Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Når navn er mer enn ett ord,er det fordi jeg tror det inneholder en del av essensen i det navnet står for/betyr.
Det er derfor utrolig viktig å finne navn til den nyfødte uansett hvor i verden du er.
Det kan vi se i f.eks dåp, eller andre sermonier.
Vi gir ofte navn med styrke, en styrke som vi ønsker å gi barna våre.
Det hender at jeg tenker på navnet som en amulett, det beskytter.
Amuletter beskytter mot det som kan være forbannelse, eller andre negative ting, så med den tanken da at navnet er en amulett vil det være en positiv erfaring for de som har fått en slik amulett.
Kanskje kan det også være en styrke å virkelig gi en amulett fysisk?
En talisman har krefter som er aktive, deter det som er lagt inn i dem fra begynnelsen av som da er " virkestoffet" i den aktive energi som de sender ut.
Etter det som jeg har forstått så er det derfor at talismaner bringer med seg mer makt, dermed også positive fordeler.
Tors hammer er en slik talisman, og den gir lovnad om styrke og suksess..
Av en eller annen grunn så tenker jeg at talismaner ikke er av det gode bestandig, og at for å kunne oppheve en slik makt må en kunne bevege seg i begge verdner, med like stor sikkerhet som man har i hverdagslivet.
En sjaman er vel en av de få som vil ha kunnskap nok til å vandre på denne måte mellom verdnene.
Måtte bare lufte disst tankene mine

er det noen som er enig/uenig?
GjenopprettetMedlem
Talismaner er ikke det samme som kjeder tenker nå jeg
masseproduserte torshammere er bare masseprodusert stål i form
derimot håndsmidd torshammer av sølv.... kan være noe å snakke om
skjønte vi hva jeg mente?
GjenopprettetMedlem
Finnes mange svar. Hvilket lexikon vil du ha det fra?
GjenopprettetMedlem
Talismaner er som Hjortedanser sier; Den får kraft igjennom den som håndlager for en bestemt person, til et tenkt foremål.
Det navnet man har fått tildelt tror jeg ikke er tilfeldig. Se bare på numerologien, hvor godt navnetallet stemmer med personligheten.
GjenopprettetMedlem
Så hva kommer da først?
personlighet eller navn......?
GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":
Talismaner er ikke det samme som kjeder tenker nå jeg
masseproduserte torshammere er bare masseprodusert stål i form
derimot håndsmidd torshammer av sølv.... kan være noe å snakke om
skjønte vi hva jeg mente?
Den skulle da være grei å forstå den

Kan ikke annet enn å si meg enig. Har en forkjærlighet for håndlagede ting som er laget spesielt til den som skal ha det. Der man er i fokus mens man jobber

Når det gjelder navn, hva med de som er oppkalt etter andre i familien? Kan man da snakke om navnet som en amulett? Tilfeldigheter har jeg sluttet å tro på for lenge siden, så det er ikke det jeg vil fram til.

Og hva er egentlig forskjellen på en amulett og en talisman? Har i grunnen sluttet å bruke de betegnelsene, kaller det heller kraftgjenstander, da jeg mener det beskriver bedre hvilken gjenstand det faktisk er snakk om.

GjenopprettetMedlem
Den energi som med en bestemt inensjon legges i en gjenstand er viktigere enn type gjenstand og/eller gjenstandens opprinnelse.
Et sandkorn fylt med kjærlighet kan være mektigere enn den største gjenstand i det edleste metall.
Slik er det ihvertfall i min lille sandkasseverden.

GjenopprettetMedlem
Man tiltrekker seg naturlig det navnet man passer til, men navnet kan også påvirke personligheten. Navnet mitt kommer av hebraisk og betyr "hun som ærer gud", og det synes jeg er et fint navn som jeg håper jeg fortjener, og som jeg prøver å leve opp til.
Navnet mitt begynner med stavelsen "El", som betyr Gud og som også alle englenavnene slutter på, f. eks. Mikael.
I samisk tradisjon var det vanlig å få en "navnefisk" til dåpen, som var en slags talisman som senere kunne henges på tromma sammen med andre personlige kraftgjenstander. Men det kan også være riktig å la en person utvikle seg uavhengig av navnet, for å gi personen et navn utifra egenskapene og personligheten vedkommende har utviklet senere i livet. Dette gjorde indianerne.
Jeg har et smykke med forskjellige symboler fra ulike trosretninger, religioner og livssyn jeg tror kan ha noe for seg. Jeg tror disse symbolene tiltrekker seg kraften de står for, selv om de kan være masseprodusert i kina.