Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
HÀr Àr fin litteratur som jag kan dela med mig lite om:

"Den samiska vandringsrösten - Jag Àr kunskapen" av Anna Bornstein
Den handlar om en samekvinnas liv och uppvÀxt (Laila Spik) och Àr skriven med stor skönhet. Den innehÄller mycket visdom och klokskap och gÀrna vill jag ha den hemma att kunna se i dÄ och dÄ, men Ànnu har jag bara funnit den pÄ bibliotek. (Vet ej om den finns pÄ norsk eller andra sprÄk)

"Fyra grundstenar till ett bÀttre liv" av Don Miguel Ruiz
Den finns i pocketform pÄ svenska och Àr nog en storsÀljare sÄ jag antar att den finns pÄ mÄnga andra sprÄk. Det kan vara en bra bok pÄ shaman-vÀgen med de fyra "ledstjÀrnorna" nÀr det behövs: - "Var sann i ditt tal", - "Ta inget personligt", -"Ta inget för givet", och - "Gör alltid ditt bÀsta"..

"KvinnosjÀlens kraft" av Hernån Huarache Mamani
Detta Àr en skönlitterÀrt beskriven "sann"berÀttelse om en indiankvinna som gÄr i lÀrdom hos inkashamaner i Peru. Den beskriver hur hon fÄr kontakt med den enorma kraft som kvinnosjÀlen besitter och som enligt inkaindianerna legat i "en slumrande vila" de senaste femhundra Ären. Den Àr nog sÄld i ganska mÄnga ex och jag kan tÀnka mig att den finns pÄ mÄnga sprÄk.
Anonymous
Hei
Takk for tipset :icon_biggrin:
Kvinnesjelens kraft med Hernan Huarache Mamani, ser interresant ut. Jeg sÞkte pÄ google, og de har den i norge, jippi.
Jeg er tiltrukket av inkafolket, sÄ denne boken er midt i blinken for meg.
Anonymous
Jag har lÀst Kvinnesjelens kraft under semstern och anbefaler boken till alla - inte bara kvinnor.

Det Àr en mann som har skrivit boken; Hernån Huarache Mamani er forfatter, universitetslektor og arvtager til inkaindianernes tradisjoner. Han har i flere Är arbeidet med et prosjekt for bevaring av den gamle kulturen i sitt land

http://www.damm.no/forfattere/m/mamani_hernan_huarache

Om den feminine energien og veien til vÄr indre styrke og lykke.
Unge Kantu bor i Cusco i Peru. En dag inntreffer det noe som snur opp ned pÄ tilvÊrelsen hennes, og hun blir konfrontert med en virkelighet hun ikke forstÄr. Gjennom en rekke prÞvelser blir hun kjent med gamle andiske tradisjoner, og blir innviet i medisinmennenes gamle kunnskaper. IfÞlge en gammel andisk profeti vil det komme en dag da kvinnesjelen vÄkner etter lang tids dvale og vil kjempe for Ä utrydde alt hat og all Þdeleggelse pÄ Jorden. MÄlet er en verden med fred, fellesskap og harmoni. Den sanne historien om Kantu er et tegn pÄ at den dagen nÊrmer seg.
GjenopprettetMedlem
Fine boktips Snow.
"Fire grunnstener til et bedre liv" har jeg lest for et par Är siden sÄ jeg burde vel lese den pÄ nytt for Ä friske opp.

"Kvinnesjelens kraft" og "Den samiske vandringsrĂžsten-jeg er kunnskapen" hĂžres ut til Ă„ vĂŠre interessante bĂžker begge to.
Anonymous
Takk for gode boktips, kjĂžpes inn herved.
Anonymous
Vill bara tillÀgga ang. boken Kvinnesjelens kraft:
Man bör kanske vara bevisst om att det er en mann i ett land, som har 90% katoliker som innevÄnare, som har skrivit boken. Som kvinna i ett jÀmlikt norden, blir det smÄtt en kollision om man inte har det i Ätanke. Jag sjÀlv reagerade pÄ nÄgra saker; T.ex. att kvinnans motiv till att söka sjamansk kunskap, var att fÄnga en speciell man. Min instÀllning har nog varit, att det borde vara mer uselviske motiv, innan man blir vedtatt som lÀrjunge/elev. (Under resans bokens gÄng, förÀndras det dock nÄgot). En annan sak jag reagerade pÄ, var att det talades om att bli en "riktig kvinna"... Har inte Ànnu kunnat ta det till mig, men trots att jag reagerade, tycker jag boken ÀndÄ har ett lÀsvÀrde, speciellt för kvinnor som Àr pÄ gÄng, att utforska sin egna, alldeles enskilda sexuella kraft.
Anonymous
Böcker i Àmnet av Jörgen I Eriksson

Samisk shamanism

Jörgen I Eriksson har under sina resor i Sameland noga följt och studerat noajdiens och det samiska tÀnkandets andliga renÀssans. Har den politiska radikaliseringen i den samiska saken Àven fört med sig en Äterknytning till den egna andliga traditionen? Den samiska shamanismen, förvisso mÄnga gÄnger undertryckt och förtrampad, visar sig leva; fortfarande ljuder jojken och noajdietrumman i Sameland. I denna bok skildras den samiska andliga traditionen, samiska shamaner, deras initiation, andehjÀlpare och metoder. Noajdietrummans symboliska bilder analyseras liksom hÀllristningarna vid Alta och jojkens betydelse som förenare av vÀrldarna. Boken avslutas med en diskussion om det samiska och sibiriska sambandet i fornnordisk religion.
Utgiven 2002 och 2003 av www.hstrom.nu
Pris: 170 kr inklusive frakt.

Vandrare i tvĂ„ vĂ€rldar – Samisk shamanism bok 2

Denna bok handlar om samisk shamanism i globaliseringens tidsÄlder. Den baserar sig pÄ resor jag gjorde i norra Norge och Sverige under 2003. HÀr sÀtter jag in den samiska shamanismen i ett större politiskt, ekonomiskt och socialt sammanhang och beskriver den samiska shamanismens olika uttryck i den globaliserade kapitalismens epok och hur det samiska tÀnkandet och den samiska politiska kampen möter globaliseringens utmaningar. Det sker bland annat genom djupintervjuer med sju samer som Àr verksamma inom olika sektorer i samfundet. Den bild som vÀxer fram i dessa intervjuer innehÄller en fascinerande mÄngfald av kreativa idéer och handlingar. Det visar att samerna, precis som mÄnga andra urfolk, har trÀtt in pÄ vÀrldsscenen som handlande subjekt med viktiga bidrag till utvecklingen.
Utgiven 2004 av www.hstrom.nu

BlodstÀmmare & handpÄlÀggare - Folklig lÀkekonst och magi Tornedalen och Lappland

Navet i denna bok om den nordligt folkliga lÀkekonsten och magin Àr intervjuer med nÄgra av de mer erkÀnda och nu verksamma botarna i Tornedalen och Lappland. Vilka Àr deras metoder och redskap, förestÀllningar och traditioner? Hur hÄller de en botetradition vid liv, som pÄ mÄnga sÀtt har förtryckts och ringaktats? Författaren tar oss med pÄ en förunderlig resa, in i en bygd, dÀr finsk, samisk och svensk kultur och religion mötts, konfronterats och smÀlts samman under smÀrtsamma former. Dessutom skildras botekonstens historia, hur den gestaltade sig i slutet av 1800-talet, dÄ de gamla traditionerna fortfarande var i sin fulla kraft. I ett sÀrskilt kapitel diskuteras laestadianismens inflytande pÄ den nordliga botekonsten.
Utgiven 2001 och 2004 av www.hstrom.nu

Böckerna kan bestÀllas av Jörgen sjÀlv pÄ www.norrshaman.net

Mvh,
Thomas

Ps: "inklusive frakt" kanske kun gÀller inom Sverige
GjenopprettetMedlem
Takk for gode boktips.
Kvinnesjelens kraft har jeg lest. Den samiska vandringsrĂžsten skulle jeg gjerne lest.
BĂžkene til trumman er er bestilt!

Mvh Gro
Anonymous
Anbefaler ogsÄ www.norrshaman.net/

Ser nÄ at trumman har tatt med linken i mellomtiden.

Der kan du ikke bare bestille leseverdige bÞker, som boken om runene som er blitt omtalt pÄ forsiden,
men ogsÄ lese spennende artikler fra et engasjert menneske.
"Peak Oil" har vi jo bl.a. diskutert pÄ sonen.
Anonymous
Jag har ocksĂ„ lĂ€st Samisk shamanism och Vandrare i tvĂ„ vĂ€rldar – Samisk shamanism bok 2,

samt Att bita av ödets trĂ„dar – Ett shamanskt manifest av Jörgen I Eriksson

och rekommenderar/anbefaler dem alla!  :respect:
Anonymous
Fick en flipp efter att ha sÄlt en tavla (Yggdrasil) och köpte i stort sett alla böckerna hans!

Nu ska hÀr, för en gÄngs skull, lÀsas.

I augusti fÄr jag ocksÄ trÀffa karln. PÄ kurs i södra lappland.

SpÀnnande.

Mvh,
Thomas