Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Shanting.
Kan noen her forklare "Shanting". Hvordan det utføres, og hva det gjør med en...?
Er det en slags mantra.... Og hvordan finner man sin lyd?....
GjenopprettetMedlem
Shanting er vel egentlig et annet ord for sang. Shanting har vært utbredt hos sjømenn gjennom tidene. Men shanting er også urbefolkningens stemme.
Shanting = "To deprive someone
The act of depriving someone from someone or something."
Direkte oversatt vil det si å berøve noe/noen for noe, men blant urbefolkningen hadler det vel om å fremkalle noe, en form for syngende bønn.
Hvordan?? ikke vet jeg, men når det gjelder å finne sin lyd, vil jeg tro det handler om å finne den tonen/lyden/frekvensen som hele du blir fortrolig med og som du kan synge ubesværet.
Vel Sjelevenn, dette er mine tanker om shanting, men jeg vil tro det andre ute i sonen som kan gi bedre svar.
GjenopprettetMedlem
Sjelevenn, det du spør om staves vanligvis 'chanting', og det kan du lese om her med mange fine linker (også om chanting hos urfolk):
http://en.wikipedia.org/wiki/Chanting
Wolf, sjøfolk gjorde nok noe ganske annet, de sang shanties (entall: shanty; kan også staves chantey) (å gjøre det kalles shantying eller chanteying, men IKKE shanting - det må regnes som feilstaving når det en sjelden gang forekommer!). Fenomenet hører seilskutetida til, og de gjorde det for å komme inn i en (sam)arbeidsrytme når tunge oppgaver skulle utføres kollektivt med muskelstyrke. Her er en grei artikkel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_shanty
Ordet 'shanting' finnes ikke i vanlige ordbøker, jeg har slått det opp en 20-30 steder.
Du har hentet din definisjon av ordet på nettet forstår jeg:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=shanting
Dette er en slangordbok for nye ord i populærkulturen (og ny og endret bruk av gamle ord, forsåvidt...). Den er skapt på Internett, og hvem som helst kan legge til og definere nye ord.
Det er også kommet en trykt utgave, om alt dette kan man lese f.eks. her:
http://www.amazon.com/gp/product/074075 ... ictio08-20
Som du forstår, dette nyordet har ingenting å gjøre med det Sjelevenn spør om...
Ellers er Shanting en by i Kina, fant jeg ut da jeg lette etter ordet, så lærte jeg det...
GjenopprettetMedlem
Helt enig Passopp vedr sjøfolk, det er riktig som du skriver. Jeg hadde ett utslag av galoperende dysleksi

Anonymous
Det var ei fin oppklaring, Passop.

Da regner jeg med at jeg kan kalle det chanting det jeg har holdt på med når jeg trommet, selv om det var nokså usystematisk og helt spontant eller intuitivt. Jeg kaller det bare ursang for meg selv.
Så sjelevenn, det er bare å sette igang hvis du vil finne din stemme, det kommer av seg selv. Er det så at du synger? Fikk det bare for meg..
Personlig tror jeg at det å utvikle stemmen på en el.annen måte, er noe av det beste man kan gjøre for sin selvtillit og allmenne helse, pluss at man åpner opp for kreativitet. Det fins masse stoff om dette, men jeg har ikke noen adresser. Søk på toning og voicing.
Når jeg chantet/lagde urlyder(uten ord) åpnet det seg etterhvert et rom i meg, og jeg var i kontakt med noe i meg som jeg ellers ikke hadde. Naturen i meg, sjela, kosmos. Stemmen fant veier av seg selv, som jeg selv ikke ville ha drømt om å gjøre, eller ikke kunne bestemme meg for på forhånd.
Desverre drev jeg ikke med noen jevnlig stemmetrening, så det gikk ganske hardt utover stemmebåndene:P
Når tiden er moden håper jeg å komme igang med stemmetrening og "ursang" igjen, for det er det beste jeg har gjort, både for min egen del, men som også overskrider hverdagsbevisstheten, mer enn trommingen faktisk.
I felleskap med flere er det bare helt enormt!

Anonymous
Er chanting alltid slik at det er samme lyd som gjentas med like mellomrom? Det er man gjør for å gå i transe, gjør den samme lyden om igjen og om igjen.
Det er bra å gå rundt å gjøre de lydene som kommer av seg selv. I en periode nå har jeg hatt en slik trang, behov, til å gjøre noen lange lyder, som bare kommer i forskjellige toner. Oftest er det ganske monotont. Jeg blir veldig rolig av det. Jeg bruker ofte å tenke på steder, noe i naturen eller andre mennesker, når jeg synger og tenker at jeg sender ut kjærlighet samtidig. Er dette chanting?
GjenopprettetMedlem
Ikke nødvendigvis monotont og gjentagende, nei
Lytt til Buffy Sainte-Maries "Starwalker", eller "Darling Don`t Cry".. Herlige Pow-wow låter som ihvertfall ikke er monotone
Tror nok at chantingen er forskjellig fra tradisjon til tradisjon.
Anonymous
Ok, takk for tips Inger Lise. Er i København og har funnet en butikk som heter Det ukendtes boghandel. (Bra tips om du eller noen skal til K en gang, de har veldig mye intressant) Jeg så at de hadde en del indianermusikk der, som det stod pow wow på. Skal sjekke ut det

GjenopprettetMedlem
Ett tips for chanting er at ulike ord eller stavelser har en viss energi - det er derfor indianerne synger mye HEY og Heya. Dette er dessverre ikke noe jeg vet mye om, men har snappet opp her og der. Men ut ifra dette kan man om man har lært hvilke lyder som har hvilken energi, tilpasse sin chanting etter egne og klientens behov.
På samme måte har hvert chakra sin vokal, og hver sin tone i skalaen.
Man improviserer gjerne rundt dette når man spiller tromme, enten alene eller sammen med andre.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
jeg blir vis av å følge dere!!