Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Anonymous
Hei dimi  :)
jeg fikk lyst til å spørre hva er en kamlanie ?
vet du hvorfor det er forbud for kvinnelige sjamaner å utføre dette ?
det som fenger meg er forskjellene mellom våre land
klem bast
Anonymous
. . . og hvem satte opp forbudet i første rekke?
åndene eller mennene?
og hva skjer om sja-damene bryter forbudet?
GjenopprettetMedlem
Tele...  :wub:

En papegøye hermer.
Er du hermegåsa....?  :w00t:

"teleterkji":

vi skaper en helhet sammen

:respect:

Hvorfor vil ikke fjellåndene ha besøk av oss Dimi... ?  :confused:
Er vi for sterke for dem?  :innocent2:

"dimi":

Kvinnesjamaner har jeg respekt for ,for dems evne å fine de svake sidene hos manlige sjamaner og slå til.Mann vet ikke før det allrede forseint.
Mer vil jeg ikke uttale om kvinnelig sjamaner fordi jeg skal jobbe med dem i framtiden.

Har du respekt for kvinner, kvinnelige sjamaner eller evnen til å finne mannens svake side & slå tiil?  :razz:
Det sier jo litt om mannen da... hvis han ikke skjønner noe før det er forsent...  :P

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
"dimi":

det er ingen som forbyr de til å gjøre det de ikke har lov til,de velger stortsett selv.

ehh? Hæ?

PS: menn er vel igrunn ikke dem som kan dømme om kvinnene er undertrykket eller ikke...? Det er det vel damene selv som må avgjøre. jeg har forresten en liiiiiiiten feeling på at enkelte samfunn/stammer ikke har begreper som kvinneundertrykkelse ol? Kanskje jeg tar feil? Men kanskje lurest å la damene beskrive dette selv... ;)
GjenopprettetMedlem
"dimi":

"Inger Lise":

Er det ikke kvinneundertrykkende når kvinner ikke har adgang til kraftplasser som menn har adgang til?

Attpåtil gjelder dette fjelltoppene, som jo er det høyeste punktet i den fysiske verden, og dermed er det stedet man kommer nærmest den øvre verden uten å foreta en flytur...

det er ingen som forbyr de til å gjøre det de ikke har lov til,de velger stortsett selv.
Vil en kvinne utfordre fjell ånder og utføre kamlanie på en fjelltopp,varsågod.
Kansje det går greit ,kansje ikke,men hun trosset i hvertfall forbudet .

Ja, hun velger selv....om hun lar være å gå opp, eller om hun går opp og risikerer å bli gandet og utfrosset. Hvilket valg er det?

Kunne kanskje vært interessant å starte en egen tråd om dette temaet, kvinnekraft og hvordan den er blitt undertrykket og fryktet gjennom tiden.
GjenopprettetMedlem
Amen  :respect:
GjenopprettetMedlem
Hvor har dere fått i fra om at å være på topen bedre enn å være ved fjellfoten.
Er det en oppfatning eller verdenssyn som dere har ut i fra sin ego?
I ånde verdene har den målen ingen betydning uansett,det vet antagelig sja-damene og dermed bryr seg ikke om den slags ide om undertrykking.
GjenopprettetMedlem
Nå sklei du unna...  :icon_cool:
GjenopprettetMedlem
Kan jo hende at dette har noe med tabuer å gjøre, og at mennene har andre tabuer som de må følge. Jeg vet ikke, bare noe som slo meg 8)
GjenopprettetMedlem
Fint å kunne skylde på egoet hvis man vil holde noen på "plass"....ikke sant  ::)

Berserk:
Hvem innfører tabuene...og hvorfor?

Noen tabuer er basert på at det er forskjeller på kjønnene og at de har forskjellige oppgaver å fylle. Dette er en realitet i den ordinære verden, som man kan forholde seg til.

Men noen tabuer har mer merkelige begrunnelser....som jeg ikke kjøper like lett.
GjenopprettetMedlem
Slik jeg har oppfatta dette med tabuer, så dreier det seg om kunnskap som er overført gjennom generasjonene fra forfedrene. De har blitt beholdt fordi de fungerer! Jeg vet ikke om det er menn eller kvinner som har kommet med dem, men jeg forestiller meg at de har blitt gitt dem av Åndene. Kan jo selvfølgelig hende at det er en eller annen sleiping som har melet sin egen kake og innført noen til egen vinning. Det er jo ikke noe nytt, og det skulle faen ikke forundre meg om det var et mann-folk som hadde gjort det!

Men jeg tror du har rett i at de tabuene som høres betenkelige ut skal man ikke ta for god fisk. Sunn skepsis er bra. Men på den annen side så mener jeg at de tabuene som stammer fra lenge siden er der for en grunn i den kulturen den er i. jeg mener at urfolk ikke hadde samme kjønnskampen som vi har i dag, men at de levde sammen i symbiose hvor de forstod at alle var avhengige av hverandre og at alle har kvaliteter som utgjør en større helhet. Det var ikke noen kvaliteter som var mere verdt, men de var komplimentære. På den måten tror jeg at de tabuene som ble gitt kvinner ikke ble gitt for å trykke kvinnene ned. Men tidene forandrer seg og selvfølgelig kan det være tabuer som blir innført som har negative intensjoner.
GjenopprettetMedlem
Saken er vet du at det er ikke det fysiske stedet - toppen eller foten av fjellet som er viktig,
men begrensingene.  >:(

Kvinnen kan ha to tanker i hodet samtidig,
mannen tenker med to hoder.  :-X

Kanskje det er grunnen til at han ofte finner at det er forsent...?  :icon_cool:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Kanskje en kan finne svar på denne dilemma,ved å gå noen år tilbake,for jeg husker å ha lest
at i Tuva er det tabu å reise i underverden,om dette gjaldt bare kvinner,husker jeg ikke.
Det området blir regnet som livsfarlig der.
Så om en menneske allikevel har god kontakt med den nedre verden,så blir denne farlig for sjamaner som frykter mørket der nede.
Kan det være så at noen sjamaner i noen kulturer utelukker eller prøver å unngå denne verdensdelen
på sine reiser,så må det vel følge med endel tabuer å holde seg til,for dissan.
Jeg vet at kristendommen holder dette området for helvete
og at der finnes satan å demonbarna hans som piner alle som kommer dit.
Kan det være en sterk innblanding av kristendomm i Tuva sjamanisme?

Jeg møtte engang satan på mine reiser i underverden
det jeg fant ut var at denne satan var mitt eget fantasi foster
gitt liv etter mange år i kristendommens skygge.
Dette møtet resulterte i at jeg ble fri min frykt for underbevisstheten å åndene.
fri og samtidig fascinert av et fenomen som rir mange i dag
denne ubevisste frykten for det kristendommen engang har skremt vår folkesjel med.
Satan er ingen ringere en åndeverden i blomst i et menneske
denne blomsten har sendt mange på bålet,for kontakt med åndeverden gir et menneske kraft å stolthet i livet.
I bibelen er det tydelig at stolthet er av satan.
Jeg er ikke lenger kristen,og satan har blitt transformert til en kraft som rommer lyset å mørket.
(666) Anima Mundi. :w00t:
GjenopprettetMedlem
du har påpekt det mange ganger om frykt til underverdener i Tuva .
Jeg skulle gjerne også se den omtale ,fordi jeg føler at det er noe som er misforstått her.
Mange sjamaner bruker troll kraften og reisen til underverdener for dem er en hverdagslig sak.
Jeg tror det var omtalt mytologien og at bjørnen som vokter helvetes porter i underverdener.
GjenopprettetMedlem
De som vil finne ut om de tabuene som er forbehold for kvinnelige sjamaner kan komme til tuva og prøve seg ,varsågod. En måte å finne det ut,er å bryte dem og kansje viser det seg på hvem som oppfant de tabuene ,maktsyke mannfolk eller ånder som settet ut de tabuene etter sine åndelige regler.

Eksempel på en tabu : Det er ikke lov å ta mynter og ting fra de hellige vannkildene (arzan).Den som bryter den tabu straffes hard .
En klasse kamerat av meg som er godkristen har brutt den loven og i sine tjue årene pluket mynter fra en slik kilde ,livet hans ble til en helvete like etter .
Noen skolebarn på skole turen har besøkt en slik arzan og pluket mynter til lek,på skyfri himmelen med det samme samlet seg tordensky og pøset dem alle med en kald regn.
Det viser seg ,at selv om for barn tabuene gjelder.
Og det mange vitne utsang om slike tilfeller.
Selv om i sovjet tiden når alle var ateister ,ville ikke bryte den tabuen.

De som hevder ,at det er bare spill på frykt og annet tøv ,kan komme og prøve på seg åndenes vrede eller straff ved å brytte tabuer.
varsågod de kan erfare det ,istedenfor sitte og diskutere det de har overhode ingen peiling på.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Hei Dimi.

Det var om en khoomei (strupesang) syngende kvinne jeg hadde lest.
Strupesang er eller var et tabu for kvinner,med få unntak
En kvinne begynte å synge khoomei etter hun fikk sitt barn
og hun hjalp andre med sine evner.

Når det gjelder urfolk tenker jeg de var like kåte som oss i dag,kanskje litt mer.
og hadde samme kjønnskampen som det vi ser utspilles i dag på den store arena.
Så lenge vi har vært styrt av lystene,har vi lystet etter det som frister oss
og det er ikke lite fristelser der ute.det er sandt.
Når vi har lyst på noe,setter vi hele universet i sving for å få det som vi vil.
det er også sandt.
Også det faktum at ens forhold til mor,gjenspeiles i alt en tar i og blir en del av
har en ett godt forhold til mor,så er kvinnen et godt vesen
motsatt blir det ofte en mørk å farlig heks.
Personlig har jeg et love and hate forhold til min mor
for hun er så skiftende i humøret
at jeg vet aldri hva det neste blir.
akkurat som været for tiden.
En kan lett narres til å tro at alt er blitt godt
når det er godt
men så er det kun en deilig periode
som virker blendene på bevisstheten.
fordi om den ikke hadde virket blendene
hadde vi kunnet være forberedt når
det leie inntreffer og avverget det,kanskje. (rar tanke bare)
Men om vi ikke ble blendet av gleden å lykken
så hadde den ikke vært noe  stas.
det er medregnet en viss glemsel fra sine sorger,når en er glad.
Samme greie med det leie,om vi hadde klart å avverge alt det leie
tror jeg vi hadde begynt å savne den følelsen som kan være god av å til.
nemlig å gråte.

en god sjaman er både kvinne å mann
kan tenke dette kan virke utfordrende på noen damer
som kanskje er for mye mann,eller for mye kvinne.
Kan også tenke meg at dette virker utfordrende
på menn med for mye mann i seg
eller har for lite kvinne.

Folk kan si stakker han som bur alene
å di vet ikke dama han har inni
seg som kommer å elsker ham
titt å ofte.

Folk tror kjærligheten er basert på antall personer rundt seg
fordi de ikke kjenner den indre kilden
og så ser de ner på den som er alene
fordi de har dette synet

kjærligheten er ikke person bestemt
den lar seg ikke fange av folk som vil eie den.
og godt er det
for så er det mye kjærlighet i verden
til dem som ikke stiller krav.

Når en vil eie kjærligheten
blir en også veldig redd for å miste den
og da sitter en der med en skjelvende fugl i gull bur
og nøkkelen den har en svelgt.

En kan synge for den lille vennen
gjør buret rent av å til
kjøpe det nyeste i fuglefrø å servere det på søt kinesisk porselen
men en blir ikke kvitt det sørgelige
blikket i øynene på fuglen
den kikker ut og forbi
en,når en kommer for å låse opp døra litt.

Kanskje skulle vi gått på en kjærlighetsskole når vi var barn
og lært oss om den skatten vi har i vårt indre.
før vi kopierer våre foreldre og havner opp i samme
suppa som de har drukket på.
Men hvordan skulle dette kunne gå i orden?
Å bryte med tradisjoner,er kjent for å skape
mye furore og unødvendig skjødesløs
kritikk fra en omverden som er programmert
til å beskytte sine verdier,
som kjærligheten.

Når en skal beskytte kjærligheten
lager en et gjerde rundt den
så ingen andre en eierne
får nyte av den
så sitter de der da
innegjerdet i sin
egen versjon av de de tror er kjærligheten
og så slår de på tv apparatet.

Jeg vokste opp overbeskyttet av mine foreldre
som løp etter meg i vill panikk
når jeg forsvant litt fra deres inngjerdete film
så jeg fikk tidlig følelsen av å være til bry
denne følelsen blir jeg nok aldri kvitt
men den skal ikke få meg til å gi opp
snarere får den meg til å brenne bare enda mer.

Holde kjeft kan en gjøre i graven.
:wub:
GjenopprettetMedlem
"Berserk":

Slik jeg har oppfatta dette med tabuer, så dreier det seg om kunnskap som er overført gjennom generasjonene fra forfedrene. De har blitt beholdt fordi de fungerer! Jeg vet ikke om det er menn eller kvinner som har kommet med dem, men jeg forestiller meg at de har blitt gitt dem av Åndene. Kan jo selvfølgelig hende at det er en eller annen sleiping som har melet sin egen kake og innført noen til egen vinning. Det er jo ikke noe nytt, og det skulle faen ikke forundre meg om det var et mann-folk som hadde gjort det!

Men jeg tror du har rett i at de tabuene som høres betenkelige ut skal man ikke ta for god fisk. Sunn skepsis er bra. Men på den annen side så mener jeg at de tabuene som stammer fra lenge siden er der for en grunn i den kulturen den er i. jeg mener at urfolk ikke hadde samme kjønnskampen som vi har i dag, men at de levde sammen i symbiose hvor de forstod at alle var avhengige av hverandre og at alle har kvaliteter som utgjør en større helhet. Det var ikke noen kvaliteter som var mere verdt, men de var komplimentære. På den måten tror jeg at de tabuene som ble gitt kvinner ikke ble gitt for å trykke kvinnene ned. Men tidene forandrer seg og selvfølgelig kan det være tabuer som blir innført som har negative intensjoner.

veldig bra mening. Jeg følger med deg.
Anonymous
sånn jeg ser det, selvsagt kan jeg ikke snakke for andre kvinnelige sjamaner hvordan de ser på moder jord og hellige fjell, men en ting er sikkert når jeg reiser på en hellig plass/fjeld kommer jeg i ydmykhet, det jeg har lært ut av dette er at jeg blir veldig godt motatt,det å ha respekt for det man gjør,og hvor man er- er for meg en selvfølge kan hende en dag jeg er så heldig å få besøke deres hellige fjeld,
jeg tror jeg tar meg en reise dit i mitt sind en dag da følelsen kommer å tiden er inne kansje i en trommereise
hilsen ei som lever i nuet alt skjer når det skal, hvis det er en mening med det    :wub:   klem bast
GjenopprettetMedlem
Med utgangspunkt i det opprinnelige innlegget ditt, dimi:

" There are fifty ways to leave your lover ", heter det i en sang av Simon & Garfunkel. Historien din må være nr. 51!
Litt av en overlevering ... og som ved alle historier, kan det ligge noe mellom linjene eller mellom ordene - more than meets the naked eye:

Mannen er altså overgitt sterke krefter som bærer han avsted, mens ansvaret for tilbakekomsten plasseres hos kvinnen: Hun må ta avgjørelsen om han skal slippes inn igjen i hjemmet eller ikke. Det moralske ansvar i denne historien ligger hos henne ... han bare gjør det han må ...;-) LOL
Og hele slekta lider hvis hun ikke utfører ritualene riktig ...
Hørt den før ...
Sånn sett er det forståelig at trådens diskusjon peilet seg inn på kvinnerollen.
GjenopprettetMedlem
[quote="Sonja"]
Med utgangspunkt i det opprinnelige innlegget ditt, dimi:

" There are fifty ways to leave your lover ", heter det i en sang av Simon & Garfunkel. Historien din må være nr. 51!
Litt av en overlevering ... og som ved alle historier, kan det ligge noe mellom linjene eller mellom ordene - more than meets the naked eye:

Mannen er altså overgitt sterke krefter som bærer han avsted, mens ansvaret for tilbakekomsten plasseres hos kvinnen: Hun må ta avgjørelsen om han skal slippes inn igjen i hjemmet eller ikke. Det moralske ansvar i denne historien ligger hos henne ... han bare gjør det han må ...;-) LOL
Og hele slekta lider hvis hun ikke utfører ritualene riktig ...
Hørt den før ...
Sånn sett er det forståelig at trådens diskusjon peilet seg inn på kvinnerollen.

[/quote

enda en utmerket innlegg.
ansvaret ble fordelt på dem begge,hver av dem skal gjøre det de skal .
Vel,det tenkte jeg ikke på.
mange takk ,sonja
GjenopprettetMedlem
Takk dimi, for dette og mange andre bidrag fra Tuva!
Dine beretninger betyr mye for meg her på sonen.
Anonymous
Det samme her  :wub:  det er lærerikt med forskjellende  :respect: