Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Anbefaler " Noaidier" i serien : Verdens hellige skrifter

Anonymous
http://sjaman.com/forum/index.php?topic=1465.0
Står litt der sånn - den delen av verdens helligste skrifter er vel skrevet av hun May Lisbeth Myrhaug.
GjenopprettetMedlem
Du tøver mye om denne boka. Der i forumet du henviser til skriver du om ei bok med tittel "Noaider" som du hevder er skrevet av May-Lisbeth Myrhaug. Til tross for at flere svarer deg på at noen bok med den tittel finnes ikke, og at May-Lisbeth Myrhaug ikke har skrevet noen slik bok, men at Brita Pollan derimot har utgitt en bok som heter "Noaidier", så gjentar du tøvet her! Olmmai derimot har skrevet hovedtittelen på boka helt riktig. Her er de fullstendige bibliografiske data:
Noaidier : historier om samiske sjamaner / utvalg, kommentarer og innledende essay av Brita Pollan.
Forf./red.: Pollan, Brita
I serie: Verdens hellige skrifter
Trykt: [Oslo] : De norske bokklubbene, 2002.
Sidetall: XXXIX, 268 s.
ISBN: 82-525-5185-8 (ib.)
May-Lisbeth Myrhaug har ikke skrevet noe i denne boka, er ikke henvist til eller omtalt der. Men på side 259-266 forteller Eirik Myrhaug om bakgrunnen for sin sjaman-virksomhet i kapitlet: En nålevende samisk sjaman: Møte med Eirik Myrhaug. Det er kanskje derfor du trekker inn den andre Myrhaug i din omtale?
Med henvisning til det andre stedet i forumet så vil jeg si at skal du starte en debatt om noe som så vidt nevnes i ei bok så bør du for det første få med riktig tittel og forfatter, og deretter hvilke sider du henviser til, slik at vi andre kan slå opp og virkelig skjønne hva du mener. Ellers blir det da håpløst å diskutere?
Vennlig hilsen Passopp, også kjent som BokOPP.
Anonymous
Hun som kom opp med bokas forfatter og navn er hun som tøver da

Så jeg regnet med at ei som studerer religionshistorie og sånt hadde oversikten. Men det ser ut til at hun blander sammen angående forfattere.
Sensis [Crawler]
Når det gjelder bøker, forfattere og utgivelsesinfo har Passopp alltid rett. Han er Speisalisten med stor S. Jeg har aldri hørt han tar feil.
Jeg er sikker på at han irriterer seg over uttalelsen "religionshistorie og sånt", han krever presisjon.
Han har det største bibliotek jeg vet om, eiet av en enkeltperson.
Er det 30 000 bøker nå? Og har du fortsatt oversikten?
Jeg bøyer meg i BOKSTØVET for dine kunnskaper...(eller er det en mani???)
ag
Anonymous
Det er bra noen har solid oversikt over bøker.

SEO Crawler
boka "noaider" fra serien "verdens hellige skrifter" er en fin sak, glad jeg har den.
her er mange fine skildringer, og dikt fra ailos glimrende "under dobbel stjernehimmel" (utgitt i -86) siteres i forordet.
eirik myrhaug intervjues og forteller bl.a. at han lærte trommereiser fra ailo, han og (bladde nylig i et teenagerblad i en kiosk og så at en av de synske fra tv-norges serier hadde samme bakgrunn....godt jobbet, ailo!)
en kan lese om johan kaaven, den "siste noaide", som var halvt norsk og som ga inspirasjon til en karakter i den samiske forfatteren matti aikio`s bok "bygden ved elvenesset", en fin norsk roman.
men: skildringene og mytene er sterkt preget av den mørke demoniseringen som kirka og kristendommen tilla denne arven. når en er bevisst dette, kan en "trekke fra" eller lese med litt andre briller.
alt i alt en fin bok.
resten må en beskue mellom verdnene................

Francis [Bot]
Er det 30 000 bøker nå? Og har du fortsatt oversikten?
Å jeg som trodde jeg hadde mye bøker...

Francis [Bot]
Hehe ja jeg også... ordet "mange" kan jo bety mye...