Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Har dere hørt om Fossegrimen? Det hadde ikke jeg før intill for noen dager siden. Og beskrivelsen av Fossegrimen minte meg litt om Elveånden som vi møtte under første Saivo. Jeg kom over beskrivelsen av denne figuren i ei bok som heter "Hva dagene vet" av Sverre Østen. Den handler om tro, overtro, myte, gamle tradisjoner etc., og der står det følgende:
"Fossegrimen
Mens nøkken holder til i stillestående vann, er fossegrimen å finne ved elver og fosser med fela si. Han er en mester med denne fela. I stille mørke kvelder spiller han slik at det er uråd å sitte stille, man må opp og røre på seg. Det er nå han prøver å danse folk i fossen. Han lærer også folk å spille på fela, og en bedre lærermester får man ikke. Mange av de beste spillemenn har lært av ham.
Han lærer imidertid ikke kunsten fra seg uten vederlag. Vil du lære, må du ta med et sauelår og gå til fossen en torsdagskveld, men låret må være stjålet fra naboens stabbur. Så er det å gå til fossen og kaste ut låret. Du må ha med deg fela, men denne torsdagskvelden lærer du ingenting, fordi fossegrimen spiser.
Andre torsdagskvelden kommer han og stemmer fela, tredje torsdagskvelden kommer slåttene av seg selv.
De som en gang har lært av fossegrimen, kan stemme fela så høyt som ingen kan."
Hilsen Siv
(lagt inn av ailo)
GjenopprettetMedlem
Takk Siv Å Ailo.
Morsomt å lese dette.
Jeg husker Arve Tellefsen fortelle hvordan han fikk evnene sine.
Og da fortalte han og snakket om Fossegrimen.
Felefolk er skikkelige trollfolk det
ofte med et overnaturlig glimt i øyet
eller at de har et overnaturlig øye
gitt dem av de musikalske vettene.
GjenopprettetMedlem
Fint at dette vart teke opp. For meg er dette
både mytologi og virkeleghet.

Det triste her i Norge er imidlertid at Fossegrimen sine domener er i ferd med å tørke ut og bli til el-energi,i grådigheten etter pengar og velstand over evne.
Det store fråtsegildet er halvvegs snart,her.
Snart stilnar slåtten,i mang ein foss.

Dette er ein del av min virkeleghet,og eg gret med fosseåndene,rett som det er.
Eg trur me mister noko viktig,på vegen dette tek.
(Forresten;Eit anna aspekt ved Fossegrimen som
læremeister,er kjend i andre, men ganske like myter,td. i Afrika...)
Så søker du dølgd lærdom,så gå til Fossegrimen no, før det er for seint!
Vasskraftutbygginga/raseringa i Norge er i ein
svært aktiv og intrikat fase.

GjenopprettetMedlem
Fossegrimen (også kalt Fossekallen og Vassrå). Klar vannjotne spør du meg (eller Elveånd om du vil - kjært barn har jo mange navn). Jeg hører han i fossen, bekken og av og til kan jeg høre susen/hvisking når jeg står i dusjen
Fagerhjul
PS: Ørnulf Hodne skriver at han ble kalt Strømkarl og Kvarngubben... (Kanskje en vi skal sende en takknemlig tanke til hver vi slår på bryteren, tven, dusjen, vaskemaskinen, cdspilleren osv osv)

GjenopprettetMedlem
Det kan so vere,men den dølgde lærdommen gjer han deg ikkje...

GjenopprettetMedlem
finnes det en slik fløyteånd?
kanskje fløytespillere burde finne fjellbekkene?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Snart stilnar slåtten,i mang ein foss. 
Dette er ein del av min virkeleghet,og eg gret med fosseåndene,rett som det er.
Eg trur me mister noko viktig,på vegen dette tek.
(Forresten;Eit anna aspekt ved Fossegrimen som læremeister,er kjend i andre, men ganske like myter,td. i Afrika...)
Så søker du dølgd lærdom,så gå til Fossegrimen no, før det er for seint!
Vasskraftutbygginga/raseringa i Norge er i ein svært aktiv og intrikat fase. 
Ja, jeg er så enig så enig. Det er å bure de litt småkaotiske jotnekreftene inne... Det er tragisk - rett og slett
I sangen om villemann spiller han på munnharpe (eller var det for Nøkken?) - så jeg vil tro fløyta er et godt alternativ også.

GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":
finnes det en slik fløyteånd?
kanskje fløytespillere burde finne fjellbekkene?
Fløyteånden har jeg møtt flere ganger i skogen ved bekken. Han står der og ser på meg, og har smil i øynene. Men han slutter aldri å spille på fløyta si. Den fløyta kan trollbinde, og det samme kan fløytespilleren

Når jeg går tur i skogen bruker jeg å takke åndene for at jeg får lov til å bruke skogen deres, og det blir tydelig satt pris på.
Fossegrimen har jeg hørt om ja, men har ikke hørt han eller sett han. Vi lærte faktisk, tro det eller ei, om han på barneskolen. Men nå begynner jo det å bli noen år siden da