Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Bing [Bot]
Det var en gang en forteller som forvillet og fortryllet seg inn på sjamansonen. Hun fikk en liten dytt av Ailos mytekurs , så er det sagt.
Siden hun, dvs jeg, har bursdag i dag vil jeg gjerne gi dere en bursdagsgave fra meg. Et minifortellerkurs, hvor den eneste som kan sikre framgang er deg selv og det at du forteller noen ganger. Og kanskje får hjelp av disse tipsene fra meg.
Den første historien jeg jobbet med som forteller var"Jomfru Marias Gudbarn", (finnes både i Brødrene Grimm og i Asbjørnsen og Moe). Grunnen til det var enkel: Som barn var jeg svært fascinert av den fortellingen, som både handlet om løgn og sannhet, og om skyld og straff. I overflaten var det hva jeg så, før jeg begynte å fortelle den. Med stor helbredende virkning for meg selv har jeg senere beveget meg gjennom andre myter og eventyr; Medea hjalp meg å bearbeide en vanskelig skilsmisse, Grev Alarik og alvekvinnen lærte meg å lytte og gi slipp i kjærlighet og tillit, Lurvehette lærte meg dybden i utsagnet skjønnhet kommer innenifra, Prins Ivan og Solens Lille Søster gjennoppfrisket den hjelpen magien ga i barndommens brutale verden. Jeg kunne nevnt fler, men poenget er: Den beste historien å starte med er en som berørte deg som barn eller en som berører deg nå.
Fortellerkurs.
Noe kan gjøres alene, men du får nå en god anledning til å tromme sammen noen flere med mål om å lage en fortellerkveld sammen.
Steg for steg:
1: Begynn med et eventyr du likte som barn eller en historie som berører deg nå.
2: Tenk litt på hvorfor denne historien berører deg.
3: Fortell akkurat så mye du vil til noen om hvorfor du liker denne historien.
4: Dersom du har teksten, les igjennom 1 gang.
5: Formuler historiens skjelett: Skriv kortvversjonen av historien i 7 setninger.Fortell denne kortversjonen høyt, for noen eller for speilet.
6: Tegn et triptikon over historien. Et triptikon er en tegning som en altertavle, der den viktigste hendelsen i historien (for deg) blir tegningen i midten. Velg to andre hendelser i historien som blir hver sin sidetegning. Dette skal ikke være et kunstverk, det viktigste er at du ser hva tegningene forestiller.
7: Fortell historien til noen/speilet, med fokus på den viktigste hendelsen, og på å få klart frem begynnelse, midte og slutt. Hva tenker du nå er historiens tema og budskap?
LEGG TEKSTEN VEKK NÅ! DETTE SKAL BLI EN MUNTLIG LEVENDE FORTELLING FORTALT PÅ DIN MÅTE MED DINE ORD!
8: Visualiser stedene i historien, enten ved å lede en annen som blind(sett bind på øynene, led mildt arm i arm) i historien og fortell om stedene, eller alene ved å sette deg godt til rette, lukke øynene og se historien for deg som en film. Fortell til noen med fokus på å få frem steder, dufter, stemninger.
9: Bytt rolle med fortellingens hovedperson eller den du identifiserer deg med. Fortell historien i jeg-form fra dennes perspektiv.
10: Bytt rolle tilbake til deg selv og fortell historien i 2.person.
11: Bonusøvelse 1: Få regi fra en annen når du forteller. Når den andre klapper og sier enten Beskrivende! eller Action! eller Følelser! fortell helt til neste klapp med den instruksen du fikk, ny klapp gir ny instruks.
12: Bonusøvelse 2: Hot seat. Gå i rolle som hovedperson eller den du identifiserer deg med. La en annen intervjue deg med provoserende spørsmål av f.eks moralsk eller følelsesmessig art.
13: Alle gode ting er 13. (Spør Loke) Fortell din historie, som , hvis jeg har talt riktig, du nå forteller for 6. gang! Fortellingen er din! Frigjør deg helt fra tekst notater, fortell og fortell av hjertens lyst. Din fortelling!
Neste gang: Jeg-fortelling.
Neste neste gang: Helbredende fortelling.
Gi meg gjerne ris og ros og spørsmål. Gratulerer med dagen jeg er over midnatt og hadde bursdag i går.
Anonymous
Detta var bra! Tack ska du ha! Mer vill vi ha!!
GjenopprettetMedlem
Takk Tiril!
Dette vil jeg prøve!
(Har ikke lest alt ennå,må skrive ut og lese, men det hørtes kjempeflott ut)
Gunilla
Anonymous
Det höres meget interessant!
Jeg vil höre mer!

Anonymous
Kjempeflott! Takk skal du ha.
Nå fikk jeg mer kjøtt på beina til å følge din oppfordring tidligere.

GjenopprettetMedlem
Inspirerende Oppskrift Tirild.
Og Gratulera me dagen.

GjenopprettetMedlem
Dette var flotte greier Tiril.
Grattis med vel overstått bursdag.
Smatt....tyvefemten smaker igrunnen bra faktisk!

Anonymous
Takk for gaven Tiril!
Nå har også jeg printet ut fortellerkurset!
Hilsen shri
Bing [Bot]

takk for blide tilbakemeldinger! Det er lov å spørre om noe er uklart. Her er en fin oppvarming for fortelling, en parøvelse: Den ene begynner å fortelle, hva som helst, uten å planlegge. Den andre skal si underlige rare ord som fortelleren må putte inn i sin fortelling uten å stoppe opp, etter hvert nytt ord som er tatt inn kommer den andre med flere. Etter ca 3 minutter bytter dere rolle. Det blir noen fabelaktig rare fortellinger ut av dette...

Anonymous
Jeg bruker lignende øvelser når jeg underviser tysk og engelsk. Hele gruppen lager en historie sammen. Det samler alle rundt en felles fokus, og får elevene til å kaste seg ut i det å formulere seg fritt på et annet sprak. Klart at det blir mest livlig på engelsk, der de fleste har et større ordforråd.
Ellers synes jeg selv at regel 11 og 12 av gaven er spennende... de kan man ikke utprøve alene.
Når det gjelder fortellerkunsten, skylder jeg min far,som var prest, og vennene hans en stor takk. Jeg deltok i tallrike barnegudstjenester siden treårsalderen, og ble kjent med mange historier på en levende og glad måte før jeg kunne lese.
Så ble jeg alltid sendt til sengs altfor tidlig. Og da måtte jeg jo fortelle historier til meg selv, og gjøre historiene til mine egne - hva skulle jeg ellers gjøre når jeg lå der i mørket?
Nå er det barna mine som ønsker seg fortellinger i mørket...
Noen ganger tenker jeg på å skrive ned historiene som vokste frem på denne måten i fellesskap med barna... men da slutter de jo å være muntlige fortellinger.. det blir et annet emne.
Bing [Bot]
Du kan jo fortelle de til dine barn?
Jeg var også så heldig å ha foreldre som var gode til å finne på historier, og min farmor fortalte for oss samtidig som hun klippet figurene i fortellingen av papir . I riktig gamle dager hadde de små dukker festet til strengene på langeleik(en slags bordharpe), de spillte og fortalte og brukte strengene til å bevege dukkene.
Jeg forteller historier for mine barn som min farfar fortalte til min far da han var gutt. Slik kan fortellingene gå i arv som muntlige fortellinger. Og barna kommer til å gjenfortelle de videre....
Vi har også fortellinger som vi stadig dikter nye fortsettelser til.
Fortelling er med på å aktivere, tror jeg, de hukommelsesspor som tidligere tiders muntlige formidling av kunnskap, myter og eventyr har skapt. Og da er vi på et sted hvor det kognitive møtes med det kreative og det ubevisste.
Anonymous
Ja - jeg mente jo historiene som vokste fram som godnattfortellinger til barna i de senere år:
Mannen som hadde en motorsyklist i hjernen sin
Gutten som alltid spurte og jenta som hadde alle svarene...
De fem hundene som ville reise til Nordpolen..
med fortsettelse etter fortsettelse
Bing [Bot]
til evig tid . Det er elleville samdiktings fortellinger her på sonen også, i Absurditetens historie og Oss gandfluer imellom....