Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
Nutch/CVS [Bot]
Jeg er gravid! Hva mÄ jeg gjÞre nÄ?
Hva vet dere om ritualer, skikk og sedvane i Samelandet forbundet med graviditet og fĂždsel?
Gleder meg nÄr jeg fÄr svar. Fosteret vokser, det haster.
KjĂŠrlig hilsen
GÄÄÄja
Anonymous
Er du gravid GÄÄÄja???

Anonymous
Oi...!

GjenopprettetMedlem
En gang i en kunstterapitime, fikk jeg i oppgave Ä male meg selv. PÄ bildet sÄ det ut som jeg var gravid - for magen ble liksom sÄ stor. Vi snakka da om hva jeg var "svanger" med. En ny fase - noe vokser frem.
Den "gravide" forbereder seg med Ä lese mye om temaet, snakke med andre om deres erfaringer, skaffer seg alt mulig av utstyr som trengs, og gir seg selv nÊring, pleie og hvile. Det er flott for gravide Ä gÄ turer, for Ä styrke muskulaturen ( forebygger hoftesmerter). Og man kjÞper seg mammaklÊr - midlertidig klÊr i en annen stÞrrelse.
Dette er jo ikke samiske tiltak, men symbolsk er det jo mye Ä hente i det Ä skaffe seg kunnskap om temaet, gi seg selv nÊring og pleie, trene, skaffe seg det utstyret man trenger og kort sagt forberede seg sÄ godt som mulig til det som skal skje.
Jeg har nĂ„ lest om ditt mĂžte med Sarahkka. NĂ„r man er gravid sĂ„ vet man jo ikke om man fĂ„r jente eller gutt, men forbereder seg litt til begge deler. Men hva er det GÄÄÄja venter? Det hadde vĂŠrt artig Ă„ visst!Â
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
En sveitsisk-fÞdt etnolog virket i Norge i mange Är. Hun arbeidet med arkivene til NEG (Norsk etnologisk gransking). Utga bl.a. fÞlgende bÞker som ogsÄ omtaler samiske forhold
passim:
Tittel: Svangerskap og fĂždsel i nyere norsk tradisjon: en kildekritisk studie.
Forfatter: Aall, Lily Weiser
I serie: SmÄskrifter fra Norsk etnologisk gransking ; 6-7
Trykt: Oslo: Norsk folkemuseum, 1968.
Sidetall: XIII, 303 s.
Noter: Utgitt til Lily Weiser-Aalls 70-Ärsdag 18. desember 1968.
Tysk sammendrag.
Bibliografi s.[237]-256.
S.[295]-303: Lily Weiser-Aalls trykte skrifter 1923-1968.
Tittel: Die Speise des Neugeborenen.
Trykt: Bonn: Ludwig Röhrscheid, 1972.
Sidetall: S. 527-545 : ill.
Noter: SĂŠrtrykk av: Festschrift Matthias Zender.
Tittel: Omkring de nyfĂždtes stell i nyere norsk overlevering: kildekritiske studier.
I serie: SmÄskrifter fra Norsk etnologisk gransking ; 8
Trykt: Oslo: Norsk folkemuseum, 1973.
Sidetall: 110 s. : ill.
Noter: Innhold: Det nyfĂždte barnets fĂžrste fĂžde - Hexenmilch der Neugeborenen.
Ach, mine mange bibliografier er nedpakket! Jeg mÄ henvise til litteraturlister pÄ nettet. Mange av bÞkene vil ha kortere eller endog lengre omtaler i forhold til ditt spÞrsmÄl. Har du tilgang til dem i bibliotek eller privat?
Litteratur om samisk förkristen religion:
http://www.sb.sametinget.se/svenska/religion.htm
KosthÄll i Lappland - ett urval:
http://www.sb.sametinget.se/svenska/kosthlli.htm
Samisk sjamanisme
Anbefalt litteratur:
http://www.love.is/roald/litteratur.htm
Etter fÞdselen mÄ barnet OPPdras:
http://www.apollon.uio.no/artikler/2005 ... avnesosken
Les gjerne:
http://www.nsr.no/website.aspx?objectid ... ayid=10118
Etter hvert som fosteret vokser, fÄr jeg komme tilbake med mer konkrete litteraturhenvisninger?
Her er jo ellers samiske kvinner med fĂždte barn som skriver her inne, hĂžrer vi fra dem?
GjenopprettetMedlem
Dette er ikke noe om sjamanisme, men jeg anbefaler deg pÄ det varmeste Helen Wambachs bok "Liv för livet" evt. Life before life som den heter pÄ engelsk. jeg er usikker pÄ om den er utgitt pÄ norsk. PÄ svensk finnes den iallefall her:
http://www.vattumannen.se/index.asp?Redirect=/product.asp?id%3D23391.
Jeg leste den for en stund tilbake og den var inspirerende nok til Ä forandre hele min verden, og sÄ fort jeg hörer om noen som er gravid sÄ pröver jeg med alle mine krefter Ä fÄ dem til Ä lese boka.
Kopiert fra Vattumannen:
TvÄ Ärs vetenskaplig forskning ligger bakom den rapport som presenteras i den hÀr boken. Wambachrapporten bestÄr i huvudsak av intervjusvar samt analyser och kommentarer till det framtagna undersökningsmaterialet.
 Dr Helen Wambach försatte sina försökspersoner â 750 stycken â i djup hypnos och stĂ€llde under hypnosen en rad frĂ„gor angĂ„ende deras upplevelser före, under och strax efter födelsen. Omedelbart efter uppvaknandet ur hypnosen besvarade försökspersonerna skriftligen en rad frĂ„gor.
 Efter att ha lÀst dessa gripande rapporter om blÀndande ljus, fysisk och psykisk kyla, omild behandling etc. i förlossningsrummen, fÄr man hoppas att ansvariga lÀkare ser till att nyfödda fÄr möta den hÀr vÀrlden under vÀnligare och kÀrleksfullare betingelser. Wambachrapporten borde göras tillgÀnglig för alla som yrkesmÀssigt har med förlossningar och nyfödda att göra. Helt naturligt har Àven blivande förÀldrar stor nytta av att ta del av den.
 Nio av tio försökspersoner uppgav, att de i tidigare liv hade kÀnt personer (mor, far etc.) som stÄr dem nÀra i det nuvarande livet.
 Dr Wambach: "Mina försökspersoner berĂ€ttar alla samma historia. Vi kommer tillbaka med samma mĂ€nniskor, fast i varierande förhĂ„llanden till varandra. Vi Ă„terföds, men inte bara tillsammans med dem vi Ă€lskar, utan ocksĂ„ med dem vi hatar och Ă€r rĂ€dda för. Först nĂ€r vi enbart kĂ€nner medkĂ€nsla och tillgivenhet, befrias vi frĂ„n nödvĂ€ndigheten att leva om och om igen med samma individer â vilka ocksĂ„ Ă€r tvungna att leva med oss."
 Ă
tta av tio försökspersoner berÀttade, att de sjÀlva hade bestÀmt sig för att lÄta sig Äterfödas. Men endast tre av dem hade gjort det med nÄgon större entusiasm. De övriga fem gjorde det mest av pliktkÀnsla, eftersom de insÄg att de behövde vissa erfarenheter som endast kunde fÄs pÄ det fysiska planet.
 Sju av tio försökspersoner hade valt att leva sina liv under andra hÀlften av 1900-talet av ett bestÀmt skÀl: "Jag valde denna period eftersom den Àr det stora uppvaknandets tid." Svaren tyder pÄ att mÄnga av försökspersonerna i förvÀg varit medvetna om att denna tid skulle föra med sig stora omvÀlvningar pÄ jorden och markera början av en ny utvecklingsfas för det mÀnskliga medvetandet.
 Helen Wambach Àr fil dr i psykologi och verksam i USA. Hon har arbetat i tjugo Är som praktiserande psykoterapeut och tio Är som universitetslÀrare. Men hon kÀnde sig efterhand mer och mer otillfredsstÀlld med den psykologiska forskningens frÄgestÀllningar och metoder.
 "De gÀngse psykologiska teorierna föreföll mig alltmer ytliga och ointressanta," sÀger hon.
Boka ser desverre Ä vÀre utsolgt, men ettersom vi manifesterer virkligheten er ingenting umulig. lover.
GjenopprettetMedlem
Jeg fant "Liv före livet" pÄ
www.adlibris.se 133:-
Anonymous
"Liv före livet" pÄ adlibris
Men den var tillfÀlligt slutt...
Mycket intressant arne h.
men det lĂ„ter ikke göy... samme gamle velkjente ansikter...Â
men men... keep up the good workÂ

WiseNut [Bot]
Hallo GÄÄÄÄja!
Du er ikke den enesteÂ
"Ă
fĂžde naturlig" av Michel Odent har betydd masse for meg.
Hva er vi skapt for, og hvordan kan vi vĂŠre der?
Sang. Sang er bra.
Ellers ligger all kunnskapen i oss, lytt innover.
Ok dette var ikke sÄ samisk akkurat, da.
GjenopprettetMedlem
Jeg vet ikke om det er en samisk skikk - i hvertfall er det nordnorsk, at den som har fÞdt skal fÄ multer og rÞmmegrÞt lilke etter fÞdselen.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Fant en bok som heter "sjelereiser" -beretning om livet mellom livene
av Michael Newton. Kan denne vĂŠre aktuell i forhold til tema?
GjenopprettetMedlem
"Lie":
Mycket intressant arne h.
men det lĂ„ter ikke göy... samme gamle velkjente ansikter...Â
Det er jo det helt motsatte!! Det beste som finnes er Ä oppdage at ens gammle venner er med en i dette livet ogsÄ. Jeg tror mener vet og föler at dette med "sjelevenner" ikke er sÄ avansert som det virker, jeg gÄr ut i fra at de fleste menneskene jeg omgÄs med i livet er mennesker jeg kjenner siden massevis av liv tilbake. Iblandt kan det vÀre spennende nÄr man blir kjent med en person som man har sterke band til, og sÄ viser det seg at vedkommede har en vennegjeng som man kjenner alle i. Det syns jeg er et spennende fenomen...
Men tilbake til deg GÄÄÄja, selv om jeg ikke kan svare deg pÄ spörsmÄlet om sedvaner og skikker i sameland sÄ blir jeg litt sÄnn nysjerrig siden du pÄ bildet bÄde ser ut som du har kommet i overgangsalderen og er relativt ukvinnelig. Dette hÄper jeg du ikke tar til deg som noe negativt, jeg er bare blitt litt nysjerrig. Jeg fikk den tanken at du ser pÄ det Ä ha befruktet noen som har blitt gravid som det samme som Ä vÀre gravid selv, at man begge bÀrer likt ansvar for barnet, det er fin tanke selv om noen feminister av det mere vonbrÄtne slaget vil mene at det ikke er tilfellet. SÄ jeg tenkte kanskje du har blitt sjelelig gravid, og det er kjempespennende. Min kjÀreste hadde först frykter og mareritt for hun fölte at hun bar pÄ et foster som sugde livet ut av henne som en parasitt, og hun trodde at hun ville dö nÄr parasitten var klar. Heldigvis stemte ikke dette, nÄ har hun stabilisert seg, og de fleste reisene hun gjör nÄ handler om den hun skal bli, hun föder seg selv. Og for hver dag som gÄr kommer födselen nÀrmere. Gjett om jeg föler meg heldig!!!
Anonymous
"arne h..":
Det beste som finnes er Ä oppdage at ens gammle venner er med en i dette livet ogsÄ.
Ja de beste vennerna ja... men all de andre... om och om och om igen...Â

Â
Mine beste venner, vi har bestemt (pÄ sköy) at vi ska finne en mÄte att finne hverandre
"GÄÄÄja":
Jeg er gravid! Hva mÄ jeg gjÞre nÄ?
Det er bra Ä synge for den/det som vokser... StÀrkande sanger og viser med harmoni!
Du kan ogsĂ„ massere deg/den/det... det er braÂ

Fysisk kontakt er allti kjempebra.
NÄ kom jeg pÄ det;
Skriv en kraftsang, en harmonivise, gi litt massasje og gjör en dans som du danser hver morgen og kveld!Â

GjenopprettetMedlem
yoga for gravide er bra. Man kan utvide bekkenet ved Ä ligge med bena i strekk mot en vegg osv. Mange fine teknikker. Man kan lese bok eller annet, mens man holder stillingene. PÄ denne mÄten kan man lÊre om flere stillinger, mens man holder de man har lÊrt. Man trenger m.a.o. ikke praktisere de ekte som en yogi med lothus og lukkede Þyner osv. I tillegg gjelder det her som alltid Ä forberede seg pÄ at alt kan skje. Trene psyken osv. Dersom man er forberedt pÄ alt, vil man forholde seg rolig nÄr tiden er inne. Og da gÄr det som regel bra. Pusteteknikker er fint ogsÄ, da de tar vekk frykten. Selv mener jeg man gjerne kan ta litt i, og lese det som fins om emnet. BÄde av gode og dÄrlige situasjoner som kan oppstÄ. Da er man rustet. Og visualisere er bra tror jeg. Forberede seg pÄ alle mÄter og kommunisere innover. Snakke med barnet som skal komme. Synge og bevege seg mye. GÄ turer osv. Det skal vÊre moro Ä fÄ barn, og det trenger ikke Ä vÊre smertefullt!