Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har nettopp lest om igjen Ailos romaner fra nærmere 20 år tilbake, "Trommereisen" og "Natten mellom dagene". Leste dem for tredje gang, må det være. Første gangen jeg leste dem var da de i sin tid ble utgitt, og de virket helt annerledes på meg da enn de gjorde nå. Må nesten advare om at da jeg leste dem som ganske ung og uten særlig erfaring og kunnskap om sjamanisme ble jeg temmelig skremt, og jeg tror faktisk jeg enda sliter med ettervirkningene av det.
I boka Trommereisen møter vi Jon, som er same, men som ble sendt sørover som barn og fikk kuttet sine bånd til de samiske tradisjoner. I voksen alder blir han i drømme oppsøkt av en tromme, og han reiser nordover på jakt etter tromma. Men tromma er i hendene på en lite hyggelig kar som ikke frivillig vil gi den fra seg, og kampen blir tøff.
I neste bok flytter Jon med sin samiske fra Oslo og nordover til Samaland for et år. Han er på jakt etter noaidi-tradisjoner og han vil bygge seg en tromme. I bygda de slår seg ned er det tilsynelatende liten kunnskap om de gamle skikker, men under overflaten lever tradisjonene og kraften likevel videre.
Jeg syns disse romanene er veldig fine, og anbefaler dere alle å lese dem. De er nok å skaffe via bibliotekene.
Som romaner er de ikke lærebøker innen sjamanisme, men de gir likevel et innblikk i samiske noaidetradisjoner.
Først om fremst handler det om en god historie, godt skrevet, en hyggelig leseopplevelse.
Gaup, Ailo: Trommereisen, Gyldendal 1988 ISBN 82-05-17966-2
Gaup, Ailo: Natten mellom dagene, Gyldendal 1992 ISBN 82-05-21016-0
Anonymous
Takk for tips

Anonymous
Artig at du nevner bøkene.
Trommereisen leste jeg for lenge siden da jeg snublet over den i tysk oversettelse i Berlin. Nå nylig har jeg gitt boken videre, den er nå på reisefot i Europa - før jeg rakk å lese den om igjen. Hadde vært artig å oppleve hvordan den virker nå.
"Natten mellom dagene" prøvde jeg å bestille gjennom bokhandelen i august, men den er det umulig å få tak i. Da blir det nok biblioteket, ja. Hvis jeg ikke prøver meg på sjamanboden..
SEO Crawler
Jeg vil også anbefale disse to bøkene, samt "Under dobbel stjernehimmel" av samme forfatter. Sistnevnte er mer enslags diktsyklus, spennende og givende lesning.
Synes tittelen "Natten mellom dagene" er en genial beskrivelse av den lange mørke vinteren i nord, og som lesning er den også en nydelig beskrivelse av en slags åndelig fødsel....
Akkurat som det indre livet i mange modeller skisseres som sykluser ikke ulikt årstidene. Død og gjenfødsel; oppvåkningen er sjelden "en" eller "en gang", eller "endelig", men noe som fornyes og fordypes
(begynnende skallethet til tross:) Hatten av!

Anonymous
Alle bøkene kan anbefales. Jeg mangler selv bare en i min samling, og står på venteliste i antikvariater og på amazon.com. Fasinerende og sterk lesning, skrevet at en med stor innsikt basert på egne dyrekjøpte erfaringer.
AdsBot [Google]
Jeg leste
Trommereisen nå i jula og likte særdeles godt bildet av hvordan han til slutt fikk tak i tromma..
mer bør jeg vel ikke si om det, for å ikke ødelegge for den nye leser.. Herlig var også historien om hvordan
han koset seg med kvinnene inne på fjellet..
Under dobbel stjernehimmel har gull;
Mørket er en tyv. Nei, det er en venn.
Mørket gjør meg gal i natt. Nei, det er
en gave. Er mørket aske fra en utbrent sol.
Innerst inne i mørket er et lys, er et frø.
Og
Sjamansonen er mat for alle.
Venter i spenning på fortsettelsen..
GjenopprettetMedlem
Joiken og kniven var mitt første møte med Ailo.
Siden har det gått slag i slag.
Jeg ble godt inspirert av hans kraft-fulle dikt rett fra levra.

Trommereisen har jeg også lest,dette hadde blitt en rå-tøff film med f.eks.Ailo og Bjørn Sundkvist,og kanskje Sverre Porsanger i rollen.

GjenopprettetMedlem
Skuespilleren heter Bjørn
Sundquist, med
q og
u (sjøl om noen feilstaver med q og v, og noen færre med k og v). Se:
http://no.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rn_SundquistGjenopprettetMedlem
Jeg visste ikke at du var navn-opp-passer også,ja,ja,det er fint.
Bjørn SundQuist er en av mine store film helter,a,la,Deniro,Walken,type karakter.
Plutselig pakker han bare frem Runebomma,og setter igang,bestemt og erfaren.jeg ser det for meg.

GjenopprettetMedlem
"susy guts":
Artig at du nevner bøkene.
Trommereisen leste jeg for lenge siden da jeg snublet over den i tysk oversettelse i Berlin. Nå nylig har jeg gitt boken videre, den er nå på reisefot i Europa - før jeg rakk å lese den om igjen. Hadde vært artig å oppleve hvordan den virker nå.
"Natten mellom dagene" prøvde jeg å bestille gjennom bokhandelen i august, men den er det umulig å få tak i. Da blir det nok biblioteket, ja. Hvis jeg ikke prøver meg på sjamanboden..
...jeg har kjøpt "joiken og kniven", "trommereisen" og "natten mellom dagene" brukt på
www.antikvariat.net 
Anonymous
Eureka! Takk for linken, heldiggrisen!
Elsker antikvariater, da mener jeg de fysiske forretningene med den særegne atmosfæren (har jobbet hos Damms Antikvariat i sin tid), og derfor har jeg nok forsømt å benytte meg av denne kilden på innternett. På enkelte områder lider jeg fortsatt under nettvegring; det skal selvfølgelig en ende ta...
Forresten har jeg jo vært fyndig på biblioteket i mellomtiden. En stund siden nå. Evig eies kun det tapte.