befinner meg her på sjamansonen.
Noe helt annet: en link til det indogermanske "urspråk" som knytter sammen blant annet sanskrit og mange moderne språk som såkalte indogermanske språk:
http://web.cn.edu/kwheeler/IE_Main4_Sanskrit.html
http://www.minvarthagam.com/Forum/viewt ... 09&start=0
Om mytologiske sammenheng:
http://en.wikipedia.org/wiki/UrsprachSEO Crawler
"Primal language"
Så kan man snakke med elementene, dyrene
Kjent fra endel urfolkskulturer
Vet ikke så mye om slikt, såvidt jeg vet (men hva vet man egentlig,
når man først egentlig vet når man vet at man ikke vet)
Er under opplæring i spenstig nordnorsk modul 1
av Cenobit
Det e så at eg kan nesten
eksplofaensteikemædere (neida, ikke sur, bare språklig smaksprøve)

GjenopprettetMedlem
Hei, Sandel Wood. :)
Jeg har ikke pratet tilbake, jeg har til nå bare hørt på.
Men noe sterkt sjer når disse relgene kommer. Det skjer noe fysisk med kroppen. Hendene min blir så varme at om jeg tar på noen andre, så er det nesten så det brenner. Jeg kjenner ikke varmen selv, men andre klarer neste ikke kommer borti meg. Etter en stund er hele kroppen varm som en glo. Før fikk jeg blemmer og det de kaller feber forbrenning. At temperaturen blir så høy, at en får blemmer. Selv med varmen jeg hadde i natt, hadde jeg ikke en eneste blemme. Så det kommer sterke energier ut fra ordene og ritualene. Før brukte jeg det hvite lyset til healing. I går brukte jeg ilden, og Sjaman guiden. Dette er en helt ny opplevelse for meg. :)
Jeg skal bruke tid til å lytte, så får jeg se om jeg får til kommunikasjon med guiden.
Det er en sterk opplevelse du forteller om. Det er bra du ble nyskjerrig og ikke redd. ;)
Noe lignende hendte meg, jeg hørt noen kom inn, jeg var alene. Dørene var låst, enda så kom det noe inn. Jeg ropte men ingen svarte. Selv da jeg gikk rett etter lyden så kunne jeg ikke se noen. Så jeg rømte. Jeg ble bare redd den gangen, i stedet for å bli nyskjerrig. :P
Torstein: er ur-språk og primal language det samme?
Når det gjelder slike språk er jeg også blank.

Jeg kan bare de vanlige språkene vi snakker i dag. (ikke alle språk da).
Klem Geir Michael. :wub:
Sensis [Crawler]
Urspråk, det gamle språket som er det nye språket, de ubrukte ordene, de som kommer ut når kraften våkner og presser på.
Joik er/var et slikt språk, det er der noe av magien og kraften i joiken finnes.
Det språket som er ladet med kraft, ikke av ordinære ord.
Det språket som har utgangspunktet i noe annet og berører noe annet enn forstanden kun, for det kan komme som språk av ild og lava, vind og vand, dyr og drift. Der er urspåket. Og ekstasespråket.
Det kommer en jankri fra Nepal til Norge i neste måned. Dere må komme og oppleve henne når hun går i ekstase.
Det er som når et fly bryter lydmuren.
Tungetale, kalles det vel også.
Dette er ikke et av verdens nålevende språk, mef grammatikk og syntaks og ordforråd, det er mer flytende og forunderlig til stede som kraftens eget uttrykk.
mvh ailo
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for mer informasjon Ailo.
Jeg er takknemmelig for alt jeg kan lære om dette.
Klem Geir Michael.

GjenopprettetMedlem
Eller ett annet alternativ :
hvorfor være så opptatt med å forstå?
Bare gi deg over og vær i nuet
Ha tilitt til prosessen
Klem fra Elin

GjenopprettetMedlem
Urspråket er et kraftfullt språk fylt av sjelens vakre toner og melodier. Det sjelspråket gjør er at det berører vår indre kraft. Når urspråket blir talt eller sunget vil mange reagere. Det blir reaksjoner fordi man gjenkjenner språket og melodien. Det er vakkert, det er kraftfullt og det er tilpasset hver enkelt. Det er det som gjør språket så unikt. Det er tonene og ordene som treffer den enkelte sin kraft. Tårene kan komme, smilet bringer frem gleden og harmoni finner ofte sted i den enkelte sin bevissthet når urspråket blir talt eller sunget.
Jeg har både sunget og talt på urspråket. Jeg kan forstå det hvis jeg vil. Men det viktigste er ikke å forstå det, men å la det få lov til å komme, uansett å rart det kan høres ut. Bare være fri rett og slett, og åpen for det som kommer. Mennesker reagerer selv om de ikke forstår det, men sjelen forstår og det er det som skaper reaksjoner i menneskehjertet. Man åpner opp dører inn til sin egen kraft. Reisen må en likevel gjøre selv, men urspråket kan likevel påvirke på sin måte. Chanting er også kraftfullt og ofte kan det komme i forbindelse med urspråket, også joik som Ailo skriver.
Men det finnes nok ingen fasit på hvordan man kan lære urspråket. Det bare er i oss og hver enkelt av oss vil ikke tale det samme, eller synge det samme, nettopp fordi vi alle er forskjellige og alle unike på hver vår måte. Det er også med på å gjøre urspråket unikt da det aldri vil bli talt det samme fra hver person, som taler det, men det kan være elementer av likhetsgrader i språket. Det er forskjellig fordi vi alle har ulike bevisstheter, og dermed ulike energier og vi synger også vår energi, når vi synger urspråket. Det er vakkert!
Det er mine erfaringer og mine tolkinger av urspråket og til deg Geir Michael vil jeg gjerne få lov til å si at språket er din kraft. Din unike energi, som ingen andre har, men som vi likevel er en del av. Synger du, vil vi forstå på hver vår måte. Taler du, vil vi tolke, på hver vår måte. Gjennom åpenhet og frihet lærer vi hverandre å kjenne. Gjennom innsikt og kunnskap skaper vi muligheter for hverandre. Når du taler om dine egenskaper, skaper du rom for andre til å tenke på sin måte. Og det er også for øvrig en av misjonene til urspråket. Fortsett å del, fortsett å utforsk, fortsett å vis din nakne sannhet og fortsett å være DEG. Det er din unike kraft og energi. Det kan ingen ta fra deg. Hva andre sier til deg er dine muligheter til å bli bedre kjent med deg selv. Det samme gjelder hva du sier til andre.
Det er hva vi lærer i oss selv gjennom andre, som gjør vi at samspillet mellom oss er perfekt. Når du lærer andre sine sannheter, lærer du andre dine sannheter. Men når du lærer gjennom andre sine sannheter til å forstå deg selv,til å finne din egen kraft, da er du i kontakt med din egen frie kraft. Det er kraften vår som vi viser, som vi deler og som vi synger. Det er det jeg tolker at du gjør Geir Michael. Du er i ferd med å finne din selvstendige kraft, og da kommer de virkelige mulighetene og nye landskap vil komme til deg.
Vi er på en reise sammen fylt med muligheter. Vi er mennesker, men også så mye mer. Men når vi viser våre menneskelige sider, viser vi vår virkelige kraft. Vi blir medmenneskelige, og du viser dine menneskelige sider Geir Michael, i tillegg til dine evner, som jeg velger å kalle egenskaper, som gjør nettopp deg unik. Husk – det finnes ingen som deg og ingen som meg. Er ikke det unikt, så vet ikke jeg.
Maxius.
GjenopprettetMedlem
Elin: Hei, ja jeg lar jo ting skje. Jeg har full tillit til det som skjer.

Jeg liker bare å vite hva som skjer, og få forståelse for hva som skjer.
Maxius:
Tusen takk for kjempe god forklaring av ur språket.

Du rører meg dypt i det du skriver.

Jeg følte en indre ro, og ble veldig glad da jeg leste dette.

Tusen takk for at du beskriver, og setter ord på det som skjer rundt meg.
Jeg vet jeg er under utvikling, men jeg har selv ikke klart å finne ord på hva som egentlig skjer.
Og ja, vi er unike både du og jeg, og alle andre også.
Stoor hjerteklem til dere alle.

Fra Geir Michael.
GjenopprettetMedlem
Jeg kjenner en sjaman som synger indiansk når han trommer, og plutselig får han ned setninger, så han snakker indiansk språk når han trommer. Det er ikke til og ta feil av. Jeg bare vet og hører det

Herlig og spesielt og høre..
Får frysninger. Det stråler kjærlighet og varme fra han
Han har gått kurs hos både Alio

og erik myrhaug
Men han har selvfølgelig utviklet seg selv helt utrolig mye siden da også..
Jeg måtte bare fortelle, for det er så spesielt og høre når han snakker på indiansk.
Blir gjerne gråting og latter etter trommingen, masse følelser.. Det er så herlig
Jeg ringer han av og til, bare for og prate (om vanlige hverdagslige ting da, og om å følge veien mye da) og plutselig har vi pratet i 1,5 time. Føltes om 20 min
Så han får da ned urspråket fra den stor ånd når han trommer..
Jeg håper tromma banker på døra mi en dag også, jeg har ikke selv, så jeg håper tiden er inne til og få en selv..
Er det ikke sånn at når jeg er klar for trommen, så dukker den opp på en eller annen måte

Har tenkt på og kjøpe, men føle jeg må vente til jeg er klar

litt forvirret..
Jeg vil tromme og synge på fjellet inn i dalene på sunnmøre. trang grønn dal med en fin stor elv rennende mellom mektige fjell.. Valldal heter det..
Nå sporet jeg av, sorry..
Lys og varme fra Hans Ove som ønsker meg på kurs hos alio eller myrhaug snart.. Og vil gå veien, og finne savio

Har et stort ønske om og kunne hjelpe folk, med healing, sjamanhealing med tromme og sang med kraften fra den stor ånd, den store skaper

GjenopprettetMedlem
Hans;
Jeg kjenner en sjaman som synger indiansk når han trommer, og plutselig får han ned setninger, så han snakker indiansk språk når han trommer. Det er ikke til og ta feil av. Jeg bare vet og hører det Smiley Herlig og spesielt og høre..
Får frysninger. Det stråler kjærlighet og varme fra han.
Kjente igjen energiene når du beskrev ham. Har opplevd ham! Hans utstråling er fantastisk.

GjenopprettetMedlem
Takk for at dere deler deres tanker og opplevelser.
Det var godt å lese Hans.
Klem Geir Michael

GjenopprettetMedlem
Joda, bare koslig og hyggelig og dele
Og så gøy du kjente igjen energiene..
Og nok en gang,
jeg har aldri kjent så sterk omtenksomhet og kjærlighet fra noen før.
Jeg får og føler masse kjærlighet fra mange å alle jeg kjenner, ikke misforstå, men han har bare noe så fantastisk over(i) seg som trollbinder meg helt..
Han er ydmyk, og stråler av kraft og kjærlighet til alt og alle

Jeg føler meg heldig som har fått en så fantastisk venn, som gir meg så mye inspirasjon, innsikt og forståelse
Og nå når jeg sitter og skriver, så tenker jeg at jeg må ringe han igjen snart,
for det er en stund siden vi har pratet
Jeg føler også at han skal være min mentor etterhvert, når tiden er inne(vet ikke,det føles bare sånn). For jeg følte en utrolig sterk tilknyttning til han fra første dag jeg møtte han i en meditasjons-ring her i ålesund..
Jeg er så evig takknemlig for at jeg er blitt kjent med han

Selvfølgelig er jeg kjempe takknemlig for alle jeg møter og bli kjent med

ikke misforstå.
Alle betyr veldig mye for meg
Men jeg fikk en ekstra spesiell klikk med han, at han skal bety mye for min videre utvikling
Han har skrevet noen dikt og innlegg her på sonen også
Lys,varme og kjærlighet til deg sterk i strid

Takk for du er min venn, og for alt du gir
Lys og varme fra hans
GjenopprettetMedlem
En venn av meg, Rainer har kontakt med en man (ånd) som underviser ham i et urspråk.
Fra Rainer fikk jeg følgende setninger:
"Ljuden i urspråket härmar ljud i naturen - eld, vind, vatten, jordskred. Djurens läten.
Nordens runor var i början en överföring av naturljud till skriftlig form. Dom har ljud, gestalt, betydelse och magi (kraft). och direkt samband med gudarna. eller hur?"
Hittills har jag fått lära mej orden för jord, vatten, eld, luft, träd, hus m.m.. Samt hur verb fungerar och sammansatta ord.
jordhus=håla, vattenhus=båt, eldhus=svetthydda osv."