GjenopprettetMedlem
Hei til alle som vil tromme!
Jeg har akkurat flyttet til Bodø, og har tenkt på å starte opp trommesirkel.
Det er også en mulighet å legge ut info på baf - Bodø alternative forum, for å se om det er flere interesserte.
Jeg vet om minst en til fra Bodø som er interessert.
Har dere møttes enda?
Jeg kan stort sett alle dager, men så ikke dette før idag. Og som dere har sagt, det er bare å begynne!!!
Vwnnlig hilsen Hlin.
GjenopprettetMedlem
Flott!
GjenopprettetMedlem
ja så da programmet om joralf jerstad. skulle ønske at alle som e healere hadde samme ydmykhet som han
man har mye å lære av de gamle .
GjenopprettetMedlem
Håper bare dere vil lage i stand noe i helger, sånn at vi som bor litt rundt omkring kan få være med!
GjenopprettetMedlem
Helger passer fint for meg
Men send pip til Tina om dere ikke har gjort det

GjenopprettetMedlem
Piiiip
GjenopprettetMedlem
Har piiiiiiipet vilt,er blitt hås.

GjenopprettetMedlem
Jeg bor for øyeblikket i Brønnøy, men aner ikke hvor lenge jeg blir her. Hadde vært gøy å lære litt mer om trommereiser og ritualer generellt. For øyeblikket har jeg ingen lærer annen enn meg selv og 'mamma sopp' som jeg kaller henne.
Har ikke fått noe genombrudd på trommereiser enda, men det skyldes kansje at jeg ei har tromme?
Lystige hilsener fra
Isa
GjenopprettetMedlem
Kanskje det bor ikke så langt fra deg,hei

GjenopprettetMedlem

er her fortsatt...og tid kommer. Trommer gjerne med flere

GjenopprettetMedlem
Så fint at det bor flere med samme livsstil her på helgeland da!
Noen av dere som har lyst til å lære bort hvordan man lager egen tromme også da kansje? Så blir det trommefest på oss?

GjenopprettetMedlem
Det står ganske fyldige beskricelser her ute, og det er mange flotte bilder av trommer.
Forsøker å få tak i sreinskinn til våren, som jeg skal avhåre og forsøke å lage en egen tromme.
Utveksler gjerne erfaringer hvis du vil? Foreløpig har jeg ei afrikansk tromme, og benytter en
trommecd for reising. Det er god øvelse, for veien blir til mens jeg går.
Bra at det er så mange bra mennesker på denne reisen

GjenopprettetMedlem

GjenopprettetMedlem
Månestråle - undres hvor du har den trommetegninga fra? Ligger den på Internett eller har du skannet sjøl? Fra ei bok, i tilfelle hvilken? (Spør fordi jeg samler på slike illustrasjoner til bruk i ei påtenkt bok...)
GjenopprettetMedlem
dette er bare et av flere, husker ikke helt hvor jeg fant dem. Søkte bare på bilder under google, og der fant jeg disse. Kanskje wikipedia`skal undersøke. Klikk-så skal du finne

Har du forresten noen kommentarer til bildene? Kan litt om de ulike mytologiske bildene, men vil gjerne vite mer

Anonymous
Fler bilder på trummor hittar ni här:
http://www.solarart.se/trumma/Drumtable.htmGjenopprettetMedlem
Takk for dette, trumman!
Og månestråle (i dag er det forresten nymåne, så ingen månestråler på himmelen)
- du kan lese litt om symbolene på den samiske trommen også her samme sted som trumman tipset om:
http://www.solarart.se/trumma/
http://www.solarart.se/trumma/sym.htm
Jeg arbeider med et fyldigere svar på ditt spørsmål, men blir neppe ferdig før over nyttår, nå er det denne velsignede jula som må avvikles på beste måte, "i familiens skjød" (bokstavelig talt... og gleder meg til det).
Takknemlig om du finner ut hvor du har hentet de eksemplene du la ut. De trommebildene som trumman tipset om er til syvende og sist tegnet av fra Ernst Mankers store oversikt over alle til da kjente og bevarte samiske trommer:
Tittel: Die lappische Zaubertrommel : eine ethnologische Monographie. 1, Die Trommel als Denkmal materieller Kultur / von Ernst Manker.
Forfatter: Manker, Ernst
I serie: Acta Lapponica ; 1
Trykt: Stockholm : Thule, 1938.
Sidetall: 888 s. : ill.
Tittel: Die lappische Zaubertrommel : eine ethnologische Monographie. 2, Die Trommel als Urkunde geistigen Lebens / von Ernst Manker.
Forfatter: Manker, Ernst
I serie: Acta Lapponica ; 6
Trykt: Stockholm : Gebers, 1950.
Sidetall: 447 s. : ill. + rettelser [1] bl.
Mankers tolkninger av de enkelte symboler er det en viss uenighet om, det er i hovedsak de som er gjengitt på de svenske sidene, som er bygd på litteratur som igjen forholder seg til Manker, så vidt jeg kan se. (Se nederst her:
http://www.solarart.se/trumma/info.htm)
GjenopprettetMedlem
Er av og til i Bodø og holder kurs så om det passer slik en gang stiller jeg gjerne opp på en trommekveld for å hjelpe til (gratis selvfølgelig)
GjenopprettetMedlem
Hei til mine gamle og nye venner her inne
Joda, æ e i livet
Og nu kommer æ til Bodø med bægge tromman mine så før dæm som vil tromme sammen med mæ så bli det fredag 19 Januar på kveldinga, æ skal klar å finn en plass vi kan holde hus
Dåkker når mæ på 416 46 830
Trommende vinterklæm fra Tina
GjenopprettetMedlem
Tenke høyt;
"Bodø....så langt borte....
Sitte og meditere de aktuelle dagen....Ja..."

GjenopprettetMedlem
Hei Tina!
Det høres fint ut.
Men fredag 20 januar.
Tro du må velge enten fredag 19. januar eller lørdag 20 januar...
Hilsen Hlin
GjenopprettetMedlem
"Hlin":
Hei Tina!
Det høres fint ut.
Men fredag 20 januar.
Tro du må velge enten fredag 19. januar eller lørdag 20 januar...
Hilsen Hlin
Lest en gang til, ledd mye og endra

Takk for rettelsen, valget ble Fredag 19 Januar
En lattermild hilsen i natta
fra Tina

GjenopprettetMedlem
Ble det noe av i helga??
Kunne ikke da jeg hadde spillejobb fredag
Men tenker dere sette opp flere kvelder?
GjenopprettetMedlem
"Masi":
Ble det noe av i helga??
Kunne ikke da jeg hadde spillejobb fredag 
Men tenker dere sette opp flere kvelder?
Det ble avlyst
men istedenfor fikk jeg tak i lokaler og starter opp fast en gang hver mnd....

Har lagt ut en link om det her
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 4#msg33974
Lys & Kjærlighet
Tina