Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Kan bare anbefale denne boka:
"Den Store Ånd" - Lame Deer og Richard Erdoes
Den kom på norsk i 1972 og handler om en Siouxmedisinmanns beretninger
Wolf
GjenopprettetMedlem
Boka kom i 1973 og her er detaljene for den som vil låne på bibliotek eller prøve å kjøpe fra et antikvariat:
Tittel: Den store ånd / Lame Deer forteller til Richard Erdoes ; med fotografier av Richard Erdoes ; oversatt av Ragnfrid Stokke.
Forfatter: Fire, John
Erdoes, Richard
Trykt: Oslo : Grøndahl, 1973.
Sidetall: 255 s., pl. : ill.
Noter: Over tittelen: Lame Deer.
ISBN: 82-504-0026-7
Anonymous
det er en utrolig bra bok, noe av det mest lærerike jeg har lest noen gang vil jeg tro. den er vell ikke så lett å få tak i lenger kansje. som bøker skrevet av kloke munker og zen mestre, bare at det beskriver en helt annen vei. utrolig bra. noe av det jeg liker best er at det er en bok du kan lære mye praktiske og teoretiske ting av, selvom det er en biografi, jeg har fått mer ut av den en noen av disse "oppskrifter på sjamanisme" bøkene du finner der ute.
GjenopprettetMedlem
Enig med deg Jazzcat, synes boka var veldig bra. Sjøl fant jeg den på et antikvariat.
"Hvis jeg hadde en bisons baller,
og en bøffelpikk lang som en alen,
da klatret jeg opp på Crazy Horse Mountain
og pisset på mobben i dalen"
Anonymous
ja, men det har han da altså ikke. og for å kompensere for dette lager han kjempestatuer, genialt ;P
GjenopprettetMedlem
Det finns en bok på engelsk som heter Lame Deer, Seeker of visions som skall vare en klassiker
Kan det vare samme bok tro.. synes så. Den är i vart fall enkel at få tag i
Anonymous
hmmm, ja, tror det er den samme. er den lett å få tak i ? kansje det. har aldri sett den noe sted til salgs jeg men. det er vell kansje fordi den er litt gammel. vet du hvor man får tak i den ? jeg skulle så gjerne lest den på engelsk
GjenopprettetMedlem
Ser at den finns på nettet ,
bland annet :
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok.do ... nsnevre=ja