Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Under mine granskinger av Nazi-partiets og især Hitlers interesse for det esoteriske og okkulte fant jeg dette.

Linken nedenfor tar deg direkte til kapittel 12 på nettet.

"The Shadow of the Dalai Lama" av Victor & Victoria Trimondi, 2003

Part II, 12: Fascist Occultism and its close relationship to Buddhist Tantrism.

Kapittelet tar utgangspunkt i at den Buddhokratiske statsform i Tibet skal ha inspirert nasjonalsosialistene. I tillegg skulle kraften av shambala-myten overføres på det fremtidige tusenårige germanske riket.

Teksten beretter om tallrike nasjonalsosialisters reiser til Tibet og deres ærender.
Den mest kjente er nylig avdøde Heinrich Harrer, som var mentor og venn til Dalai Lama. I bestselleren "Seven Years in Tibet" fortier Harrer sin nazi-fortid, som først kom for en dag like etter at filmversjonen med Brad Pitt var innspilt.
Ifølge fjellklatrer-kollega Messner har Harrer aldri virkelig angret eller revidert sine holdninger fra tredvetallet.

http://www.iivs.de/~iivs01311/SDLE/Part-2-12.htm

Teksten virker grundig  dokumentert.
GjenopprettetMedlem
Interessant og viktig. Jeg har funnet noen filmer som kan være verdt å se, med opptak fra Tibet-ekspedisjonene:
De to første er fra Discovery Channel 1998:  Nazis: The Occult Conspiracy, og omtales slik:

Nazis - the occult conspiracy is a documentary about how the Hitler and the Nazis made use of occultism to win the war, and to remind the Germans that they were the best humans on the planet, the master-race. There are better documentaries around, but this is a solid documentary. There are many rare pictures from Nazi Germany to be seen here, and you get to learn more about the religous beliefs of Nazi leaders like Hitler, Goebbles, Göring, Hess and Himmler. I can't advice people enough to watch documentaries about Nazi Germany, because they show how crazy and evil humans can be.

http://video.google.com/videoplay?docid ... Conspiracy
Dette er del 1 av 2

http://video.google.com/videoplay?docid ... hird+reich
Dette er del 2 av 2

Dette er en avsluttet film, Adolf Hitler: The Occult History of the Third Reich, som omtales slik:

Four volume documentary set ("Adolph Hitler", "The SS Blood and Soil", "The Enigma of the Swastika", and "Himmler The Mystic") containing mainly B&W as well as some color archival footage, with narration explaining the influences of alternative belief systems (occult, paganism, mysticism, etc) on the Nazi ideology and Hitler's personal philosophy. Also documents the history and development of the ideas and symbols that would be used along with eugenicist racial politics to perpetrate the murder and oppression of millions during World War II. 

Det finnes sjølsagt tallrike filmsnutter om dette emnet også, f. eks.:

En merkelig, suggestiv film om sammenheng mellom tibetansk buddhisme og Nazi-Tyskland (samt mye annet, for å si det mildt):
http://www.youtube.com/watch?v=qukzYFW1uww
GjenopprettetMedlem
Et par linker som jeg har gjennomgått:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_mysticism
Leksikonartikkel med omfattende linksamling og litteraturhenvisninger.

http://www.berzinarchives.com/web/en/ar ... tibet.html

The Nazi Connection with Shambhala and Tibet
Alexander Berzin — May 2003

Introduction
Many high-ranking members of the Nazi regime, including Hitler, held convoluted occult beliefs. Prompted by those beliefs, the Germans sent an official expedition to Tibet between 1938 and 1939 at the invitation of the Tibetan Government to attend the Losar (New Year) celebrations.
Anonymous
Fjernet innlegget... synes ikke det passet helt inn og at det var litt "slurvete" skrevet.
Siv
GjenopprettetMedlem
Eg veit ikkje om eg er enig i utsagnet at det er lettare å ta opp i seg kreftene dess meir "umoralsk"  (nøytral?)(samstemd med seg sjølv?) ein er...

Kanskje kan ein seie at me alle diverre er fødde med meir eller mindre "okkulte evner" ,i den grad me er manipulerande?
Grensene for moral og etikk er også ganske flytane og glidande,det kjem an på tid,stad,person og agenda,det,når det røyner på.
I allfall utanfor Kardemommeby.
Anonymous
Dalai Lama var i Hamburg i juli, og ga ved denne anledningen flere intervjuer som blant annet kaster lys over det som kalles for "skyggen" hans av noen.

Allerede som guttunge under krigen hadde han gode følelser for Tyskland, sier han. Han syntes synd på dette landet som sto alene i en krig mot så mange land...
Men det var før jeg fikk vite om folkemordet, føyer han til.

Etter Süddeutsche Zeitung, 21.07.07

I GEO EPOCHE NR.26 kan en lese følgende ord av DL på side 147:

Til og med Adolf Hitler bar kimen i seg til å være et lykkelig, medfølende menneske. Når jeg sier denslags, skaper det alltid noen problemer for vennene mine i Israel. Men det er nå engang slik at hvert menneske innehar potensialet til dette!

(Oversatt til norsk av susy guts alias Sonja Samuda etter intervjuet med Dalai Lama gjengitt i ovvennevnte tidsskrift)
GjenopprettetMedlem
"susy guts":

Til og med Adolf Hitler bar kimen i seg til å være et lykkelig, medfølende menneske. Når jeg sier denslags, skaper det alltid noen problemer for vennene mine i Israel. Men det er nå engang slik at hvert menneske innehar potensialet til dette!

Du peker på noe veldig viktig der, det at alle er født med kimen til kjærlighet. Vet ikke om jeg helt bør gjøre det her, men jeg vil trekke fram det som bibelen sier at mennesket er født i synd. Jeg har store problemer med å skjønne at en liten baby, født til denne ugjestmilde verden er et født i synd. Ja vel, jeg kan forstå at vi er født med fri vilje, vi har faktisk en valgmulighet. Vi kan velge det som de aller fleste gjør, velge kjærligheten  :wub: eller vi kan i ytterste konsekvens velge sånn som Adolf Hitler.

Sorry at jeg trekker fram igjen en gammel diskusjon, har lest gjennom den flere ganger, men først nå var tiden moden for meg å svare på den.  :wub:
Anonymous
Alias, sitatet er fra et intervju med Dalai Lama - jeg har kun oversatt det til norsk.
Enig er jeg.
Alle har kimen, men kimen kan avkaste monstrøse frukter hvis den får feil næring.

Hvorfor er du sorry at du trekker frem en gammel diskusjon? Ingen grunn til det,
temaet er jo et vidt felt, og jeg gleder meg i alle fall over tilbakemeldinger.

Jeg har det også slik med endel emner at jeg venter til svaret modnes.

Tanken om arvesynd (som du så passende trekker frem) avviser jeg på det sterkeste.
Jeg er også uenig hvis begrepet "karma" tolkes på en lignende måte.
GjenopprettetMedlem
Etter å ha vore i Tibet nyleg,kikka eg innom denne tråden igjen av nyskjerrighet.
Boka til Trimondi-folka er jo ikkje berre ein  sterk kritikk av den personifiserte Dalai Lama og hans omtalte kontakter til det okkultisme-svoltne nazi-Tyskland og politiske element i dag,men ein kritikk av  buddhismen, og spesiellt tantrismen i Tibetregionen?
Etter å ha pløgd gjennom meste delen av linken til boka,sit eg med ein følelse av at det kanskje fins sjuke element innan buddhismen(som i andre trusretningar). Men ein skal vere over middels paranoid eller bitter for å forfatte alle desse mistankane ved ulike aspekt ved tibetansk tantrisme og...
Det skulle vore interessant å vite akkurat kva som ligg bak ein så brå snuoperasjon som den Trimondi-ekteparet har gjort mht. kjenslene for Dalai Lama og buddhismen.......

Minnest  forresten frå Tibet ein ganske gal nordasiatisk-amerikanar m/solhatt og solbriller som eg kom i prat med. Åleine på ein stein nedunder eit pilgrimsmål  sat han pesa med det som virka som godt framskriden høgdesjuke, og snakka seg varm og sint om ein foreståande apokalyptisk "spacewar" der buddhistane skulle knuse muslimane ein gong for alle og få verdensherredømme....
.....stemma steig faretruande nær fistel ,ein kunne ane skum i munnvikene og det minte etterkvart om atmosfæren inni eit sprengfullt Sion-telt,då eg såg mitt snitt til å ynskje han god ferie og fred i sinnet,"tilstod" at eg tilber kun stein,eld,luft,vatn og organisk materiale- og sprang min veg med kaldsvette byks..