Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Siddharta av Hermann Hesse ei fantastisk bok om unge Siddharta som på sin søken er innom mang en filosofi før han endelig finner det han leter etter
GjenopprettetMedlem
JA!!! en fantastisk vakker bok. Den satte spor i sjela mi sent i tenårene og har vært der siden. Da Alkymisten ble så populær (fant den litt kjedelig i forhold) så tenkte jeg ofte at denne boka kunne fortjent mye av den samme oppmerksomheten.

UlveMor
GjenopprettetMedlem
Helt klart, den er utrolig bra.
Forøvrig kan flere av hans andre bøker anbefales også:
Steppulven
Glassperlespillet
Narsiss og Gullmunn
bl.a.
Anonymous
Steppeulven er ei bok som satte spor hos meg i si tid.
GjenopprettetMedlem
Narsiss og Gullmunn husker jeg hypnotiserte meg totalt. Kunne nesten ikke huske hva den handlet om etterpå, allikevel var opplevelsen av å være i den veldig sterk den gangen, som en ikke helt klar transe. Leste den en del år senere....da virket den litt kjedelig. Rare greier  :w00t:

Slenger inn noen ord fra Siddharta...muligens har jeg lagt de inn her før? Men får ikke treff på søkefunksjonen om dagen.

Listen my friend! I am a sinner and you are a sinner, but someday the sinner will be Brahma again, will someday attain Nirvana, will someday become a Buddha. Now this "someday" is illusion; it is only a comparison. The sinner is not on his way to a Buddha-like state; he is not evolving, although our thinking cannot conceive things otherwise. No, the potential Buddha already exists in the sinner; his future is already there. The potential hidden Buddha must be recognized in him, in you, in everybody. The world, Govinda, is not imperfect or slowly evolving along a path to perfection. No, it is perfect at every moment; every sin already carries grace within it, all small children are potential old men, all sucklings have death within them, all dying people— eternal life

When Siddhartha listened attentively to this river, to the song of a thousand voices; when he did not listen to the sorrow or laughter, when he did not bind his soul to any one particular voice and absorb it in his Self, but heard them all, the whole, the unity; then the great song of a thousand voices consisted of one word: Om— perfection.

From that hour Siddhartha ceased to fight against his destiny. There shone in his face the serenity of knowledge, of one who is no longer confronted with conflict of desires, who has found salvation, who is in harmony with the stream of events, with the stream of life, full of sympathy and compassion, surrendering himself to the stream, belonging to the unity of all things.

UlveMor
GjenopprettetMedlem
Vedr. Steppulven, SisterDrum, jeg etterlyser filmen på Sjamanboden
:respect: Ære være den som kunne skaffe meg den.
Anonymous
Glassperlespillet og Steppeulven er flotte bøker! Har lest dem for 25 år siden, det er  vidunderlig at de dukker opp her nå. Kanskje på tide å lese dem igjen.
GjenopprettetMedlem
...Siddharta er helt klart en perle av en bok...