Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
"a guide to the symbolism and application of the Wirth tarot deck by its designer"

Oswald Wirth 

forlag: samuel weiser.

vanskelig å få tak i (ihvertfall når jeg kjøpte min utgave brukt gjennom amazon.com for noen år siden)

opprinnelig utgave på fransk fra 1927.  denne utgaven er en oversettelse til engelsk fra 1985

dette er en bok som pløyer dypt inn i de vestlige esoteriske tradisjonene, på en spennede og fin måte.

boka orienterer seg rundt de 22 kortene i den store arkana i en kortstokk med samme navn (min personlige favoritt blant tarotkortene - som boka noe vanskelig å finne), og har vinklinger fra alkemiske tradisjoner, frimurersymbolikk, rosenkorset, astrologi, den magiske arven fra egypt, kabbalismen etc

de 22 kortene er alle sammen koblet opp mot en bokstav i det hebraiske alfabet, som har en magisk funksjon (som alle virkelige alfabeter!) i kabbalismen.

"the tarot of the magicans" er fylt med en kjærlighet til symbolenes verden og det som den kan lede mot av innsikter.
noe "ekte" skiller boka fra mye av den såkalt esoteriske litteraturen, som gjerne inneholder alle slags avanserte teorier og detaljer. tendensen i mange av disse bøkene er at de "går seg fast", er kompliserte, ekskluderende etc
(min mening: dette er indikasjoner på at forfatterne ikke fullt ut har skjønt sitt materiale..)

Wirths bok er svært detaljrik, men tross dette en bok som viser systemer og sammenhenger på en befriende og kreativ måte.  forfatteren har levd og studert disse tradisjonene i årevis.

boka inneholder detaljer og vinklinger om tarot som ingen av de andre bøkene jeg har sett har.

et av kapitlene er viet den store arkana lest som en innvielsesvei.

anbefales!