Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei :)

Satt her og leste litt i de innleggene jeg ikke har lest før, og da kom jeg over noen som var om overgangsritualer (f. eks. konfirmasjon). Nå har jeg en datter som er i konfirmantalderen ti våren, men hun vil ikke konfirmeres i kirke og hun vil heller ikke k.borgerlig. Det hun selv kunne tenke seg var et sjamanistisk eller evt. paganistisk rituale hvis det fantes noen sånne. :eusa_clap:

Nå finnes det jo også andre anledninger i livet det ett rituale behøves og der det i vårt samfunn i dag enten bare finnes religiøse ritualer eller ingen ritualer i det hele tatt.

Det jeg kunne tenkt meg var en egen kategori som omhandlet ritualer, hva som finnes, hvilke valgmuligheter man har pr. i dag. Men også kanskje at det kunne jobbes fram nye ritualer hvis det er behov for det. :whatthef:

Hilsen alabast :razz:
Anonymous
God ide! Var nettop precis inne på samma tanke. Vad säger ni til det Lasse & Ailo?

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Det høres ut som en svært god ide.
I vår kultur kan jeg ikke se at vi har noe særlig overgangsritual. Den blanke bilen har en pussig plass i garasjen, som er dens hellige hus. Og dermed blir førerkortet inngangen til den voksne verden, samt at en kan kjøpe alkoholholdig drikk. 
I norrøn tradisjon har jeg hørt at det ikke er overgangsritualer til den voksne verden. Det synes jeg er pussig, og tror noe har gått i glemmeboka.
For meg er intensjonen med et ritual det viktigste. Den kunnskap, kraft og energi en legger ned i forarbeidet det viktigste. Jeg vil foreslå å lage en læreplan selv etter eget forgodtbefinnende i den retningen en føler er riktig for en selv. Jeg mener at spiritualiteten ligger hos hver og en. Om er ritual utføres pompøst eller med en masse krefter til stede eller om det utføres etter beste evne, mener jeg at beste evne kan være vel så bra. Jeg har tro på at den spirituelle arven ligger i genene våres og, eller i naturens krefter. Det er teknisk umulig å gjøre noe feil. Jeg har som sagt mest tro på å utarbeide et eget overgangsritual, men det forhindrer ikke at en skal ta i mot hjelp fra eksempelvis en sjaman, eller en pest, eller noe sånt i den retningen en ønsker å gå.
W3C [Linkcheck]
Hei.
Det finnes jo noe som kalles Holistisk Forening (eller var det Forum) og jeg vet at de jobber med ritualer for feks konfirmasjon, dåp, begravelse etc.  Hvor langt de er kommer vet jeg ikke.
GjenopprettetMedlem
Hei Otorongo

Er det kanskje Holistisk Forbund du mener? Det hadde vært interessant å se på hva de kan få til, ja.

Ellers er jeg også enig med deg CraftWolf, at man kan lage et ritual selv med hjelp av f. eks. en sjaman. Det jeg da lurte på er om et allerede finnes en slags "mal" på et overgangsrite fra barn til voksen i sjamanismen som blir brukt nå til dags her i Norge. Ailo er vel egentlig den rette til å spørre der kanskje.

Til trumman: bra tenkt :P

Hilsen alabast :w00t:
GjenopprettetMedlem
Celtic shamanism - Rites of passage - Overgangsriter for kvinner - workshops:
Today's growing interest in Shamanism has led to an acknowledgment of the power of the other realities, but in spite of the revival of the shamanic way, the feminine shamanic path which is of such vital importance, is often left out, or kept in the dark.

Women today are on a tremendous spiritual search longing to understand who we are and what our purpose is - longing to live meaningful lives in harmonious rhythm with the sacred energies of the earth and the heavens. Many people sense that women have lost or been dispossessed of a heritage, tradition and a sense of identity, their own innate and unique wisdom.

We would call that heritage “The Way of Shamanka”

Link:
http://www.shamanka.com/rites.htm

kanskje til inspirasjon....
hilsen kariw
Anonymous
Links som kanskje kan gi noen ideer

BLESSED BY THE MOON : initiation into womanhood by Annette Høst
http://www.sacredhoop.demon.co.uk/HOOP-10/MOON.html

FINDING AUTHENTIC INITIATION Alex Wildwood and Iona Fredenburgh
http://www.sacredhoop.demon.co.uk/HOOP-10/INITIATION.html
Ahrefs [Bot]
"CraftWolf":

Jeg har tro på at den spirituelle arven ligger i genene våres og, eller i naturens krefter. Det er teknisk umulig å gjøre noe feil. Jeg har som sagt mest tro på å utarbeide et eget overgangsritual, men det forhindrer ikke at en skal ta i mot hjelp fra eksempelvis en sjaman, eller en pest, eller noe sånt i den retningen en ønsker å gå.

Godt sagt, mann. Vi lever våre egne ritualer og ritualene er det som binder livet sammen.

Likte særlig den med "pest". Sånn føler jeg det ofte også! (eller var det skrivefeil?  :wink: )
GjenopprettetMedlem
Ja, pest rimer på prest (det var visst skrivefeil)
GjenopprettetMedlem
Hei alvdis og kariw :D

Takk for kjempeinteressante lenker :respect:

Hilsen alabast
Sensis [Crawler]
Jeg har også en datter som er 14. Hun vil ha borgerlig konfirmasjon fordi hennes beste venninner vil det. Nå sitter hun og TVser på "Americas next top-model."

Ett er sikkert. Hun vil ikke være med på et rituiale med meg som "sjaman". Jeg forstår henne.

Jeg vil gjerne lære mer om overgangsritualer. Jeg har gjort noen av dem, etter fattig evne. En ung mann fikk et slik overgangsrituale på en utesitting, den eneste 14- åringen på fjellet sammen med oss andre gamlinger. De som var med da husker det sikkert. Han syns det var litt sært da. Men nå noen år seinere er han glad for erfaringen.

Jeg har vært "sjamanprest" noen få ganger, vært med på å vise folk og å døpe barn. Jeg har tatt ritualene ut av naturen og stunden, og de dette angikk. Jeg var for noen måner siden med på å vie en prest til hennes mann, i en kirke, sammen med en ordentlig prest. Det var ganske sterkt å tromme for ekteparet og gjestene der de sto i en sirkel inne i en kirke.

Men jeg gjør det som sagt ganske spontant. Savner i blant mer fastsatte ritualer, men så savner jeg dem ikke i det hele tatt. Da er jeg glad de ikke finnes i "fast form".

Må våge. Nå stå der i øyeblikket, finne ordene og handlingene, sangene og bevegelsene og sette dem sammen i rette rekkefølge. Jeg tar sjansen. Det ved det jeg lærer. Men bakgrunnen for ritualene og betydningen kan godt utdypes.

Kjenner forresten noen "ritualoppskrifter" for barndåp og vielse? Er det noen som har vært prest og kan komme med råd og vink for slike anledninger?

Mvh Ailo
GjenopprettetMedlem
Hei Ailo.

Det å ha noen rammer eller generelle retningslinjer el.l. hadde vært greit. Ihvertfall når man aldri har gjort det før, og usikkerheten truer med å lamslå en stakkar helt. Men nå er vel "sceneskrekk" en av de tingene man blir ganske fort kurert for innen sjamanismen da... :w00t:  Det spontane uttrykket kommer vel etter hvert, når man får "gått seg til" litt mer.

Hilsen alabast
GjenopprettetMedlem
Om å lage sine egne ritualer:
Da fødselen til vårt yngste barn nærmet seg hadde vi planlagt å plante ei bjørk for han/henne. Ved treets rot skulle vi legge ned morkaka - etter en gammel skikk.
Nå gikk ikke fødselen normalt, slik at morkaka havnet på et laboratorium - men den nyfødte gutten vår var heldigvis sunn og frisk - og treet ble plantet.
Det vokser seg stort og kraftig, som yngstemann, og er en fin påminnelse om Livskraften... 
mvh-
kariw
GjenopprettetMedlem
Hei kariw.

Å plante et tre for hvert barn var en fin måte å gjøre det på :D  Det er vel ikke for sent å gjøre det når de har blitt 4-5 år heller? Gøy for barna også, de kan liksom se på trærne hvordan de selv vokser :biggrin:

Hilsen alabast
GjenopprettetMedlem
Synes det er fint at ungene får være med å plante sitt tre, - de får jo helt klart et annet eierforhold til treet og handlingen  når de får være med selv. Det behøver ikke være noe mer spesielt enn  at man planter treet sammen, og forteller om hvorfor man gjør det. Og så kan man glede seg over det og stelle pent med det etter hvert som det vokser.
Det kan aldri bli nok nærhet mellom barn og natur -  det å så et tidlig frø for samspill og fellesskap mellom barn, planter og dyr - naturen selv - er noe av det viktigste vi gjør som foreldre eller oppdragere. Bare slik kan vi gi barna forståelse av hva det innebærer å forvalte framtida for de neste generasjoner.
Mvh-
kariw
GjenopprettetMedlem
Hei alle.

Det er en ting jeg har sittet og fundert på innimellom. Det er overgangsalderen (kanskje fordi jeg begynner å føle meg gammel :shock:  :P). Hvis man skulle hatt ett rituale for hver overgang til noe nytt her i livet, må man vel også regne med overgangsalderen, men den er jo så laaaang. Mange holder jo på i måneder med svettetokter og hva det nå er de er plaget med.

Er det noen som har noen tanker om dette? Når i prosessen skulle man hatt ett rituale? Skulle man hatt to, et i inngangen og ett i utgangen?

Hilsen Inger Lise
GjenopprettetMedlem
Overgangsalderen er  vel en naturlig prossess i livet. Tror ikke vi har behov for noen ritualer.Eller har vi? Tror  livet går i faser, fra vi blir født  og til det er slutt. Men er jo ikke  ekspert på hverken ritualer eller livet. :icon_rolleyes: :innocent2: :lol:

mvh sandra
GjenopprettetMedlem
Tja, alle ting i livet er jo naturlig. Litt av poenget kanskje med ritualer er jo nettopp å lette overgangene, eller markere dem, alt ettersom. Det å markere at vi fødes, overgangen fra barn til voksen, ekteskap og død blir jo nettopp markert med ritualer i vår kultur også. Og det er ikke sikkert at alle har behov for et rituale i samband med overgangsalderen, mens for andre kan det kanskje være veldig viktig.

Inger Lise :)
GjenopprettetMedlem
Hvert 7. år er kroppen vår "ny". Det er den tiden det tar å bytte ut alle cellene i hele kroppen. Vi har allerede stadier i livet som følger dette - eller i hvertfall før: 7 år, skole, 14 år, konfirmasjon, 21 år, myndig så hvert 7. år når vi kanskje nye modenhetsfaser og nye erfaringer. Jeg mener å ha hørt at det indianske medisinhjulet sier noe om 7-årsfaser, men dette har jeg ikke peiling på.

Kanskje man skulle lage overgangsritualer eller rensingsritualer eller lignende til markering av hvert 7år?

Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hei Stridshjelp.

Kanskje boka "Seven Arrows" av Hymeyohst Storm kan være noe, hvis du er interessert i indianske medisinhjul.

Ellers var det en god ide med ett eller annet rituale hvert 7. år. Bedre det enn å feire fødselsdag hvert år.  :razz:

Hilsen Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Shamanka workshops tilbyr kurs i Overgangsriter for kvinner. Synes denne årstidsinndelingen i kvinnens liv er god!
http://www.shamanka.com/rites.htm

Fant denne boka: The Woman in the Shaman's Body
http://spectrum.buffalo.edu/article.php?id=20994
Denne må jeg lese ...

hilsen kariw
(som akkurat nå ønsker seg litt magi i  hverdagen sin -
hva med en flott maskulin ånd i en oljelampe .... hmm - kanskje det hadde vært noe)
Noe rital for å frambringe sånne derre ....  OFFF TOPIC -alarm :razz:
GjenopprettetMedlem
"alabast":

Det er en ting jeg har sittet og fundert på innimellom. Det er overgangsalderen (

Etter sigende er plager med overgangsalderen et vestlig fenomen. Spiser man soya kan man unngå de fleste plager - f.eks. hetetokter. Jeg spiser soyamel daglig, mes andre  foretrekker f.eks tofupiller eller andre soyatilskudd i pilleform.

Ellers finnes det faktisk div. orientalske teknikker  - i bl.a. boka til dr. Stephen Chang : TAO OF SEXOLOGY
http://www.kkebooks.com/si/23698.html
Gir en annen innfallsvinkel til sex som kan anbefales ...

hilsen kariw