Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Til deg som vil lese om sjamansk utdannelse, kjærlighet, pasjon, seks parforhold med mer så kan jeg anbefalle boken

Kvinnosjälens kraft: Inkafolkets hemligheter          av Hernán Huarache Mamani

Vet ikke om den er oversatt til norsk, dette er en svensk utgave (Damm forlag).

Den går å kjøpe på adlibris.se   koster 39 kroner i pocketutgave.

Leste den for noen år siden, den føles som skjønnlitteratur, men står under religion på biblioteket og oppgis være sann.
Boken handler om en ung kvinne og hennes utdannelse til sjaman i Peru. Jeg syntes den ga meg mye på mange ulike måter. Jeg vil fortelle èn, den magiske.

Jeg begynte å lese en sommermorgen.
I Peru så mener de at den som blit slått av lynet og overlever er utvalgt til å bli sjaman. Dette var hvad som skjedde med hovedpersonen. Etter noen kapittler så ble boken hvad vi pleier å kalle "En harlequinbok" en dameroman.
Kvinnen møtte en man, ble pasjonert forelsket og mannen oppførte seg som en dritt.
Jeg tretnet og la vekk boken.
Senere på dagen er jeg på vei ut og ser da at det er på veg å bli torden. Jeg går inn igjen for å trekke ut alt eletrisk og telefon og PC. Jeg begynner men da ringer det og jeg gjør noe jeg ellers aldri gjør ved torden, jeg svarer.
Og snakker!! Jeg mente først å si at jeg ikke ville snakke, men det ble ikke sånn.
Og da slår lynet ned, jeg ser det komme ut mellom røret og øret og gå et stykke inn i rommet. (Gikk bra, selv om kinnen var litt dovnet for noen dag.
PC'n og telefonen var utslått Tv'n og andre elektriske ting hadde jeg hunnet med før det ringde.

Jeg tenkte, jag må nok lese den der boken ihvertfal, syntes dette var et tegn.

Men dette er ikke alt.
Jeg var på veg til fjells som jeg pleier hvert år, hadde dog ikke kjøpt biletter ennå fordi vi ikke visste akkurat når.
Jeg pleier å kjøpe bilett veldig tidig ellers.

Når telefonen var reparert og jeg hadde lånt en PC så var alle biletter slutt. Jeg kunne ikke reise.
Sønn min sa, "kan du ikke reise til Norge, kansje Ailo Gaup har noe"
Ailo Gaup hadde noe, det var utesitting med plass kvar, og den var ikke så langt unna heller.

Nå kom dette som en pleier å kalle flyt i Sverige.
Jeg måtte kjøpe telt, de hadde et enmans på butikken som jeg fikk til halve prisen fordi det var det siste.
Jeg måtte ha norske penger (Dette ble bestemmet på torsdag og jeg skulle dra på lørdag).
Banken her var bare øppen mandag og torsdag og en må bestille utenlandske penger i god tid.
Jeg ringte og spurte om de hadde noen norske.
-Ja, faktisk hvor mye trenger du?
-2500:-
-Vi har 2000:-
Jeg tok dem, men når jeg kom til banken viste det seg at hun hadde sett feil, det var 2500:-
Hun sa også at det måtte være min lykkedag, straks etterpå at jeg hadde ringt så hadde det kommet in en dame som og trengte norske penger, men nå var de jo reservert for meg.

Og flytet fortsatte hele tiden, så denne utesittingen er et magisk og veldig kjært minne for meg.

Boken anbefalles å det varmeste. (jeg tror ikke den er oversatt til engelsk, men den finnes selvfølgelig på spansk)
Den tar opp det jeg skrev tidliger og den viser en litt annerledes vei å se på de tingene.

Gunilla

GjenopprettetMedlem
Det er merkelig hvordan det å lese en bok kan gi så mye  :w00t:  :respect:

Takk for boktipset, Gunilla.
GjenopprettetMedlem
...takk for boktipset. Denne (også) skal kjøpes  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Hærlig lesning! Takk for tips!  :w00t:
GjenopprettetMedlem
"gunilla":

Den går å kjøpe på adlibris.se   koster 39 kroner i pocketutgave.

adlibris.se er bare for kunder i Sverige. Kunder i Norge må bruke Norge-filialen www.capris.no

Den svenske pocket-utgaven koster da NOK 33 (pluss 19 i frakt (ved bestilling inntil kr. 195, over det fraktfritt):

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=917130665X

Boka finnes på norsk (innbundet) og koster NOK 235 (fraktfritt) hos capris:

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8204097859

Forlaget tar kr. 329,-, se:

http://www.damm.no/content/view/full/32458

Men husk nå, damer, at dette er en ROMAN, og er skrevet av en RO-MANN!
GjenopprettetMedlem
Takk for tips,

og din fine historie  :wub:
GjenopprettetMedlem
"gunilla":

Leste den for noen år siden, den føles som skjønnlitteratur, men står under religion på biblioteket og oppgis være sann.

Det biblioteket har misforstått grovt.

Jeg har ikke tenkt hverken å kjøpe eller lese boka. Så etter anmeldelser på nettet, de var mye godt negative, som f. eks. her:

http://www.hedenskabet.dk/Hedenskabet/bog-kvinde.htm

Bogen er skrevet ualmindelig dårligt.

... for ikke å snakke om en våre (tidligere) meget kunnskapsrike deltagere. Siden jeg kjenner henne, og vet at hun har god dømmekraft, så er jeg jo forutinntatt når jeg antar at hun har meget rett i det hun skriver her:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... 8#msg60558

Jeg derimot har lest Kvinnesjelens kraft (Mamani, 2000). Som nevnt tidligere et sted bruker jeg å sende gode bøker på vandring. Denne boka er av den typen som står i bokhylla og samler støv. For meg var Kvinnesjelens kraft en sjokkartet leseopplevelse.

Dersom man skal sammenligne den med noe må det være en jævlig dårlig "dameroman". Jeg ble både sjokkert og fornærmet over det eksepsjonelt dårlige og banale språket. Språkmessig er dette trolig den dårligste boken jeg har lest på over 30 år. Det er synd fordi andiske myteologi, legender og tradisjoner er spennende, og noe jeg gjerne vil lære mer om. Det skal jeg nok også, men da uten hjelp fra denne boken.

[....]

Dersom du likevel velger å lese boken er jeg redd for at lysten til å utforske den seksuelle energien blir erstattet av et sterkt ønske om å gi en forfatter juling.

En svensk avisanmelder kaller boka en "smakløs dynga", og slutter slik:

Budskapet blir uttjatat och boken är en enda smaklös smörja. Det är ointressant, tråkigt och lamt i både miljöbeskrivning och i historien i sig. Författaren lämnar inget åt fantasin utan beskriver varje detalj ingående.

Boken är tröttsam och har ett irriterande sätt att behandla kvinnor. Den är tröttsam för att den är fullständigt livlös och för att författarens enträgna sätt att tillskriva kvinnor en totalt underordnad roll boken igenom är ytterst irriterande. Om det inte vore för författarens vidriga kvinnosyn och oförmåga att realistiskt leva sig in i en kvinnas situation skulle boken lämna mig helt oberörd. Nu blir jag riktigt arg istället.

När jag plågat mig igenom boken hoppas jag att ingen annan ska behöva ta del att författarens "heliga kunskap". Detta är plågsam läsning. Syftet är att sprida helarnas budskap, men jag hoppas verkligen att det inte lyckas. Maria Sjöblom

http://www.folkbladet.se/%5CGEN_Utmatni ... eStateID=2

Til slutt skal jeg ikke underslå at en annen av være svenske medlemmer, Lie, også har skrevet til dels positivt (men ikke bare positivt!) om boka, i denne tråden:

http://sjaman.com/forum/index.php?topic=1281.0

Og helt til slutt: Det er vanskelig å finne ut noe konkret om forfatteren. Det finnes litt (vill-ledende?) reklame hos de (få) forlagene som har utgitt ham, pluss hans egen reklame-heimeside, som jeg skal spare dere for.

Forfatteren synes ikke oversatt til engelsk, det sier jo litt — så godtroende som det amerikanske markedet er så er det rart at han ikke antas å kunne selge der ... Men han har holdt til i Europa i 10-12 år, og her er det så få som har peiling på Andes at det meste tas for god fisk ...

God middag!
SEO Crawler
Øh, jeg må komme med en tilståelse. Jeg har lest denne boken ( :redface: )

(Det var en kort periode hvor jeg eksperimenterte med røde negler og lange støvletter  :eusa_liar: )

Å lese den er, som Gunilla ganske klart beskriver, en blandet opplevelse.
Jeg vet ikke om jeg ville anbefale den til noen. Heller ikke direkte fraråde noen å lese den.
Det er i sterk grad en dameroman.
Språket husker jeg ikke, men det kan godt ha vært under pari.
Stilen er sterkt preget av å være skrevet av en (godt voksen) mann fra en "fremmed kultur".
Som en slags feministisk stilert bok, skrevet av en (noe selvforelsket) latinsk macho  (  :lol: )
Forfatteren er en karismatisk andesindianer rundt de 60 (Type pikeglad).
Hans forfengelighet som trollmann og kvinnekjenner (i en - for oss vestlige - noe foreldet stil) skinner nokså sterkt igjennom
Samtidig finnes det esoteriske detaljer som ikke er uinteressante.
Skildringen av seksualitet er sterkt tantrisk inspirert, og jeg hadde en følelse av at denne kunnskapen var rappet fra India. Men mye godt og spennende kommer derfra, og i vår tid skulle det kanskje bare mangel...informasjonsflyt

Når jeg tenker etter har jeg for det meste glemt innholdet.

Jeg husker jeg irriterte meg.
Jeg husker jeg følte forfatterens kåte fangarmer rundt evt kvinnelige fans på bokseminarer (en projisert skygge, muligens)
Og at det fantes noen fine øyeblikk med høyfjellsspiritualitet og indre erfaringer dyktig skildret.

Som ellers: virkeligheten kommer i mange farger.
Anonymous
For det første gunilla. Det var fint å lese om din magiske opplevelse. Jeg synes det er fint at folk forteller om sine opplevelser.

Når det gjelder boken, har jeg lenge tenkt på om jeg skal kjøpe den. Nå vet jeg ikke. Hvis det ender med en såkalt  "dameroman"  ville jeg nok kommet til å kjede meg.
GjenopprettetMedlem
Misanten,eg trur eg får lyst å kjøpe boka...
Mest for å gjere meg meir kjent med kjensla av dei  kåte fangarmane på karismatiske 60-åringar frå framande kulturar.
Aldri så dårleg at det ikkje er godt for noko,reint innlevelsemessig.
yippi!
SEO Crawler
"Final Tribe":

Misanten,eg trur eg får lyst å kjøpe boka...
Mest for å gjere meg meir kjent med kjensla av dei  kåte fangarmane på karismatiske 60-åringar frå framande kulturar.
Aldri så dårleg at det ikkje er godt for noko,reint innlevelsemessig.
yippi!

:badgrin:

:respect: )

(Bare innrøm det - du LIKER dameromaner  :P )
GjenopprettetMedlem
Nei,eg gjer ikkje det!
Vart tvangsfora med dameromanar ein kort periode tidleg på åtti-talet,og det øydelagde mykje av fintfølelsen min for sanselege ting- fordi eg måtte heilt over på andre sida og kompensere for søtklisset eg vart eksponert for..
Som du skjønar,er eg eit offer.
Tenkjer i stille stunder at eg kanskje kan få med meg "Rettferd for Taparane" og saksøkje Harlekin og Hjerterevyen for å ha totalt nedjustert min fintfølelse for unge,nystrigla hingstar... :innocent2:

Men over til tema igjen..
GjenopprettetMedlem
"Fønix":

For det første gunilla. Det var fint å lese om din magiske opplevelse. Jeg synes det er fint at folk forteller om sine opplevelser.

Ja Fønix og Gunilla, dette er jeg helt enig i. Jeg har sjøl hatt mange "magiske" opplevelser med bøker. (Skal tenke over om det er noe som passer inn her?) Håper jeg ikke avskrekker noen fra å skrive om sine EGNE OPPLEVELSER med bøker! Men når en bok ANBEFALES til oss andre, da er jeg meningsberettiget til å si noe om BOKA, uten derved å si noe om LESEREN!?

Likevel, å vurdere bøker og forfattere, også uten å ha lest eller sett akkurat den boka, er det jeg kan her i verden. Jeg har mange metoder for å finne ut om ei bok er verdt noe (for meg), eller ikke. Og jeg kan ikke komme på noen tilfeller av at jeg har tatt feil når jeg på forhånd har vurdert ei bok til å være dårlig (på så mange slags vis). Derimot har jeg stadig tatt feil når jeg har gitt ei bok sjansen, og kjøpt eller bestilt den i god tro, og så viser det seg å være reine møkka. Har to helt ferske eksempler på det (sjaman-bøker), som jeg har tenkt å skrive om når jeg får tid.
GjenopprettetMedlem
Artig å lese historien din Gunilla :-)

Er det ikke rart hvordan alt blir lagt til rette for oss når det er noe vi skal igjennom... haha    :respect:
Anonymous
Ja, det ville vært flott å lese om dine magiske opplevelser med bøker, passopp.
Jeg har bestemt meg for å kjøpe boken. Det kunne jo hende jeg ville elsket boken. Som med det meste, bør man gi noe en sjanse, før man uttaler seg.
GjenopprettetMedlem
"Fønix":

Ja, det ville vært flott å lese om dine magiske opplevelser med bøker, passopp.
Jeg har bestemt meg for å kjøpe boken. Det kunne jo hende jeg ville elsket boken.
Som med det meste, bør man gi noe en sjanse, før man uttaler seg.

Nei dessverre, der er jeg helt uenig!

De bøkene jeg har forhåndsvurdert som dårlige, har, som regel alltid, ved senere konfrontasjoner, vist seg å svare til mine negative forventninger, eller værre.

Jeg har derimot tusenvis av bøker som jeg har "gitt sjansen", og som bare tjener til kaos og forvirring og vankunne og idioti. De står nå her, i skrekk-kabinettet mitt.

Og hvis man skal gi "det meste" en sjanse, hva da med råtten fisk, surt kjøtt, muggent brød, stinkende grønnsaker og frukt? (Slikt kan man daglig finne i forretninger i visse strøk her i Oslo, ihvertfall.) Er det ikke slik at vi alle hele tiden kommer borti skitt og lort som vi ikke gir noen som helst sjanse? Fordi vi på mange områder har lært av bitter erfaring å skjelne mellom godt og dårlig?

Det jeg kan er å vurdere bøker, og da har jeg mine metoder, akkurat som Mattilsynet har sine metoder når de gjør razzia i matbutikker og restauranter. Da finner de svært mye galt som den vanlige kunde kanskje ikke skjelner. På samme måte har jeg det med bøker.

Trist for meg at "Boktilsynet" allerede finnes, ellers kunne jeg ha registrert det ordet som varemerke:

http://www.nrk.no/programmer/sider/boktilsynet/

http://www.nrk.no/programmer/radio/boktilsynet/
GjenopprettetMedlem
"torstein":

Øh, jeg må komme med en tilståelse. Jeg har lest denne boken ( :redface: )

Og din omtale var interessant for meg å lese, bekrefter hva jeg allerede har funnet ut både om boka og forfatteren, og gir meg ikke noe særlig lyst til å beskjeftige meg med ham. Som du sier, en pikenes Jens — som (har jeg funnet ut) har funnet sitt paradis i Italia, hvor han fortsetter å skrive Andes-bøker tilpasset frustrerte middelaldrende middelklassekvinner.
GjenopprettetMedlem
Vel... Smaken er som baken...  :P

Er det ikke greit noen ganger... å bare bli underholdt...? Til og med Cupido, kan være underholdende og belærende noen ganger...
ihvertfall opphissende ... >:(

Det der med bøker er så individuellt.... Spørs om hvor man er... Og hva man trenger der og da...
Jeg har ennå  stor glede av en bok som du Passopp, kritiserte ned i støvlene. ( Det var ikke Cupido.)
Og de seneste bøker av f.eks. Wayne Dyer som jeg bare for et par år siden fant alt for usannsynlige og ”høytflygende” .
Nå skjønner jeg hva han skriver om...
GjenopprettetMedlem
Fysjom Passopp!
"tilpassa frustrerte,middelaldrande middeklassekvinner"
Kva er dette slags prat?!
Veit du kor mange kvinner me er i verda?
Veit du kor mange som er akkurat i middelalderen?
Kor mange som er fanga og fikserte på nål i middelklassehelvetet sitt?
Veit du kor mange som er frustrerte?
Det er mange!
M.A.O ein STOR og krevjande bok-marknad !
So DETTE er ingenting å kimsa åt! >:(  Fnys.
(gjilde e den mannen so kann gjeva desse kvinnorne litterær soma..naar samlivet turkar ut,og det  berre er gamle knekkjebrødsmular so skjæmmer lakenet!)

(Påspandert øl på ein navnlaus pub kan muleg roe meg litt ned :P)
GjenopprettetMedlem
:lol:  :lol:  :lol: Finale...
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Fysjom Passopp!
"tilpassa frustrerte,middelaldrande middeklassekvinner"
Kva er dette slags prat?!
Veit du kor mange kvinner me er i verda?
Veit du kor mange som er akkurat i middelalderen?
Kor mange som er fanga og fikserte på nål i middelklassehelvetet sitt?
Veit du kor mange som er frustrerte?
Det er mange!
M.A.O ein STOR og krevjande bok-marknad !
So DETTE er ingenting å kimsa åt! >:(  Fnys.
(gjilde e den mannen so kann gjeva desse kvinnorne litterær soma..naar samlivet turkar ut,og det  berre er gamle knekkjebrødsmular so skjæmmer lakenet!)

(Påspandert øl på ein navnlaus pub kan muleg roe meg litt ned :P)

Jeg mente ikke å si noe stygt om denne gruppen kvinner. Men jeg mente å si noe stygt om forfatter-sjarlataner som snylter på slike kvinner!

Leser du tysk kan du se fire meget negative (og en postiv) omtale av forfatterens siste bok på tysk hos Amazon.de:

http://tinyurl.com/ypo5gz

Altså: Frustrert middelaldrende italiensk middelklassekvinne blir gitt på båten av sin mann (til fordel for en yngre kvinne) og begir seg til Peru, hvor hennes frelse finnes ... (ifølge den peruvianske forfatter, som lever godt i Italia av å selge Andes-illusjoner både i form av bøker og kurs og hva vet jeg ... ikke ... ennå!)
GjenopprettetMedlem
Vettu Passopp....jeg er imponert over hvor mye arbeid du legger ned her, for å informere oss om medaljens baksider og forsider. Og jeg for min egen del....takker deg for det. For jobben du gjør, selv når vi er lite villig til å vise å sette pris på det! For uansett....selv med din erfaring om de positive eller negative sider ved bøker eller lignende, er vi fortsatt fri til å selv velge!

Takk takk takk Passopp!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Ja, takk Passopp  :respect:

Jeg har dårlig råd
så jeg lytter til gode råd
og selv om den er som baken
deler vi ofte samme smaken

;D   
GjenopprettetMedlem
I en kallender jeg har leser jeg på november måned et sitat fra "Damenes haandbok" 1918; Det eneste fornuftige - Har man engang fundet en sommerhat, som klær en særlig godt, er det ikke sikkert, at man finder en vinterhat, som klær en likeså godt. Det eneste fornuftige er da at la sommerhatten overtrækkes og brukes til vinterhat.
GjenopprettetMedlem
Takk Passopp!
Enig med Silva!

For en diskusjon!
Ja jeg syntes jo også den føltes som en dameroman og kansje er mitt positive minne farget av min "magiske" erfaring.
Jeg vil si som Torstein, jeg husker ikke så mye av innholdet i boken, men jeg husker det jeg syntes var bra.

Hovedpersonen tar grepet om sitt liv syns jeg.  

Hun går i lære hos en kvinnelig sjaman og denne kvinnen har en syn på parforhold og kjærlighet som jeg liker.  
Vil prøve å formulere dette, ikke sikkert det lykkes.
Den gamle kvinnen hadde hatt flere parforhold og elsket alle hun hadde vært sammen med. Og når det var tid å gå videre, forlate hverandre så gikk hun videre og lot seg selv og mannen være fri.

Dette er noe jeg kjenner meg igjen i.
Jeg vet jeg har elsket dem jeg har vært sammen med, jeg vet også at når vi hadde lært og erfart det vi kunne av hverandre så var det tid å gå videre.
Jeg syns dette har vært rett for meg og mine "eks" selv om det ikke har vært lett. Men i etterhånd ser jeg at det er rett.

Hovedpersonen elsker "drittmannen" vil være sammen med ham.
Jeg vet flere kvinner som elsker menn som skader de.
Hovedpersonen velger å være sammen med denne mannen på sin måte, en måte som ikke skader henne der hun kan leve det livet hun har valgt.