Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
En reise i det ukjente Amazonas.
Av Anders C.Krogh.
Siterer fra baksiden av boka: - I grense området mellom Peru og Brasil finnes noen av de
mest utilgjengelige områdene på jordkloden. Urbefolkningen i disse områdene har bare i
liten grad vært i kontakt med moderne kultur, og enkelte stammer er fremdeles helt uten
kontakt med omverdenen. Deres verden er regnskogen.
Hit reiste Anders C.Krogh for å komme i kontakt med en måte å leve på som er så godt
som glemt i vesten. I et år levde han sammen med matsesene - kattefolket. Som
medlem av stammen opplevde han dagliglivet i regnskogen - men også høytid, fest og
ulykke. I tillegg kom han på sporet av et ukjent folk - demosjbåene - et folk selv ikke
matsesene kjente.
MED JAGUARENS KRAFT er en intenst spennende beretning om et eventyrlig år blandt
noen av verdens siste naturfolk. Samtidig er det en påminnelse om hvor utsatt
folkene i regnskogen er imøte med en fiendtlig og destruktiv omverden der
kapitalkreftene styrer.
.....
Han avslutter boka med disse ordene: - Helt til slutt vil jeg si noen ord direkte til
matsesene, demosjbåene, mashcoyinene og alle deres likesinnede: Takk for at dere
eksisterer. Takk for at dere holder ut mot de kreftene fra min verden som vil bryte
dere ned. Hver dag skammer jeg meg over å være menneske, men det er på grunn
av dere at jeg fortsetter å håpe. Dere er så inderlig viktige for verden, for dere
representerer de grunnleggende tingene som gjør et menneske verdig.
.....
Jeg har bare kikket igjennom boka...ikke begynt å lese den ennå, men gleder meg
til å begynne. Den inneholder også mange fine bilder, og jeg kjøpte den for å få
litt kunnskaper om disse områdene siden jeg selv skal dit.
Ser ut til å være en fantastisk flott bok.
Anonymous
Nå er jeg fri for lesestoff, så denne boka skal jeg sannelig ta å kjøpe. Takk for tips

Anonymous
Drar denne opp igjen. For nå har jeg lest boka og du milde himmel for en fantastisk beretning dette er.
Innimellom fikk jeg følelsen av å være med i regnskogens fantastiske rike.
Her får man en knallbra og troverdig beskrivelse av hvordan urbefolkningen lever og overlever i denne
fasinerende delen av verden.
Føles som jeg har vært på en aldri så liten "mini-trip" til Amazonas...
Anbefales på det varmeste!

GjenopprettetMedlem
Kjempeflott bok med store nærbilder av Amasonas!

SEO Crawler
Jepp, denne anbefales på det varmeste!
Det er en spennende reiseskildring, men den gir også viktig detaljinformasjon om fremferden til kristendom og kapitalisme.
Boka viser tydelig hvordan en tradisjonell livsstil, på "steinaldernivå" (som det populært kalles blant oss imperialister og eksperter), er så viktig for økobalansen. Mennesker som lever fullstendig likt det de gjorde for hundrevis og tusenvis av år siden, vokter og skjøtter naturens rikdom og er en del av dens balanse.
Boka gir et nærbilde av den omfattende propagandaen til misjonærer som fullstendig ødelegger gamle kulturer og gjør indianerne til de laveste i en patetisk versjon av det "moderne liv", en livsstil helt uten respekt for natur og miljø. Den kulturelle gandingen til misjonærene pågår for fullt. Det skjedde i sameland også for ikke så lenge siden, og ettervirkningene lever den dag i dag.
Forfatteren viser også de rystende midlene som misjonsselskapene og pengekreftene tar i bruk for å nå sine mål. Det er lett å forstå at for å bruke slike virkemidler kan det ikke eksistere et minstemål av respekt for urbefolkningens liv og verdier. Frykt og hat råder. Og her er store pengekrefter inne...
Først og fremst er det en svært spennende fortelling. Det man kan lære vet man stort sett fra før, men man får det så mye nærmere på kroppen, og det får nokså sjokkerende proposjoner.
Anonymous
absjolutt, gørfin bok og takk gud for pådrivere som forfatteren!! Amazonas er en gud i seg selv.
GjenopprettetMedlem
helt klart!
fantastisk bok, bør leses