Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
http://www.dailygrail.com/images/BC_dmt ... cule_0.jpg[/img]

Ved et tilfelle fikk jeg en indre visjon av tusenvis av øyne, som bakgrunnen på bokomslaget over. Jeg ble veldig glad når jeg så omslaget (jeg kjøpte boken) fordi jeg forsto at dette bildet ikke bare var mitt eget. Jeg er imidlertid ikke blitt klok på skikkelsens mytologiske betydning.

Er det noen her inne som kjenner til denne "arketypen"? Eller enda bedre har egne erfaringer i møte med den?

MVH
Gormii

PS! Selve boken fenget meg ikke da jeg begynte å lese i den. Den er en underlig blanding av forskningsrapport og poppulærliteratur etter beste amerikanske oppskrift. Den handler om DMT; et av virkemidlene i ajahuasca. Uansett, boken peker på at DMT kan benyttes som et hjelpmiddel til å forløse psykisk stress, traumer etc. Forfatteren er forsker innen psykiatri.
Anonymous
Jeg har hørt om tusener av øyner i buddhistisk ikongrafi.

Kanskje du kan snuse litt på betydningen derfra. Det finnes sikkert mye info. på nettet om dette. Men her er kanskje en begynnelse:
http://www2.bremen.de/info/nepal/Gallery-1/Bodhisattvas/4-3/Ava-T-0.htm
Anonymous
Hei NNy, fant ikke helt det jeg tenkte på her. Jeg har søkt litt på nettet og funnet at bildet kalles "collective vision" på engelsk.

http://www.123dj.com/slipmats/collectivevision.jpg[/img]

Jeg har imidlertid ikke rukket å lete etter mytologisk betydning.

Gormii
SEO Crawler
avsporing, muligens, men jeg mener det finnes en klassisk coltraneinnspilling som heter "the night has a thousand eyes" (sannsynligvis en standardlåt)

syns det er en pen setning.  skal jammen sove mer utendørs framover, når temperaturene gjør det mulig.
Anonymous
Gleder meg til å høre mer om den myteologiske betydningen når du har funnet ut mer, Gormii.

Coltrane høres ut til å være en meget hørbar avsporing Torstein.
Anonymous
Dette får meg til å assosiere med speilnevronene! :w00t:

Samtidigheten er bemerkelsesverdig. Speilnevronene er kanskje vår hjernes tusen øyne, som igjen er en refleksjon av det kollektive og universelle. For meg var dette oppløftende. :idea:

Kan det være noe for deg også, Gormii?
Anonymous
Jeg får assosiasjoner til "argusøyne" og Argus(Argos) Panoptes - den altseende - fra gresk mytologi.

La først inn en link, som ikke virket, så her er et klipp:

Argus Panoptes (Argus den altseende) var i gresk mytologi et stort monster med hundre årvåkne øyne, argusøyne, over hele kroppen.

Argus var satt av Hera til å passe på en av Zevs' elskerinner, og Zevs ba Hermes om hjelp. Argus' øyne byttet på å sove, så noen var alltid åpne. Dette løste Hermes ved å spille på sølvfløyten sin og lure Argus' øyne i søvn. Noen versjoner forteller også at han snakket øynene i søvn med kjedelig prat.

Deretter kappet han hodet av beistet. Øynene ble tatt ut og satt på fjærene til påfuglen, av Hera.

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Argus»

Kan det muligens hjelpe deg videre?

gro
GjenopprettetMedlem
En annen som har tusener av øyne er øyenstikkeren, eller dragonfly.De bildene kan jo ligne litt på fasettøyne. Muligens er dette en avsporing, men les på denne nettsida http://www.sayahda.com/cycle.htm under bokstaven D

Jeg tenker litt på tusener av øyne kontra den som har bare ett øye. Et gammelt symbol på Gud/den universelle kraft er ett øye i en trekant. Det øyet ser alt. Hva skal man da med tusener av øyne? Eller har dette noe med Jung og det kollektive ubevisste? Eller kanskje Akashabiblioteket? In mun diede - ikke vet jeg.

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Får assosiasjoner til pinjekonglen, med 1001 rom (?), som er et bilde på pinealkjertelen, med sine 1001 ett eller annet, som jeg ikke husker hva heter. Og påfuglen forbindes med pannechakraet (pinealkjertelen).  De 1001 eventyrene i "1001 natt", er bilder på de 1001 innsikter man får på veien til visdommen. Når de 1001 innsiktene er nådd, er det tredje øyet helt åpnet.
Anonymous
Spennende assosiasjoner. Det er absolutt (Gormii blir helt sikkert glad for det). For å være helt ærlig ville jeg egentlig her bare si dette: Hei, Kristin. Fint å se deg.
Anonymous
"NNy":

Hei, Kristin. Fint å se deg.[/b]

Hei NNy og mange takk  :)
GjenopprettetMedlem
Vi er alle ett, og sammen har vi tusener av øyne som kan se alt fra alle synsvinkler.

All tid er nå. Alle liv vi skal leve her foregår samtidig. Vi har våre øyne i alle våre liv.

Vi går inn i endrede bevissthetstilstander og skuer inn forskjellige lag, forskjellige dimensjoner.

Bare noen tanker jeg fikk om hva som kan få oss til å framstille oss med mange øyne...
Anonymous
"Inger Lise":

Vi er alle ett, og sammen har vi tusener av øyne som kan se alt fra alle synsvinkler.

Hei Inger Lise, det var noe slikt jeg følte. En bevisthet som observerer og skaper i samme moment.

Det overrasker meg at informasjon om bildet ikke er mer tilgjengelig, da det åpenbart er sett/opplevd av flere enn meg. Jeg forestiller meg at bildet er like gammelt som evigheten. Kan det representere nettop det ufødte og evige?

Gormii
GjenopprettetMedlem
Her er noen bilder jeg fant på nettet. Det første er av pinealchakraet:

http://www.the-auras-expert.com/images/ ... art-07.jpg

Et symbolbilde av kronechakra:

http://www.meraylah.co.uk/images/chakras/Chakra1sm.jpg

Livets blomst:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ircles.png

Denne måtte jeg ha med, Frida Kahlo har noen sterke og fantastiske malerier:

http://folk.uio.no/karile/Bilder/Flower%20of%20Life.jpg

Ingen øyne med på disse bildene,da... Men geometrien er den samme.
Anonymous
Frida Kahlo- tenk at du bragte inn henne her! :icon_biggrin: Ei råsterk dame med fantastiske bilder.  :respect:
GjenopprettetMedlem
Hei Gormii!
Nydelige bilder du la ut.
Jeg har ved gjentatte sopp-seremonier,hatt disse øynene rundt meg,på meg,inni meg,de er noe av det vakreste en kan oppleve,når en er der uten tid og sted,de betryggende øynene er fulle av kjærlighet,og gir meg følelsen av å være elsket av det guddommelige.
Healing ved første blikk. :wub:
Anonymous
Under en period  var det mycket ögon, som kom till mig; I resor, drömmar och meditationer. Det blev till slut äckligt och jag bestämde mig för att hantera dem = arbeta med frågan istället för att bara uppleva.
För mig handlade det att SE. Se med öppna ögon och inte blunda inför den andliga världen.

Under den här perioden kom jag också till ett ögonlandskap med trollsländor/øyenstikker.
Om det har jag skrivit i teleterkjis tråd "utomjordisk kontakt":
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... ic=1686.15

Silva har också skrivit om ögon, men har ett annat tema.
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 9#msg39809
GjenopprettetMedlem
Heheieheieheieheiehei.!

Eg hugsar vel då eg såg desse augnene,eg hadde ikkje lukka mine eigne,dei var og er for meg G u d i n n a  sin måte å vise seg på,og eg er forelska i henna,ein slik åndeleg forelskelse,som inkje handlar om å gå tapt i indre visjonar.
Ho var og er like mykje utanfor meg sjølve,som inni,det er det eg går i elskovs-lære for hjå na F R Ø Y A  . om du vil.

Vennlege helsningar. :wub:
Anonymous
Veldig fin bok du har der,Gormiiii - jeg har også den i min bokhylle.  8)
Anonymous
Jeg har reflektert litt, og jeg sitter igjen med følelsen av at øynene representerer en klar observerende kollektiv bevisthet (ok, man behøver ikke være et geni for å komme frem til dette). Med klar mener jeg fri for tolkning, språk og bedømning. Observatøren er hinsides godt og ondt, bortenfor ego. Rent, vakkert, åpent, pur livskraft, guddommelig.

Forslaget om at bildet har en sammenheng med pinealchacraet/pinjekonglen er spennende. Jeg viste ikke at pinjekongle og pinealchacra er to navn på samme sak. Dette bildet får meg til å tenke på grangubben jeg møtte i Peru (ajahuascaseremoni), han hadde en hatt formet som et skudd eller kongle med vekselvis røde og sorte flekker (øyne).
Perles kobling mot speilnevronene får meg til å tenke på en dekorativ sak jeg har sett i en indisk restaurant. Den var satt sammen av små speil på samme måte som øynene i bildet jeg viser til (og kanskje også som hos kongler og lotusblomster?).

Mange takk alle bidragsytere.

Gormii
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

All tid er nå. Alle liv vi skal leve her foregår samtidig. Vi har våre øyne i alle våre liv.

Vi går inn i endrede bevissthetstilstander og skuer inn forskjellige lag, forskjellige dimensjoner.

Bare noen tanker jeg fikk om hva som kan få oss til å framstille oss med mange øyne...

Slike tanker har jeg også hatt i det siste og spesielt under endret bevisthetstilstand.
Bilder av fortid, nåtid og fremtid - tid som ifølge klokken var lang føltes som øyeblikk.
Disse "øyeblikk" føles krystallklar, våken og innviende.
Det å bevege seg fra et perspektiv til det neste tar ikke tid, det oppleves som å se fra flere synsvinkler samtidig.
Både herlig og litt småskummelt - trenger tid for å kjenne følelsene, roe meg ned så jeg ikke bobler helt over... Må ut, ut i naturen

Mange "merkelige" ting skjer nå, det føles som om jeg bla. har vært i kontakt med et, muligens mange kraft dyr samtidig og nye dukker opp
Et av disse er Påfuglen (redselen for å skrive om dette sliter litt i meg - egoet sier; ikke dum deg ut nå da...)
Men slik er det og når nyskjerrigheten min overvinner egoet får jeg bekreftelser som jeg kan tolke slik at det jeg nå mener å forstå gir mening.

Det er gledelig å oppdage at min barnetro har mer å by på enn jeg trodde var mulig.

Det finnes ingen begrensninger for menneskesinnet, unntatt de vi selv anerkjenner.

...Pusser speilene og går ut...
Anonymous
Så intressant det med han grangubben, Gormii. Takk for bildet. Jeg har alltid vært så fascinert av fjærene til påfuglen, og som jeg har oppdaget med så mye annet, når man setter seg dypere inn i ting, kan det fortelle så mye om hvem man er og hva man søker alt man liker og ikke liker, eller føler noe spesielt for, for det er litt som å leve på toppen av et isfjell, hvor hverdagen er full av bilder og symboler som kan tolkes fritt utifra betrakteren, kommer helt an på tilstanden. Livskraft som uttrykker seg gjennom former og farger. Man kan velge å se eller ikke å se, velge hva man vil se og hvordan man vil se. Eller bare se uten å tenke. Hva ser man da?

Jeg så et bilde her en dag av guden Krishna,og over hodet hadde han som en slags stor aura med mange kobrahoder. Minner meg om de bildene vi snakker om her.
Bildet får meg til å tenke på kundalinikraften, som kobraen er symbol på i India, som har gått opp igjennom kronechakraet, og personen har blitt ett med det guddommelige. Har ikke lest noe om symbolikken på bildet, men tenker at det kanskje handler om det.
Anonymous
Hei Kristin.
Så cobraen symboliserer kundalini. Jeg har hatt en sterk trang til å utføre buktende bevegelser i det siste. I helgen gjorde jeg kundalinijoga for første gang, men her begynte det med ristende bevegelser. Senere den kvelden ble det dans, og en heftig raskt dans kom i meg. Dansen medførte en buktende bevegelse av ryggraden, men bevegelsen ble initsiert i hendene. Ved å bukte hendene fra side til side, eller opp og ned som om de var fremføtter under gange, satte jeg hele kroppen i bevegelse. Vi er firbente og bakbeina følger frambeina. Jeg tenkte først at bevegelsene liknet en reptils (firfisle e.l.) men kom etterhvert til at de tilhørte en gnager. Helt bestemt en gnager jeg så i et reiseprogram fra sentralasia (Mongolia?). En jeger jaktet på en stor gnager ved å ta på seg en hatt som liknet gnagerens hode, deretter imiterte jegeren en maskulin gnagers kurtise, som i sin tur provoserte andre gnagere til å beskytte sitt revir, hvorpå den ble et lett bytte for jegeren. Jeg hadde jegerens lokkende hodebevegelser i dansen. Det var interessant at dansen kom til meg helt plutselig, og at den fulgte et klart mønster. Jeg slapp meg helt løs i dansen, holdt på i timesvis, og følte meg mørbanket dagen derpå.

Jeg skal ikke banne på at det er rett, men jeg har hørt at apene (oss inklusive) er en gren utviklet fra gnagere (rotter, kaniner etc).

Tilbake til det enkle! Dans, sang og lek.

Gormii
Anonymous
Takk Gormii. Dette var veldig intressant. Har selv hatt en hang til buktende bevegelser, men har ikke utforsket det like godt som du har gjort. Det er lett å først tenke slange, virker liksom mest logisk det...... nei, tilbake til lek, sang og dans!  :respect:
GjenopprettetMedlem
Har lest følgende og notert samt rotet bort kilden... :razz:
sitat:
En av plantehjelperne til Moses var Akasietre (jfr. 2mosebok)
I kontakt med gud får også Moses en oppskrift på hellig salvingsolje som inneholder DMT samt en rekke andre psykoaktive stoffer.

Er det noen som vet om dette kan stemme?

Pineal Gland & DMT
Limt inn fra http://www.youtube.com/watch?v=enaewwcajzY&NR=1