Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg la meg ned på sofaen og hørte på en ca to timers lang lydbok med Carlos Castaneda her og jeg må si kvapp til der han forteller at han ble forsøkt drept av ei dame som var en diableri. Carlos må ha vært veldig tøff som takla å stå å se på at noen tok Don Juans form og prøvde å drepe han. Respekt!!
Jeg for min del fikk frysninger bare av å høre på
Ps: Dette kan også være en tråd der vi kan snakke om og deler flere ting ifra disse spennende bøkene.
GjenopprettetMedlem
de bøkene er bare helt topp. Jeg la et speil i en dam en gang, slik at man kunne se verden speile seg gjennom vannet. Det er en effektiv teknikk. Prøv selv.
GjenopprettetMedlem
Om jeg tar ikke feil ,så har Don Juan arrangert hele greia med den damen diableri og en del andre ting også.
Han gjorde det for å få Castaneda gjennom "magic passes" eller for å "stoppe verden",husker ikke så godt nå.
Jeg tror han innrømte dette overfor Castaneda i de seinere årene av hans lære.

Håper du blir ikke skuffet.
Anonymous
Hva er en diableri?
GjenopprettetMedlem
Jeg så en film herom dagen som het "Carlos Castaneda: Enigma of a sorcerer". I den filmen er flere personer med som har gått i lære hos Castaneda. Flere hevder at Castaneda bare har funnet på Don Juan og at han aldri har funnest. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Jeg for min del blei litt trist og lei i øyekroken min når jeg hørte dette.

GjenopprettetMedlem
Diableri er en slags heks..
Mugnas: Jeg har også hørt at det er delte meninger om Don Juans eksistens. Nå er ikke jeg noen Castaneda-fan, men for dere som leser bøkene hans og lærer/får masse av det: ikke la det stoppe dere at historien KANSKJE er oppdiktet. Er det jug er det innmari GODT jugi
Alle har vi forskjellige lærere, noen finnes i den fysiske verden, andre ikke. Alle er like viktige for oss. Så opp med humøret! Så lenge Castaneda GIR noe til mennesker gjennom sine bøker, er det ikke viktig om Don Juan eksisterte i den ordinære verden, i den åndelige eller bare i Castanedas fantasi

Anonymous
Takk Inger Lise. Har også sansen for den tanken at det ikke spiller noen rolle om en historie er sann eller, men hva man kan få ut av den.

Det er spennende å ha den holdningen til mye man hører, bare tenke over innholdet og symbolikken

GjenopprettetMedlem
Leste "Veien til Ixtlan" for ca. 30 år sida - levde meg sterkt inn i boka og har den ennå med meg på lista over lesverdige. Men jeg oppdaget også en nesegrus dyrkelse av Castaneda som gjorde at jeg fikk det hele i vranghalsen... synd - for jeg kan anbefale boka...
.... på samme måten som jeg elsker å lese Herman Hesse, Jens Bjørneboe, Aldous Huxley og mange andre...
hilsen kariw
Anonymous
Jeg er heller ingen tilhenger av Carlos Castaneda og hans boeker. Men han er en av de som har bidratt til at Vesten har faatt kjennskap til plantehjelpere som et verktoey for aa hente tilbake visdom og kunnskap fra forfedrene blant annet og det er mye healing,ekstase og kraft der saann i disse verktoeyene. Tilgang til forfedre-kraft - urkraft.

Det var ogsaa noe jeg har faatt endel i min bevissthet etter flere seremonier med Ayahuasca blant annet at en faar tilgang - og aapner opp for forfedrekraften(allianser til Moder Jord....) som er saa viktig aa bevare her paa vaar planet. Og som jeg er en stor tilhenger av aa bevare. Ogsaa bruken av plantehjelperene - erfare,laere mer av dem og bruke det til aa hjelpe andre og gi noe tilbake til Moder Jord iform av healing og ofringsritualer.
Michael Harner sa i et intervju i Shamans Drum tidligere i aar at han kjenner Castaneda og har ment at Castaneda aldri har egentlig vaert interessert i sjamanisme, men bare det aa hente kraft for seg selv. Men paapekte ogsaa at Castaneda har vaert en pioneer - en av de som har aapnet opp doerene for plantehjelper-verktoeyene i sitt antropologiske arbeid her i Vesten. Saa noe positivt har Castaneda hatt aa bidra med ifoelge han.
Anonymous
Bøker er enveiskommunikasjon som består av en sender og en mottaker. så lenge mottakeren mottar beskjeden som sannhet har den gått igjen mottakerens filter, veid og funnet akkurat så tung som den er. Paramahansa sri nithyananda sier: " If you are devoted to a fake enlightened master, the very quality of your devotion will free you, even if he is not enlightened, you will be". Haha! For meg har Don Juans visdom hjulpet meg i praksis over kneiker i livet. Gud sendere løgnere for å fortelle deg sannheter!!
GjenopprettetMedlem
"Kokopelli":
Gud sendere løgnere for å fortelle deg sannheter!!
Enig med deg her...
kariw
GjenopprettetMedlem
Carlos Castaneda er god. Jeg har kun lest en bok av ham: Reisen til ixtlan. Det var virkelig en fin reise. Jeg husker spesielt en scene som var beskrevet så godt at jeg måtte le med når Don Juan lo - av han journalisten - som svarte da Don Juan ga ham en lekse om at han skulle gå barfot gjennom ørkenen - bl.a. Carlos svarte da: "Jeg kan ikke gå barfot". Don Juan fikk visst skikkelig latterkrampe. Det gjorde jeg også, for det var skrevet som om jeg selv krøket meg av latter og rullet inn i buskene. Og tenk så "idiotisk og si at "jeg kan ikke gå barfot"! Er det noen andre som ikke kan det?
Anonymous
Har lest ett flertal av Don Juans böcker och rekomenderer dem verkligen

till alle som inte har lest dem. Om ni bara ska läsa en bok av Castaneda så rekomenderar jag nämnda "Resan till Ixtlan" (Journey to Ixtlan på engelsk, kan vara litt vanskligt å få tak i dem på norsk o svensk. Håller med Inger Lise om att hvis det är ljug så är det godt ljug, troligare är väl att Don Juan hette någonting annat men fick skyddad identitet eftersom en bok skulle ge mer publicitet än "Don Juan" ville ha
Vad som kan vara intressant att nämna är att Resan till Ixtlan(nr 3) är en omskrivning av bok nr1 o 2. Castaneda skriver i tredje boken att han när han skrev 1 o 2 inte hade förstått det väsentliga i det "Don Juan" försökte lära honom. I bok nr 1 o 2 ligger fokus väldigt mycket på plantesjamanisme (peyote datura mm) medans bok nr tre fokuserar mer på dom upplevelser Castaneda hade under utesittningar och srövtåg i vildmarken tillsammans med sin sjamanlärare. "Don Juan" hävdar också att Castaneda hade under hans vägledning fått ägna sig mer åt plantesjamanisme än dom flesta andra elever, helt enkelt därför att han var en motspänstig och envis elev. Denna slutsats drar Castaneda själv också varvid han känner att han må "skriva om" bok 1 o 2 vilket resulterar i Resan till Ixtlan.
GjenopprettetMedlem
Takk for tipset. Jeg trodde det bare var en bok - men altså 3.
Anonymous
Det finns över 10 böcker tror jag. Jag har läst 6, sen orkade jag inte mer

Tycker personligen att det är böckerna 1-3 som ger mest sen blir det lite väl mye...

Men 1-3 rekomenderes varmt