Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Carlos Castaneda har blitt kritisert for å utgi fiksjon for fakta (og har visstnok selv innrømmet forholdene), han har blitt anklaget for plagiat av antropologisk kildemateriale av bl.a. Barbara Myerhoff, dvs. han brukte andres feltforskning i sine bøker og utga materialet for sitt eget.

Se   http://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Castaneda

- forøvrig en artikkel med mange referanser.

Men dette her var nytt for meg! Forleden dag kom jeg over følgende tekst om Castanedas siste leveår og etterlatenskap:
Først handler den om organisasjonen Cleargreen, hvis du ruller nedover på siden finner du en artikkel av Margaret Thaler Singer, "Coming out of Cults".

http://www.sustainedaction.org/Explorat ... rgreen.htm
GjenopprettetMedlem
han døde av kreft ,bodde sin siste tiden med en dame som arvet en formye .
sørgelig slutt på sitt liv hadde han.
etter hans død ,tok de fire venner av ham livet sitt på et sted i mexico fjellene.
alt sammen  ligner på en dårlig sekt .
GjenopprettetMedlem
Carlos Castaneda hjalp meg å forstå kraftens gjerninger.
Hans bøker kom til meg i en periode jeg åt mye sopp
og denne mannens fortellinger
satte ting på plass for meg.

Evig takknemlig til CC.
og hans visdom

Takk for linker.
GjenopprettetMedlem
Snabelstankelspurv; Du spør om dette er C.Castenadas "arv"?
Kva syns du sjøl?

Les heller lite sjaman-litteratur,men det er ok. å lese om bakgrunnen og følgjene for slike autoritære miljø som Cleargreen,og ein blir stadig minna på at ein må tenke kritisk om sin guru(kven den no er),
seg sjøl ,
og ikkje minst vere krystallisk bevisst på eiga framferd kontra gruppedynamikken.

Fred over hans  no litt rufsete minne. :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

Carlos Castaneda hjalp meg å forstå kraftens gjerninger.
Hans bøker kom til meg i en periode jeg åt mye sopp
og denne mannens fortellinger
satte ting på plass for meg.

Evig takknemlig til CC.
og hans visdom

Takk for linker.

spisser du sopp på en riktig måte trenger du ikke kastaneda for å forstå kraftenes gjerninger.

Jeg liker også bøkene hans,men de forteller kunn om egotripper,hans personlige innvielse i kraften.
De bøkene jeg har lest ,var det ingen snakk om healing eller et eller annet hjelp som skulle ytes til folket ved bruk av hans innsikter.
Hele don juans læren handlet kun om bryte den vanlige oppfatningen om verden.
Men om enn kan bruke det til healing,nei det stå ikke noe om det.
Hans bøker har hjulpet andre med et eller annet,men allikevel.
Om jeg skal velge mellom kastaneda eller bear heart,så velger jeg den siste.
GjenopprettetMedlem
Tja, - hva er egentlig Castanedas "arv"?

Er det vissheten om at han hadde tilbøylighet til bedrageri eller er det vissheten om at han fortsatt bidrar til at mennesker søker egen innsikt som et resultat av at man også har lest hans bøker?
GjenopprettetMedlem
At Castaneda udgav fiktion som fakta, har indtil nu været mindre vigtigt for mig. Hans fortællinger har også været en kær kilde til inspiration for mig, og er det stadigvæk. Men … når han opbyggede en organisation som Cleargreen, der direkte influerer på mange menneskers liv og helbred, mener jeg, at det er uhørt ikke at være fuldstændig åben og ærlig om fakta og fiktion.

I telefoninterview med en representant for Cleargreen, bortforklares alle faktuelle fremlæggelser med manglende indsigt fra kritikerne og en for logisk og lineær tankegang: http://www.sustainedaction.org/Explorat ... rgreen.htm. Det er for skummelt for mig. Jeg synes, det mangler hjerte. Hvorfor ikke gå i dialog med kritikerne og forsøge at formidle at magisk tid og rum, ikke følger almindelig virkeligheds regler? Det behøver vel ikke at udelukke, at man vedkender sig fakta?

"Final Tribe":

[…] ein blir stadig minna på at ein må tenke kritisk om sin guru(kven den no er),
seg sjøl ,
og ikkje minst vere krystallisk bevisst på eiga framferd kontra gruppedynamikken.
Fred over hans  no litt rufsete minne. :eusa_pray:

Ja, Tak.
GjenopprettetMedlem
Dimi er en smurf
som tror han er verdensmestersjaman

jeg ler av Dimi
Ha-ha-ha-ha!
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

Dimi er en smurf
som tror han er verdensmestersjaman

jeg ler av Dimi
Ha-ha-ha-ha!

he,he. Det verste av alt,at jeg tror ikke,jeg vet det.
GjenopprettetMedlem
Hå-hå-hå-hå-hå!

Han vet det!
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

Tja, - hva er egentlig Castanedas "arv"?

Er det vissheten om at han hadde tilbøylighet til bedrageri eller er det vissheten om at han fortsatt bidrar til at mennesker søker egen innsikt som et resultat av at man også har lest hans bøker?

Richard de Mille har noen konkrete eksempler som får meg til å tvile sterkt om bøkene til CC kan hjelpe noe særlig til å utvikle egen innsikt. Det spørs hvor mye egeninnsikt og dømmekraft fantes hos en forfatter hvis visdomsperler viser seg å være en konglomerat av sitater fra uoppgitte kilder.

In de Mille's first exposé, "Castaneda's Journey," which appeared in 1976, he pointed to numerous internal contradictions in Castaneda's field reports and the absence of convincing details. "During nine years of collecting plants and hunting animals with don Juan, Carlos learns not one Indian name for any plant or animal," De Mille wrote.

...

De Mille also uncovered numerous instances of plagiarism. "When don Juan opens his mouth," he wrote, "the words of particular writers come out." His 1980 compilation, "The Don Juan Papers," includes a 47-page glossary of quotations from don Juan and their sources, ranging from Wittgenstein and C.S. Lewis to papers in obscure anthropology journals.

From : The dark legacy of Carlos Castaneda, by Robert Marshall, en artikkel som inneholder også biografiske opplysninger. 
http://www.salon.com/books/feature/2007 ... index.html

(artikkelen er utrolig informativ ikke minst med henhold til de senere år ...  )

Jeg er den første til å vedgi at mennesker forandrer seg, at forfattere yter forskjellig fra livsfase til livsfase og bok til bok, at en skurk kunne skrive utmerkede fortellinger.
Men hvis fortellingene veves sammen på det viset som er beskrevet ovenfor og videre i artikkelen, da blir verket et makkverk, ikke en autentisk fortelling. Selv om Castaneda sikkert kan glimte til innimellom!
Han har tydeligvis nådd frem til mange lesere, sånn som også teleterkji beskriver.
Personlig ble jeg ikke grepet av hans stil.

Jeg kan si meg enig med Robert Marshall at det hadde vært uproblematisk å publisere bøkene som allegorisk fiksjon, som f.eks. James Redfields " Celestine Prophecy ". Da kunne man fortsatt debattere litterære kvaliteter, selvsagt. Ifølge en av kildene til Marshall, ble verket mye farligere som nonfiction i forhold til kultdannelsen rundt personen som åndelig leder.

Han ville etterhvert noe annet enn å nå frem gjennom bøker. "He brainwashed himself", som det heter i artikkelen. The con-man con-vinced himself, er min formulering.
Han gikk over terskelen og ble grenseoverskridende i mer enn en forstand.
GjenopprettetMedlem
...Han gikk over terskelen og ble grenseoverskridende i mer enn en forstand.
hehe kanskje er dette noe av det som gjorde hans bøker så fasinerende...

Jeg tenker at her som ellers kan det være på sin plass å balansere litt

Så denne dokumentaren for noen uker siden - Michael Persinger - Psychotropic drugs and the nature of reality (2007 Best Lecturer Finalist - ?), se; http://video.google.com/videoplay?docid ... 2329014323

Kom til å tenke på en historie (uten sammenlikning forøvrig).

Han Emil og han Anders dreiv og knivet om hvem som kom seg ut på fiskefeltet først, en morgen oppdaget han Emil at han Anders kom foss-roende mot land da han var på veg ut. I det han Anders passerte ropte han Emil; Ka i all verden, ror du på land? Ja - svare han Anders, og legger til; Hadde du sett det samme æ så, så hadde du å rodd på land og det brennkvikt!
Han Emil nådde ikkje han Anders igjen før båten var vel inne i støa og da så han at han Anders var på veg ut på havet igjen.
Søkkforfær og ikkje reint lite nyskjerrig spurte han hva i svarte var det Anders hadde sett og fikk til svar; Æ hadde glømt juksa mi!

cenobandeno  :lol:
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Nettopp!

Kanskje har det forrige innlegget mitt svart på spørsmålet ditt.
Castanedas uryddighet i forhold til kilder er i mine øyne ikke kun slurv, men symptomatisk ...
En kan jo si det metaforisk: kilden er grumsete. Det er i denne sammenhengen verdt å huske at han jo også skrev for et akademisk publikum. En av bøkene ble anerkjent som doktoravhandling ... (jfr. de Mille; Marshall).
De Mille mener jo at det er derfor at det akademiske miljøet har sviktet i forhold til å gå ut med offentlig kritikk. En slik framferd hadde eksponert de innen miljøet som var de første ofrene for bedraget, hvilket kunne få uønskede ringvirkninger.
For meg kommer de opplysningene i artiklene på etterskudd. Som leser har jeg ikke blitt forført av Castaneda. Sånn sett stoler jeg på min intuisjon. Kor kjem den fra?
GjenopprettetMedlem
"snabelstankelspurven":

"Final Tribe":

Nettopp!

Kanskje har det forrige innlegget mitt svart på spørsmålet ditt.
Castanedas uryddighet i forhold til kilder er i mine øyne ikke kun slurv, men symptomatisk for andre brister.
En kan jo si det metaforisk: kilden er grumsete.
For meg kommer de opplysningene i artiklene på etterskudd. Som leser har jeg ikke blitt forført av Castaneda. Sånn sett kan jeg stole på min intuisjon. Kor kjem den fra?

Var du villig til å la deg forføre,er mitt kontraspørsmål? :)

Eg tipper intuisjonen din kjem frå din relativt intakte psyke?
GjenopprettetMedlem
"snabelstankelspurven":

For meg kommer de opplysningene i artiklene på etterskudd. Som leser har jeg ikke blitt forført av Castaneda. Sånn sett kan jeg stole på min intuisjon. Kor kjem den fra?

Jeg synes, det fremgår af bøgerne, at de ikke er 100% autentiske i hvertfald. Der noget her og dér, som giver én et vink. Bed mig ikke om sidehenvisninger, please :P. Jeg læser bøgerne som et eventyr om kraft.
GjenopprettetMedlem
"tjørn":

Der noget her og dér, som giver én et vink. Bed mig ikke om sidehenvisninger, please :P.

Ja, det slipper du ! Kan se at Castaneda gliser tilbake nu.

"Final Tribe":

Var du villig til å la deg forføre,er mitt kontraspørsmål? :)

Hehe, absolutt ikke, jeg var på mitt mest forføreriske selv i hine ungdomsdager ...
Med en forfører i mitt indre ;-)
GjenopprettetMedlem
"tjørn":

At Castaneda udgav fiktion som fakta, har indtil nu været mindre vigtigt for mig. Hans fortællinger har også været en kær kilde til inspiration for mig, og er det stadigvæk. Men … når han opbyggede en organisation som Cleargreen, der direkte influerer på mange menneskers liv og helbred, mener jeg, at det er uhørt ikke at være fuldstændig åben og ærlig om fakta og fiktion.

I telefoninterview med en representant for Cleargreen, bortforklares alle faktuelle fremlæggelser med manglende indsigt fra kritikerne og en for logisk og lineær tankegang: http://www.sustainedaction.org/Explorat ... rgreen.htm. Det er for skummelt for mig. Jeg synes, det mangler hjerte. Hvorfor ikke gå i dialog med kritikerne og forsøge at formidle at magisk tid og rum, ikke følger almindelig virkeligheds regler? Det behøver vel ikke at udelukke, at man vedkender sig fakta?

Her er et video fra youtube med eksempler på de såkalte "Magical Passes" som Castaneda lærte bort gjennom Cleargreen: Bevegelsesstilen fikk navnet Tensegrity.

http://www.youtube.com/watch?v=83gwsp8g ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=tFV2kzb6 ... re=related

Den fremste akteuren i videoklipp nr.2 er blant kvinnene som skal ha begått selvmord etter Castanedas bortgang. Pohlmann:
http://www.youtube.com/watch?v=9KTaykip ... re=related

(som nevnt før, kan en lese mer om Castanedas opptreden overfor sin nærmeste krets på salon.com - link er lengre oppe)
GjenopprettetMedlem
Væmmelsen er efterhånden maksimal :-\. Tak for videolinks alligevel, Sandel.
GjenopprettetMedlem
Jeg takker Hexedoktor for en link til følgende dokumentar fra BBC om Castaneda.
Filmen er på nesten en time; det lønner seg å holde ut til andre halvdelen.

http://video.google.com/videoplay?docid ... igLzj_DJAQ

Det finnes en tråd om filmen her:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,9130.0
GjenopprettetMedlem
Faldt over et interview med Michael Harner, hvor han giver sin mening om Castanedas virke:

http://www.shamanism.org/articles/article16page5.html

Ud over Castaneda kommer han også omkring enthogene plantelærere, onde ånder og først og fremmest hans egen vej ind i shamanisme. (se de øvrige 4 sider i interviewet)