Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Visse bøker egner seg i langt høyere grad enn andre, til å framkalle og eller forsterke ubalanser i leserens sinn.
I mottakene på våre mentalistitusjoner, er det ikke uvanlig at folk rett og slett er skremt fra vettet av "
Bibelen", og dens dramatiske nedkallelser av hevn over annerledes tenkende..
Det er slett ikke uvanlig at de også er forfulgt av en tæmpelridderorden, eller tror de er invadert av ånder fra Mars, etter å ha lest
"Book of the Law". Den skal forøvrig brennes etter første gangs lesning.
"The Sacred Magic of Abrahamelin the Mage", sies å dele leserne i 3, en tredjedel gjør selvmord, en tredjedel blir sinnsyke, og en tredjedel tåler å deale med slike ideer.
" Dobbeltgjengeren" av Dostojevskij. Skrevet inne i en schizofren stil, og konstruert for å føre leseren inn i ei shizofren limbo tilstand, der en ikke lengre vet hva som er virkelig eller illusjon. Noe den absolutt har forutsetninger for. Fæl bok.
"Catcher in the Rye" sies også å formidle besettelser, dog av assasinativ karakter.
At visse bøker karakteriseres som "farlige" betyr ikke at de ikke formidler potente evangelier, men man bør vite om noen av dem, at de kan påvirke en dypere enn hva en aner. Ofte er de noe mer enn bøker, men kanaler for kraft, og for visse ånder.
Av Martialt inspirerte bokverker, har allikevel Karl Marx
" Das Kapital " vært blandt dem som hatt størst betydning for menneskeheten som helhet.
Anonymous
At vi blir påvirket av det vi leser må jo være hevet over enhver tvil. Hvorfor skulle vi ellers lese? At bøkene følgelig kan påvirke oss i en retning vi ikke ønsker synes dermed rimelig. Jeg kjente på dette senest i går. Jeg leste en tekst om forsøk hvor man hadde hypnotisert mennesker til å fortelle om sine fremtidige liv. Det viste seg at det var fire ulike verdener som åpenbarte seg blandt de ulike forsøkspersonene. Tre av disse verdenene ble beskrevet som ganske kalde og sterile miljøer (rombaser, underjordiske verdener, under beskyttende klokker etc) og en av verdenen ble beskrevet som harmonisk og vakker (dette var verdenen for de alternative). Umiddelbart følte jeg en stor sorg over det jeg leste. Flere av bildene stemmer bra med hvordan jeg selv forestiller meg at verden vil når vi lever som vi gjør nå. Sorgen var ikke større enn at den er overvunnet nå, men slike mørke bilder kan uansett feste seg og således påvirke det faktiske utfallet når den tid kommer. Med andre ord; om vi formidler et bilde av skrekk og redsel til hverandre, så vil vi også oppleve dette.
Jeg tror jeg holder meg unna susamels bokliste.
Gormii
Anonymous
Og om en skulle gi seg hen til martiale åndelige disipliner, kommer man heller ikke utenom Sun Tze`s
" Art of War".
Dette 4000 år gamle bokverket beskjeftiger seg med essensielle prinsipper som er like gyldige idag.
http://www.chinapage.com/sunzi-e.html
Prinsippene er såpass universelle, at de kan brukes både av statsmenn, generaler, og av alminnelige mennesker i det daglige liv.
Man kaller denne boken krigskunstens grunnsten, men den overskrider de fysiske aspektene.
GjenopprettetMedlem
"Gormii":
Jeg tror jeg holder meg unna susamels bokliste.
Gormii
Me too...

GjenopprettetMedlem
"susamel":
Det er slett ikke uvanlig at de også er forfulgt av en tæmpelridderorden, eller tror de er invadert av ånder fra Mars, etter å ha lest "Book of the Law". Den skal forøvrig brennes etter første gangs lesning.
Pussig, omtrent sånn følte jeg det etter å lest book of the Law. Jeg forstod mindre, men det hjelper å lese den høyt.
Jeg leste også modern magick på den tiden. Det hele endte i et kraftsystem jeg ikke fikk adgang til. Nå har det gått over to år siden jeg har gjort LBRP (Lesser Banishing Ritual of the Pentagram).
Lovens bok ligger lett tilgjengelig på nettet, og det står ikke noe om at en ikke kan ha den på harddisken. Når det gjelder "The Sacred Magic of Abrahamelin the Mage", virker den mer utilgjengelig, kanskje det er best sånn?
GjenopprettetMedlem
Hva betyr assasinativ? Jeg har lest catcher in the rye to gangen. Første gangen var jeg 16 og syntes den var irriterende og dårlig. Andre gangen var for ca et år siden og da likte jeg den ganske godt. Men jeg følte ikke at det rokket noe særlig i meg. En bok jeg derimot fikk problemer med var Glassklokken av Sylvia Plath.....
Anonymous
Assasinativ, laget nettopp det ordet, betyr hva som har med assasinasjon å gjøre. Assaisnasjon er snikmord. Ordets opprinnelige betydning skriver seg fra egypt/palestina,
-hashassin, som var betegnelsen på enslags religiøs selvmordskult, innstiftet av hemmelige sufiselskaper for å drive Mongolene ut av Det Hellige land.
Disse ble satt i treningsleire hvor de ble foret med fanatisk religiøs propanganda, mengder av hasjish (derav navnet hassasin), og ellers alt som hjerte måtte begjære. Slik levet de i 3 måneder, før de ble sendt ut på snikmord og selvmordsoppdrag, hellig overbevist om at de skulle forsette festlighetene i Paradiset.
Abrahamelins magikk, er interessante symbioser av kabbalisk intellekt og arabisk panteisme.
Man må være førstefødt for å praktisere Abrahamelins Hellige magikk. Og konvertitter er bannlyst, en noskå saftig scene er der han spør, " hva svarer du når åndene spør om hvorfor du har forkastet dine forfedres tro ?" :lol:
Abramamelin utelukket konvertitter. Systemet krever grunnleggende kabbaliske kunnskaper, men befinner seg dog innenefor en nokså mystifiserende og 1001 natt-aktig referanseramme, naturlig nok. Men, høypotent, tror jeg.
Den har utvilsomt noe nordafrikansk over seg.
Seremoniene som foreskrives er både enkle riter og årelangeprosesser og forberedelser. Også slike formularer som " hvordan gjøre seg usynlig", og " hvordan framkalle panikk", " hvordan få ei kiste med gull", hele rekka av mer eller mindre fæstlige forehavender som assosierees med svartekunstenes dunkle dyp. Nei, det er ikke søndagskolen.
De nødvendige forordningene som foreskrives er blandt annet den klassiske " Congressus Cum Dæmonis", som skal kulminere med både Skytsengelens og Erkedemonens tilstedekomst. Seansen resulterer gjerne i en form for privat frælse, og dessuten samtale og mulig ekteskap med Genius, Den hellige Beskyttende Engelen, som har skapt alt som er. I kraft av denne blir åndene mere medgjørlige, kan man si.
Men " Liber Samekh " er bedre tilpasset og tilstrekkelig avmystifisert for vestlige moderne mennesker.
Men som sagt, det er en smaksak. Noen har sansen for demoner og flammer...andre for engler og lys, andre igjen vil mer av alt, og gjerne alt på en gang...
Artikkelen på forsiden her, " Healing fra det Høyeste" åpenbarer mer enn det, og uten all tåkeleggingen, så når det gjelder høy magikk, så leser jeg heller den noen ganger til.
SEO Crawler
Seremoniell magi har for meg alltid hatt et noe pompøst og narscisistisk preg over seg. Typisk vestlig/europeisk ønske om å oppleve noe "eksotisk" eller "okkult", oppleve at det finnes "noe mer". Det er mye vekt på utstyr, fremgangsmåter og regalier og utføres gjerne med høy, bydende stemme med forsøksvis poetisk snert...
..for alt jeg vet.
Men; der fins nok ting å hente der og, som de fleste steder...
Jo mer grumsete farvannet er, jo bedre dykkerbriller påkreves, er øyet klart blir alt enklere og navigasjonen lettere.
Naturfolkene opplevde aldri "bruddet fra åndeverdenen" som den vestlig-kristne verden (eller deler av den verden som domineres av organisert religion), og dermed så ser vi lite av disse tåpelige trekkene av "dekadent selskapslek" i de tradisjonelle måtene å omgåes og påkalle det usynlige på.
William Bloom, britisk forfatter og meditasjonslærer, gjennomførte hele den ovenfor omtalte abramehlinske prosessen over en to-års retreat i nord-afrika som ung mann. Dette beskriver han i noen av sine bøker. Det er interessant lesning. Han skildrer hvordan han opplevde foreningen med sin skytsengel og hvordan tilgangen til den usynlige verden ble åpnet. Etter det hele ble han alvorlig syk i ett og et halvt år. Han skriver også i en bok om hvordan han renser en leilighet i London som nevnte Crowley hadde brukt og bebodd. Det var visst en "dirty job"..
Hva gjelder "svartekunst"... så lenge det er kunst så er det da noe, greit å være allsidig i sine kunnskaper. God gammeldags unyttig magi, tryllekunster etc er vel de fleste fascinert av, i noen grad
Men det som kommer fra noe fragmentert og splittet vil alltid gjenspeile dette, enkelte kan "lære noe" (om seg selv), men det vil aldri bli nyttig for mer enn individet i dets prosess, akkurat som sykdom kan bli årsak til vekst og helse.
Omveier styrt av sjelens sår kan være full av nyttig læring, men det tildligere omtalte begrepet "vampyrisme" har vel sjelden vært mer på sin plass enn i beskrivelsen av mye av det herr Crowley bedrev...(og jeg må innrømme en grunnleggende mangel på interesse for hva det var han holdt på med...det er sannelig nok av sammensatte personer å studere. Treet kan så enkelt bedømmes på frukten)
Det man frykter har makt over en....sies det.
Hva så med det man både frykter og fascineres av...
..selvfølgelig er det deilig, denne miksen, med frykt og fascinasjon, sålenge man holder det ut..
Det er utvilsomt noe å finne på de merkeligst steder.
Det det hele koker ned til, for ikke å dømme den ene eller andre tradisjonen, om øyet er klart.
Vask øyet, vask hjertet. Så blir reisen bedre, navigasjonen lettere og målet tydligere.
Uansett; man får det man trenger..
Anonymous
Torstein, du kan tro og mene hva du vil om disse tingene, men dine forestillinger derom har intet med trådens overskrift "" Farlige Bøker" å gjøre.
Jeg har derfor bedt moderator fjerne det.
Om hva du tror om disse tingene er viktig for deg å formidle, foreslår jeg at du lager en egen tråd om det.
Synes forøvrig folk at det er ok at trådene våre saboteres med digresjoner?
Dette forumet er nokså udisiplinert sånn sett.
Vennligst svar i en annen tråd, denne handler om "Farlige Bøker", ikke om fravær av nettetikette.
Moderator: Vennligst slett dette innlegget også. På forhånd mange takk.
Anonymous
Skjønner ærlig talt ikke helt hva det er du plages med, Susamel!

Kan ikke se annet enn at Torstein holder seg ganske så greit til denne tråden.
Med all respekt for hva du mener, tror og skriver (noe du forøvrig er sabla flink til), kan du ikke forvente at andre skal skrive akkurat det du vil de skal skrive. Da må du nesten skrive
alle svarene selv, slik at det blir sånn som du vil ha det...
Solskinns-klem til dere alle!

GjenopprettetMedlem
Hva er dette???
Jeg synes så absolutt Øysteins innlegg hadde med tråden å gjøre! Et svært interessant innlegg!
Men så fort noen har andre meninger enn deg…. vil du ha tråden slettet???
Skal du slette alle tråder som ikke utvikler seg etter ditt hode…? Hva er dette for dominerende oppførsel?
Jeg synes stemningen her inne fortiden er mindre god, og har holdt meg unna, men nå kunne jeg ikke dy meg…
( Satte den først inn på feil sted.... derfor kom den etter Kiras innlegg...)
SEO Crawler
Øy! Du der - venn av sjelen, du fikk navnet mitt feil - Øy!
forøvrig vil jeg sitere james brown:
"the way i like it, is the way it is
i got mine, don`t worry `bout his"

GjenopprettetMedlem
Ehhh.... Sorry Torstein.....

- hvor var jeg henn...? Var visst på en Øy....

SEO Crawler
ja, jeg føler meg nesten varig skadet og fornæmet (nesten...

)
det var nok han kjekke i nabolaget (el gml-kjæresten

). en eller annen øystein (de skal alltid ta æren de der øysteinene)
huff, jeg blir visst frekk no...schnuppa...

Anonymous
De 4-5 siste innleggene i denne tråden er digresjoner som intet har med trådens overskrift å gjøre.
Er det ikke mulig å holde seg til et tema her?
Reine hønsegården.
Tråden handler om " FARLIGE" bøker, vennligst hold dere til tema.
Moderator anmodes hemed om å slette de 6 seneste postene, fordi de avporer tråden, og er ikke i befatning med trådens tema ," FARLIGE BØKER"
GjenopprettetMedlem
Ha litt takhøyde nå da.....
Vi har alltid holdt på sånn....

Humoren pipler fram innimellom.... Hva er vel livet uten humor...?

Anonymous
Farlige bøker, ja. Hva med " Dr. Christian Bangs Norske Hekseformularer og magiske oppskrifter"? Må vel kunne sies å være farlig...eller?

Anonymous
"Sjelevenn":
Ha litt takhøyde nå da..... 
Vi har alltid holdt på sånn....
Humoren pipler fram innimellom.... Hva er vel livet uten humor...? 
Dette er ikke en humortråd. Humortrådene finnes i et annet subforum.
Jeg anmoder om at moderator sletter den siterte posten, ettersom den intet har med trådens tema og gjøre.
Den tilfører heller ingen annen substans enn avsporing.
Er det slik dere vil ha det?Anonymous
"Kira":
Farlige bøker, ja. Hva med " Dr. Christian Bangs Norske Hekseformularer og magiske oppskrifter"? Må vel kunne sies å være farlig...eller?

Mulig det. jeg mistenker allikevel Dr.Bang for å ha utgitt et kvasiverk, som jeg kun kjenner av omtale.
Går man derimot til hans kilder, og sorterer litt selv, vil man imidlertid kunne finne gull.
Et bokverk som
" Rim og Regler", inneholder originale gamle norske formularer, som siden har gått over i allmenn folkeeie.
Mange av disse rimene og reglene var opprinnelig besvergelser, som med litt tilpasning godt kan brukes like vel idag. Man skal ikke undervurdere de gamles visdom og kunnskaper. De levde også i adskillig nærmere kontakt med naturkreftene.
"Rim og Regler" innholder formularer fra hele landet, ofte komparativt gjengitt som de artet seg dialektisk i de forskjellige dalfører.
Anonymous
Joda, jeg er faktisk også litt skeptisk til denne utgivelsen. kjøpte den i et anfall av nyskjerrighet. Har prøvd å lese litt igjennom alle disse formularene og besvergelsene, men finner det vanskelig p.g.a. språket...vanskelig å tyde/tolke.
Må samtidig innrømme at jeg har prøvd ut et par formularer...og det funket!
Det var av de "snille"!
GjenopprettetMedlem
En liten stavefeil gjorde at jeg først ikke fant “The Book of the Sacred Magic of Abramelin the Mage” på nettet. Men den ligger visst der;
http://www.sacred-texts.com/grim/abr/index.htm
Jeg må si jeg faktisk er inne i en god periode nå, og tenker å la få den ligge, tror jammen jeg også skal lese Healing fra det Høyeste en gang til.
Sensis [Crawler]
For meg har de farlige bøkene omtalt her lite med sjamantradisjoner å gjøre og jeg kutter tråden.
For øvrig var det så langt jeg kan se bare Torstein som prøvde å sette noe av bøkenes innhold inn i en sjamansammenheng.
Ailo Gaup