Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Hei!
Jeg ble inspirert av tråden om overgangsritualer, og legger inn et nytt emne her.
For 4 år siden startet min menopause, og jeg er fortsatt i denne overgangen. Skal ikke utdype symptomene så nøye, men intens svetting er en del av det. Det for meg spirituelle aspektet er adskillig mer spennende.
Det skjedde så mye i meg i denne fasen, (bl.a. i kroppen) så jeg kom i tanker om at det faktisk kunne være en slags innvielse til noe nytt i livet mitt. Synes det er utrolig lite litteratur om dette, og da bare om de fysiske symptomer, pluss engstelse o.l.. Åhh, så fattig vårt vestlige samfunn er på slikt..i min familie er det nærmest ikketema.Tenk hvor mye bedre denne tiden kunne vært for kvinner, hvis det fantes sunn lærdom istedetfor alle disse uklare holdningene og fordommene. Noen får jo panikk.

Hvorvidt det kunne være behov for ritualer er jo interressant i seg selv, men viktigere enda synes jeg bevisstgjøring og en mulighet for å snakke om dette med andre modne kvinner. For å finne styrke og innsikt og ikke minst selvrespekt i denne for mange skremmende erfaring, meg selv inkludert.

Jeg tror at årsaken til at mange har langvarige og vanskelige symptomer i denne fasen, skyldes nettopp manglende bevisstgjøring og selverkjennelse, spesielt om nedarvede mønstre. Kort sagt, manglende åndelig og personlig frihet. manglende kontakt med naturen, også med seg selv som natur. undertrykte følelser osv.
her er mye å ta av...

Jeg har hørt av en vis kvinne, at det fra gammelt av ble ansett at kvinnen ikke fikk kontakt med sin åndelige kraft før hun har sluttet å blø. Og det kan jo være noe i det, da kvinnen generelt har/hadde oppgaven med å oppfostre barna. Nå er jo verden litt annerledes (selv har jeg ikke barn), men det et interessant poeng, da det har med en spesiell type modning å gjøre.
Det var igrunnen fantastisk å oppdage at det fins indianske ritualer. Har ikke satt meg så mye inn i de, da jeg føler jeg lever i en annen setting med andre erfaringer.
For min egen del har det vært som en slags indre død, og "tap av uskyld". Vanskelig å beskrive, dels fordi jeg ikke vet hva det innebærer, og dels fordi jeg har andre erfaringer i denne tida som gjør det vanskelig å skjelne hva som er hva.
Skulle gjerne hatt en vis veileder i denne prosessen. Nå må jeg være min egen veileder. Og det er nok ei mening med det også..
Vel, håper dette var interressant for noen da.
(shocking, news,ehh.. du er kommet i overgangsalderen kvinne!!

)
Anonymous
"Sister Drum":
Kort sagt, manglende åndelig og personlig frihet. manglende kontakt med naturen, også med seg selv som natur. undertrykte følelser osv.
Intressant. Også hva kan lære av alle slags overganger.
Man får jo merke noe av dette i menstruasjonsperioden også, da forsømte
følelser kommer og tar bakholdsangrep på en.
Anonymous
Nå må jeg bare fullføre dette, for, jeg har møtt min vise kvinne.
Jeg har fått svar - å det er så deilig!!
Endelig kan jeg ønske disse forandringer velkommen.
Jeg ser de store linjene, jeg ser sammenhengene.
Når kroppen forandres, forandres du energimessig,
dermed også psykisk og åndelig.
Har du holdt tilbake deg selv i ditt liv, dine følelser, din kraft,
ja da vil din kropp streve, når den skal omgjøre og frigi
gammel opplagret motstand.
du svetter og sveter og svetter
og synes å miste all kraft...
Det er stoffskifte, transformasjon.
Nå ser jeg det fantastiske arbeid kroppen gjør,
og hilser det velkommen.
Nå spiller vi på lag
i gjensidig forståelse.
Jeg er i perfekt harmoni...
YIIIIIHAAAAAA!!!
GjenopprettetMedlem
Oj oj

Dette var nyttig informasjon til en som ser at denne transformasjonen nå så vidt er i gang.

Jøss! kjenner nesten at jeg gleder meg
Har tenkt litt på saken. Jeg tror at i et samfunn hvor dette med viskvinneskikkelsen blir verdsatt og har en naturlig plass så vil det være rom for at endringen foregår på en mer behagelig og harmonisk måte. I vårt samfunn er det jo nærmest slik at kvinner gjør alt de kan for å slette ut dette "fenomenet", både den fysiske, den psykiske og den åndelige biten av det. Noen steder er det slik at når kvinnen er ferdig med fasen som omhandler familie, oppdragelse og hjem så blir hun sett på som en stor ressurs med masse visdom som felleskapet kan ha stor nytte av. Hun flytter fokus fra den lille familien til den store. Jeg tror vi må ta tilbake dette
Takk for inspirasjon SisterDrum
fra en annen
Trommesøster

Anonymous
For en gledelig respons!
Bet meg merke i dette du sa: "Hun flytter fokus fra den lille familie til den store."

GjenopprettetMedlem

Yee you go women, flott levert og ja hvorfor skal overganger være forbundet med noe neggativt

liker ikke å relatere en overgang til alltid å måtte være tap av noe, uansette hva som venter der fremme så er det utviklende, nye muligheter og for oss som er innenfor sjamanismen så har vi en styrke til å se det kraftfulle i det å gå over fra noe "gammelt" og inn i noe nytt. Så sett av en dag du for rituale, henngi deg selv til ditt indre og gå inn i din nye tid.

Lykke til på veien

Anonymous
O Store Vise Kvinne. Jeg velger å følge dine fotspor

Anonymous
O Store Vise Kvinne. Jeg er bare 27. Men om noen år velger jeg å følge
DINE fotspor. Takk :respect:
Anonymous
øh....det ble visst....to....tre...
Anonymous
"Kristin":
O Store Vise Kvinne. Jeg er bare 27. Men om noen år velger jeg å følge
DINE fotspor. Takk :respect:
Wow! aldri har vel noen sagt noen slikt til meg før.
Jeg bare takker og soler meg i glansen så lenge
Nutta, du har så rett, jeg tror sannelig jeg skal ha meg et innvielsesrituale.
Livet spretter jo fram i sola og varmen, - det er sannelig ei fin tid å feire det nye livet.

Takk til dere begge, det dobler gleden å få så god respons.
Anonymous
Du vise søster, jeg er 45 og blødende, men min overgang kommer jo om ikke altfor lenge - da skal jeg holde porten åpen for åndeligheten og utveksle erfaringer.
Og jeg skal forberede meg - bedre førevar enn ettersnar!
Jeg rekker bare ikke helt å bli ferdig med barneoppdragelsen inntil da, siden jeg er en late starter. Men det er vel vår tids utfordring.
Anonymous
Takk for oppmerksomheten, Masha. Det kan absolutt bli interessant å utveklse erfaringer.
Men jeg er ikke vis.

Spesielt ikke ang denne overgangen. Jeg må si at denne tråden gir meg en bemerkelsesverdig opplevelse, - er dette meg?
Jeg er denne søkende usikre ungjenta som, også uten den modningen morsrollen gir, plutselig ikke er ungjente lenger. Kroppen endres, og det har vært vanskelig å godta. Det har vært en lang prosess, og jeg begynner å se at den beveger seg mot en ny slags selvforståelse og aksept. Integrering tror jeg er et godt ord.
Når jeg ikke ligger å velter meg i en pøl av selvmedlidelse og håpløshet

, ser jeg at det er en spennende tid med mange nyanser og med potensialer for utvikling og modning.
Fra ungdommen har jeg vært et såkalt plaget menneske(a troubled soul), med gjentagende kriser i livet. Den desidert største krisen og utfordringen falt sammen med overgangsalderen, og det tror jeg ikke er noen tilfeldighet. Alt henger sammen. Jeg tror det var Ulf Lundell som sa det omtrent sånn: Det er flott å være i 50-åra, men vær obs på hvordan du bruker 40-åra.. (Overgangen gjelder for menn også.)

Anonymous
Da skal jeg ta Ulf Lundells råd til meg og være obs på hvordan jeg bruker livet nå i 40-åra!
Så du føler deg ikke vis, det høres jo ut som om du ikke er sjølgod og sjøltilfreds, hvilket jeg synes er sympatisk. Og vis er du kanskje allikevel, i andres øyne. Beauty lies in the eye of the beholder.
Jeg følte meg mer vis da jeg var 18 enn jeg gjør nå. Den gangen hadde jeg bra oversikt og ingen erfaringer. Det er erfaringene som har forkludret tingene litt, men jeg er godt i gang med å nøste opp trådene.
Og jeg må komme denne 18-åringen jeg var litt til unnsetning: Det ante meg den gang at jeg var veslevoksen, at livet fører med seg en dynamikk som er større og griper dypere enn en tenåring kan fatte. Men det flotte ved denne alderen var at det var så lite ballast med feilbeslutninger osv. Alt kunne gjøres om igjen hele tiden. Der er jeg ikke nå lenger.
For øyeblikket vet jeg ikke en gang, hvor vis jeg vil være.
Anonymous
Masha, dine ord varmer virkelig.
Det du sier om ungdomstida (mellom 0 og 40-50?), at alt kan gjøres om igjen, traff spikeren på hodet.
Man kommer til et punkt hvor det ikke er sånn lenger, noe som vel kanskje var endel av sjokket for meg.
(og da tenker jeg ikke på den biologiske klokka spesielt).
Hva visdom angår, vil jeg sitere Sokrates, som skal ha sagt: "Jo mer jeg vet, jo mer vet jeg at jeg intet vet."
Ydmykhet for universets storhet, livets mangfold og foranderlighet er kanskje den viktigste innsikten som kan integreres med erfaringens hjelp.
Anonymous
Jeg velger å trekke frem denne.
Jeg er bare 43 men føler at det nærmer seg. Om ikke lenge vil dette være
brennaktuelt for meg også. Jeg har lurt litt på det her med overgangsalder
som innvielse, men hva med overgangs-rituale...hvordan kan man eventuelt
utføre et slikt rituale (sermoni). Mulig jeg har lest om dette et eller annet
sted, men kan ikke huske hvor.
Hva med deg, Perle? Har du gjort noe ut av dette?
Og Masha, : -" Jeg følte meg mer vis da jeg var 18 enn jeg gjør nå. Den gangen hadde jeg bra oversikt og ingen erfaringer. Det er erfaringene som har forkludret tingene litt, men jeg er godt igang med å nøste opp trådene."
Synes denne konklusjonen satt som et skudd!

AdsBot [Google]
Takk til vise kvinner og vise ungmøer

Selv ble jeg kastet med brask og bram inn i overgangsalderen
etter å fått røsket ut "inventaret" i sommer under en operasjon..
Til tross at jeg fortsatt et lite barn å ta vare på (en kombinasjon mellom
for tidlig overgang og late starter:) har det bringt meg inn i en
m-e-g-e-t annerledes tilværelse. Faktisk ikke så ille med hetetokter,
når jeg fant ut at de kunne brukes til kraft! Det gjelder å få varmen
som ofte samler seg i topplokket til å flyte rundt i kroppen, og det gir energi!
Jeg føler også at jeg fokuserer bedre nå, kjenner kroppens følsomhet mer,
og har bedre kontakt med åndeverden. Det kan selvfølgelig også ha sammenheng
med at Menn ikke har den samme betydning lenger.. I utgangspunket var dette
triste greier, men det frigjør en del energi

og gjør at ting ikke er så nøye.
Anonymous
"Liljee":
....Det kan selvfølgelig også ha sammenheng
med at Menn ikke har den samme betydning lenger..
Men, men Liljee da...jeg har allerede gitt beskjed til flere av mine kjekke syngende venner om at en eller flere strupesanger er savnet i Norge, av en vakker diktskrivende kvinne.
Jeg tror forøvrig jeg tok samme operasjon som deg for noen år siden, men med motsatt erfaring,

men så er jeg litt baklengs uansettt

.
Synes forresten at du avslører deg selv når du benevner disse uinteressante individene med Stor M..
AdsBot [Google]
He he nn

Før skrev jeg det sånn: MENN
og visse stupesangere kan jo flytte fjell..
Anonymous
Liljee. hvordan far du varmen til aa flyte rundt i kroppen?
Selv blir jeg tappet for krefter under hetetoktene... som imidlertid er mye lettere nu.
Anonymous
Kira, jeg har ikke gjort noen seremoni paa dette, er veldig treg med slikt. Mye kan sikkert gjores for storre aksept av prosessene.
For meg handler det mye om aksept og forstaelse. Ikke for at jeg er sa flink til det, men det er nokkelen. Her som med det meste annet.
For meg iallefall.

Anonymous
Jeg tror nok at hvis menn ikke skulle ha den samme betydningen lenger eller i en periode, så henger det sammen med faser i egen utvikling - slike faser kjenner jeg igjen,og jeg tror de er nødvendig for å komme videre - men jeg tror ikke at overgangsalderen setter en bremse for kjærligheten, lidenskapen og seksualiteten.
Ihvert fall ikke kategorisk. Dertil kjenner jeg for mange fine historier om voksne menneskers opplevelser. Så tror jeg ikke at forholdet mellom biologiske forandringer og det sjelelige forløper enkelt og parallelt. det er så komplekse samspill, og noen ganger ser vi samsvar der det ikke finnes samsvar, noen ganger ser vi enkle årsaksprinsipper fordi det ligger i tiden å tenke slik, og fordi det hadde vært så praktisk - og andre ganger finnes det jo sammenhenger som vi er blinde for - kort sagt: Liljee, du aner ikke hva fremtiden bringer! Ikke jeg heller!
Men at der viktig å lytte inn i seg selv og leve med kroppen sin og være var for dens prosesser, ja, det er jo det....
GjenopprettetMedlem
Bibliotekar-sjela våkna - våger meg på en link - sjølsagt er det noen oppegående New Age-feminister som har laget stoff på dette. Du Perle er altså nå muligens å regne som en "Crone" [et begrep jeg aldri hadde hørt om før jeg just nå tok et søk på menopause pluss Starhawk (fordi jeg en gang hørte et foredrag av henne om overgangsritualer)]. Les mer her (på eget ansvar, kan ikke utstede kvalitetskontroll ennå):
http://www.croning.org/pages/534083/index.htm
Litteraturlista ser interessant ut!:
http://www.croning.org/pages/758470/index.htmAnonymous
Takk for interessant link,passopp.skal lese senere. Absolutt spennende!