Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Gjennom hele livet treffer vi valg, og disse valgene har alltid en konsekvens, uansett hvor mye man prøver å unngå konsekvensen, så kommer den likevel, alltid.
Mange ganger styres vi av vanen, og vanen er en kraftfull ting å sloss med, fordi hver gang vi tror vi har overvunnet den så kommer den snikende og treffer oss midt i fleisen.
Selv om vi tror vi har vunnet over vanen viser det seg som oftest at vanen er vinneren til slutt.
Erfaringer, vi har alle mange erfaringer, også her spiller vanen inn, fordi mange av våre erfaringer er høstet fordi at vi gang på gang lar vanen styre våre liv.
Vi spiser epler selv om vi vet di gir oss vondt i magen, di smaker jo godt… og vi gjør det gang på gang.
Hvorfor handler vi, når vi kjenner konsekvensene av våre handlinger? Alle vet vi forskjell på rett og urett, på riktig og galt, og likevel velger vi mange ganger en handling som har en uheldig konsekvens.
Hvordan kan vi bryte vanens makt?
Vi er alle unike individer og derfor er våre vaner det samme, ikke to vaner er like og ikke to mennesker er like, derfor er det å bryte vaner like individuelt.
Så kommer spørsmålet, har vi lyst til å bryte vanen, det er et spørsmål hver og en må ta stilling til, og er vi villige til å ta den lange vanskelige kampen det vil bli…?

Så hva kan man da gjøre, om vi skal bryte en vane.. enkelt, vi velger bananer istedenfor epler.
Ja det er lettere sagt enn gjort, for å bryte en vane krever at man begynner å tenke annerledes og igjen handle annerledes, vi må se på oss selv som et annet menneske, eller se oss fra utsiden. Dette krever at du kan se deg i øynene og si, jeg elsker deg, og virkelig mene det.
Kjærlighet til oss selv er et stort skritt i riktig retning.
Når man har funnet denne kjærligheten til seg selv, og man kan stå der i speilet og se på seg selv og si jeg elsker deg, uten å lage grimaser eller tenke at mann er sinsyk, da er den første bakken på veien nådd.
Men ikke tro det blir lettere da, nei heller tvert i mot for nå skal man begynne å se seg selv i øynene og se hvem man er, hvem man virkelig er på vondt og godt, det er ikke alltid like moro uten solbriller eller en maske å skjule seg bak, men det er viktig!
Så er tiden kommet til å gå igjennom alle talte ord, alle gjærninger, la oss kalle det for vårt arkivskap, alt skal gjennomgås, sees på føles på og arbeides med.
Her kommer igjen vanen snikende innpå oss, med ”fordi vi bruker jo” og ”ja men det gjør det enklere”
Men gjør det livet enklere å si ”jeg bruker jo” hvordan kan vi rydde opp i vårt indre hvis ”jeg pleier” får lov å bestemme.
Er vi ikke herre over eget liv? Er det ikke deg, og deg alene som bestemmer?
Å ta kontroll ene og alene over ens liv, å se sine handlinger i øynene?
Det og se konsekvensen av en handling før den utføres er et stort og viktig skritt på veien

:wub:
Anonymous
Virkelig kloke ord du kommer med her Tina! Vanens makt over oss selv er virkelig stor. Jeg oppdaget i allefall at å kutte ut matvarer som gjorde meg dårlig måtte erstattes med noe annet. Trodde jeg skulle forgå uten sjokolade. Men jeg bare byttet ut den søte med den mørke... Nå er jeg avvent! Det er et år siden jeg valgte at skulle jeg bli bedre måtte jeg ta det endelige valget. Det gikk forbausende bra, og - 15 kg så jeg er fornøyd med meg selv..
Videre en annen vane, det er nikotin. Den må jeg jammen meg jobbe med... Du retter søkelyset på noe som er viktig, du Tina! :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Tusen takk, tilbakemeldinger varmer meg i hjertet :wub:

Tina
Anonymous
Det er viktig å få tilbakemeldinger, svarer nå der jeg kan...  :icon_lol:

Forresten fin avatar, du valgte en ny en igjen!! :o
GjenopprettetMedlem
"Maeve":

Det er viktig å få tilbakemeldinger, svarer nå der jeg kan...  :icon_lol:

Forresten fin avatar, du valgte en ny en igjen!! :o

falt for den ja  :wub:

ikke alltid like lett å bestemme seg  :razz:

klæmz
GjenopprettetMedlem
Når noen spør hvem jeg er: så svarer jeg at jeg er en velger. Det er det som er det fine med å leve, å få lov til å ta valg. Men hva er det som får meg til å ta valgene. Sjelen vet alt, hva som er rett og hva som er galt. Men det er ikke alltid jeg er så flink til å høre på den. Vi omgir oss med energier, og di påvirker tankene, og valgene. Kan vi velge bort energier som påvirker tankene? Er vi klar over hvilke energier som invaderer oss. For sjamanen er det viktig å kjenne og arbeide med sine allierte energier. I mange av valgene er hjelperne involvert. Må sjamanen gi slipp på sin frie vilje? Kommer viljen fra tankene? Det er noe med å være i det, uten at jeg kan forklare det, på en måte la seg flyte med. Å bruke viljekraft er tungt, da er det bedre å be om hjelp.
FAST Enterprise [Crawler]
Det var mange kloke ord Tina. Det fikk meg til et øyeblikk å snu blikket mot meg selv og de valgene jeg har tatt eller ikke tatt :icon_redface:.En ting er jeg stolt av... og det er at jeg la vekk røyken på dagen, men jeg erstattet det med sukkertøy og det er jo heller ingen god vane. Så la jeg de vekk, men da ringte telefonen,....Med spørsmål om jeg ville kjøpe bokser med kjeks eller karameller som mitt barnebarn selger gjennom skolen(husker ikke helt hva inntekta skulle gå til) :redface: Jeg vil jo ikke skuffe mitt barnebarn, så mormor kjøpte en boks med kjeks og en boks med karameller. Karameller er godt å putte i munnen, men det er overhodet ikke bra for kroppen min. En annen ting, jeg har litt problemer med å se på mitt eget speibilde, så der har jeg en kjempestor oppgave. Må jo la det bli en vane, å stå foran speilet, snakke litt med seg selv, komme med oppmuntrende ord. Så må jeg vurdere kjøleskapet, her er det kanskje litt å gripe tak i, har prøvd pendelen for å finne ut hva som var bra eller ikke, men ga opp det fordi jeg skulle dobbeltsjekke og da fikk jeg plutselig ja på det jeg før fikk nei på.... hmm. Men... jeg skal fortsette å se nærmere på mine vaner.
FLOTT Tina og alle dere andre som kommer med mange ting som får , ihvertfall meg til å stoppe opp et øyeblikk... og tenke.
Kristine :wub:
GjenopprettetMedlem
Hmm.. I dag leita jeg skole rundt etter den ene koppen jeg syns jeg kan drikke te av på jobb.. ::)
Jeg er et skrekkelig vanedyr. Har jeg vært et sted en gang, så har jeg min faste plass der..  :lol:
Men jeg klarte da i det minste å slutte å røyke i august, på dagen! Og har faktisk ikke det aller minste lyst på røyk lenger. Men de 15 kiloene jeg har lagt på meg siden den tid, sier vel sitt om at en dårlig vane bare ble byttet ut med en annen.. :confused: Får vel velge å bytte den også bort snart.. Men hva skal jeg bytte i nå da?  :lol:
Men er det å være et vanedyr et valg??
GjenopprettetMedlem
Hei WhiteOwl :)

Det å være et vanedyr er nok et valg, ja. Et ubevisst et.

Det å ha faste vaner er trygt. Da vet man hele tiden hva som skjer. Da har man "kontroll". Og andre vet hvor de har deg.

Det er vanskelig å gi slipp på sine vaner, da må man gi slipp på "kontrollen".

Kanskje første øvelse for deg, hvis du vil bryte ut av vane-mønsteret, skulle være å finne en annen kopp en den vanlige du pleier å bruke ;D
GjenopprettetMedlem
For noen år siden satt jeg å pratet med en bekjent.

Det var en periode i livet da alt syntes å ha stagnert i samme tralten,
dag ut og dag inn.
Under samtalen presterte han å si de forløsende ordene:

Det er DU som har muligheten,
det er DUsom har valget............

Ord som jeg hadde hørt minst 100 ganger før.
Men akkurat da fikk jeg et syn, hvor jeg så meg selv stå i en stor, rund sal.
Den var tom, men hadde tusenvis av dører i veggen rundt.

Jeg forsto da at jeg selv måtte ta valget å oppsøke mulighetene.
Ingenting ville komme av seg selv.
Det var bare å prøve en av dørene for å se hva som befant seg der.
Hvis det var noe jeg ikke likte, kunne jeg prøve en ny dør.

Selvfølgelig har alle valg konsekvenser.
Men det er viktig at man ikke blir stående for lenge å veie for eller i mot.
For da kan muligheten glippe.

Tror det viktigste er å kjenne etter hva som føles riktig i hjertet,og gå etter det.
Samtidig som man er seg bevisst at man ene og alene står ansvarlig for sine valg.

etter samtalen med min bekjent, har ordene hans brent seg fast i min
bevissthet / underbevissthet.
Og jeg henter dem stadig frem,slik at ikke vanen får ta overhånd.

Idnar
GjenopprettetMedlem
Neeeiii!  :shock:
  Koppen min MÅ jeg ha!
              :lol:
GjenopprettetMedlem
"WhiteOwl":

Neeeiii!  :shock:
   Koppen min MÅ jeg ha!
              :lol:

Hehe.. :lol: