GjenopprettetMedlem
Angående diskusjoner burde det være tilstrekkelig temperatur i denne. Et av spørsmålene er om Ugla skal godta mine synspunkter eller jeg skal endre syn? Det er ingen som bestemmer hva vi skal mene, det er læren om den frie vilje.
Jeg synes du, Ugla, overdramatiserer når du sier jeg avviser deg, din verden og virkelighet. Jeg mener at vi har hver vår virkelighetsoppfattning basert på våre egne erfaringer. Da kan ikke noe være riktig og galt. Jeg godtar heller ikke andres sannheter.
Når du skriver at historien om skallene skaper kakofoniske kaoskrefter og kaos og sår i verdensveven mener jeg du tar feil. Fordi det ikke er noe vondt i historien med skallene, sånn jeg ser det.
Ellers ser jeg ingen grunn for å komme til enighet for å fortsette diskusjonen.
GjenopprettetMedlem
Alle har vel sine meninger om saker og ting. Mytene og fakta kan jo gå i hånd i hånd i enkelte tilfeller. Vi er forskjellge, vi mennesker. Og det må vi akseptere. Og vi må akseptere at alle har ikke likt synspunkt om ting.. men å si sin mening er vel greit nok.- Men jeg føler en slik lite, tja "stikk" der... men vil ikke gå nærmere i det..Jeg for min del synes at myter fra gamle tider er morsomt å lese, det var mye overtro i gamle dager. Og fakta, hva er det? Det som har hendt lenge før vår tid er vel ikke så lett å dokumentere, det blir jo antakelser, vi var jo ikke der når tingene skjedde. Og til slutt: noen vet vel mer om et emne enn andre gjør, alle kan vel ikke vite alt, og hente fakta og kilder, da siterer jo man en annens ord og viten..så det var nå min mening om saken... men vet ikke om jeg har så lyst å skrive mere dikt her på sonen,,føler slik at jeg serverer søppel
mvh sandra
GjenopprettetMedlem
En manns søppel er en annen manns gull! Du kan ikke la deg påvirke av hva enkeltpersoner mener. Det varierer alltid hvor mye det enkelte dikt appellerer til meg. Men jeg ser ofte at selv om jeg ikke gripes av alle diktene, så er det andre som sender

. På samme måte er det med alle andre innlegg. Jeg er for eksempel ikke så inne på plantemedisiner, så da sier jeg ikke noe særlig på den tråden.
Stå på, Sandra, Ædni og alle dere andre som skriver dikt - det er mye bra der!
Stridshjelp
Ps: Hva betyr egentlig ordet Flummerier? Nytt ord for meg

Anonymous
Svar til Ugla om dette med kildekritikk:
Hvem av oss her inne har fasiten på hva som er galt og riktig ang myter og sånt? Du brukte en skeptisk link til denne hodeskallmyten. Hvorfor tror du mer på skepsislinker enn andre sine linker? Det er mye rart i vestlig vitenskapens verden ang kilder og linker. Det er mye subjektive meninger om hva som er sant eller er fantasier. Ingen har den endelige fasiten - en får stole på sin intuisjon og de kildene en kan stole på ang myter.
Jeg husker jeg leste en periode ang Erich Von Däniken og Zacharia Sitchin(12 planten - Nibiru). Det er mye spennende de tar opp, og det kan hende de har rett på noe de sier. Men ingen har rett på alt - det samme ang skeptiske linker og andre typer linker. Så da blir det igjen subjektivt å finne ut av slike myter.
F.eks i Peru - Andesfjellene så står de i gamle skrifter der/legender at disse flystripene var laget ag GODS......Däniken tolker det som om det er utenomjordiske flere tusener av år tilbake. Mens flere andre vitenskapsmenn mener det er tull å bruke skriftlige kilder ang slike fenomener ang Nazca-linjen. Jeg foretrekker Dänikens versjon. Men det betyr ikke at han har fasiten. En velger selv å stole på hvem en vil og hva som sies ang kilder og sånt. Så det blir jo subjektive meninger der også ang hvilke kilder skal en stole på. Ingen har den endelige fasiten......i all myter og legender ligger det sannheter - men også noe fantasier helt klart. Som f.eks Tolkiens Ringenes Herre..han har basert mye av det som han har skrevet der ang myter og sånt. Noe av det stemmer helt sikkert og noe av det er fantasier.
GjenopprettetMedlem
Jeg skal IKKE ta opp denne tråden her, det tørr jeg simpelten ikke
Men jeg ville bare si at jeg har lest hele tråden og samtlige svar og jeg ler så jeg griner, dette er faktisk ustyrtelig morsomt sett fra utsiden og uten å ta hensyn til noe annet en ordkrigen rett og slett fasinerende og insiktsfult
Tina
(som ikke ønsker annet enn å kommentere dette gamle innlegget)
Anonymous
Nå er jo denne debatten litt vel gammel. men jeg kom bare plutselig over det nå og synes at krystallhodeskallene er skikkelig spennende

Må man ikke bare se det som positivt når det mest sannsynlig er at de fleste her inne må være enige i at krystaller har en healende virkning? Det er veldig intressant at disse krystallene er formet som hodeskaller. I alle verden hvorfor? Noen som har hørt noe om det?
GjenopprettetMedlem
Nei og nei,no har dei forska enno meir på krystallskallane,og
endå ein draum brest for meg.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7414637.stm
Og så slenger både museum og samlarar skallane på dyngen,heilt til nokon grev dei fram att i fjern framtid og seier at ein storslagen kultur tilverka dei ,på ny.
Og det er vel sant?

GjenopprettetMedlem
Det er da ikke umulig at aztekerne og mayaene kan ha hatt tilgang til mer avansert verktøy en det man kjenner til at de brukte? På et slikt grunnlag kan man ikke med sikkerhet fastslå at skallene er "falske". Å si at indianerne var for primitive til å lage dem holder rett og slett ikke.
GjenopprettetMedlem
"Ofela":
Å si at indianerne var for primitive til å lage dem holder rett og slett ikke.
Kvifor ikkje?
Dei har funne restar etter slipemidlet carborundum , som ikkje kom i vanleg bruk før på 50-talet.
Det hadde då heller ikkje oldeforeldra mine tilgjengeleg.
Altså var til og med dei litt primitive,slik sett.

Ein kan heller seie at folk hadde primitive verktøy,men ein flott kultur eller?
Kva
er å vere primitiv,eigentleg??
Er det noko tabu?
Noko uvestleg?
Ein uendeleg begrensning?
Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_skull 
AdsBot [Google]
"Final Tribe":
"Ofela":
Å si at indianerne var for primitive til å lage dem holder rett og slett ikke.
Kvifor ikkje?
Dei har funne restar etter slipemidlet carborundum , som ikkje kom i vanleg bruk før på 50-talet.
Tenker på dette.. mye kan tyde på at det vi begrenser til utvikling i "vår" tid, ikke er riktig.
Et kjent eksempel er Knossos-palasset, bygget mellom 1700 og 1400 f.Kr. Der er det funnet
et avvansert vann- og kloakksystem. Dronningens Megaron inneholdt også et vannklosett.
Dette var i lang tid før vi i "vår" tid "oppfant" slike.
http://no.wikipedia.org/wiki/Knossos
Kan det være slik at "utviklingen" også har eksistert i mange andre epoker?
At det også tidligere har nådd et "metningspunkt", og vi har blitt satt tilbake til steinalder?
GjenopprettetMedlem
Carborundum og toalettet i Knossos går ikkje an å samanlikne.

Toalettet er mest ein ide som passa kun i rikfolk sine bygningar på den tida.
Sikkert fordi det vart for nedverdigande å betrakte sin eigen bæsj..
For øvrig gjekk den minoiske kulturen under med hud og pudderparykk trass hendig avfallslevering,så det var ikkje så stas med vatntoalett då....
Slipemidlet er meir ein teknikk,veit du.
Og det er framleis i bruk.
Har ein først brukt knakande godt carborundum- slipemiddel på ein gjenstridig krystallskalle,gløymer ein det ikkje!
Er du vill!

GjenopprettetMedlem
"Ofela":
Det er da ikke umulig at aztekerne og mayaene kan ha hatt tilgang til mer avansert verktøy en det man kjenner til at de brukte? På et slikt grunnlag kan man ikke med sikkerhet fastslå at skallene er "falske". Å si at indianerne var for primitive til å lage dem holder rett og slett ikke.
Verden over finnes det tusenvis av små og store museer som til sammen har millioner av gjenstander fra indianerkulturene i Mellom- og Sør-Amerika. Skikkelig håndverk, kunsthåndverk, dagliglivets og den religiøse sfæres gjenstander om hverandre. De aller fleste autentisert ved å være funnet i en arkeologisk kontekst, eventuelt innkjøpt fra produsentene av legitime oppkjøpere. Ingen av disse gjenstandene bærer preg av noe "avansert verktøy" slik du fabulerer om. Det gjør bare krystallskallene, som alle har dukket opp på "mystisk vis", og ikke bevislig kan relateres til arkeologiske funnsteder.
Dette er summen av hva jeg har funnet ut etter at jeg for 45 år siden kom til disse områdene for første gang, omfattende lesning, besøk i museer, lest gjennom tusenvis av nettsider.
Hvorfor har New Agere et nærmest patologisk behov for å tro på den mest opplagte svindel? Det som er virkelig, sant og ekte er jo tusener av ganger mer interessant og fascinerende!
GjenopprettetMedlem
Og kvifor dukker desse krystallskallane berre opp i hendene til vestlege folk,og ikkje som eigedom til dei antekne produsentane??
Ville ikkje indianarane teke betre vare på såpass eneståande gjenstander vis dei var ein del av deira mytologi og magi,og beheldt dei staden for å tulle dei vekk i antekne ruinar eller i hendene på vestlege spekulantar i antikvitetar??
Ville krystallskallane hatt
noko interesse vis dei ikkje blir spegla opp mot ein moderne kultur som utgjev dei for å vere eit "umuleg" kunstverk??
AdsBot [Google]
"Final Tribe":
Carborundum og toalettet i Knossos går ikkje an å samanlikne. 

Neida, MEN:
Kan det være slik at "utviklingen" også har eksistert i mange andre epoker?
At det også tidligere har nådd et "metningspunkt", og vi har blitt satt tilbake til steinalder?
Dvs. Kan Carborundum også vært "oppfunnet" i en tidligere epoke?

GjenopprettetMedlem
Krystall lagrer kraft og sender ut kraft
og det finst teorier som Liljee nevner,at tidligere epokers bevissthetsutvidelse og visdom,har blitt lagret i disse hodeskallene.
Og de er på vandring,og havner i hendene på mennesker som trenger forandring og åndelig influens.
Jeg har kjøpt bergkrystall og fått mer en bare steinen,dette har jeg tatt som et godt omen,om at krystallens visdom og helbredende kraft
er på vandring,med sin egen bevissthet,og finner mennesker som kanskje har jobbet med dem før,for lenge siden.
Bergkrystall er også meget spesiell,siden den ((((kanaliserer)))) forfedrenes ånder,skaper et hellig rom,der forfedrene kan kommunisere med oss.
Den forsterker tankens kraft og gjør oss bevisst på våre telepatiske evner til å sende ut,og å motta informasjon.
GjenopprettetMedlem
Er det nokon som har intervjua dei antekne precolumbianske etterkomarane av desse skalle-produsentane om dette,er vil de helst tru på det fordi det set ein spiss på tilværelsen
dykkar?
Dessuten er dei ikkje
så gamle, at det er snakk om nokon
så tapt sivilisasjon etc.
Lat no denne stakkars ,kvite ,avdøde mannen få den æra han fortjener for å ha oppfunne carborundumen!
http://inventors.about.com/library/inventors/blacheson.htmGjenopprettetMedlem
"teleterkji":
Jeg har kjøpt bergkrystall og fått mer en bare steinen,dette har jeg tatt som et godt omen,om at krystallens visdom og helbredende kraft
er på vandring,med sin egen bevissthet,og finner mennesker som kanskje har jobbet med dem før,for lenge siden.
Bergkrystall er også meget spesiell,siden den ((((kanaliserer)))) forfedrenes ånder,skaper et hellig rom,der forfedrene kan kommunisere med oss.
Men sett deg ned med eit vått skinn og litt sand og prøv å poler den til ein liten hovudskalle,Tele!
Du blir sitjande til mosen dekker deg

GjenopprettetMedlem
Jammen Å javel,ja.
Eg har eit speil egg i klår kvarts,med det kan eg sjå kva du gjer på om kveldane,når eg sit der i sanden å polerar hodeskallane som dykjer opp.
Men eg ser nok ikkje berre på deg,verda er stor må vete.
GjenopprettetMedlem
Då veit du nok visseleg kor mykje blåbær eg putter i meg,og kor interessert eg er i ekta sjamanisme?

veit du meir?
GjenopprettetMedlem
Pussig at du nevner John Harrington
det navnet står på traktor lua mi
og på en krukke med pickels
i kjølern.
GjenopprettetMedlem
"Lilljee":
"Final Tribe":
Lat no denne stakkars ,kvite ,avdøde mannen få den æra han fortjener for å ha oppfunne carborundumen! >:(
http://inventors.about.com/library/inventors/blacheson.htm
he he ..og John Harrington har æren for å ha oppfunnet vannklosettet i 1596, rimelig laaaang tid etter det var oppfunnet "første" gang.. 

Veeel,vis sisternen hadde streika på klosettet i Knossos,er eg ikkje sikkert på om røyrleggaren haddde teke seg bryet med å fikse den.
Dagens vannklosett er umåteleg raffinerte greier.

Her ein påliteleg link om klosett:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flush_toilet
Det står at dette er eit produkt av ei lang rekke av forbetringar.
Det er ikkje slik at eit vatnklosett berre heilt brått fall ned frå gudane i rein romodysse-stil..
Først i Indusdalen?

Og på Orknøyane?

For øvrig skal ein heller ikkje kjenne seg brydd om ein må sitje og skite på ein staur i skogen.
Det er
heilt naturleg.