Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Bestemte dager kan en del folk rundt i landet holde småritualer, og sammen virvles det opp en del energi. Hvor mye hver gjør ut av slike dager varierer. Kanskje samles noen, andre feirer alene. Snart blir det Høstjevndøgn, i år på lørdag 23. sept. I år er tidspunktet kl 6.03 når fullstendig balanse mellom lys og mørket skjer på kloden vår. Etter sedvane kan feiring starte fra solnedgang kvelden før.

I Norden kan septemberukene være ...om innhøsting fra en natur nådd full modning, ...om Moder Jord som nå trekker kreftene sine tilbake og innover, ...om død for en stor del sommerflora, insekter samt andre dyr dersom livsvilkår blir for marginale, ...om mennesket i møtet med mørket, ...om naturvisdom som oppfordrer oss å gi slipp på gammelt for å rydde plass til fornying.  Høstjevndøgn er en av årets 4 lysfester.  Det er mest i de mer arktiske strøk av verden at solas snupåfunn blir merkedager for mange av oss.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Litt historisk for de som liker slikt:
◦ I vikingtiden ble det holdt høstblot, og en del av festene foregikk høstjevndøgn ved siste innavlingen. Det ofredes korn til vinterens fuglenek. Forfedre oppfattet vekstkraften som en vette. Den ble hedret på gårdene rundt ved å billedliggjøre den, dvs brette en figur av halm av høstavlingens aller siste sveip, ofte en bukk. Til jul ble halmfiguren tatt frem igjen.
◦ Ved kristning flyttet kirken feiredagen noen dager--til Mikkelsmesse--hvor ’skrapslåtten’ ble like livlig feiret opp igjennom århundrene.  Selv om folk byttet gudetro, fortsatte de med gammeltroen på naturvetter mm.  Vekstvetten ble hedret; den kunne og dukke opp i middelalderens bygdespill.  Det ble spist slåttegraut og haramat.  Mikkelsmessenatten var folk redde for, da åndene var så vrange at også dyrene måtte beskyttes innomhus.  Verden føltes usikker og folk mente at høstens mørke tiltrakk ville, destruktive åndekrefter. De verst utsatte netter og adventtidens 'oskorsreier' var fryktet. Gjennom tider søkte folk beskyttelse via betydning de knyttet til symbolene, og nå ble korset flittig brukt.
◦ På høsten kunne samene ofre rein, til Horagales eller til fruktbarhetsguder. Dødsdemonene likte å få beina. Rimfrosten, Jisenolmai, kom i disse ukene. Etter høstjevndøgn dro flyttsamene på vinterbeitet.
◦ I 1970-årene dannet Wicca sin feiring av ’Mabon’ eller 'høst equinox', en merkedag uten rot i keltisk/ britisk tradisjon. De flettet inn myten om Demeter og Persefone, med skjebnen å tilhøre både livet og døden.

Til høstjevndøgnsritual liker jeg å vektlegge: Årstidas lysskifte der vi nå møter mørket mer enn lyset, også symbolsk.  - Å åpne for mørket ved innadvendt åndelighet, å slippe til fantasi og intuisjon og ledestjernens indre lys.  - Å takke for alt gitt oss i en gavmild sommer med mye ildkraft.  - Å hedre Moder Jord, som nå trekker kraft tilbake med forvandling mot den mer innadvendte, yindominerte høst og vinter.  - Å akseptere at mye må dø, om fornyelse skal gis sin sjanse.  - For mange er det fin tid for reflekterende tilbakeblikk over det siste året.

Dette opplegget er ment som aleneritual. Beste element for sjamanske ritualer er uansett ute i naturen. Bål kan tennes, høstgaver finnes på stedet.  Men med varierende vær og urbane boformer, trengs ritualer som og kan holdes innendørs. Man kan lage et alter. Flere tradisjoner forbinder medisinhjulets ’vest’ med vannelementet, så en bolle kan fylles, og en mengde tente telys kan senere få flyte her (eller ta annet stearinlysoppsett). Hent inn noe fra naturen som fremhever høsten: som blader, modne strå, kongler, bær eller nøtter, og legg på alteret ditt. Tema for ulikt du velger kan være å fremme høstens visdom av forvandling, healing, intuisjon og refleksjon; samt å beskytte mot mørkets uønskede krefter. Finn gjerne frem materiale til å lage en beskyttelsesamulett (dvs en gjenstand/ symbol ment å styrke forbindelsen din med hjelpende krefter). Et eksempel er noe til medisinpungen, eller noen av høstens eikenøtter festet på en snor til å ha rundt halsen, eller en gjenstand som har god symbolkraft for deg. Ordne frem alt som trengs til amulettprosjektet. Sett og frem et beger med drikke, og noe å spise som kan prise høstens avlinger, som bær, frukt, rotgrønnsaker, kjøtt eller bakst.

Noen vil løse hverdagsbindinger og energier med noen strekk. Tenk over hvor lang eller kort "innkalling" du ønsker deg, idet du skal danne en energisirkel. Ofte brukt er medisinhjulets seremoni. Litt info gis om medisinhjulet og om åpning/ lukking: http://whitecougar.tooquiet.net/. Noen ganger kan det gis mer dialog med krefter du vil fokusere ekstra på, og her kan vektlegges høstens forvandlingskrefter.  Om en gruppe vil bruke noen av ideene, avtal om ønsket tidsbegrensning for private deler, utført taust.  Midt i et ritual, kan brå avbrudd eller følelser og tanker dra folk ut av en tilstand med energiflyt og høynede frekvenser.  Legg i så fall inn en ekstra runde med rasling, tromming eller chanting for å reise kraft igjen. Men: ritualer kan bli flotte også dager der tilstandsendring er liten.

.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:.

Når alt er klart, tennes lys. Rens og åpne rommet og deg selv med røkelse eller ved raslelyd. Tillat at energiene dine mottar. Søk forbindelse med høstens krefter. Kjenn høstens skarpe luft, og la denne fylle lungene. Ta inn lydene rundt deg, og hør etter om høstvinden blåser. Kjenn kreftene fra bakken og bli godt røttet i dem.  Kikk litt på alterets høstemner og slipp stemningene dine løs.

Bruk gjerne tromme. Fremfør en innkalling med beskyttelse.  Etterpå uttrykk det du vil skal feires.  Jeg nevner ett eksempel, men alle må finne ord som passer dem: ”Jeg feirer Høstjevndøgn og  årets kommende mørketid.  Jeg takker for alt hva mitt virke kan ha båret av frukt.  Jeg priser livets evige sirkel og naturens kraft til forvandling.  Nå er tiden for å søke likevekt, innadvendt åndelighet og å la ledestjernen lyse.  Må Lysets og Moder Jords krefter være med i ritualet!”

Ta noen sekunder til å tenke over hva du har oppnådd, med vekt på siste år.  Har du ønsket å så nye frø?  Ble prosjekter bragt fram til høsting?  Tenk over hva som har hjulpet deg, og hva som kan ha hindret deg på veien.  Det er greit at ei heller du vil evne alt du ønsker. Noe har gjerne alle bidratt med, lite eller stort.  Dette kan jobbes videre med, og helst i pakt med høstens kraft til å la noe dø for å kunne la fornying ta til.  Reis først igjen kraften og frekvensene ved å rasle, tromme eller annet.

Det du så av energier som har hindret, drar du en og en vekk fra kroppen og hiver i flammene, mens du sier noe slikt: ”Denne hindring (nevn én ved navn) trenger jeg ikke lengre.  Jeg takker for lærdommen den har gitt meg, og jeg gir energien tilbake til lysets flamme. Det er mitt valg NÅ å løsrive meg fra den (kast energien i flammen). Den tilhører ikke lenger meg."  Ta for deg hver hindring som du er moden til å gi slipp på, og la forsvinne fra livet ditt. Tillat lyset å gjenfylle deg med krafttyper du trenger. Se for deg et enklere, lystigere liv, mer rett på sak, frigitt til å bruke energi på det du ønsker.

Grip et beger med drikke. Tenk over hva som har hjulpet deg på veien. Drikk av begeret, og si: "(..navnet på en egenskap eller en hjelper som har bistått deg..) er en del av min styrke. Jeg verdsetter dette.  Jeg behøver (egenskapen/hjelperen) i mitt virke, og jeg ønsker det velkomment!"  Når du drikker ser du for deg at dette forankres i deg selv og i livet ditt.

Ta fatet med bær/frukt, kjøtt eller bakst. Løft det og hils livskreftene. Du kan f.eks si noe slikt: "Mektige Kraft og Lys, jeg har sådd, og jeg har høstet (.. ..) med de evner jeg har, og med kraft fra dere. Jeg takker for å få ta del i de livgivende krefter!"  Verdsett også evnen til kontinuitet i forhold, jobb, lek, åndelig arbeid. Spis og drikk til jubel sammen med naturen og åndene. Legg en liten bit mat som offer i bålet eller legg til nedgraving.

Rett fokus mot naturen som helhet, og hvordan syklus av alle slag møter tider for oppgang, for nedgang, for hvile, - før nytt tar til.
Henvend deg til Kraften og Lyset:
- Må det lyse, livgivende og det mørke, desintegrerende komme i likevekt på vår klode!
- La alle de frø bli sådd som er viktige for vår klodes framtid!

Om du ønsker å lage en beskyttelsesamulett, er høst en aktuelt tid, og særlig når ritualekraften er sterk.  Mens du ordner, tenk konkret over: hva er det jeg frykter?  En viktig prosess er å kalle sine fryktsomheter ved rette navn. Gjelder det mest angst for at mørke kaoskrefter kan svekke evnen til å føle fornøyd mening?  Angst for økonomisk usikkerhet?  Ulykker & katastrofer?  Et liv i kjærlighetsløshet?  Svekket helse?  Angst for overgripere?  Kanskje ro eller avstand ønskes til enkelte typer sjamanske opplevelser for en periode?  Henvend deg så igjen til Moder Jords og Lysets krefter mens du holder gjenstanden opp.  Be om at ugunstige krefter for deg fjernes fra gjenstanden.  Be at krefter som er gunstige og beskyttende for deg kan ta bo i gjenstanden så lenge du trenger disse. Be om at dine åndehjelpere tilknytter sin støtte.  Og: stadfest hva denne amulett spesielt skal beskytte deg mot.  Takk for å ha blitt hørt.  Verdsett at objektet nå har økt beskyttekraft, og tilbyr den forbindelse med hjelpere som du ønsker kanskje særlig i en mørketid.

Trommereise kan tas, om du ønsker å fortsette.  Intensjon kan hentes fra høstens visdom. Eksempelvis: en reise med en av høstens elementer, som Rimfrostmannen eller de sterke høstvindene.  Å dra inn i Moder Jord med hennes mangfold av yinkrefter.  Du kan søke å befri en kinkig hindring eller en ’oppmerksomhetstyv’. Det kan søkes kontakt med et nytt kraftdyr med mye høstkraft: som kråka, villbukken, åndebjørnen og andre vinterdvalere, den hamskiftende slangen, eller fantasikraftdyr som enhjørningen.

Til slutt lukker du energisirkelen din ved å takke alle krefter som du tilkalte ved start.  Ta en rask lukking av dine åpne energier.  Ritualers hensikt er bl.a. å søke det essensielle, og at livet blir enklere og åndelig rikere.  Om restenergier eller noe uønsket fornemmes å henge igjen etter seremonien, rens alle spor og trådender - og hiv bestemt i flammene.  Lys blåses ut og ritualet avsluttes.

**:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:**

om noen leste helt ned hit, wow.. beklager det lange innlegget.

Edit: noe er endret til forklaring og forenkling, samt litt forslag om en gruppe vil bruke noen ideer fra dette aleneritual.Ny edit: Jeg har undersøkt litt og oppdaget at ”Maria”: Ritualer – Høstjevndøgn, ved http://paganistforbundet.org/omnpf.html har vært inspirator i delen om rituell bruk av mat og drikke.
GjenopprettetMedlem
Hva er det å beklage ???
Det var fantastisk  :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_dance:

Takk takk takk

:biggrin:  Elin
GjenopprettetMedlem
Flott Tilda!! Slutter meg til takkekoret  :beer: :w00t: :eusa_clap: :eusa_clap:
Anonymous
Enig med twisted, absolutt ingenting å beklage!
Dette var utrolig flott og inspirerende. Fikk lyst å stupe meg ut i skauen og sette igang med en gang...Men begge smårollingene er hjemme fra skolen idag, så det er litt uhøvelig. Med tanke på å lage bål, passer jo dette i kveldinga. Kan jo samle inn det jeg trenger nå mens det er lyst, og ta ritualet ikveld...
Tusen takk tilda! :respect:
GjenopprettetMedlem
:w00t: Flott innlegg.......... :eusa_clap:

:o Det er nå jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å være med i en gruppe,
som sammen utfører dette.
Som nybegynner sitter jeg nå å klør meg i hodet,
å finner ut at dette ble for mye å huske på for en liten spire.

Dette med åpning, lukking, takketaler og ditto.... :confused:

Men......jeg ønsker dere alle en goood høstjevndøgn,
å alle gode ønsker rundt dette ritualet, for dere som skal utføre dette.
Måtte lys, kjærlighet og gode energier være med dere i dette.......... :wub:
GjenopprettetMedlem
Det er jammen flott at du deler av dine erfaringer med så mange. Jeg ser frem til 23. september og vil gjerne være med å virvle opp mye energi sammen med alle andre - som en takk til Moder Jord og de gaver hun gir/har gitt oss. Nå begynner mørketiden, da vi må holde lysene tente i oss selv. For en glede                             
                                                      :wub:

:wub:    :)    :wub:

:wub:
GjenopprettetMedlem
takk for nyttig informasjon Tilda, skal i svettehytte fredag 22. og fikk masse gode tips om ting jeg kan forberede meg på gleder meg ! Hilsen Edda
GjenopprettetMedlem
Kjære Tilda. Fortsett gjerne med så lange bra innlegg,
jeg skal lese dem heeeeeelt ned :respect:
GjenopprettetMedlem
:w00t: Dette var et kjempeflott innlegg tilda takk skal du ha  :wub:

Æ va ikkje klar over alt dette nei... Og begynte å flire litt av mæ sjøl, fordi æ har en gang deltatt på et høstblot med heilsteikt lam og så huske æ at vi knerta nån pils mens vi fikk ei kortfatta innføring om høstjevndøgn. Ikkje nåkka meir - annet enn at æ både rapa og takka pent for maten.  :beer: :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Cenobit, det høres ut som et typisk trøtt ”kulturelt innslag” på sightseeing eller foreningstur.  :idea:  Jeps, masse mer var nok og tilknyttet forfedres høstfester. Noen vil få spader av historie mens andre kan finne inspirasjon - og flott at folk er ulike.  ...Morsomt hvis noen fant noe som ansporer.

Jeg som mange samler ideer der jeg snubler over dem.  Kan nevne f.eks. at enkelte i heksebevegelsene har vært flinke til å utarbeide forslag til ritualer. I sjamankretser er det uvanlig med svære seremonier med storbruk av effekter og lange Oder med mytologens gudenavn. Et bål og noen tanker som fokuserer og ønsket å møte noe større enn en selv, kan være nok. Greit å plukke opp og endre ideer for bedre å passe sjamansk bruk, det som kanskje bidrar til å se seg selv og sitt litt utenfra.  Det jeg foreslår er altså ikke bare suget av eget bryst. Men jeg har mistet oversikt over kildene over tid.

Silva, jeg fornemmer hva du snakker om, tror jeg. Jeg har prøvd å flette inn litt mer forklaring.  Men enhver som søker kunnskap, trenger litt bøker og kanskje litt fra nettet, og mange velger å ta noen kurs.  Nye biter kommer gjerne litt etter litt.  Da jeg skrev, ga jeg kjapt opp ideen med et ord-for-ord forslag. Alle har så ulike erfaringer og behov.
GjenopprettetMedlem
Hvor trøtt dette kulturelle innslaget var skal jeg ikke begi ut i noen diskusjon om - det kan hende at det var greit nok og at det heller var jeg som hadde fokus på innoldet i flaskene i stedet for temaet; høstjevndøgn.  :P

Jeg vil heller si noe om hvorfor jeg likte innlegget ditt, for du har et poeng her som jeg føler traff meg hjemme.

For mange er det slik at bare ordet rituale nærmest skaper "panikkangst", det er ikke bare skummelt men man forestiller seg noe som må være så innmari svære greier og av den grunn blir dette bare noe man snakker om.
Jeg synes at du i innlegget ditt får frem det at man kan gjøre så lite, eller så mye man kan og at det er greit.
I tillegg leverte du en oppskrift "smørbrødliste" som gjorde at selv jeg følte at dette kunne jeg få til og at jeg kunne utvide dette ritualet i takt med hvor jeg befinner meg i min utvikling når jeg nå beveger meg inn i mitt jordiske liv's høst.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Melder meg inn i beundringens klubb :wub:
GjenopprettetMedlem
Det er jo det som er så fint, at alle kan gjøre "ritualer" på sin måte. Det som er viktig er at vi ofrer en tanke - og - er OPPMERKSOM

:eusa_dance: :eusa_clap: :eusa_pray: :icon_cool: :wub: :lol: ;D
GjenopprettetMedlem
Man skal støtte hverandre! :wub:
Anonymous
Enig :icon_lol:men, man skal ikke  støtte hverandre så mye at en, under graver den sveltilliten  som ligger i de svarene vi alle  har  i  oss.. :wub:
Det er en  hårfin ballansegang her ..
Mine opplevelser er  bare mine..  de  kan  jeg  dele de med  andre som en ærfaring.. men de kan aldri  bli en  mal for og  den videre vei  for andre..
Dette er  min egen erfaring .. :w00t:
GjenopprettetMedlem
Nei en mal kan de ikke bli,for det du opplever er for deg,men man kan jo dele erfaringer. :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Jeg takker og lar det være sagt - jeg  n-y-t-e-r  roset.  :w00t:  Oi, jeg kan trenge slikt, går det opp for meg...  Jeg åpner hjertet og jeg tar takksomt imot.  :eusa_dance:
Det er jo så morsomt når man legger i vei på en prosjekt som det der, og sender det inn. Og aner ikke om det vil tolkes hit eller dit..  Og så jammen blir det godt tatt imot av gruppa.
Men med det dukker også prestasjonsangst opp. Jeg er ingen modig sjel. Men gosj, jeg vet mer enn andre at ideer er plukket opp her og der, og uttrykksmåter er lånt fra andre steder.

Denne gruppa er mangfoldig med også dyktige folk her som mest har holdt på på egen hånd, samt folk som har gått ulike kurstyper. Greit for meg å tenke over det at alle ikke kjenner eller ønsker å bruke ritualelementene som Michael Harner-gruppen og nysjamanisme har gjort så kjent. Må hver bruker det som man liker best.

Ritualer..  :P  det fins små og store, ualvorlige og alvorlige, verdslige og åndelige.  Alt fra å danse rundt ’gullkalven’, delta på årsdager og å bli Frimurer. Småritualer fins i måtene vi er sammen.  Underlig nok, nettopp fellesskapet i vår kulturs ritualer styrker at vi kan føle tilhørighet sammen.  Noen har det søndagsritualet at de går i kirken, mens andre går ut i naturen hvor de treffer det guddommelige.  Heldigvis kan form og innhold endre seg med brukernes behov!

Sjamanisme fokuserer mye på ritualer, og her har disse en noe annen betydning enn i mange grener åndelig søken. Slik jeg har skjønt det, blir ritualer definert som et viktig redskap som mennesket har, når vi bevisst ønsker å åpne opp mot de åndelige sfærer. Sjamanisme er litt spesielt med at det søkes å bli kjent med et større innhold av disse andreverdenene. Det er med god grunn at vi lærer innkallingsritualer samt legger inn beskyttelse i vår energisirkel, fordi såvisst: vi åpner helt reelt for åndeverdenen ved vår type ritualer.  Ved å åpne portene legger vi ut en åpen invitt.  Faktisk fins ymse der i åndeverdenen som kan ta imot og komme.  Energiplanet har jo og enkelte kraftformer som forstyrrer mer enn gavner.

Når jeg tenker over saken, er jeg enig med Skapheksa. Er ønsket å gripe patentløsninger, og unngå selv å utforme ting, overhører vi selvets stemme. Men nå har mange allerede skrevet litt om ymse, - og jo flere forslag, jo bedre.  Alle kan møte perioder hvor nye vinklinger og ideer kan gi noe.  Her går hver av oss og famler i vei med å finne nye meningsfylte uttrykksformer, finne nye valg av ord om vanskelige tema, nye typer symbolhandlinger. Lesing og også dialog gir en mulighet for å øke ens uttrykksrikdom.
GjenopprettetMedlem
Du må finne den løsningen som passer for deg. :wub:
GjenopprettetMedlem
Dog er det flott at dere viderekomne kan dele noen av deres erfaringer med oss ferskinger. På den måten får vi utvidet vår horisont  :w00t:

Samtidig er dere flinke å ikke gi bastante svar, dere er ydmyke for andres opplevelser og erfaringer og at dette er en vei vi på en måte går alene, dvs våre erfaringer er våre egne. Jeg er full av beundring og respekt for den vise opptredenen dere har her  :respect: :respect:

-Og jeg vil takke for at denne novisen her får del i hva som kan komme min vei og for de muligheter dere viser meg  :wub: :wub:

Klems
GjenopprettetMedlem
Vi lærer av egen og andres erfaring :w00t:
GjenopprettetMedlem
Jepp, jeg flyr med Ørnen der...... :wub:
GjenopprettetMedlem
Kjære alle mine slektninger  :wub:

Jeg elsker natten - like mye som dagen.