Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Om utidige og uinviterte inntrengere.
Det er ikke uvanlig at man blir plaget, eller forsøkt plaget av folk som har fått tak i telefonnummeret ens. Det kan være telefonselgere eller pengeinnkrevere og andre som noen ganger tar seg den frihet å trenge inn i privatlivet til folk, eller også indirekte inn i følelseslivet deres.
Det kan for eksempel være gjennom trusler de kommer med, reelle, som fiktive." Om du ikke betaler innen 2 uker, blir strømmen stengt." Slike truseler er ment å vekke blodsvetten hos folk, men i praksis er det en laaang å gå før man får f.eks stengt strømmen. men det fungerer allikevel som trussel.
Ikke alltid er man i posisjon til, er er skikket til, eller ønsker man, å ta igjen mot den aktuelle plageånden. Men frustrasjonen finner veier ut. Istedet for at inntrengeren får unngjelde, blir det noen ganger kanskje til at det blir noen andre som får merke utløpet av frustrasjon, noen som man tror "står under en", som man i sin tur kan plage?
Det å være "tilgjengelig" for telefonselgere og inkassoagenter, og forventes å til enhver tid å være svar skyldig ovenfor deres utidige og uinviterte henvendelser, går i det lange løp utover individets integritet, og følelse av å ha et ukrenkelig privatliv. Det er faktisk svært nedbrytende, om man ikke får satt foten ned.
Derfor skal det endel til for at slike henvendelser til meg, ikke blir møtt av det glatte lag. Altså, dagen til vedkommende individ skal i prinsippet være ødelagt, før den legger på, det er i praksis mitt svar. Selv om jeg selvfølgelig må krype til korset som alle andre, og betale de fantasifulle regningene og gebyrene deres.
Jeg har valget om å bite i meg tapet av privatliv, eller sende bøtta tilbake rett i trynet på den lakeien som lever å å trenge inn i kvalitetstiden til folk. Hvorfor ødelegge dagen til en telefonselger/telefonkvæstor eller lignende?
Jo, det er fordi at enten tar jeg støyten selv, eller noen andre jeg kjenner, uskyldige, eller den som bedriver slik legalisert telefonterror. Så da er valget enkelt.
Også om jeg bare merker så mye som et ord, eller ei uregelmessighet som jeg ikke liker, har vedkommendes sjef ei klage i løpet av 5 minutter. Jeg finner faktisk glede i å forsure livene til disse, ettersom de har betalt for å forsure mitt. Man finner en balanse, der man beveger seg på kanten av det akseptable og lovlige, men ikke over.
Snu forhøret, krev alle slags tenkelige opplysninger, avkrev også navnet på vedkommende ringer. Om det nektes oppgitt har man ennu en konsis grunn til å klage. Faktisk en grunn til å ta av, og legge fra seg hanskene.
For frustrasjonene finner veier ut, så hensikten med dette innlegget, er å oppfordre til å ta ut frustrasjon og sinne på den som vekker den, vær klar, på alerten, ha stående ei bøtte med pissvann, klar til å slenge i trynet på hvem som helst som måtte innbilde seg å man er tilgjengelig til enhver tid for pågående kvæstorer, kremmere eller andre i posisjon til det, som ikke respekterer privatlivets fred.
Man kan si til deres forsvar, "at de gjør bare jobben sin". Ja, og hva så, det samme kan man si om halliker og heroinpushere, bortsett fra at de sistnevntes virksomhet ikke er "legal", så baserer også den seg på å presse, utnytte og eller krenke mennesker i en fanget situasjon, selv om det er "lovlig".
I værste fall, bedre at deres nerver går til helvete, enn dens som de plager...De har også betalt for det, og gjør det av fri vilje..
Frustasjon lagres eller oppløses ikke alltid.
I stedet kanaliseres det noen ganger videre til uskyldige, for ut kommer det...
Gi istedet plageåndene som det kommer fra, det glatte lag, det kan være god mentalhygiene.
Og spar godsakene til folk som fortjener det. Ja det er faktisk enkelte av disse som er hederlige unntak, og deres korrekte adferd møtes naturligvis med høflighet, men det er ikke alltid tilfelle.
GjenopprettetMedlem
Og jeg som trodde det var min egen feil når kreditorene ringer....fordi JEG ikke har betalt...

Anonymous
Tja, hvorfor ikke sunn skepsis til sånt?
For ikke er det nødvendigvis lurt heller, for det kan alltids være en fordel å samarbeide, og ha velvilje i slike systemer. For å ikke snakke om å unngå denslags, det beste.
Diplomati fungerer bedre.
Men mange opplever nok slikt som en form for legalisert psykisk terror.
Hadde slike oppringinger blitt foretatt av prviatpersoner, om det var daglig, eller kanskje flere ganger om dagen, og at det eventuelt til og med var automatiske masseoppringiner, der samtalen går til den første som svarer, mens de ni andre bare da får en pipetonene når de tar telefonenene. "Ukjent nummer" .
Telenor bruker slike metoder for å å selge bredbånd, og det er tydelig at også Hafslund har har fått denne lysende ideen. men det er nokspå henslynsløst ovenfor ofrene, eller hva de kaller "potensielle kunder".
Når det skjer daglig over noen uker, begynner man jo å lure.
"- Er det eksen som har fått noen til å gjøre det?

Er det noen som hater meg eller noe? "
Så viser det seg at det er kundepleie.
Anmeldelser kan avdekke "ukjent nummer". Det burde en lovendring til , som også forbyr kommersielle, eller firmaer å gjentatte ganger ringe ned dørene til folk. Fra før av kan man anmelde privatpersoner som måtte gjøre slikt, men for firmaer er det ennu ikke straffbart. Dette utnytter de full ut, og tar seg til rette. Flere ganger har jeg blitt tiltalt av selgere, hjemme i egen stue, på søndag ettermiddag.
Også ved kjøp av tjeneste fra Hafslund Sikkerhet, opplevde jeg at den selgeren i isin iver etter ettter å høste sine prosenter, smisket meg rundt, og solgte meg en pakke på krystallklart feilaktige premisser. Deretter satte han meg tydeligvisvis på eislags ringeliste, og ringte etterhvert ukentlig omtrent for å høre hvordan den det stod til, også på regningens forfallsdato, med en klar underliggende, men ikke uttalt påminnelse om det.
Av en annen frekkas fikk jeg høre at jeg var " ikke troverdig" til å få utsatt en regning. Det han antagelig hadde ment å si var "ikke kredittverdig". Jeg sendte det sirkuset videre til sjefen hans også, ettersom det var kritikkverdig. Også via email er viktig, for da er det en offisiell henvendelse som må taes til etteretning, og behandles.
Så mens vi forventer en lovendring, nettopp fordi disse operatørene tar seg tilrette på folks individuelle frihets og privatlivs ukrenkelighets bekostning, må man regne med at det fortsaetter og at man får gitt signaler til å fjerne de elemententene eller metodene som etisk er i grenselandet.
Kort sagt, mange av dem er frekke.
Og selv om alle var korrekte, som de man har en hyggelig dialog med, skulle de ikke heller ha rett til å ringe private
uten at man uttrykkelig har samtykket til det.
Og her, er kanskje litt spesielt, men det vedrører retten til privatlivets fred, og psykisk terror, for å sette det på spissen.
Lovendring altså, som beskytter individenes rett til uavbrutt kvalitetstid, selv om man har dårlig råd.
psbot [Picsearch]
jaaa... det e mye man kan irritere seg over....
Æ skjønner egentlig ikke problemet ditt, Alvar.
Hvorfor så sinna....
Æ har aldri hatt noen sånne opplevelser med telefon selgere,
å så går det jo an å sperre tlf for denslags.
ps. alle inntrenger e vel uinnvitert, eller?
GjenopprettetMedlem
Reservasjon mot adressert reklame og telefonselgere kan gjøres i brønnøysundregistrene,
men hva hjelper det når halvparten av de som ringer bruker f.eks telefonkatalogen?
Ble engang oppringt av et nytt og ukjent teleselskap, de ville ha meg som kunde.
Jeg sa det ikke ble aktuelt å bytte, men når prisen viste seg å være billigere enn telenor
og han i tillegg sa jeg kunne skifte mitt nr til 900 555 00 (eksempel) så ble fristelsen stor.
Jeg sa ja. I denne perioden søkte jeg jobb. Da mitt nye nr skulle gjelde fra neste uke,
fant jeg ut det var likegreit å benytte mitt nye nr på cv'en.
Overraskelsen var derfor stor når jeg fikk sim-kortet i posten, med et helt annet nummer enn avtalt!
Jeg var ikke spesielt blid jeg ringte tilbake, fikk beklagelse og siden noen nå hadde fått mitt avtalte nr
ble jeg tilbudt nytt nummer som også var lett å huske. Nytt sim-kort i posten men det samme skjedde igjen.
Et helt vanlig ordinært nr var det jeg hadde fått. Nå var jeg i ferd med å sprenge blodpumpen mens jeg
satt på vent for å snakke med de på nytt. Jeg var så sint, at jeg ble satt over til ei som kun var ansatt til
å ta seg av "sinte og vanskelige" kunder. Jeg fortalte om mine søknader og at de mest sansynelig hadde medvirket
til at jeg kunne glemme de stillingene. For hvem vil vel ha en som ikke engang klarer å skrive sitt eget telefonnummer riktig i sin søknad? Enden på historien ble at jeg ble tilbudt et nummer som lignet det jeg hadde fått tilbud om først.
Men det kostet en del irritasjon og mange hundrelapper i vent (10kr pr min) for å komme gjennom køen deres.
Alt i alt er jeg fornøyd med hvordan tingene ble til slutt, men spørs om jeg hadde orket å gjort det på nytt.
For en stund siden ringte en ivrig selger fra telenor mobil, og ga meg et tilbud jeg ifølge han ikke kunne si nei til.
Jeg sa med en gang nei takk og at jeg ikke var intressert. Han fortsatte og fortelle hvor bra dette var,
hvor mange gratis meldinger jeg kunne sende osv. Etter flere nei takk, og nei det blir ikke aktuelt,
gikk det en j..... gjennom meg og jeg snudde på flisa og sa ja takk. Jeg skal ha.
Jeg fikk rekommandert brev fra de med sim-kort, som jeg aldri hentet.
Noen uker senere ringte en annen fra telenor og spurte om jeg hadde bestilt fra de.
Ja sa jeg. Fikk spørsmål om hentingen, sa jeg at jeg ikke var intressert i å bli kunde,
jeg hadde sagt ja for å få avsluttet samtalen da selgeren deres tilsynelatende ikke visste hva et nei var.
Siden har jeg ikke hørt noe. Så kansje de skjønte jeg ikke ville være kunde til slutt?
Også viktig som noen sa, og få navnet på den du snakker med. Noter dette ned, og du vil stå mye sterkere.
Jeg fikk problemer med å bevise i ettertid på en bilforsikring at den ikke var som avtalt.
Jeg hadde ringt for flere måneder siden og gjort de oppmerksomme på feilen og jeg fikk beskjed at nå var det fikset.
Etter en del måneder ble jeg oppmerksom på at forsikringen fortsatt var feil og jeg betalte for mye.
Jeg ringte på nytt og fortalte jeg allerede hadde ringt og klaget på dette for måneder siden.
Når jeg da ble bedt om navnet på den jeg snakket med sa jeg at det visste jeg ikke -han presanterte seg aldri.
Da fikk jeg beskjed om at hun trodde ikke på meg at jeg hadde ringt før og fått endret feilen.
Jeg la på, ringte annet forsikringselskap og byttet på dagen! Snakk om bra kundebehandling man kan få

Sensis [Crawler]
Det går an å si nei på hyggelig måte og avslutte med det. Ikke noe mer. Man kan nå personen bak den innlærte leksen de kommer med:
...hei, hør her, jeg vet du gjør en jobb og respektere det for det. Men for ikke å spille mere av vår felles tid så hør på dette. Jeg er bare ikke interessert. Ha en god dag og lykke til videre...
Legg så på. Det er alt. Det hele tar 15 sekunder. Ikke bit på agnet. Det er en krok inni det. Slik har man beholdt egen sinnsro og ikke hisset opp en annen. Deretter kan man gå glad tilbake til eget arbeid.
ailo
GjenopprettetMedlem
Ønsker å følge fasiten, men er ikke alltid like enkelt.
Når man har slitt med temperamang før (er det arvelig?)
kan det være vanskelig, men jeg må skryte såpass av meg selv å si jeg er blitt bedre.
For 10 år siden skjelte jeg ut alle telefonselgere som ringte til meg.
Må da også sies at flere ganger hadde jeg faktisk dårlig samvittighet etterpå, på grunn av,
som det allerede er nevnt så er stemmen i andre siden også en person som deg og meg,
og de fleste gjør sikkert en kjempebra jobb. Jeg vet jo egentlig selv etter noen år i
arbeidslivet at man kan havne i situasjoner å bli direkte utskjelt, ennå man ikke har gjort noe galt.
Men... Hvorfor ringer de alltid når man er travelt opptatt? Spionerer de,
og timer ringinga når det står på som verst?
Er vel egentlig bare nok et eksempel på noen yrkesgrupper som får ufortjent mye kjeft.
God påske til alle

GjenopprettetMedlem
Noen telefonselgere har begynt med å ringe opp kunder med max to signaler, for så å legge på. Så blir mottageren nyskjerrig og ringer opp...
Da blir man møtt med en telefonsvarer med lange utlegg om fantastiske tilbud, og selger sparer alle telefonutgifter.

GjenopprettetMedlem
Her en en telefonselger som sannelig fikk noe annet å tenke på:
http://www.howtoprankatelemarketer.ytmnd.com/
Se også:
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=290674
Telenor anmeldt for telefonterror
Norske ofre prøver å forsvare seg:
http://www.telefonterror.no/
Her fant jeg ut at 73853761, som ringte meg 50 ganger på én måned, men bare to ring hver gang, tilhører Telenor og driver med telefonsalg. Dette er nyttig hvis du lurer på om du har fått noen livsfarlige fiender som gjør alt for å plage vettet av deg. Dette nummeret ga forresten ingen treff ved søk i Telefonkatalogen på nett for få måneder siden, men jeg (og garantert mange andre) har klaget på dette, og nå får du fram følgende ved søk:
Søket ga ikke treff i Telefonkatalogen™, men det ga følgende treff i Gule Sider®.: Treff i firmanavn: 1 treff.
Nummeret brukes til markedsundersøkelser og/eller telefonsalg og har derfor ingen oppføring i Telefonkatalogen.
Siden har en oversikt over:
Lover og regler for telefonsalg og markedsundersøkelser:
http://www.telefonterror.no/diskusjon/viewforum.php?f=4
• Datatilsynets sammendrag av loven om direkte markedsføring
• Hvordan fungerer reservasjonsregisteret? — med linker til Brønnøysund
• Kan en telefonselger ringe meg på mobilen?
• Kan en telefonselger ringe fra skjult nummer?
• Må en telefonselger fortelle hvilket firma han jobber for?GjenopprettetMedlem
Ikke bruk energi på dem, de gjør jobben sin.De er der . Ferdig med det.
Du liker de ikke - greit . Men ikke bruk masse tid, energi, krefter på å pønske ut gode måte å bli kvitt de på .
Move on....

Anonymous
"Malaika":
Ikke bruk energi på dem, de gjør jobben sin.
Ja sånn er det
Og jeg föler med dem... hvilket plagsamt jobb - å möte folk som blir irriterede... hele dagerne!
Jeg er allti trivelig mor mennesken på andre siden telefontråden og sier snillt at jeg ikke er intressert.
Her i Serige har vi NIX der vi kan anmele att sperre
http://sv.wikipedia.org/wiki/NIX-Telefon
Veit ikke om ni har noen lignende i Norge?